Visa fullständig version : fodervärdsproblem

Uppsnarjd
2006-09-07, 20:41
gamla tråden är ju borta så vi tar det igen.

Jag har lånat ut min häst på foder och tjejen som har henne har enligt mej brutit mot kontraktet på flera ställen.
Brutet kontrakt medför att den andra parten har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan.
Hästen skall efter fodervärdstiden lämnas av fodervärden till angiven plats och denna resa ska betalas av fodervärden.
jag har skickat rekommederat brev till henne med uppsägning och att denna sker omedelbart och att hästen skall återlämnas snarast.
Detta brev har hon dock inte hämtat ut, antagligen för att hon vet vad som står i det.
har även sagt upp kontraktet med omedelbar verkan via sms och mail.
som jag vet att hon har läst.

Nu vägra tjejen att återlämna hästen.
Iaf om jag inte skriver på detta papper hon skickat till mej
”Säger härmed upp kontraktet gällande Dolly.
Motser anvisningar skriftligen av tid och plats för lämnande av häst.
Sker detta i förtid även underskrivet avtal av dig att hämtat i förtid och övertar alla ansvar angående vaccinationer och hovslagarutgifter.
Du bör skriva under och skicka tillbaka till mej.”
jag förstår inte vad hon eg vill utan tycker det kan tolkas lite som man känner för och vägra därför skriva på, dessutom verka det dumt att skriva på nåt innan hästen är återlämnad och jag kan se att den är frisk.
en av anledningarna till att jag sagt upp kontraktet är just att hon varken vaccinerat eller tagit ut hovslagare.

Vad ska man göra i denna sits?
förslaget att själv hämta hästen är inte jättesmidigt, måste hyra både bil och släp samt göra en resa på 60 mil. och detta kommer som ni förstå gå på en hel del pengar, pengar jag inte har över just nu.
plus att min häst är ett rent helvete att transportera och det är inte ens lönt att tänka tanken att försöka sej på det på egen hand, och tveksamt om jag vet nån som kan följa med och hjälpa till, de flesta har ju jobb och så att tänka på.
Tjejen har bara 10 mil till anvisad plats för lämning av häst så det är helt klart smidigare för henne.

åke
2006-09-08, 01:09
Ring en transport firma och be dom ta med polis och att dom fakturerar henne för transporten. Vart står hästen?

Uppsnarjd
2006-09-08, 02:23
Hästen står utanför Tidaholm.
men funkar det verkligen att be transportfirman fakturera nån annan?
Då kan man ju eg göra så varje gång man ska flytta hästen och alltid slippa betala

åke
2006-09-08, 07:35
Du får ju meddela fodervärden att du skall göra så.

minternet
2006-09-08, 07:48
Jag har stått i liknande sits fast där ägaren lurade mig som fodervärd.
Jag fick hem en häst full med löss och som inte var av den ras som först hade sagts och som inte kunde det den sades kunna osv......
Jag tog kontakt med konsumentrådgivare efter att ha bråkat med ägaren ett tag.
Bla. tyckte jag att H*N skulle hämta hästen (20 mil) eftersom H*N lurat mig.

Jag fick rådet av den hästkunnige K-rådgiv. att: -Om du inte vill betala kostnaderna för hästen lääääänge under tvistens pågående så borde skjutsa tillbaka hästen....-Visst du har rätt, sa hon. -Men det gör ju inte saken smidigare...-Sånt här är krångligt.

Ja jag hade inget bättre att komma med...det jag menar är att det bästa ibland är att ta tag i saken själv.

// M

Uppsnarjd
2006-09-08, 07:56
gansak övertygad om att hon inte går med på det.
hon har inga pengar och vill inte betala nåt

Uppsnarjd
2006-09-08, 07:57
skulel de vara så att jag haft en bil som jag kudne dra hästsläp med, ett hästsläp samt en häst som är hyffsat lätt att transportra hade jag kunnat fixa det på egen hand
men nu är det tyvärr inte så :(

minternet
2006-09-08, 07:58
gansak övertygad om att hon inte går med på det.
hon har inga pengar och vill inte betala nåt

Fast om det går att göra så....hämta hästen och fakturera henne...då skulle jag gör det.
Ring och säg att du kollat upp det hela (gör det först) och att du tänker göra så...då kanske hon får eld i baken och kör tillbaka hästen?

