Visa fullständig version : Bukefalos-nytt: Varför har allt efter den 15 juli försvunnit?

Gunnar
2006-09-07, 21:38
Jag skall lite kort försöka förklara varför det inte funnits något forum och endast en Java-chat ett par dagar.

Det som hände var att information om ett säkerhetshål i FlashChat-scriptet som även används av många andra siter spreds i hacker-kretsar. Detta hände i slutet av augusti.
Tyvärr fick vi användare ingen info om detta.

Med start i början av september började olika hackare använda sig av hålet, framförallt för att byta förstasida på ett antal webbplatser världen över.

Vissa servrar råkade mer illa ut, rensades helt eller delvis, Bukefalos fick exempelvis hela sin databas raderad.

Databasen innehåller i princip allt som finns och gjorts här på Bukefalos.

Med hjälp av lagen om alltings jävlighet, var den senaste fungerande, betrodda backupen från den 15 juli.

Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Jag hade planerat ett byte till en ny server redan innan den gamla servern blev hackad, mest för att snabba upp Bukefalos.
När den gamla servern hackades fanns det även ett säkerhetsskäl till att byta till en ny.

Ny server införskaffades, konfigurering m.m. av servern gjordes och backupen laddades upp. Efter detta har jag fortsatt att försöka fixa till och snabba upp allt, men en hel del återstår fortfarande. Troligen kommer jag även att uppgradera forum och annat till senaste version, den närmsta tiden. Från början var detta tänkt att göras i samband med serverbytet, men pga hackningen ville jag inte blanda in även denna osäkerhetsfaktor.

Jag arbetar vidare med server och uppgradringar, hoppas ni har lite överseende med att allt kanske inte fungerar till 100% den närmsta tiden.

åke
2006-09-07, 21:52
Självklart har vi överseende med det. Du e toppen Gunnar. All heder till dig.

FeatherCloud
2006-09-07, 21:55
även om åke sa det så vi hörde ordentligt, så säger jag samma sak :D :bow:

trazel
2006-09-07, 21:57
Håller med föregående talare!

Du är helt toppen som orkar fortsätta! :bow:

lil-sis
2006-09-07, 21:58
Visst är det trist att "två månader" har försvunnit. Men jag tror de absoluta majoriteten klarar sig finemang utan de månaderna, buke är ju tillbaka!!

:bow: :bow :bow:

joh_anna
2006-09-07, 22:05
Håller med
:bow: :bow:

Gnist
2006-09-07, 22:06
Du gör ett kanonjobb med Buke och att idioter hackar sig in och förstör är tråkigt, men sådant som (tyvärr) händer.
Jag avundas dig inte monstergörat med att fixa allt igen och tycker du har gjort det helt suveränt snabbt ändå trots alla problem som blev av hackningen..

http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/musik/e040.gif http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/musik/e010.gif http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/musik/e040.gif

mimus
2006-09-07, 22:08
Klart att vi har överseende, utan dig så hade många av oss aldrig träffats!!!!!

:bow:

mackan
2006-09-07, 22:18
Nästan två månaders inlägg, nya användare, PM, bilder, nyheter m.m. är alltså borta.
Jag förstår om många av er är upprörda. Jag är inte speciellt glad själv. Jag borde ha skött backup-hanteringen på ett betydligt bättre sätt.

Hela databasen hade raderats alltså behövde den läggas in från backupen, och hela servern kollas upp.

Äh, vilka är upprörda? det är väl huvudsaken att det funkar igen, även med vissa glitchar. sen har man ju fått ett 9 onde liv, i och med att statusen backats ett par månader, inläggsmässigt :D Liiiite av ett ego slag kanske mot bältet, men ack så försumligt!

