Visa fullständig version : Rasism I HÄstvÄrlden?

pompelina
2006-10-05, 00:22
Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:

Farrix
2006-10-05, 00:40
en "vild" gissning är att dom är ridfolk?

samma sak när jag säger att jag har en arab och rider dressyr. fast det brukar gå bra för han är ponny ;)

bubbel
2006-10-05, 00:48
Nej, de är inte "mindre värda" de är ena rackare på det de är avlade för: trav, dessvärre är de inte lika hajja på traditionell dressyr, eftersom deras kroppar helt enkelt är rätt dåligt anpassade för det. Med detta inte sagt att det inte kan bli en bra dressyrhäst av en varmblodig travare, men det är ju lite som att starta en nordsvensk i ett galopplöp bland fullbloden, liksom inte riktigt samma förutsättningar... Om jag som medryttare till exempel är intresserad av dressyr så skulle jag inte välja en varmblodig travare, på samma sätt som jag inte skulle välja en shire om jag var intresserad av hoppning. Skulle jag bara rida i skogen hade det inte spelat mig någon roll alls. Men om du söker lite i forumen här kommer du nog snart hitta ungefär tre miljarder trådar om detta, och olika liknande ämnen ;)

bigganl
2006-10-05, 10:42
Det är deras förlust tycker jag. Om de inte ens provrider din häst för att det är ett varmblod så undrar jag om du missar så mycket.
De tar ju inte ens reda på hur hästen är. Det säger en del om dem som både ryttare och människor.
Hoppas du hittar en bra medryttare till din häst!

Kosmostanten
2006-10-05, 10:59
Äh, det är väl bara för att de inte klarar av dem ;)
Det krävs en hel del av en ryttare för att rida till en travare, och alla har inte den kunskapen helt enkelt. Kanske vill en del inte heller lägga ner det jobbet på en häst man inte äger?
Det är bara att leta vidare, förr eller senare hittar du nog någon :banana:

Immer
2006-10-05, 11:28
***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Det är alltså inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer

trygga_rut
2006-10-05, 15:31
Kaunde inte sagt det bättre själv..:bow:

Tjalfe
2006-10-05, 15:34
Sånt här har jag vart med om själv. Men jag har en fjording:(

Silver Girl
2006-10-05, 15:57
Letar själv efter medryttarhäst och måste erkänna att jag inte svarar på annonser där det enbart står varmblod, då jag främst är dressyrintresserad.
Hade nog svarat om det står att hästen t ex är välriden, går lättB dressyr eller liknande. Så skriv lite längre annonser, beskriv hurdan hästen är och inte bara ålder och ras. Skriv vad du vill ha hjälp med, t ex uteritt eller vad du nu önskar. Längre och mer detaljerade annonser som ger mer information är mycket bättre och (tror jag) får fler svar från rätt personer.

Vill tillägga att jag inte har något emot någon hästras som sådan, men letar efter en häst med en viss utbildning, oavsett ras (hoppas ni förstår vad jag menar...).

pompelina
2006-10-05, 16:41
Letar själv efter medryttarhäst och måste erkänna att jag inte svarar på annonser där det enbart står varmblod, då jag främst är dressyrintresserad.
Hade nog svarat om det står att hästen t ex är välriden, går lättB dressyr eller liknande. Så skriv lite längre annonser, beskriv hurdan hästen är och inte bara ålder och ras. Skriv vad du vill ha hjälp med, t ex uteritt eller vad du nu önskar. Längre och mer detaljerade annonser som ger mer information är mycket bättre och (tror jag) får fler svar från rätt personer.

Vill tillägga att jag inte har något emot någon hästras som sådan, men letar efter en häst med en viss utbildning, oavsett ras (hoppas ni förstår vad jag menar...).

Den jag har ser inte ut som ett varmblod, rör sig inte som ett varmblod och gör dessutom rörelser upp till LA dressyr. Detta har jag skrivit men när det framkommit att han har sina siffror på halsen så är det inte intressant längre!

sweep
2006-10-05, 16:53
***knapplån***

Tyvärr är det så att många som skaffar travare som ridhäst inte har den kunskap och erfarenhet som krävs för att omskola hästen.
Många travare har också eftersatt hovvård, illa passande utrustning och andra brister i hanteringen/skötseln.

Om alla vi som rider travare rider dem i rätt form, har anpassad utrustning, bra hovvård och i övrigt sköter våra hästar rätt så kommer skitpratet att komma av sig med tiden!

Immer

håller med dig helt och hållet. :bow:

Mabuse
2006-10-05, 18:04
Har nu försökt få tag på medryttare till min vbl valack, men så fort man nämner att han är varmblodstravare så är det helt plötsligt inte intressant! VARFÖR denna låga status? De är väl inte mindre "värda" än andra raser??? Någon som har en teori?:confused:

När jag letade medryttarhäst tackade jag nej till varmblod, jag har tråkiga erfarenheter av dem och tycker att det är roligare att rida ridhästraser. Det betyder inte att de är mindre värda, men jag personligen tycker att det är roligare att rida andra raser, och eftersom man ändå lägger en del tid och pengar när man är medryttare så är det viktigt för mig att hästen är rolig att rida.