// M

Uppsnarjd
2006-09-08, 08:00
Hur kollar man up det hela?
Polisen? och var hittat man transportfirma som kan hämta hästen?

Uppsnarjd
2006-09-08, 08:16
tyvärr lägger sej polisen inte i såna här saker.
pratade nyss med dom.

minternet
2006-09-08, 08:22
Jag tycker du ska ta kontakt med en konsumentrådgivare och höra vad denne säger.

// M

Uppsnarjd
2006-09-08, 08:33
Var hittar jag nummer?

minternet
2006-09-08, 09:21
Ring din kommuns växel och be dem koppla.
Konsumentrådgivare är kommunala....

// M

Sammet
2006-09-08, 10:16
Kan du inte kolla upp med en av de företag som köper obetalda fakturor?

Hör med dom om de kan tänka sig att köpa en faktura där du fakturerar henne för transport, hovslagare och vaccination.
Kolla upp i förväg, be ev. en advokat om råd här och kolla om det är lagligt att göra det.
Du måste nog ha bevis på att hästen inte är verkad eller vaccinerad under den utsagda tiden dock.

Om du kan göra det, och kan få något papper från en advokat, så kan du skicka den info du får, till fodervärden. Så kanske denna får lite fart på sig.

Uppsnarjd
2006-09-08, 12:43
Nu hux flux är ju hästen vaccinerad och hovslagare är beställd
samtidigt hävdar honatt hästen aldirig gått i den hagen sominte uppfyller kraven.
och det är lite svårt för mej att bevisa motsatsen.

verka bli ännu svårare att få hem hästen, och jag vill verkligen inte att det ska stå kvar där

Choklad
2006-09-08, 13:06
Hästen står utanför Tidaholm.
men funkar det verkligen att be transportfirman fakturera nån annan?
Då kan man ju eg göra så varje gång man ska flytta hästen och alltid slippa betala

nej det är du som beställer tjänsten som är betalningsskyldig, du kan be dem faktuerera henne men betalar inte hon så är det du som åker på det och förmodligen en merkostand eftersom de fått krångla med henne först.

Sammet
2006-09-08, 13:11
Hon har redan brutit mot avtalet

Sammet
2006-09-08, 13:15
Fö. ska du be om en ny grundvaccinering eftersom du vill kunna ha möjligheten att tävla med hästen (antar jag) samt att du vill kunna ta den till olika stall och det inte går med den nyvarande vaccineringen.

Samt att du ska be om att få en kopia på vaccineringen mailad eller skickad via snigelpost till dig.

Lambi
2006-09-08, 14:11
Fö. ska du be om en ny grundvaccinering eftersom du vill kunna ha möjligheten att tävla med hästen (antar jag) samt att du vill kunna ta den till olika stall och det inte går med den nyvarande vaccineringen.

Samt att du ska be om att få en kopia på vaccineringen mailad eller skickad via snigelpost till dig.

Vaccinering är väl inte ngt större problem i det hela? Visst är det trassligt att boka och tima veterinär, men ngn större kostnad får man väl inte anse att det är.

Om jag var osams med nuvarande fodervärd och sagt upp avtalet, så är det ju inte att tro att de anlitar den skickligaste hovslagaren för hovvård, då skulle jag hellre se till att hästen kommer hem, göra det som hästen behöver och sedan ev. ta en strid med tidigare fodervärd.

Sammet
2006-09-08, 15:02
En ny grundvaccinering är dyr.
Speciellt med tanke på att det inte är meningen tat ägaren ska behöva varken beställa en eller betala den.

Det är inte missköttsel, men dte är att bryta kontraktet eftersom det stog att hästen skulle vaccineras kontinuerligt.

Att ta hem hästen först och sedan ta strid skulle troligast sluta med tat fv. inte behöver betala alls.

Ninnurur
2006-09-08, 21:49
Förstår att du vill ha hem hästen! Hade du bott nårmare mig hade jag gladeligen hjälpt till med min bil och mitt släp!
Hoppas allt ordnar sig nu, ta kontakt med konsumentrådgivaren och kanske en advokat? Även om hästen är vaccinerad en gång nu så återställer ju inte det en grundvaccination...

Usch, nu blir jag ännu mer rädd för att sälja/låna ut min ena bebis...