:bow:

Silverstol
2006-09-07, 22:19
Utan Gunnar skulle livet inte ha någon mening, för då skulle vi inte ha Bukefalos! :bow: :bow: :bow:

Hade jag varit du hade jag slängt datoreländet ut genom fönstret för längesedan av ilska. Pepp till dig! :banana: :bump: :banana:

fio
2006-09-07, 22:24
Äsch har väl ingen betydelse, vissa trådar mår nog bra av att falla i glömska och försvinna iallafall :D

LenaH
2006-09-07, 22:28
Äh, vad gör två månader, det är ju ändå bara ett j*vla internetforum! :D Dock ett mycket saknat sådant! :love:

Shaggy
Visst är det trist att så många bra trådar försvunnit men med tanke på med vilken hastighet det startas nya så är nog dessa snart ersatta ;). Det viktiga är ju att buke fungerar igen så att vi kan hålla vår abstinens borta :angel:.
Jag begriper inte hur då orkar hålla på med detta men bockar och bugar för att du gör det :bow: :bow: Ibland måste det kännas meningslöst med allt tjat och gnat som är och nu dessutom detta sista. Jag är oerhört glad och tacksam att du lägger ner all denna tid på att fixa allt detta :love: :bow:.

palle
:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Buke is back :bow: :bow: :bow:

Och det är huvudsaken :bow: :bow: :bow:

Piraja
2006-09-07, 22:31
Massor av överseende härifrån...Tack för att du orkar hålla på:bow:

Haffe
2006-09-07, 22:41
Du er toppen, Gunnar!
Alt er bra, når Bukefalos er tilbaka:bump: !

Netika
2006-09-07, 22:41
Buke is back :bow:

Och det är huvudsaken :bow:

Yeah!! http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/d055.gif

Tack Gunnar!! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/d032.gif

(Angående det som försvunnit, trist men sådant sker! Du ska se att vi Bukare nog ganska snabbt kommer att fylla på med massa nytt material; vi är ju ganska flitiga på att http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/haushalt/d058.gif )

Stefffie
2006-09-07, 23:00
All heder till dig Gunnar!

athena
2006-09-07, 23:06
Har hur mycket överseende som helst, du är helt underbar som håller igång detta forum :love:. Och bara att få igång det efter en sån krasch, eller att du fixade Java-chaten som substitut - det är helt fantastiskt :bump:.

Bara så du vet ;).

Tiggertjejen
2006-09-07, 23:06
Underbart Gunnar.

2 månader spelar ingen roll bara vi får ha buke kvar

Susan
2006-09-07, 23:23
Äsch har väl ingen betydelse, vissa trådar mår nog bra av att falla i glömska och försvinna iallafall :D

Ungefär så ja :D

Susan
2006-09-07, 23:24
Heja Gunnar.

Absinens... vad är det för nåt :angel:

PrinceFair
2006-09-07, 23:26
klart man har överseende, huvudsaken är ju att buke är tillbaka :bow:

Mandrake
2006-09-07, 23:34
Det va ju ingen kul läsning. Men men shit happens, bara att åka vidare. Tummen upp för dig Gunnar

_L_
2006-09-07, 23:34
Hejja Gunnar! Kul att Buke är tillbaka! :)
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :bump:

carrin
2006-09-08, 00:48
Ingenting ska kunna få oss att klaga eller bråka om det uppstådda problemet, du löser ju så många nadra åt oss. All heder åt dig/ :bow:

pigleton
2006-09-08, 06:31
Trist att det hände, men that´s life och nu får man gå vidare. Tack för att du inte ger upp utan fortsätter förgylla cybervärlden med det bästa forumet som finns.

Spirit
2006-09-08, 06:57
*knapplån*

Någon som vet var Gunnar bor, kan ju skicka en blomma till honom som tack för allt detta enorma arbete han lägger ned för att vi skall kunna snacka häst. :banana:

Krulidut
2006-09-08, 07:03
*kl*
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a033.gif go gunnar GO! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a033.gif
joo kan du inte typ gå ut med vart du bor fast då kommer du väll typ do av över blommning elr nått sånt :angel: *anna spekulerar*

indian-charlie
2006-09-08, 07:06
Skickar dig världens största jättbukett med rosor för att Bukefalos finns och för att du orkar fortsätta trots strul och elaka hackers.