Poethina
2006-10-05, 18:23
***knapplån***

Immer

:bow: :bow: WORD!!!:bow: :bow:

IrishDraft
2006-10-05, 19:07
Det krävs en hel del av en ryttare för att rida till en travare. Kanske vill en del inte heller lägga ner det jobbet på en häst man inte äger?

Tyvärr är ju problemet att fd. travares begränsningar oftast sitter i ryttaren och långt ifrån alla fd. travar-ägare är såpass duktiga att inte ev. duktiga ryttare som svarar på annaonsen blir den som får jobba "hårt" med hästen...

Lena_B
2006-10-05, 20:20
Inte prisvärt?

Jag letar medryttarhäst, men inte mer än 1-2 dagar i veckan, så utbudet är litet. Jag är inte särskilt lockad av de varmblod som bjuds ut.

500 kr/månad för en 4-åring, unghästvana krävs.
Jag kan kanske tänka mig en ung häst, men ung + varmblod + betala + att jag får intrycket att ägaren inte kan kompensera min ganska begränsade unghästvana utan själv behöver stöd = nej tack

500 kr/månad för grundriden, stel och komplicerad, travare.
Jag är möjligen rutinerad men absolut inte längre seriöst satsande dressyrrytttarinna, så jag uppfyller inte kraven i annonsen. OM jag satsade skulle jag knappast välja att betala för att få utbilda denna häst.

Jag har funderat på att svara på en snäll och trafiksäker 7-åring, men 500 + reskostnader hemifrån käns lite mycket. Flera annonser (inte bara vbl) från samma stad faller bort på att de inte skriver VAR hästen står uppstallad. De jag kollat hittills har alla stått på fel sida stan, så numera krävs det någor extra för att jag ska bry mig om att kolla...

Ägaren till 10-åringen verkar ha behov av hjälp på oregelbundna tider, jag reser en hel del, okänt stall i samma stad igen...

5-åring, 800 samma stad...

2 st med stall utsatt, fel sida av stan...

Äntligen en på rätt sida om stan, men bara 154 cm och 5 år, 3 dar/vecka ägaren gravid. Accepterar ägaren min längd/vikt och skulle det fungera med min begränsade tid? Har ridit en häst i stallet tidigare och gillade blandningen av ryttare med helt olika inriktning, men ridterrängen är inte mycket att hurra för, och jag vill ju kunna rida ut även när det är mörkt.

Dessutom ett sto, det har jag ridit förut utan att fundera så mycket på det, men jag har nog inte riktigt återvunnit självförtroendet efter arabstoet som inte alls hade samma uppfattning som jag om vad som är normala krav på uppförande och vad som är övergrepp. Det ligger inte för mig att fråga om jag får stå oknuffad i boxen, det kräver jag... Att jag dessutom lyckades klantade till kontakten med ägaren gör inte historien lättare att smälta, så även om det är väldigt ologiskt är det lite extra jobbigt att svara när det gäller ston :o

Efter att ha läst detta fruktansvärda ratande av alla erbjudna hästar blir väl ingen förvånad om jag berättar att det var över ett år sedan jag senast var medryttare? :angel:

bigganl
2006-10-05, 21:42
Ja visst finns det jättetrevliga varmblod. Jag var på kurs för ett par veckor sedan och tittade på den som red före mig. Jag funderade på vad det ´kunde vara för stam på den som rörde sig så otroligt trevligt, mjuk, taktmässig och var smäcker. Ett väldigt fint litet sto. Jag blev rejält förvånad när jag fick syn på märkningen på halsen.
Det finns många trevliga varmblod. Visa upp dem mera!! Tillslut blir ryktet bättre.

Dangerose
2006-10-05, 22:00
Rent generellt så är det så här: En ridtravare kräver ofta lite rutinerade ryttare, det är är en del jobb med att rida hästen lite grann beroende på hur den är byggd, hur utbildad den är osv. Dessutom är det ju ingen "ren" ridhäst som hoppar högst eller har bäst steg. (inte sagt att travare inte kan)

Och de ryttarna som är tillräckligt rutinerade för de här hästarna är oftast tävlingsintresserad och vill ha en "ridhäst" och inte en travare...

Så rasism vill jag väl inte kalla det, men fördomar finns ju alltid och drar man alla travare över en kant så kräver de flesata en hel del träning och kräver sina ryttare.