Desert_Wind
2006-09-08, 22:44
Hade jag varit i samma sits så hade jag fixat en bil och transport och hämtat hem hästen själv. Är hon på krigsstigen så säg åt henne att kolla upp att hon har rättsskydd i försäkringen om hon vågar stämma för en sådan sak och sedan åka med hästen.

RebeckaKihlberg
2006-09-09, 09:44
Låter somom du har Lard Deckemans kontrakt...mitt tips till dig är att ringaoch rådgöra med dom om hur du skall gå tillväga får att det ska bli korrekt.
Jagh ar själv varit i kontakt med honom när jag hamnade i en tvist gällande en häst...dom kan sin sak och hade många bra tips.

Har du något juridiskt att stå på så har du tryggheten i ryggen + att du kan upplysa fodervärden och både det ena och det andra.

Lycka till!!!!

Lambi
2006-09-09, 12:43
En ny grundvaccinering är dyr.

ca. 3x400,- = 1200,-

Om det skulle vara priset på att få slut på ngt som för hästen inte är bra, så är det billigt i mina ögon, men alla är vi olika.

CillaW
2006-09-09, 14:29
Oavsett vilket, så har du ju en fodervärd du inte kommer överens med.

Det är skäl nog att säga upp kontraktet och ta hem hästen. Sen om du tar hem den ögonblickligen pga kontraktsbrott, eller efter uppsägningstiden, är en juridisk fråga.

Jag är såååå tacksam över de duktiga och underbara fodervärdar jag har till mina tre utlånade hästar.

Uppsnarjd
2006-09-09, 16:58
Då har du en billig veterinär
jag gav över 700 per spruta när jag grundvaccinerade min pålle.

CillaW
2006-09-09, 18:06
700 låter vansinnigt dyrt. Jag betalade 230 kr per vaccination sist.

Uppsnarjd
2006-09-09, 18:15
fast har man hästen mitt ute i ingenstans så blir det ju ett par hundra bara i benisnpengar...

Sammet
2006-09-10, 11:05
ca. 3x400,- = 1200,-

Om det skulle vara priset på att få slut på ngt som för hästen inte är bra, så är det billigt i mina ögon, men alla är vi olika.

Kostnader pga medryttarens slarv:

Hovslagare 5-700:-
Vaccinering 1200-2100:-
Att hämta hästen och köra den 60 mil till nya stället (beräknad som T.o.R, kan även vara enkel väg, förstog inte exakt): beroende på vad bilden drar mellan 700-1000:-
Ev hyra av transport: 3-500:-

Som billigast kommer Upsnärjd "undan" med 2400:-, kostnaderna kan sluta åp över 5300:- (beräknat att 60 mil var enkel väg.)

Jag håller med om att det skulle vara bra att få hem hästen dock.

CillaW
2006-09-10, 14:47
fast har man hästen mitt ute i ingenstans så blir det ju ett par hundra bara i benisnpengar...

Jag bor 2 km från mitt ute i ingenstans.

CillaW
2006-09-10, 14:48
Det blir bara två extra vaccinationer pga missad spruta. En av de tre skulle ju hästen fått ändå.

Sammet
2006-09-12, 19:28
Det blir bara två extra vaccinationer pga missad spruta. En av de tre skulle ju hästen fått ändå.

Beroende på vart i sverige man bor är det olika kostnader för att ta ut vet. Bla tog en vet. dubbel reseersätnning när hon kom ut till ett stall utanför norrköping vis ett och samma tillfälle, för hon behandlade ju olika hästar...

Och det blir 2 extra sprutor, pluss den hästen skulle fått ändå, vilket är 3. Ingen av dessa skulle hästägaren egentligen behöva betalöa, och därmed blir det 3 sprutor. =)

åke
2006-09-13, 01:43
Kostnader pga medryttarens slarv:

Hovslagare 5-700:-
Vaccinering 1200-2100:-
Att hämta hästen och köra den 60 mil till nya stället (beräknad som T.o.R, kan även vara enkel väg, förstog inte exakt): beroende på vad bilden drar mellan 700-1000:-
Ev hyra av transport: 3-500:-

Som billigast kommer Upsnärjd "undan" med 2400:-, kostnaderna kan sluta åp över 5300:- (beräknat att 60 mil var enkel väg.)

