Visa fullständig version : Tävlingsarrangörer!

Lady_S
2006-09-28, 14:00
Tävlingarna ska ju betalas, men vilket sätt är bäst?

Att ryttarna betalar in allt i förskott?
Att ryttarna betalar in delar i förskott och delar på plats?
Att ryttarna betalar allt före start på plats?
Att ryttarna betalar allt efter tävlingens slut?
Annat?

Och varför tycker ni som ni tycker?
/Lady_S

shampiz
2006-09-28, 14:05
Jag tycker att det bästa ur tävlingsarrangörsynpunkt att man betalar i förskott.
Tidigare på våra klubbtävlingar så hade vi att man betalade på plats, vilket reulterade i att t ex var det dåligt väder så var det många som bestämde att dom struntade i det. Även om vi skrivit i proppen att anmälan var bindande så var det ibland mycket tjafs att få in pengarna från de som inte "orkat" komma. Och det är ju inte kul från arrangörssynpunkt att man räknat med ett visst antal startande och kanske hälften bara dyker upp.
Betalar man i förskott, jag då har arrangören ändå fått erättning för priser och annat man kanske köpt in ifall ryttarna beslutar att inte vara mec.

zask
2006-09-28, 14:05
Jag hoppas att jag som inte är aktiv arrangör för tillfället får svara ;)

Att ryttarna betalar in delar i förskott och delar på plats?

Anmälningsavgift innan och startavigft på plats. Mest för att det ska vara lika för båda.

Att ryttarna betalar allt före start på plats?

Dom ska betala innan för att det tyvärr finns rötägg som kanske smiter efter start utan att betala och jobbet för att jaga pengar är ganska omfattande.

Choklad
2006-09-28, 21:05
Att de betalas i förskott, dels för att som anmält sig inte har samma benägenhet att inte dyka upp om de redan har betalat för det tar både mycket kraft och tid att få in pengar från dessa i efterhand trots att de är skyldiga att betala likaså de som kommer och tävlar och inte betalar för sig, och för på större tävlingar så handlar det om stora summor, jag själv var inte så kaxig när jag sprang omkring med som mest närmare en halv milijon i väskan som inte kunde sättas in på banken förrän dagen efter :crazy:.

fio
2006-09-29, 00:35
en halv miljon :eek: och så klagar alla arrangörer att deras tävlingar alltid går med förlust :angel:

Choklad
2006-09-29, 07:38
Tja då var inte kostnaderna betalda, typ tältboxar, prispengar och mycket annat, men nej det gick inte med förlust. ;).

Kanske dumt att skriva om det så här, risken är väl att någon ridklubb blir rånad vid tävling :crazy:.

Jeps
2006-09-29, 07:41
När jag ska tävla tycker jag att det är skönt att betala på plats, då behöver man inte ligga ute med pengar.
Som arrangör vill jag gärna ha in uppstallningsavgiften i förhand, speciellt om man har hyrt in boxar. Resten kan gärna betalas på plats, då behöver man inte ta ut en massa pengar för premier och domararvoden etc.

Idasagare
2006-09-29, 10:03
Tävlingarna ska ju betalas, men vilket sätt är bäst?
/Lady_S

Pengar i förskott i samband med anmälan. Anmälan är seriös. (Man kan ju välja betaldag sista dagen). Minst jobb för klubben och de seriösa.. :angel: (Visst finns det seriösa som vill betala på plats men de som skriker mest om detta brukar vara de som är svåra att få pengarna ifrån :devil: )

Pengar på plats.
Tänk er tex Gärds med drygt 400 starter á 4-500. :crazy:
Klubben får ligga ute med pengar om man tar in på startdagen. Pengar måste då jagas till allt... + en massa pengar den dagen.
Många dyker inte upp och det är svårt att driva in. Klubben måste lägga mycket mer tid på de som inte betalat genom att skicka fakturor.

Att dela på det som det var "förr" ger bara mer jobb för klubben.

Att vänta tills efteråt... = massor med pengar försvinner.

Choklad
2006-09-29, 10:58
Att dela på det som det var "förr" ger bara mer jobb för klubben.

Precis, för en del fattar vad de ska betala, så en del betalar in lite men fel och en del betalar in för mycket, en del allt och en del inget, det är verkligen krångligt och hålla på att reda ut det, för en del fatttar verkligen inte så då är det alltid någon som ska tjaffsa om att de visst har betalt. :crazy:

tictac
2006-09-29, 14:53
För mig som arrangör så är det lättast att ryttarna betalar innan, då får jag in pengarna, har inte så mycket att hålla koll på gällande betalningar på tävlingsdagen och slipper ha en massa pengar liggande hemma tills banken öppnar.

Det är ofta som någon inte betalar, även fast de varit och tävlat. Jag har ett exempel där en ryttare på två tävlingar inte betalade - men inte heller hämtade sina premier, så förlusten för ridklubben blev inte så stor. Vi skickade ju naturligtvis en faktura, men det här är ju något man gör på sin fritid så uppföljningen är ju inte så bra, och när det gått mer än en månad efter sista bet dag och betalning inte kommit och man själv inte heller har haft tid att titta på det så känns det inte så bra att skicka ut en påminnelse. Vi har sådana här förluster på tävlingarna på några tusen kr varje gång. För det mesta är det folk som strukit sig sent som inte betalar, men som sagt det finns även de som tävlat som struntar i att betala.

När jag hade hand om flera tävlingar så försökte jag skriva upp vilka som inte skötte sig så att jag kunde titta på dessa lite extra - men tiden ville inte räcka till, så det bästa för mig hade varit om alla betalt före tävlingen - så hade jag fått fixa de enstaka återbetalningar som skall göras istället för att skicka ut en massa fakturor och kravbrev.

trazel
2006-09-29, 15:04
Hos oss är det alltid betalning på plats.
Det är lättast tycker jag, både för arrangör och ryttare.
Vi arrangerar visserligen mest lokala och regionala tävlingar... Även om det blir en ganska stor kassa i slutet av dagen så känns det bäst. Jag tycker det är lättare att se över vilka som betalat.

De allra flesta kommer ihåg att betala, sedan ringer det alltid någon på kvällen som kommit på att den glömt. De som struntar i att betala får en påminnelse om pengarna inte kommer in innan angivet datum så skickas det vidare till diciplinnämnden. Vi har alltid en kostnad för de som avanmäler efter ett visst datum, och kommer inte de pengarna in så får även de först en påminnelse och om inte pengarna kommer in sedan skickas de vidare till diciplinnämnden.

Lady_S
2006-09-29, 15:21
Svarar alla lite allmänt...

Att folk inte betalar för sig är ju ett problem. När vi anordnade tävlingar så tog vi ut en administrativ avgift för att täcka upp för merarbetet, det hjälper ju inte i de fall där arrangören aldrig får in avgifterna, men är det något ni också har?

Att sekretariatet får en massa pengar att bära omkring på kan jag förstå känns riskabelt, men på små tävlingar är det ju inte fullt så mycket. Spelar det roll hur stor tävlingen är vad som känns bäst? Eller är det de som inte betalar för sig som avgör på de små tävlingarna?

Att delad betalning kan bli strulig förstår jag, men att det, som någon skrev, är mest rättvist för alla är något jag aldrig tänkt på.

Jeps: Du var den enda som ville ha pengarna på plats. Är era tävlande bättre på att betala för sig? Varför ville du ha uppstallningsavgiften separat?

En ytterligare fråga till alla då, vilken status på tävling brukar ni vara med och arrangera?

Lady_S
2006-09-29, 15:23
Om ni skickar ärendet vidare till disciplinnämnden, får ni era pengar då?

trazel
2006-09-29, 15:32
Jag vet faktiskt inte, vi har aldrig behövt skicka dit någon. Vi är noggranna med att påpeka att det hamnar på diciplinnämndens bord om avgifterna inte kommer in. De brukar räcka för att få in pengarna.

LenaH
2006-09-30, 19:17
Jag tycker både som arrangör och ryttare att det är bäst med betalning i förskott, som arrangör av de anledningar som angivits ovan och som ryttare för att jag slipper ha med mig en massa kontanter, det blir ju en hel del ändå med vet avg o.dyl.
Dessutom känns det mer som om man gått med "vinst" när man hämtar ut premierna då... :o (Ja, jag gillar att lura mig själv. ;))

Jezzie
2006-10-01, 21:34
Har inte varit tävlingsarrangör på ett tag nu men arrangörsmässigt är det bäst med förskott, dock för ryttarnas skull så är det ju inte alltid så kul at betala i bland flera tusen i förskott, speciellt inte om man ska anmäla sig till flera tävlingar. + att det är krångligt, man glömmer lätt bort och ofta strular det.... Bäst är att betala vid hemfärd tycker jag...

