Visa fullständig version : Frågestund!

tretjak
2006-07-14, 16:23
Fråga nr 1: Någon som är ABSOLUT säker på vilka regler som gäller för släp, tyngd och b-kort resp E-kort? Vi ska byta in vårt släp och försäljkaren har "förklarat" flera gånger men jag FATTAR inte:o !

Fråga nr 2: Vitklöver, är det fångframkallande?

Tacksam för snabbt svar!

tretjak
2006-07-15, 00:02
Ingen?:confused:

Miaa
2006-07-15, 05:13
Vad har du för bil ? Tjänstevikt/dragvikt samt totalvikt ??

Står i papprena på bilen

Vad är det för släp Totalvikt tjänstevikt ?

Mia

jari
2006-07-15, 09:35
Står ju som sagt i bilens regbevis..
Kolla där och sen ber du att få släpet i "lagom" vikt.
Jag beställde mitt till å väga 1.500kg för min bil fick dra 1.520kg.
edit tilläg: med b-kort då.

Rockriddaren
2006-07-15, 09:42
då är det ok med b-kort
bilens tjänstevikt + släpets tjänstevikt får inte överstiga 3500 kg
och släpets tjänstevikt får inte överstiga bilens, får då måste du ha be-kort.

jari
2006-07-15, 09:57
Ekipagets TOTALVIKT får inte överstiga 3.500kg!
Och släpets TOTALVIKT får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT!

miaost
2006-07-15, 10:06
På vägverkets hemsida finns mycket bra information. (www.vv.se)
välj - fordon - fordonsfakta - släp - släpvagn+husvagn.

tretjak
2006-07-15, 10:21
Vi har en Landrover Freelander Dieselmodellen och transporten är en Boj Bravo 220 EH någonting, boggie.

Jag ringde och fick skämmas lite igen då:o genom att fråga ÅTERIGEN och det är nödvändigt med E-kort om man inte gör någon form av nervägning av släpet.

Bilen däremot är det inga problem med, den får dra, det är jag o mitt körkort som inte klarar gränsen.

Undrar eg hur många det är som kör lagligt därute...
Inte ens polisen verkar vara helt hundra på vad som gäller för dit ringde jag också och kollade.

jari
2006-07-15, 10:37
Inte ens polisen verkar vara helt hundra på vad som gäller för dit ringde jag också och kollade.

hehe nej inte är det många... men de flesta är lyckligt ovetande.:angel:

btw är det nya regler på gång. Sist jag hörde var till 2008 men det var ngn som sa nyss att det tar längre tid ändå. (EU-anpassning)

ja med den bilen får du inte dra mkt med b-kort, 500-800kg kanske..

föl2005
2006-07-15, 10:39
Alltså jag förstår inte vad problemet är. Reglerna är otroligt enkla och inte ett dugg komplicerade. Vad är det som är så svårt att fatta?
Att polisen inte skulle ha koll på vad som gäller tror jag inte ett dugg på, förmodligen har du missuppfattat dem eller pratat med någon som inte är trafikpolis.
Som någon redan har tipsat om, läs på vägverkets hemsida så blir allting klart som korvspad.
Det ÄR inte så svårt!

jari
2006-07-15, 10:42
http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

Till VV sida om var ni hittar inf om vikter och körkort!

jari
2006-07-15, 10:48
Att polisen inte skulle ha koll på vad som gäller tror jag inte ett dugg på, förmodligen har du missuppfattat dem eller pratat med någon som inte är trafikpolis.

Det ÄR inte så svårt!

Jodå det tror jag...
Har blivit stoppad utan åtgärd för att jag "snurrade" till det för dom med vikterna... Hade en 1.200kg tung bil på ett biltransportssläp med totalvikt 1.500kg (maxlast ca800kg:angel: )
Drog med bil som fick dra släpet men det var ju överlast på släpet. Men jag virrade till det för dom så dom trodde att släpet både fick lasta 1.500kg och att det vägde 1.500kg:p

Ps har inget dåligt samvete för det! ds

Miaa
2006-07-15, 10:51
Vi har en Landrover Freelander Dieselmodellen och transporten är en Boj Bravo 220 EH någonting, boggie.

Jag ringde och fick skämmas lite igen då:o genom att fråga ÅTERIGEN och det är nödvändigt med E-kort om man inte gör någon form av nervägning av släpet.

Bilen däremot är det inga problem med, den får dra, det är jag o mitt körkort som inte klarar gränsen.