Jag håller med om att det skulle vara bra att få hem hästen dock.
Kollar man avståndet mellan Tidaholm och Värnamo så är det 13 mil enkel resa...

Lambi
2006-09-13, 14:21
Då har du en billig veterinär
jag gav över 700 per spruta när jag grundvaccinerade min pålle.
Så kan det väl vara. //

Jag fick också bekosta en ny grundvaccinering när jag köpte min senaste häst pga slarv från tidigare ägare trots att de bedyrade att allt var ok. Det handlar om pengar, det är en värdslig sak, det är ju inte så att vi får gnaga på dörrfodren för det, om så är ska man nog inte ha ansvar för ngt annat än sig själv.

Något som jag blev väldigt ledsen över var att mitt största och absoluta krav, "lättfångad" inte stämde. När hästen var i transporten säger den förra ägaren "just det, han kan vara lite svårfångad, så att du vet". Då blev det att bita i det sura äpplet :crazy:

Trissa
2006-09-13, 16:13
700 låter vansinnigt dyrt. Jag betalade 230 kr per vaccination sist.

Jag betalade också 700 för senaste sprutan... :crazy: Och jag tycker inte jag bor sådär jätteoff, precis. Det var DV som kom ut.

CillaW
2006-09-13, 17:19
Vi konstaterar att priserna tycks vara olika.

Trissa
2006-09-13, 18:02
:rofl:
Det verkar inte bättre. Och att jag är lite avundsjuk!

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:08
jo fast nu skulel ju inte hästen hit, utan vidare till nya fodervärdar som bor uppåt landet.
därav den långa resan...

men tjejen lämnade iaf tillbaka hästen,
dock var vi tvungna att skriva på papper att inte kräva henne på pengar, annars hade vi inte fått nån häst.

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:09
Vad surt!
men inte mycket att göra i det läget, om man nu inte vill lasta ur hästen och avblåsa det hela...

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:12
Tjejen tog sitt förnuft tillfånga och körde hem hästen :)
men en spruta plus hovslagare var vi tvugna att lägag pengar på.
men det är det värt bara för att fått bort henne därifrån.
och för att slippa köra själv...

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:14
jaopp jag ringde Deckeman sen.
Han var riktigt bra!"
och fodervärden kom till insikt och lämnade tillbaka hästen alldeles av sej själv :)
dock bli det lite exktra kostnade med vaccination och hovslagare men det är det värt :)

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:15
hästen har kommit till rätta nu :)
strår och mår gott hos ny fodervärd, som verka veta vad ordet ansvar betyder och som läst igenom kontraktet ;)

Hoppas på att du hittar en bra fodervärd nu!

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:17
Hon fattade väl att det skulle bli ett krig hon itne kunde vinna så hon körde hem hästen alldeles själv.
jag som precis fixat bil och släp...

Uppsnarjd
2006-09-14, 08:23
precis att ha en fodervärd man kommer överrens med är ju ett måste för att det ska fungera.
hon körde iaf iväg hösten sen och den står nu hos ny fodervärd och jag känner redan hur jag mår bättre :)
och så även hästen :)

min andra fodervärd är verkligen guld värd, helt underbar,
önskar fler fodervärdar vore såna

Lambi
2006-09-15, 00:44
Vad surt!
men inte mycket att göra i det läget, om man nu inte vill lasta ur hästen och avblåsa det hela...
Nej, det går inte. När sista hoven är i transporten då köparen hämtar eller när sista hoven är ur transporten då säljaren lämnar, är köpet genomfört.

Idag är jag väldigt glad att han är min :love:

Uppsnarjd
2006-09-15, 06:58
Det där visst jag inte
men varje dag ska man lära sej nåt nytt :)

vindur
2006-09-18, 21:11
Min kompis har haft liknande problem, hon var och hämtade sin häst igår, vanvårdad. Allt är polisamnält och djurskyddsmyndigheten har vart där. Kvinnan som lånat hennes häst finns i herrljunga. :mad:

Rambolina
2006-09-20, 00:10
Min kompis har haft liknande problem, hon var och hämtade sin häst igår, vanvårdad. Allt är polisamnält och djurskyddsmyndigheten har vart där. Kvinnan som lånat hennes häst finns i herrljunga. :mad:

Herrljunga...det är i mina trakter....:crazy: