Visa fullständig version : Tokosel

Monsieur de Mai
2006-09-19, 09:42
Tokosel, varför ger man det och vad är det bra för?

Ciazon
2006-09-19, 10:17
Jag ger det till min häst för att jag vill vara säker på att den får i sig tillräckligt mycket selen (bra för muskler bla). I Sverige är det ofta brist på selen i markerna. Det innebär att hö och spannmål inte innehåller så mycket som hästen behöver.

Monsieur de Mai
2006-09-19, 10:18
Jag ger det till min häst för att jag vill vara säker på att den får i sig tillräckligt mycket selen (bra för muskler bla). I Sverige är det ofta brist på selen i markerna. Det innebär att hö och spannmål inte innehåller så mycket som hästen behöver.

Kan det vara farligt om hästen får i sig för mycket selen eller e-vitamin? Jag har nämligen ingen möjlighet att ta någon analys på grovfodret...

Ina79
2006-09-19, 10:25
Selen i för stora mängder är farligt, de blir förgiftade. ca 1 mg/dag är nog rek. men för att lugna dig så har vi mycket dåliga värden på det vi odlar, hö och havre ligger på ca 0.01 mg/kg.

Monsieur de Mai
2006-09-19, 10:28
Selen i för stora mängder är farligt, de blir förgiftade. ca 1 mg/dag är nog rek. men för att lugna dig så har vi mycket dåliga värden på det vi odlar, hö och havre ligger på ca 0.01 mg/kg.

Tycker du att jag ska ge henne tokosel för att vara säker på att hon får i sig tillräckligt eftersom hon får främst korn, havre och hösilage. Hon får ju en väldigt liten del Mustang Müsli, ca 1 kg per dag.

Eller ska man hellre välja en e-vitamin med selen? Det kanske ger samma effekt...

Ina79
2006-09-19, 10:41
Jag har inga erfarenheter av just tokosel, men jag vet att selen och vitamin har sk. synergism. Därför ger jag ett preparat som heter VSL (Vitamin E, Selen och Lysin) http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbVSL.pdf#search=%22VSL%22

acrazyone
2006-09-19, 10:51
Tokosel är receptbelagt, har just fått det till min häst som har muskelinflammation. Det ska hjälpa till att bygga upp hennes muskler ordentligt o så att hon tar upp e-vit bättre. Min vet tyckte att alla hästar borde få det egentligen, iallafall tävlingshästar. Selenförgiftning menade han på att det inte fanns någon risk för, eftersom (som nämnts innan) sverige är ett väldigt selenfattigt land o även om dom flesta foder har tillsatt slelen så får dom ändå inte i sig tillräckligt. Selen är väldigt viktigt, jag har hört om dom som sprutar sina hästar med selen en gång i månaden....

Ciazon
2006-09-19, 11:40
Tokosel är receptbelagt, har just fått det till min häst som har muskelinflammation.

Det är inte receptbelagt numera, jag har köpt det på djurapotek.

Ingela_S
2006-09-19, 14:12
Det finns att köpa på "vanligt" apotek också.

DavidS
2006-09-19, 14:14
Som andra har skrivit är det ett selen och E-vitamintillskott. Det verkar dock ganska onödigt omman använder de vanligare mineralfodren som finns på marknaden eftersom dessa vanligen innehåller både selen och E-vitamin.

David

LIA
2006-09-19, 14:33
Det verkar dock ganska onödigt omman använder de vanligare mineralfodren som finns på marknaden eftersom dessa vanligen innehåller både selen och E-vitamin. Men i vilka mängder?

Selenbrist är inte att leka med.

LIA

Bubbla
2006-09-19, 14:41
Man ska ju alltid kolla vad hästen har för behov och vad fodret man ger innehåller. Man kan nästan alltid förutsätta att selentillskottet från foder odlat i Sverige är nästan noll.

De flesta svenska mineralfoder innehåller tillräckligt mycket selen förutsatt att man fodrar efter "normal"...och vem gör det?

mackan
2006-09-19, 14:56
Jag har inga erfarenheter av just tokosel, men jag vet att selen och vitamin har sk. synergism. Därför ger jag ett preparat som heter VSL (Vitamin E, Selen och Lysin) http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbVSL.pdf#search=%22VSL%22

Men brist på selen behöver väl inte betyda brist på e-vitamin? :confused:

Ina79
2006-09-19, 16:08
Nej, det behöver det ju inte göra men synergism innebär att selen och Evitamin förstärker varandras effekter i kroppen.
Därför tyckar jag att det är ganska klokt att ge dem ihop, speciellt då på högpresterande hästar såsom travhästar t.ex. En aktiv travare (som trådskaparen har) har ett större behov av både selen och e-vitamin än vad en "skogsmulle" har.

DavidS
2006-09-19, 18:30
Men i vilka mängder?

Selenbrist är inte att leka med.

LIA

Väljer man ett mineralfoder som är anpassat till det grovfoder man har och hamnar på en relativt "normal" giva av mineralfodret så kommer dosingen att vara väldigt lik den som man hamnar på vid komplettering med Tokosel. När vi gjorde en jämförelse här i stallet blev det exakt samma.

David

mackan
2006-09-19, 20:53
Väljer man ett mineralfoder som är anpassat till det grovfoder man har och hamnar på en relativt "normal" giva av mineralfodret så kommer dosingen att vara väldigt lik den som man hamnar på vid komplettering med Tokosel. När vi gjorde en jämförelse här i stallet blev det exakt samma.

David

det beror ju helt på vad höet innehåller :confused:

Jag har ett turbo hö i år, men med väldigt lite selen (som det ofta är här i länet). inget mineral foder på marknaden går att väga upp selen bristen - därmed måste jag ge tokosel om jag vill komma upp i de halterna.

Ina79: därav min fråga tidigare: att i ett sånt fall ska man väl inte lägga till vitamin E bara "för att" - det räcker väl med selenet???? Jag har en hobby tävlings häst som är väl musklad och knappast behöver extra e för att bygga muskler - sån topp prestation arbetsmässigt ligger han inte på.
då borde det väl vara mer än tillräckligt med tokosel som tillskott?

Sellan
2006-09-20, 00:50
*angriper tråd*

är 15-20mg selen för mycket om dagen???

Ina79
2006-09-20, 07:55
15-20 mg rent selen är på tok för mycket. Rekommenderade givor ligger mellan 1-1,5 mg/dag.

Mackan: Som vanligt får du räkna på det, E-vitamin tillförseln ligger någonstans mellan 500-2000 mg/dag för hästar i din och min "kategori". Att en travhäst skulle få i sig 2000 mg E-vitamin genom det vanliga fodret finner jag för osannolikt.

acrazyone
2006-09-20, 09:13
kan det vara olika på olika apotek? på "mitt" vanliga apotek var det receptbelagt... för hm... 2 veckor sen...?

mackan
2006-09-20, 09:17
Tack.... om jag ger dig analysen på foderstaten, kan du tala om för mig då? jag är inget bra på de små detalj värdena, kan bara avläsa de "stora".....:crazy: :bow:

DavidS
2006-09-20, 11:58
Visst beror det på grovfodret och dessutom på vilket mineralfoder man väljer att använda. När vi gjorde vår inte särskilt avancerade kontroll räknade vi med att grovfodret inte innehöll något selen. När det gällde mineralfodret så räknade vi helt enkelt med att man väljer ett mineralfoder med de proportioner av kalcium och fosfor som man behöver och därigenom kommer till en relativt "normal" giva av det mineralfodret. Även jag inser att det kan förekomma situationer när det kanske inte blir så, framförallt om man har ett grovfoder som innehåller så mycket mineraler att inget tillskott behövs. När vi gjorde jämförelsen räknade vi heller inte på att det skulle vara farligt att överutfodra med mineraler (vilket det sällan är).

David

Ina79
2006-09-20, 12:20
Det kan jag göra, men hellre lär jag dig att räkna själv :)
Vad har du för fodersorter då?

Sellan
2006-09-20, 13:28
15-20 mg rent selen är på tok för mycket. Rekommenderade givor ligger mellan 1-1,5 mg/dag.

men varför tilsätter de då så mkt selen i krafft miner blå?

cristobal
2006-09-20, 13:37
Köpte mitt Tokosel på Granngården om jag inte minns fel...

kryptisk
2006-09-20, 13:52
Det är 15mg/kilo i kraffts miner grön, blå och röd. Du ger inte hästen ett kilo mineraler va?;)

Sellan
2006-09-20, 14:10
jaha ;) jag trodde det var i 100gram, står ju inte på hemsidan om det var gram eller kg...
hmm.. då får min ponny ca 1,5mg per dag, nu när jag ha läst rätt.. så det e väl ganska ok? ska gamla hästar ha mer?

ann80
2006-09-20, 18:00
kan det vara olika på olika apotek? på "mitt" vanliga apotek var det receptbelagt... för hm... 2 veckor sen...?

Inte recept här (gbg) heller. Togs bort för minst ett år sen.

mackan
2006-09-20, 22:25
Det kan jag göra, men hellre lär jag dig att räkna själv :)
Vad har du för fodersorter då?

Tack! :bow:
PM:ar dig så jag inte förstör tråden!!!! :bow: