Visa fullständig version : Inte lätt ibland...

Eem
2006-07-14, 17:12
Föräldragården jag har mina hästar på ska säljas och därför måste jag göra mig av med 3 av 4 hästar.
En av dom är en äldre häst som vi själv fött upp och har haft hela livet. En av ögonstenarna och som man absolut inte vill ska bli nån vandringspokal, så därför ska vi bara låna ut den på foder först och sen ev sälja när det känns bra.
Nu har jag hittat en fodervärd som blev stormförtjust i hästen. Hon är rätt ung, i början av tjugoårsåldern, och helt övertygad om att det kommer gå bra och vill redan nu ha inskrivet i fodervärdskontraktet att hon får köpa hästen när det gått ett år. Jag har sagt att det får vi se hur det känns för oss då om vi vill sälja eller bara förlänga kontraktet. Jag har inga som helst planer på att ta tillbaks hästen om allt går bra. Jag vill bara ha kontroll över vart hästen hamnar i framtiden. Är det orealistiskt av mig att tänka så?
Jag tänker mest att för så unga människor så kan det hinna ändras mycket på ett år...

Skriver jag in i kontraktet nu att hon får köpa den efter ett år och det inte känns bra så bryter jag ju mot kontraktet om jag inte vill sälja hästen då.:crazy: Jag har försökt säga detta till henne, men det verkar inte gå in. Jag förstår att hon är rädd att hästen ska tas ifrån henne, men jag känner inte att jag direkt kan ta hänsyn till det. Jag tänker endast på hästen.
Skulle vilja ha lite fler synvinklar på detta.

Mvh Eem

Norrlänning
2006-07-14, 17:25
Tycker absolut du ska tänka på hästen = inte skriva in i kontraktet att hästen säljs till henne efter ett år.
Är hon ute efter att KÖPA häst så får hon väl leta någon som är till salu.

Visst förstår jag tjejen oxå men samtidigt är hon väl medveten vad det innebär att vara fodervärd. Det är ju bara till låns.
Det är ju därför det finns möjlighet till att vara fodervärd. Att hästägaren ska kunna ta hem hästen om allt inte funkar. Eller att fodervärden kan lämna tillbaka hästen om denne känner att det inte funkar.

miaost
2006-07-14, 17:56
En variant är att skriva in i ett fodervärdkontrakt att fodervärden har förköpsrätt om/när hästen ska säljas.

Eem
2006-07-14, 17:57
Tack! Det var skönt att höra.
Jag står på mig och passar det inte så kanske hon ska fundera på att leta en annan häst som hon får köpa.

Eem
2006-07-14, 17:58
jo det skulle man ju kunna göra, så känns det bättre för henne också kanske.

Luleå
2006-07-14, 21:55
Jag tycker absolut att du gör rätt! Du vill inte att hästen ska bli någon vandringspokal, och det enda sättet är då att inte sälja.

Själv skulle jag aldrig köpa häst om det medföljde ett krav på att inte sälja hästen vidare. Som du säger, mycket kan förändras i livet, och att lova en f.d. ägare att ge hästen ett livslångt hem är ett tungt ansvar. Jag tycker därför att det är bättre att du själv behåller det slutgiltiga ansvaret för hästens framtid.

Tror du att du kan få den nya fodervärden att också se det från den vinkeln?
Lycka till!

Kosmostanten
2006-07-14, 22:39
Kan du inte skriva in i kontraktet att fodervärden har förköpsrätt OM det blir aktuellt med försäljning, men utan tidsbestämning?

Jag förstår dig, men även henne...det är inte kul att kanske fästa sig väldigt mycket vid en häst man inte får behålla...

Eem
2006-07-14, 23:03
Jo visst, för egentligen får fodervärden det väldigt förmånligt om det visar sig att hon fungerar bra med hästen. För så länge det funkar så får ju hästen vara kvar, och sen när hon inte vill/kan ha hästen kvar så får hon lämna tillbaks den, hon behöver alltså inte bekymra sig om att hitta ett nytt hem.
Ska försöka få henne att förstå det...
Och sen som några säger; att OM det nån gång i framtiden blir aktuellt att sälja hästen så får fodervärden förköpsrätt.

abc
2006-07-14, 23:19
Det är ju lite vågat att skriva in förköpsrätt,
tänk om du hittar någon annan du vill sälja till.
Då är du ju i alla fall låst att sälja till henne.

Eem
2006-07-14, 23:33
jo iofs, om man inte tar tillbaks hästen ett tag först då och sen säljer.... oärligt men men.
Jag får ta och fundera på det där.