Visa fullständig version : Liv- och olycksfallsförsäkring!

sthlm23
2006-07-14, 14:36
Som arbetande i hästbranschen gäller det ju att vara försäkrad upp över öronen om nåt skulle hända, så vad har ni för försäkringar på er själva? Vilket bolag, är ni nöjda? Kostnad?

ang
2006-07-14, 14:46
Jag är inte med i facket och har därför en sjuk- och olycksfallsförsäkring. För mig blev det genom länsförsäkringar eftersom vi har dem för övriga, och det är helt enkelt lämpligast.

Har aldrig utnyttjat den hittills så det är svårt att säga om jag är nöjd eller inte eftersom jag inte vet hur det funkar då ...

sthlm23
2006-07-14, 14:55
Jag har också Länsförsäkringar på hemmet, men tänkte ev. ha trygg till bilen, då de hade bättre villkor.

vad betalar du för din olycksfallsförsäkring? (du kan Pma om du inte vill skylta med det)

ang
2006-07-14, 15:09
Ärligt talat, jag kommer inte ihåg. Men jag vet att det beror på din ålder och inte minst vilket belopp du vill försäkra för. Jag har inte särskilt mycket på liv (då finns ju inte jag kvar :devil: utan tillräckligt för att lösa det mesta av lånen för sambons skull :angel: ). Däremot så är det billigare med a-kassa + denna försäkring än att vara med i facket, DET var det som räknades för mig.

Har också satt mera på invaliditet än liv för det är det jag inbillar mig kan behövas.

amkm
2006-07-14, 15:12
Som arbetande i hästbranschen gäller det ju att vara försäkrad upp över öronen om nåt skulle hända, så vad har ni för försäkringar på er själva? Vilket bolag, är ni nöjda? Kostnad?

Både jag och min dotter har olycksfallsförsäkring i Trygg-hansa och jag är jättenöjd med de.

Hermelin
2006-07-14, 17:19
Jag har olycksfallsförsäkring i if. Vet inte rikitigt vad den kostar eftersom den är en del av ett paket försäkringar. Men nån knapp hundring tror jag. Jag har behövt använda försäkringen och är väldigt nöjd, jag byter inte bolag i första taget.

Uppsnarjd
2006-07-14, 17:24
jag har en sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Länsförsäkringar
kostar 1500 tro jag.
aldrig behövt använda mej av den men den verka bra
sen har jag nån försäkring via jobbet om jag inte minns fel

Enya
2006-07-14, 22:19
Är inte själv försäkrad, mer än genom barnes försäkring så att de får 100 000 kr var om jag dör........ skulel ta tag i det ju men har glömt det......

voltis
2006-07-14, 22:20
Har olycksfallsförs. i trygg hansa. Kollade extra noga att den täckte olyckor vid ridning/hästhantering och det gjorde den, utom vid tävlan. Tror den kostar en 50-lapp i mån. för mig!

No1
2006-07-14, 23:03
För att veta om ni har en ok försäkring ska ni kolla upp att den täcker:
Ekonomiskt invaliditet
Fysisk invaliditet

Därutöver ska ni ta reda på hur många PBB (prisbasbelopp) ni får för premien.

När det gäller fackliga olycksfallsförsäkringarna så kan man INTE jämföra dem, alla förbund har förhandlat till sig olika avtal med Folksam. Det kan tom vara så att ett förbunds avdelningar har olika försäkringsavtal.

Tex innebär det att i vissa fackförsäkringar får man BARA 6 PBB för premien vilket är MKT DÅLIGT. Då bör man köpa till så man hamnar på vad andra avdelningar har som bas dvs 20-25PBB.
(Handels försäkringar var för ngt år sämst och kommunals bland de bästa som ex)

Sedan en liten detalj:
Är du med i facket och har därigenom en bra olycksfallsförsäkring SAMT tex har en hemförsäkring hos länsförsäkringar och dessutom tecknat deras förmånliga olycksfallsförsäkring som är anknuten till hemförsäkringen SÅ:
Var uppmärksam på att det kan vara så att om du råkar ut för olycka så löper inte din olycksfallsförsäkring från LF ut för att du har en annan olycksfallsförsäkring tex genom facket.
Det vanliga är annars att du kan teckna hur många olycksfalls/livförsäkringar som helst och alla löper ut vid olycka.

Det finns alltid en anledning till att en försäkring har billig premie - den är helt enkelt sämre.

Jag har en privat olycksfallsförsäkring som kostar 1500kr/år men den är BRA.