:bow: :bow: :bow:

stranger
2006-09-08, 07:14
*KL*

Håller med Fio en del av trådarna är nog bra att de är borta, och TACK!! för att Buke är tillbaka - det är det viktigaste:banana: :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: !!!

ancan
2006-09-08, 07:44
Du får fixa och lägga om hur mkt du vill, jag är bra så glad och tscksam att du ordnar allt igen...:love:

Ajda
2006-09-08, 07:45
tråkigt självklart. Men huvudsaken ä att buke är tillbaka :bump:
Nya inlägg och trådar kan vi gör igen :)

Glorfindel
2006-09-08, 07:47
Jag säger detsamma!:bow::banana:

jennyjenny
2006-09-08, 08:01
Du är inte den första som har missat att kolla backupen.... Sånt händer och man ändrar sina rutiner. Kul att Buke är igång iallafall.

Jane_Done
2006-09-08, 08:10
Bra att vi får reda på vad som hänt!

Att två månader är borta får vi kan leva med.

alice
2006-09-08, 08:15
Kan bara skriva under på vad som tidigare sagts! :bow:

All heder åt dig Gunnar! :bow:

Och du är inte den första i världshistorien som missat backuper! ;) *inser att det är hög tid att ta backup på sin egen burk*

//Alice

BonRaiz
2006-09-08, 08:18
Tack Gunnar :bow:
Jag begriper inte mkt av det du skrev...men det är tur du gör det...
Har inte varit länge här på Buke, men upptäckte i måndags hur "beroende" jag blivit...:smirk:
Du är en pärla som så snabbt fixade in oss igen...
Massor av kramar och en fång rosor till dig...
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Ros.jpg

Mimsan
2006-09-08, 08:55
Heja Gunnar - rock on! :banana:

teammalmgren
2006-09-08, 09:11
jag kan säga att jag är upprörd!!!
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera. Vilket tyvärr varit avgörande om hurvida min häst får den behandling han behöver.

Men jag är inte upprörd på gunnar han har det ju varken särskilt lätt el roligt. och gör ett super jobb som får igång buke igen.

Där emot e jag j**ligt arg på dem som ska förstöra för andra!! Särskilt när oskyldiga blir lidande.:devil: :devil:

Nikkis
2006-09-08, 09:13
Självklart har vi överseende med det. Du e toppen Gunnar. All heder till dig.
Håller med! :bow: :bow:

We Love You Gunnar:love:

Nikkis
2006-09-08, 09:15
joo kan du inte typ gå ut med vart du bor
Jag vet....:angel:

Kexchoklad
2006-09-08, 09:19
Jag säger som alla andra: Heja Gunnar! :bump: Du gör verkligen ett toppenjobb med den Buke.

Det spelar mindre roll med försvunna inlägg, det viktigaste är att vårt Buke fungerar igen!

skojskrot
2006-09-08, 10:11
Gunnar! Du är toppen! Oavsett!
Även om bilder etc har försvunit så anar du inte hur mycket vi saknat buke när buke varit nerlagdt.
Jag är så glad att det finns den här typen av forum och du ska ha en stor eloge!

Dangerose
2006-09-08, 10:20
Buke är tillbaka, det är viktigast! :bow: :bow:

maiagull
2006-09-08, 10:41
:bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Buke is back :bow: :bow: :bow:

Och det är huvudsaken :bow: :bow:

:banana: :love:

Choklad
2006-09-08, 10:45
Vi får väl se det att våra vi har blivit två månader yngre och alla dessa dumheter som som vi skrivit om under denna tid, de har aldrig hänt :D.

cewe
2006-09-08, 11:06
Fick också lära mig vidden av ordentliga backuper i midsommras
då någon bröt sig in på jobbet och stal arbetsdatorn.
Bokföringen var ok (saknades en vecka)
Men alla mail, dokument bilder mm OMG.

Det positiva med bukekrashen(får jag skriva så utan att bli lynchad?) var att jag hittade chatten, hade nog inte vågat in där annars.

Lydia
2006-09-08, 11:12
Säger som de andra; såklart vi har överseende! Jag tycker att du har jobbat snabbt för att få igång Buke igen!

Tack!
:bump:

fiaskurken
2006-09-08, 13:03
Inte är vi väl arga på dig heller!!! Go gunnar!

Stisse
2006-09-08, 13:04
Åh jag som trodde att det var min Bumpatråd som hade
sänkt hela sajten :rofl:
Lite Bumpisar till dig Gunnar
De piggar upp!
http://www.planetsmilies.com/smilies/jumping/jumping0046.gifhttp://www.planetsmilies.com/smilies/jumping/jumping0044.gifhttp://www.planetsmilies.com/smilies/jumping/jumping0048.gif

Lina_Olsson
2006-09-08, 13:27
:love: :love: :love: GUNNAR :love: :love: :love:

:devil: :devil: :devil: HACKERS :devil: :devil: :devil:

susekl
2006-09-08, 13:39
Som någon skrev, det är bara ett internetforum! Visst kanske lite trist men det är ju inte ditt fel Gunnar att hackers har hackat sig in här. Jag tror de flesta är medvetna om att du gör detta på din fritid och jag tycker det är helt underbart att detta forumet finns överhuvudtaget. Ingen betalar ju något för att vara här. Go Gunnar Go!!!:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: Härligt att du orkar kämpa vidare med forumet säger jag.

Nikkis
2006-09-08, 13:49
Vi får väl se det att våra vi har blivit två månader yngre och alla dessa dumheter som som vi skrivit om under denna tid, de har aldrig hänt :D.
:rofl: :rofl: :bow:

sweep
2006-09-08, 14:13
jag kan säga att jag är upprörd!!!
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera. Vilket tyvärr varit avgörande om hurvida min häst får den behandling han behöver.

om det var så viktiga saker för dig så kunde du:
1. sparat ner PM på din dator
2. sparat ner det på diskett/cd
3. skrivit ner telefonnummret hemma på papper

datorer är inte säkra.. dom kan krascha, bli hackade, osv så att saker försvinner och då är det bra att ta för vana att skriva ner viktga nr eller annat på papper så man har det fast att datorn dör.

Carolus
2006-09-08, 14:18
Då många viktiga telefon nr har försvunnit som jag fick pm om alldeles innan det slutade fungera.

Lätt att vara efterklok, ja, men varför inte spara ner viktiga pm på din egen dator??? Så slipper du det problemet nästa gång... Som Sweep precis har skrivit, datorvärlden är inte säker... Man kan inte lita på att det är säkert via datan...

Carolus
2006-09-08, 14:21
Det positiva med bukekrashen(får jag skriva så utan att bli lynchad?) var att jag hittade chatten, hade nog inte vågat in där annars.
Se då till att återkomma till chatten, det brukar vara roligt där...

sandy_
2006-09-08, 14:28
*KL*

Jag har inte hunnit och orkat läsa igenom hela tråden eftersom jag sitter i skolan o gör ett arbete...
Men får jag fråga (är lite trögfattad) kommer det gammla komma tillbaka eller är det borta för alltid?? :( :cry:

Jag vill bara säga att du är guld värd GUNNAR!!!! Utan buka kan jag inte överleva o detta är :cry: inte ditt fel!

Kram Lina

saint__anger
2006-09-08, 14:29
*kl*
go go gunnar :bow: :bow: :bow: :bow:
du gör ett skiiitbra jobb!!!

Carolus
2006-09-08, 14:45
Om din dator kraschar hemma, ja då försvinner allt du inte sparat på dvd/cd skivor eller nån annan form av media ut i tomma intet. Samma sak här, allt som inte är sparat är borta i det stora svarta cyberrymds hålet. Dvs allt som hänt efter den 15/7 är borta kommer inte tillbaka igen... Men vi lyckas nog fylla bukefalos med nya trådar snart igen...

Cavello
2006-09-08, 15:52
Håller med ^^ Toppen att du fortsätter Gunnar!

Konie
2006-09-08, 17:50
Håller med föregående talare!

Du är helt toppen som orkar fortsätta! :bow:

Kan bara hålla med. Tack för det jättejobb du gör !!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Mirre
2006-09-08, 20:10
Lånar din knapp lite

Det är lugnt Gunnar:) , skulle ändå rensa bland mina pm så
är bara bra att det försvann några:D Får iof byta anv namn igen men det är inte hela världen.
Du gör ett jättejobb Gunnar. en eloge till dig!:bow: :)

shady
2006-09-08, 20:43
Vad spelar två månader för roll, inläggen räknar jag inte endå, så det bryra jag mig inte om heller. Bara att Buke är tillbaka är gott nog åt mig. :bow: :bow:

Ickiz
2006-09-08, 21:58
You go Gunnar!! http://s46.photobucket.com/albums/f103/Ickiz/Blandade%20bilder/th_a030.gif

maria-mp
2006-09-08, 22:06
No problem! Kul att det ar gang igen iaf!:)

sandy_
2006-09-09, 10:04
Om din dator kraschar hemma, ja då försvinner allt du inte sparat på dvd/cd skivor eller nån annan form av media ut i tomma intet. Samma sak här, allt som inte är sparat är borta i det stora svarta cyberrymds hålet. Dvs allt som hänt efter den 15/7 är borta kommer inte tillbaka igen... Men vi lyckas nog fylla bukefalos med nya trådar snart igen...

Men varför är då HELA min provridningstråd borta?? :confused:
*SUR PÅ FÖRSTÖRARNA*:mad: :mad:

roadkilled
2006-09-09, 10:59
Bra att det blev fixat iaf=) :bow: :)

kopparberg
2006-09-09, 19:50
Jag är jätteglad över att Buke över huvud taget finns!
Du gör ju ett kanonjobb! :bow:

TCJ
2006-09-09, 20:09
Knapplån

Äh, Shit happens!

__Stilett__
2006-09-09, 21:28
håller med övriga...
huvudsaken är att buke funkar!! :-)
Tack Gunnar!

Sastra
2006-09-09, 21:52
Tack för att du orkar fortsätta Gunnar, du gör ett fantastiskt bra jobb! :bow:

Zebung
2006-09-09, 22:03
Props till dig, Gunnar :bow: :bow: :bow: :bow: :banana: :banana:

corona
2006-09-09, 23:28
Kul att Buke är tillbaks, och naturligtvis har vi överseende med vad som har hänt!!

Tack Gunnar :bow:

dashy
2006-09-11, 10:20
:bow: oki lungt.. gör vad du kan gunnar..:bow:

lundsbo
2006-09-11, 10:22
Håller med!

Noteca
2006-09-12, 19:24
Kan bara hålla med föregående talare om att du är kanon som pysslar med detta! Jag och många andra är oerhört tacksamma för ditt jobb! Jag är buke-beroende så jag är bara glad att det är tillbaka! :bump:

Phorsytia
2006-09-12, 22:52
Du är ju helt underbar Gunnar! tack för att du fixa sidan igen!! :bow:

vacasso
2006-09-14, 10:19
Du gör ett jättebra jobb :bow:

moli
2006-10-11, 22:56
Gunnar-> Vad har hänt nu? Jag var inne i en tråd på sidan 100 och plötsligt hade den 125 sidor!! Har de försvunna veckornas material återfunnits? skickligt isåfall! :bow:

Stisse
2006-10-12, 01:08
Nu när valet är över kanske någon av Partierna har
lämnar tillbaka lite av Buke undan för undan, när
de säkerställt rikets säkerhet.
Skojar lite?

TinkerTant
2006-10-12, 02:22
KL

Har man inte backup band på buke? :( Hade fått bra PM med tel o namn till personer jag inte nu får tag i tråkigt nog.

Så du som PMa mig från Dalarna, hör gärna av dig igen! :)

Prosit
2006-10-19, 12:07
Gunnar-> Vad har hänt nu? Jag var inne i en tråd på sidan 100 och plötsligt hade den 125 sidor!! Har de försvunna veckornas material återfunnits? skickligt isåfall! :bow:

Det har nog att göra med att Gunnar ändrat inställningarna på trådarna. I stället för 50 inlägg per sida kan man nu bara ha 30, och då ökar ju antalet sidor i stället. Finns tråd om det på bukefalos-hjälp.

Prosit
2006-10-19, 12:08
KL

Har man inte backup band på buke? :( Hade fått bra PM med tel o namn till personer jag inte nu får tag i tråkigt nog.

Så du som PMa mig från Dalarna, hör gärna av dig igen! :)
Det är därför det är viktigt att skriva av eller spara ner sina pm på sin egen dator. Det gör du lätt från kontrollpanelen.

Man vet aldrig när saker kraschar, därför ska man aldrig lita på att sakerna finns kvar nästa dag, utan ta en egen backup.