Med denna stora bil får DU inte dra mycket (även om bilen får))
Bilen väger för mycket ,så DU får problem med totalvikten inte bilen för Du får inte köra en sammanlagd totalvikt på Bil och släp på 3500 kg ..
Kan säga att denna bil väger 2700kg och då kan du endast köra ett släp med en TOTALVIKT PÅ 800 kg och det väger släpet utan häst !!
Det spelar ingen roll vad du lastar i släpet om du kör detta tomt för är totalvikten på släpet 1500 kg så spelar det ingen roll om du kör detta tomt för det får du inte ..För även då gäller samman lagda totalvikten på släpet..
Din bil är alldeles för tung att köra släp för dig :crazy:

Mvh Mia

jari
2006-07-15, 11:00
Då skulle jag kunna ha en lastvikt på 80kg:eek: med den bilen:rofl:
edit: undrar om reservhjulet ingår i tjänstevikten...

Miaa
2006-07-15, 11:03
Då skulle jag kunna ha en lastvikt på 80kg:eek: med den bilen:rofl:
edit: undrar om reservhjulet ingår i tjänstevikten...
Vad menar du att det jag säger inte stämmer ???

jari
2006-07-15, 11:10
Vad menar du att det jag säger inte stämmer ???
Jo det stämmer till punkt å pricka..

miaost
2006-07-15, 11:55
De nya direktiven som diskuteras inom EES kommer förmodligen träda i kraft till hösten, sedan har medlemsländerna 6 år på sig innan de nya reglerna måste tillämpas. Mao får vi nog vänta till ca 2012.

De nya direktiven innebär att den "högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.
Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)" Citat från www.vv.se.

tretjak
2006-07-15, 15:19
Nej, det är ju det jag säger, jag är otroooligt trög när det gäller att fatta dessa regler...

Jag ringde polisen och frågade, det är möjligt att det inte var en trafikpolis men det kvittar väl, de ska väl känna till lagarna?

Strunt samma, nu har jag fått svar av säljaren/tillverkaren och vi löser det - huvudsaken jag vet att vi kör lagligt. Vi kör aldrig med två stora hästar samtidigt så det klarar sig med lite tekniska ändringar och nybesiktning tydligen.

Tack alla för era svar!

Lovisaleonora_
2006-07-15, 15:38
Gå in på Vägverkets sida och slå din bil (du behöver reg.nr). Troligt är att du inte får dra mer än runt 750 kg (alla får dra lätt släp - d v s 750 kg totalvikt med personbil eller lätt lastbil oavsett vikt) (personbil/lätt lastbil har alltid vikt under 3,5 ton).

Om du vill ha hjälp att tolka kan du PMá mig regnr så kan vi ta det den vägen.

Miaa
2006-07-15, 16:30
Nej, det är ju det jag säger, jag är otroooligt trög när det gäller att fatta dessa regler...

Jag ringde polisen och frågade, det är möjligt att det inte var en trafikpolis men det kvittar väl, de ska väl känna till lagarna?

Strunt samma, nu har jag fått svar av säljaren/tillverkaren och vi löser det - huvudsaken jag vet att vi kör lagligt. Vi kör aldrig med två stora hästar samtidigt så det klarar sig med lite tekniska ändringar och nybesiktning tydligen.

Tack alla för era svar!

Hur löser ni det ???
Skall dom betala ditt nya körkort :angel:
För det hjälper inte att dra ner släpet (registrera om )om du har så tung bil:confused:

Spelar ingen roll om du kör släpet men 1 häst eller tomtsläp det blir olagligt iallafall ..

Så hur ska försäljaren lösa detta :confused:
Akta dig så du inte blir lurad ,,kan han verkligen reglerna :angel:

Mia

pmm
2006-07-15, 16:49
På ditt registreringsbevis för bilen.

http://jerseyko.se/bilder/reg.JPG

1. Är den högsta vikten du får dra med B-körkort. Totalvikten är alltså släp + allt du har i släpet.

2. Är den högsta vikten du får ha med ett BE-körkort.

Jag får dra 1460kg med B och 1500kg med BE ;) Inte så stor skillnad. Får se till attalla bajsat innan man åker :angel:

Ekipaget får tillsammans inte väga över 3500kg, då med all packning, den bensin som finns i bilen, passagerare (och förare) tillsammans med släpet, hästen/hästarna och allt annat som ni lastat i släpet (t.ex utrustning, tävlingsskåp, foder)

jari
2006-07-15, 17:53
Får se till attalla bajsat innan man åker :angel:

Min häst bajsar alltid när jag backar till med släpet:D

jari
2006-07-15, 17:59
Förmodligen drar dom ner totalvikten på släpet... på bekostnad av lastvikten.(Minischettisar kan ju också behöva fraktas ibland:angel: )
Och om det går, kan man ta ner totalvikten på bilen också.
men det är väldigt bökigt byta däck el ta bort passagerarplatser.
Krångligt men det "går".. knappast värt besväret. Andrahandsvärdet på ett boggiesläp som får lasta 100kilo är nog inte bra...
Eller en Landrover som har sänkt totalvikt... lika där..

