Superbiddi
2006-09-19, 15:52
Är det farligt för hästar att äta ekollon? Min häst går nämligen hela dagarna och smaskar på dem. Någon som vet?
|
Visa fullständig version : Ekollon??? Superbiddi 2006-09-19, 15:52 Är det farligt för hästar att äta ekollon? Min häst går nämligen hela dagarna och smaskar på dem. Någon som vet? Dignity 2006-09-19, 16:01 Ekollon är giftiga och beroendeframkallande:eek: Superbiddi 2006-09-19, 16:07 Vad kan hända om de äter de då? Om de är giftiga borde de låta bli tycker man ... Häster har 5 stora ekar i hagen så det blir svårt att försöka plocka upp alla ekollon. Dignity 2006-09-19, 16:12 sök på ekollon här på bukefalos så hittar du alla svar du vill ha Havanna 2006-09-19, 16:16 JA! Ekollon är mycket farligt för hästar. Kan bli förgiftade och förgiftningen slår yt organ i kroppen. Finns ingen garanti att de organ som skadats blir återställda. marria 2006-09-19, 16:23 Jag hade absolut tagit bort hästarna från den hagen!! En bekant till mig höll på att mista sin häst pga ekollon. Den hade blivit "beroende" och ätit mängder av dem, höll på att kollapsa totalt! Läskigt! Bättre att vara på den säkra sidan... Hälsningar från Maria Zlatan 2006-09-19, 16:23 Sätt ett staket runt ekarna i hagen. Det händer att hästar dör av att äta ekollon. pinky 2006-09-19, 16:55 Säger som de andra, ta genast bort hästarna från ekollonen!!!!:eek: ujent96 2006-09-19, 17:03 Håller med!! I vår vinterhage finns ekollon och där får de endast gå efter december när den första kylan slagit till... lizan 2006-09-19, 17:56 Ja det är giftigt! Den här hästen hade haft ekollonförgiftning, på de vita tecknena på honom så var han alldeles sårig och äcklig, huden var liksom konstig. går inte att förklara. och sedan blev pälsen där konstig. syns inte så bra, men lite kanske http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/skolan/pistage1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/skolan/pistagehage.jpg sissu 2006-09-19, 18:09 Efter så mycket skriveri i så många år trodde jag att ALLA visste att EKOLLON ÄR GIFTIGT för hästar. Eftersom det ger ett beroendeframkallande så skiter hästen fullständigt i att det är giftigt, det finns hästar som går genom staket för att komma åt dem så starkt beroende kan det bli. Nu är det inte alla som blir förgiftade men ingen vet vem som blir eller när det slår till. SÅ det är alltså ett spel med hästens liv för man kan inte gardera sig. En ekförgiftad häst kan INTE bli frisk igen, utan den får leva återstoden av sitt liv med skador och tar inte förgifningen hästen akut så dör den ändå i förtid av alla bieffekter som uppstår. Och det krävs MYCKET engagemang och pyssel att få en eksjuk häst att fungera och ha ett drägligt liv. Några av bieffekterna kan bli. kronisk fång med eller utan rotation, anemi, allergier av olika slag, muskel/skelettproblem, ögonproblem, struma, levern tar stryk och är det kraftigt så tar den även njurarna m.fl. Det finns mycket skrivet sök på *ek* *ekförgiftning* *ekollon* eller sök bland mina gamla trådar. Jag skrev mycket för några år sedan då jag har ägt en ekförgiftad häst. I stallet har vi ex. två hästar som snaskat ekollon i många år utan att få några men eller spår av förgiftningen, min förra häst åt några stycken och så var det kört. mackan 2006-09-19, 20:56 Vad kan hända om de äter de då? Om de är giftiga borde de låta bli tycker man ... Häster har 5 stora ekar i hagen så det blir svårt att försöka plocka upp alla ekollon. det är den största myten av alla att hästar och andra djur per instinkt undviker att äta giftiga växter. ekollon är giftigt. som alla redan sagt. hästarna brukar bli svullna runt ganascherna som första tecken att de reagerar på ekollonen. Superbiddi 2006-09-19, 21:13 gaaaa! vad ni skrämmer upp mig nu... Har ju vetat nån stans i bakhuvudet att de är giftiga. men inte så här. När jag var till stallet idag så räknade jag hur många ekar det är i hagen det är 11 st så det är svårt att stängsla bort dom. Och de ger ju såklart massor av ekollon. Får nog se till at de byter hage det tråkiga är att hagen som de går i nu är den ändå hagen med träd och buskar i, de ända är bara fyrkantiga gräshagar som knappt har nå gräs. Undrar om stallägaren är medveten om detta hon har ju ändå haft sina hästar där i många många många år. Ekholmen heter inte Ekholmen för intet. mackan 2006-09-19, 21:18 gaaaa! vad ni skrämmer upp mig nu... Har ju vetat nån stans i bakhuvudet att de är giftiga. men inte så här. När jag var till stallet idag så räknade jag hur många ekar det är i hagen det är 11 st så det är svårt att stängsla bort dom. Och de ger ju såklart massor av ekollon. Får nog se till at de byter hage det tråkiga är att hagen som de går i nu är den ändå hagen med träd och buskar i, de ända är bara fyrkantiga gräshagar som knappt har nå gräs. Undrar om stallägaren är medveten om detta hon har ju ändå haft sina hästar där i många många många år. Ekholmen heter inte Ekholmen för intet. Stackare! Det GÅR ju att kratta under ekarna - om du gör det frekvent dvs nästan dagligen. Vi har gjort det vid några tillfällen när vi haft ek-hagar och det har funkat ok..... Superbiddi 2006-09-19, 21:41 Ja just nu vet jag inte vad jag ska göra..... Vill ju inte att pållen ska bli sjuk men vill inte häller att han ska gå i en hage där han inte kan ta skydd för regn och solen, och bli uttråkad på kuppen. Hade det varit en ek så hade man ju kunnat stängsla av men som sagt nu är det 11st. åååååå varför ska allt bli så jobbigt. åke 2006-09-19, 22:58 Jag kan då inte först vad det är för jobbigt att slö mer 44 st stolpar?? Dom kan ju sitta där i flera är ju? Vi har 2 ekar i en av våra hagar. Våra hästar har ALDRIG gått på dom, Så det kan ju skillja sig från hästar till hästar med ju. lizan 2006-09-19, 23:39 fast ekar blir ju ofta stora, ska man stängsla in 11 ekar kan det lätt bli mer instängsling än hage.. :crazy: åke 2006-09-19, 23:59 Ja, men jag hade ju föredragit det framför en död häst iaf. Och om man har 11 ekar i en hage så kan den ju inte vara direkt liten. Inte_Ung 2006-09-20, 10:16 Det är olika från häst till häst. Vissa undviker ekollonen och andra inte. Personligen så tror jag att hästar är som vi, och vissa människor saknar genetiskt förmågan att känna beskt. De kan bita i ett apelsinskal utan att det smakar illa för dem. Inte_Ung 2006-09-20, 10:19 Efter så mycket skriveri i så många år trodde jag att ALLA visste att EKOLLON ÄR GIFTIGT för hästar. Jo man kunde ju tro det. Jag har liksom vetat det sedan jag var liten. Så jag har alltid trott att det var något som alla visste om. Men gammal kunskap faller lätt i glömska när allt måste läras från en bok i stället för som förr, från de äldre till de yngre. Koppen 2006-09-20, 10:20 En islandshäst i mitt förra stall älskade ekollonen, men mig veterligen blev hon varken sjuk eller ens dålig av dem. Jag skulle för säkerhets skull ändå ta bort dom. Superbiddi 2006-09-20, 10:46 Nej jag har aldrig sagt att det är jobbigt att slå ner stolp. Hagen är inte speciellt stor utan det består mest av ekarna och eftersom de är jätte stora så blir det väldigt svårt att stängsla in 11 st ekar och dess rekvidd. Blir inget kvar av hagen kan jag försäkra om. Hade hagen varit stor så hade jag självklart stängslat in ekarna utan problem. Ska kolla igenom hagen ordentligt idag och se vad man kan finna för lösning kanske man kan stängsla av så att de bara går i den övre delen men frågan är hur pass stor /liten hagen blir då så att den blir tillräckligt stor för 2 hästar. Superbiddi 2006-09-20, 10:49 Jag visste någonstans i bakhuvudet att ekollon inte är bra för hästar men inte att de var så här giftiga. Man kan inte veta allt, alltid lär man sig nå nytt. Frågan är ju hur stallägaren som har haft hästar där i säkert 10år har kunnat ungå att ekolonen är giftiga. mackan 2006-09-20, 11:16 Ja just nu vet jag inte vad jag ska göra..... Vill ju inte att pållen ska bli sjuk men vill inte häller att han ska gå i en hage där han inte kan ta skydd för regn och solen, och bli uttråkad på kuppen. Hade det varit en ek så hade man ju kunnat stängsla av men som sagt nu är det 11st. åååååå varför ska allt bli så jobbigt. Stackare! Men kratta GÅR faktiskt. det ramlar inte 1000 tals varje dag, så det brukar hålla sig en stund om du räfsat ordentligt första gången s.a.s.... Inte_Ung 2006-09-20, 11:21 Det är liksom bara några enstaka hästar som får för sig att äta dem. Jag har träffat på 2 st i hela mitt liv. Den ena är sedan länge död, kanske av det, och den andra är min Dvärgväxta shettis. Då ju dvärgväxt är en genetisk defekt, så vet man ju inte vad som följer med där. mackan 2006-09-20, 11:35 enstaka? alla hästar i vårt stall, och det har varit stort omlopp på dem genom åren (3 år totalt) har ätit ekollon...... Inte_Ung 2006-09-20, 11:43 Oj! Det var läskigt. Om jag hade det så, så skulle jag inte ha hästar bland ekarna. mackan 2006-09-20, 11:55 Oj! Det var läskigt. Om jag hade det så, så skulle jag inte ha hästar bland ekarna. Ja det var inget trevligt. det var i gamla kollektiv stallet jag nyss flyttat från. vi krattade som f-n samt slogs om vilken flock som skulle gå i den hagen om höstarna. :crazy: tuffer 2006-09-20, 12:15 Nu förstår jag att det inte är dina ekar så det är ju inte så lätt... Men det lättaste hade väl varit att såga ner dem:devil: tråkigt kanske, ekar är ju så fina.... Särskilt om det är 11 st:eek: Men gå och kratta eller bygga staket runt garanterar ju inte att hästarna inte får i sig några.... Hoppas det löser sig! Superbiddi 2006-09-20, 16:42 Nej som sagt det är inte min gård. Och såga ner dem tror jag inte de vill göra. Ekarna är säkert flera hundra år gamla. De är jätte stora. Som sagt Ekholmen heter inte Ekholmen för intet.:crazy: Centaur 2006-09-20, 18:07 JA!! :eek: Väldigt giftiga! Och även bladen och grenarna är giftiga, dock innehåller dom inte lika mkt tanniner som nötterna. Min häst fick fång pga han åt massa ekblad - jag visste inte att det var farligt, trodde det bara var nötterna. Och han var ju helt galen i dom. Vilket ju självklrt berodde på att giften är beroende framkallande. :crazy: Dennis 2006-09-24, 19:49 Nu är det ju så att man inte kan såga ner ekar hur som helst...:crazy: Dom råkar vara fridlysta. Jag skulle i vart fall antingen hägna av i den mån det går annars plocka ur dem från den hagen.... Inte_Ung 2006-09-24, 20:07 Vaddå? Fridlysta, det har jag då aldrig hört. Vänligen presentera källa för det. Dennis 2006-09-24, 20:33 Bara muntligt... Däremot vet jag grannar som fått dryga böter för att de sågat ner ekar utan tillstånd... Piraja 2006-09-24, 21:21 Nu är det ju så att man inte kan såga ner ekar hur som helst...:crazy: Dom råkar vara fridlysta. Jag skulle i vart fall antingen hägna av i den mån det går annars plocka ur dem från den hagen.... Jag hittar inget sånt som att dom skulle vara fridlysta eftersom dom är vanligt förekommande ända upp till Dalarna och ner till sydsverige. Kika gärna här och titta då i första hand på Stjälkek som är den vanligaste samt Druvek. http://www.skogssverige.se/skog/svenskatrad/stjalkek.cfm Här måste jag ta ner även ek eftersom dom viltsått sig och växer sönder stenmurarna. Stenmurarna är skyddade, dock:cool: Marre.N 2006-09-24, 23:30 Kl Utan att skrämma trådskaparen allt för mycket, men en av de hästar jag känner till som blev ekollonförgiftad grävde upp gamla ekollon som höll på att ruttna under jorden när dom nya var slut. Så är hästen tillräckligt beroende kanske det inte hjälper att kratta upp de översta. Inte_Ung 2006-09-25, 00:25 Vissa specifika ekar kan vara skyddade. Det finns skyddade ekbackar och bokskogar. Eller så kan de vara solitärträd som man har fått EU-bidrag för. Om man sågar ner dessa så blir det böter. Men det betyder inte att ekar är fridlysta. |