Jenni73
2006-10-02, 14:40
Hej,

Jag vill helst ha pengarna på plats. Tycker att det är smidigast, Vi har rätt så stora lokal/Regional tävlingar. Tävlingsprogrammen är dåliga på att ekonomin, det är lätt att en betaling försvinner när hästen flyttas runt och då blir det problem.

Det är bökigt att lägga in pg inbetalningarna, och det är alltid någon som tror att det är bättre att betala in för sent än på plats vilket gör att vi inte fått in pengarna på tävlingsdagen.

//Jenni

Idasagare
2006-10-03, 07:57
Hej,

Jag vill helst ha pengarna på plats. Tycker att det är smidigast, Vi har rätt så stora lokal/Regional tävlingar. Tävlingsprogrammen är dåliga på att ekonomin, det är lätt att en betaling försvinner när hästen flyttas runt och då blir det problem.

Det är bökigt att lägga in pg inbetalningarna, och det är alltid någon som tror att det är bättre att betala in för sent än på plats vilket gör att vi inte fått in pengarna på tävlingsdagen.

//Jenni

Tycker att programmet som används här fungerar bra vad gäller ekonomin. Inga problem.

Bökigt med pg-inbet? Nja.. håller inte med. Sen har vi tillgång till internet och pg-redovisning = vi kan i realtid se om de betalt. OM de är i skarven (dagen innan) så får de visa kvitto annars får de betala. Brukar inte vara något problem. Vi diskuterar att ta efteranmälningsavgift av de som inte betalt in tid from nästa år.

Vi har alltid ett antal utländska ryttare som får betala på plats.

Föredrar personligen också att betala på pg innan. Då slipper jag ha med en massa pengar dagen det gäller. Jag springer normalt inte runt med så mycket i plånboken. + att det känns bättre med vinstpengarna, precis som LenaH skriver. :angel:

Idag är det virrigt värre, ena tävlingen ska betalas på plats medan andra ska ha i en månad innan och den tredje en vecka innan. :eek:

Jeps
2006-10-03, 09:22
Eftersom jag arrangerar tävlingar i norrbotten där vi inte har flera hundra ekipage så är det ok átt få betalt på plats. Vi har haft några få som inte har betalat för sig, men pengarna brukar komma in när man hotar med diciplinnämnden. Jag vill ha in uppstallningsavgiften eftersom den är en stor kosnad för klubben när man hyr in boxar så är det skönt att i alla fall den intäkten är garanterad.
Vi arrangerar allt från lokala till nationella tävlingar.

break_a_leg
2006-10-03, 14:02
*knapplån*
Det här med att betala i förväg eller inte tror jag beror lite på var i landet man bor. I norr verkar det vara vanligt med att ta betalt på plats, i Sthlm är det iaf på ponny vanligast att man betalar i förväg förutom i lagtävlingar.

starcraft
2006-10-03, 23:08
Jag tyckte det var ett helvete när ryttarna betalade in i förskott. Så jag föredrar att ryttarna betalar allt på plats. Stora nackdelen är väl att det blir en himla massa kontanter på tävlingsplatsen samt att det kan bli dåligt med växel om man har lite udda startavgifter och folk inte kommer med jämna pengar, men annars är det betydligt lättare med betalning på plats. Mycket lättare att på plats hålla koll på vilka som betalat. Fast det är klart skulle alla betala in rätt summa från början, men ordentliga meddelande om vilken häst och ryttare osv som det tillhör och inte hålla på att stryka och efteranmäla sig skulle det ju funka bättre med förskott, men så ser inte verkligheten ut.

För övrigt föredrar jag att betala på plats när jag tävlar själv också.

Jag har bara varit med och arrangerat lokala tävlingar, men tävlat upp till nationellt själv och det har ju varit blandad kompott om man ska betala på plats eller inte, allt från tävlingsplats till tävlingsplats.

Choklad
2006-10-05, 07:52
http://www2.ridsport.se/files/{1F8B9B98-1708-4B8C-A5B7-46308545610E}.pdf

lite hårdare straff kunde jag ju tycka det kunde ha, bötesstraff iallfall, annars känns det bde jobbit och meningslöst att hålla på krångla med dessa som inte betalar.