Visa fullständig version : Brist på protein

persika
2006-09-19, 11:59
Medryttarhästen är mager (alla revbenen syns bl a - har en annan tråd om detta här) o jag har börjat fundera över hennes foder. Ägarna ger henne hö (ej analyserat :crazy: ), havre, betfor och pellets. Behöver hjälp med att reda ut hennes foderstat

Dagsranson (fodring 2 ggr/dag:
Hö: 4+3+4 kg (ej analyserat, men enl. ägarna ej näringsrikt...)
Havre: 1 kg
Pellets: 1/2 kg Hippo Breed (mått: 1 kg, eller säger man liter?)
Betfor: 1/2 kg
mineraler: morgon, 1 dl

Förmodligen har hon brist på protein :( Hon är alltså en häst för träning/tävling så jag fattar inte varför hon får Breed-foder... Har fått tipset att ge lucern, men vad är bäst: att ge lucern eller byta till ett mer lämpligt (?) pellets? Eller är det nåt annat som bör ändras?

BeastieBabe
2006-09-19, 12:08
byta ut hippo breed till 1 kg hippo alfa, och lägg till ett kg lusern (ej light eller grass), gör nog en hel del skillnad..

Lovisaleonora_
2006-09-19, 12:13
Jag hade bytt till Alfa, som du tidigare fått tips om. Vårt fullblod står på 3 kg Alfa + 1 kg lusern (Kvarnbyfoders) om dagen, utöver sin fria tillgång på hösilage.

Om hästen är mager, var inte rädd att fodra med större mängder av vettiga fodermedel, glöm inte att öka försiktigt bara. Bra att ha en burk Kraffts Mag/Tarm hemma, om hästen skulle bli dålig i magen. Dåliga magar tenderar att "läcka" ut näringsämnen...

persika
2006-09-19, 12:36
Tack båda! Ja håller med, att byta ut till hippo alfa i första hand är nog den mest grundläggande förändringen som bör göras :) Finns det nån risk att det blir för mkt protein om man lägger till lucern också?

mvh

BeastieBabe
2006-09-19, 12:58
nej, det tror jag inte, inte om hästen är som du sagt väldigt mager och om höet är näringsfattigt (trots att det är utan analys)..

Bison
2006-09-19, 13:16
oj det va inte mkt mat :crazy:
min stora står på 2 kg hel havre, 2 kg kornkross, 1/2 kg soja, 2 dl olja, shyfeeder, 1 1/2 liter betfor, 2 kg luzern hackad strå o 12 kg hö, han är oxå tunn men blir sakta men säkert bätte, men han skulle försvunnit helt på så lite mat.

persika
2006-09-19, 13:50
oj det va inte mkt mat :crazy:
min stora står på 2 kg hel havre, 2 kg kornkross, 1/2 kg soja, 2 dl olja, shyfeeder, 1 1/2 liter betfor, 2 kg luzern hackad strå o 12 kg hö, han är oxå tunn men blir sakta men säkert bätte, men han skulle försvunnit helt på så lite mat.

Ja, jag håller med - hon får inte mkt mat... Tror ni att jag kan öka givan Hippo Breed till 1 kg utan problem? Vill inte exprementera för mycket, men tills vidare innan ägaren köper nytt foder...

BeastieBabe
2006-09-19, 14:54
ja det kan du lugnt göra, du kan säkert öka till 1½-2 kg helt utan problem..

persika
2006-09-19, 15:19
okej då ska jag testa det o se hur det blir :) hur snabbt kan man se resultat? :d

BeastieBabe
2006-09-19, 15:29
det kanske tar en månad innan du ser något riktigt resultat, så ha tålamod..

persika
2006-09-19, 16:19
byta ut hippo breed till 1 kg hippo alfa, och lägg till ett kg lusern (ej light eller grass), gör nog en hel del skillnad..

Kollade på hippos hemsida, hittade inget foder som hette Alfa :confused: Trodde ni menade HippoPro... Förutom Pro & Breed finns det Bas och Extra

BeastieBabe
2006-09-19, 16:34
hmm ja jag kommer inte ens fram till varkennsvenskafoders eller hippofoders hemsidor.. men det kan vara så att dom har bytt namn på hippo alfa, men iaf så ska du leta reda på den sort som har 10 MJ energi och 135 g smältbara råproteiner.. det är hippo alfa :)

et_flickan
2006-09-19, 16:54
Säger också Hippo Alfa, sen jag bytte till det fodret har min häst bara gått upp mer och mer. Får i nuläget 2½ kg och hon gillar det väldigt mycket också min kräsna polla.

persika
2006-09-19, 17:14
Nu hittade jag Alfa - i gruppen Grow! Det hade inte bytt namn, det var bara jag som var slarvig med att kolla undergrupperna i de olika fodermedlen... :angel: Men vart på påsen står det om det är Breed eller Alfa? Måste kolla det när jag kommer till stallet. Tänk om hon har alfa! :o :p

BeastieBabe
2006-09-19, 19:12
på påsen ska det stå i nederkant vad det är för något.. är det alfa hon har så är det juh bra, bara att öka på lite och tillsätta lusern, ev ta bort havren..

MartinaN
2006-09-19, 22:37
Hejsan! Jag måste tippsa om rappsolja. Sen jag började ge det till min varmblods travare så började han lägga på sig ordentligt.Ger honom 1dl om dan i betforen. Jag ser en enorm skillnad på honom redan nu efter bara 2 veckor. Jätte många i mitt stall som har reagerat på att han börjar lägga på sig! Det är kul när man ser resultat så fort. Och inte var det dyrt heller.

Zenith
2006-09-19, 22:58
Jag skulle råda dig till att ge lucern i första hand och sen täcka upp resten med antingen Hippo Alfa eller Krafft Pluss Grön om du skulle vilja ha upp proteinet ännu mer än du får med Hippo Alfa.
Och ha tålamod och öka på långsamt är väl andra tips du kan få. Fast jag tycker att det allmänt låter som hästen behöver mer mat, så du kan nog öka på rätt rejält. Hoppas du förstod nåt av mitt inlägg, är nog lite trött nu.

BeastieBabe
2006-09-20, 01:16
krafft pluss grön innehåller jättemycket mineraler, om man inte behöver mycket mineraler (3 ggr mer än normalt ges bara till dräktiga/digivande ston och växande unghästar) så man bör inte fodra med det istället för hippo alfa även om det är mer protein, krafft protein är bättre i det fallet..

persika
2006-09-20, 11:11
tack för tipsen :)

Sputnik
2006-09-20, 17:20
Mitt sto har fått för mkt protein vilket lett till utslag över hela kroppen. Så nu måste jag byta fodermedel mitt hö har stuterivärden men hon orkar inte äta tiillräckligt med det,
NHOn äter utöver fri tillgång på hö 3kg havre och 2½kg kraftt 125 +2 dl matolja och 0,5kg betfor (när den är blöt)
När utslagen kom åt hon ca 12 kg hö, 3kg lucern 2kg krafft o 2kg havre men det blev för mkt.
Nu funderar jag på mustang foder är det mkt fett men mindre protein i det?
Tilläggas bör att hon har en fölunge vid sidan på snart fyra månader

persika
2006-09-29, 20:13
liten uppdatering :)

Hästen har Hippo Grow Breed - inte alfa... Men jag ger henne 10 dl nu, istället för 5 som jag gjorde tidigare, pga ett missförstånd mellan ägaren o mig :angel:

Dessutom är hon installad nu så jag hoppas hon går upp i hull snabbare, hon har konstant hö i boxen. En annan rolig grej är att muggen försvunnit helt på alla benen utom en... Läste här på bukefalos att hästen kan få mugg om inte magen är i balans. Vi som har kämpat så med muggen sen i vintras, äntligen börjar det bli resultat! :)

mvh