Visa fullständig version : Lösdrift
Ni som har hästar på lösdrift och hyr plats hos någon annan vad betalar ni i hyra? och vad ingår?
Låter det vettigt med att betala 800:-/mån och då ingår fri tillgång på bra hösilage??
Ullisen70 2006-09-07, 21:03 Tycker att det är ett bra pris.
Själv tar jag 1000,- + moms för motsvarande. Jag hyr ut platser och har själv häst. En stor häst som går på lösdrift äter minst 15 kg/dygn. Till det ska ju bra hage, ligghall samt tillgång till sadelkammare och box räknas. Vatten och saltsten/mineraler ingår hos mig också.
Uppsnarjd 2006-09-07, 21:06 Ja det är vettigt! Ta det!
jag betalar 1500kr/mån ÅRET OM, då ingår fri tillgång på hö och krafft vid behov samt strö.
annat foder så som mineraler måste jag köpa själv.
Och då skall jag var tredje vecka, varje dag, sköta hela stallet morgon och kväll. mockning, utfodring mm. detta skall ske på av stallägaren bestämda tider.
kollat ett stall nån mil från stan, kostar 1250kr/mån då ingår hö utfodring, mockning, viss tillsyn av hästen samt visst krafftfoder.
stall precis utanför stan med ridhus tar ca 1300. då ingår fri tillgång på hö, utfodring av kraftfoder sköter man själv tror dock att själva fodret ingår (inte helt säker)
Jag har en B-ponny så det är ponnypriser.
Tiggertjejen 2006-09-07, 21:16 Jag betaler 1200 då har jag fritt hösolage, sadelkammare, tillgång till en box/häst. Alltså vill jag stalla in så gör jag det och betalar samma pris och då ingår fodring och utsläpp.
Vi har räknat att det går åt lika mycket strö i lösdrift som på box, mer hösilage i lösdriften. Sen är det samma jobb, även om inte hästarna släppt ut ska de ha kraftfoder och visiteras.
Allt beror ju på prisbilden där man bor. Jag betalar 650 kr per månad året om för min islandshäst som går på lösdrift. Då ingår hö, havre, betfor, mineral, salt och fodringar med grovfoder sköter stallägaren. Det tycker jag är ett mycket bra pris. 800 kronor är också billigt anser jag.
1900:- nära stockholm, fri tillgång på hö, havre, korn och betfor. Daglig tillsyn. Ligghall. Ridvolt, bra hagar, spolspilta, uppbindningsplats, uppvärmd sadelkammare och fikarum mm.
Tycker det är helt ok pris!
volvo740tjej 2006-09-09, 13:43 ja hitta lösdrift ställe han skulle ha 1000.- då ä de bara lösdrift å 1 hektar som hage stängsel får ja skaffa själv å slå upp. hö å foder får ja oxå fixa själv tycker de ä dyrt
Uppsnarjd 2006-09-09, 14:05 För dyrt helt klart!
volvo740tjej 2006-09-09, 14:10 va tycker ni ä rimligt då för den platsen
800:- är ett mycket bra pris. Vi arrenderar ett helt stall och får då betala 400:-/ häst på lösdriften till stallägaren. Sen hyr vi i sin tur ut platser till andra. 15kg stråfoder á 2:-/kg(exkl transport) = 930:- i månaden, + 400 = 1.330, det är vad en lösdriftsplats för stor häst kostar för oss. Om vi då ska få tillbaka lite för jobbet med att sköta hästarna så måste vi ju ta MINST 1500:-, då ingår inte mockning.
Max 500:- i månaden, men eftersom du måste skaffa allt stängsel material själv och han ant. får betesstöd så skulle ju gällande pris för markarrende gälla + lite för ligghallen dom månader den behövs.
Tack för era svar! Ska dit på måndag och kolla, men jag känner till personerna som har stallet och det verkar ok :)
Jag har en halvblodsåring på lösdrift och jag har hittills betalat 500:-/mån och då har han fått fri tillgång på hö samt några kilo pellets, betfor samt havekross om dagen.
Malin
lillsyrran 2006-09-10, 00:25 I stallet där jag står betalar de på lösdriften 1000kr/mån och då ingår bara 7kg hö per häst och dag! :eek:
Fast stallhyran för oss som är uppstallade är bra, så jag vet inte hur ägaren tänker... :confused:
Det låter bra tycker jag.
Här i trakterna kostar det mellan 1500-1900/mån för lösdrift med fri tillgång på stråfoder samt kraft.
/ Nanne
|
|