Miaa
2006-07-15, 21:22
Förmodligen drar dom ner totalvikten på släpet... på bekostnad av lastvikten.(Minischettisar kan ju också behöva fraktas ibland:angel: )
Och om det går, kan man ta ner totalvikten på bilen också.
men det är väldigt bökigt byta däck el ta bort passagerarplatser.
Krångligt men det "går".. knappast värt besväret. Andrahandsvärdet på ett boggiesläp som får lasta 100kilo är nog inte bra...
Eller en Landrover som har sänkt totalvikt... lika där..

Japp men dom får ju själva sålt ett nytt släp som hon kan köra en miniponny i men lagligt blir det:rofl:

Det blir ju *JÄTTEBRA TRETJAK :eek: Undrar om försäljaren vet vad han pratar om :confused: men bilen kanske inte väger sååå mycket som jag tror ..Hur som helst Lycka till med ditt nya släp..

jari
2006-07-15, 21:34
Jodå, jag var och tittade på en sån minns inte exakt men 760 el 860kg var det med b-kort.
Diesel var det.

Tänkte vänta ut reglerna innan jag byter dragbil.
Tror jag iaf.. vill ha 4x4, jag gled bakåt ner i diket i vintras.. inge kul. Gick bra knölade ett hjul på sulkyn bara.

men men har hitills aldrig blivit stoppad med transporten på... så jag kanske byter ändå till Vintern:cool:

tretjak
2006-07-15, 21:48
De ändrar något med påskjuts bromsen, vet inte riktigt hur det går till men efter det så kör man tydligen lagligt om man nöjer sig med att lasta max EN stor häst eller motsvarande vikt.

Fråga mig inte hur det går till men viktigast för mig är att det blir lagligt...

Zaga
2006-07-15, 21:56
Men litar du verkligen helt på vad säljaren/tillverkaren säger?
Tycker inte det verkar som du har någon koll alls på vad som gäller för ditt ekipage, mer än att de säger att det är okej. Och ärligt talat tror jag säljaren/tillverkaren skiter fullständigt om du blir stoppad och det då visar sig att du kör olagligt.
Och hur mycket väger en stor häst?

Vad har du för siffror på registreringsbevisen?

Lavinia
2006-09-11, 11:12
HeJ!

Känner en tjej som köpte nytt släp till sin jättebil och kom hem med ett lagligt släp, som hon kunde lasta max c-ponny i. Tjejen har en 180 cm häst, så det var inte såå bra ändå..
Säljaren sa tydligen att det skulle gå jättebra att köra med detta!

/ Lavinia, som vet exakt vad bilen får dra, och som varje gång hon e på klinik kollar pålles vikt, bara för att veta säkert ..

tretjak
2006-09-11, 11:32
Har nu koll på vad jag får köra i mitt nya släp och det är EN stor häst, vilket räcker gott för mig då jag antingen kör med just en stor eller med två shettisar. Jag behöver inte oroa mig för olovlig körning däremot KAN man ju få för något kilos överlast hit eller dit men det kan jag leva med faktiskt. Tycker väl att det är liite överarbetat att hålla på att väga hit o dit inför varje resa, men det är ju upp till var och en hur mycket energi man vill lägga på det här.

Tycker att det är betydligt värre att det är fullt lagligt att köra ganska små SKROTbilar att dra hästsläp med...sen ska det vara strul att få köra en stor, säker Landrover som klarar att dra oändligt mycket mer o hundra gånger säkrare. Upprörd blir jag.

föl2005
2006-09-12, 23:06
Du blir upprörd?? :confused: Jag blir verkligen upprörd över att det är tillåtet för folk med absolut NOLL koll att koppla ett släp till bilen öht och än värre med levande last i.

Du har verkligen ingen susning eller hur!? Förhoppningsvist är du inte så blåst IRL som du framställer dig i denna tråd. Flera inläggsskrivare har försökt att hjälpa dig genom att be dig titta i bilens regbevis efter exakta siffror och du svarar med att: NU har du kollat upp det och det är lugnt för du får köra EN häst :eek:

Vill du ha seriös hjälp så tycker jag faktiskt att du får försöka vara seriös själv och engagera dig ordentligt i frågan istället för att flamsa runt som en fjortis. Detta med att transportera levande varelser är allvar både för djuren, för dig själv och dina ev. medpassagerare och för alla oss andra medtrafikanter.

Hoppas att allt går bra för dig med ditt nya släp.