Ämelie
2006-10-05, 22:02
Nej, de är inte "mindre värda" de är ena rackare på det de är avlade för: trav, dessvärre är de inte lika hajja på traditionell dressyr, eftersom deras kroppar helt enkelt är rätt dåligt anpassade för det. Med detta inte sagt att det inte kan bli en bra dressyrhäst av en varmblodig travare, men det är ju lite som att starta en nordsvensk i ett galopplöp bland fullbloden, liksom inte riktigt samma förutsättningar... Om jag som medryttare till exempel är intresserad av dressyr så skulle jag inte välja en varmblodig travare, på samma sätt som jag inte skulle välja en shire om jag var intresserad av hoppning. Skulle jag bara rida i skogen hade det inte spelat mig någon roll alls. Men om du söker lite i forumen här kommer du nog snart hitta ungefär tre miljarder trådar om detta, och olika liknande ämnen ;)

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:

CarEr
2006-10-05, 23:14
För mig egen del bytte jag från varmblod till halvblod för att jag själv skulle kunna utvecklas. Tiden med varmblodet var mycket givande och lärorikt och jag utvecklades mycket med hästen. Men för att komma vidare i min utveckling fick jag byta.

Kan mycket väl idag tänka mig att själv, från scratch, börja om med travare men för min utveckling kan jag se att jag behövde byta.

eerie
2006-10-07, 13:47
jag har ridit två varmblod, den ena hade enbart blivit riden störredelen av sitt liv och var ganska gammal, den andra var bara fyra och tävladesi trav.
den yngre hästen var rejält förstörd i munnen, eller åtminstone hård. försökte med gramantygel på honom och alla möjlgia saker men det var totalt omöjligt. dessutom var han, liksom det äldre varmblodet, fruktansvärt ranglig och saknade alla säkrhet på foten när man red i skogen.
men det typiska jag hörde innan jag red just varmblod var att de var stela, hårda i munnen, och de var varmblod.

så det ligger nog en hel del fördomar om dom bara för att de är varmblod också. men tycker det är svårt och säga annars... av mina föga erfarenheter då har jag aldrig känt dom som ridhästar av det slag jag söker.

RealRelation
2006-10-08, 12:55
va? brukar de reagera för att han är arab? det var nått nytt.. årets arab är en dressyrhäst..
den rasen är en allround häst med mycket gott rykte, knepigt folk ni har där;)

Grållens vän
2006-10-08, 13:08
Då ställer jag mig frågan var det verkligen hästen som begränsade de dig, eller du själv.

Har ridit ridtravare sttörre delen av mitt liv, och oftast och alltid är det faktiskt ryttaren som begränsar hästen, oftast omedvetet.

De har faktiskt exackt samma möjligheter som andra hästar inom ridning det tar bara lite längre tid......

RealRelation
2006-10-08, 13:17
Jag kan erkänna att varmblod har jag inte tycke för och det har jag aldrig haft.
MEN det är bra att det finns dom som gillar den rasen.

Varför gillar jag då inte varmblod?
För det första var jag alltid rädd för dom då jag var liten, mina kompisar hade alltid varmblod som sköthäst eller egen häst och de skulle alltid sticka iväg med mig, stora älgsteg, högt blås, skvättig och långbent, såg oftats sura ut, nej jag gillade dom inte.

Nu har man blivit äldre och förståndigare, jag är inte rädd för varmblod men varför gillar jag dom inte?
Samma sak där, de har det där obekväma steget jag inte faller för, själva rasen är bättre som körhäst än ridhäst (finns väl undantag) De är långbenta och snubblar sig fram, huvudet upp och spring spring spring, lägg nu till minne att jag inte pratar om ALLA varmblod.

Folk som har varmblod, rider varmblod ser den hästen som precis alla andra hästar.
Absolut! Det är en häst du både kan köra och rida som de flesta, men alla raser har sitt eget steg, psyke och utseende.

Varmblodet är långt ifrån den tjockpälsiga lilla modiga islandshästen med den bekväma tölten.
Varmblodet är långt ifrån den smäckra resliga araben med sitt vackra sväv.
Varmblodet är långt ifrån den muskliga/kraftiga courtern som är en toppenras inom western.

Men många raser är långt ifrån varmblodet för deras enormt snabba trav och dessutom den ras som syns mest på tv.
Den är avlad för trav och får då inte det där lätta dressyrsteget som folk oftast vill ha, eftersom de har i blodet att bara rusa framåt och komma först i mål med huvudet i det blå, de är byggd på det sättet. även utseendet kan spela stor roll.

Sedan kan man skylla lite på oss människor, många unga flickor får oftast varmblodet som sin första häst eftersom de säljs väldigt billigt pga att de inte är tillräckligt bra i det som den är avlad för, därmed rids hästen kanske inte på det rätta sättet utan man bara åker, rider i skogen, sågar sågar och tror hästen går i form, och eftersom det finns en sån här stor del/syn av små flickor med varmblod som inte kan rida riktigt får den också ett sämre rykte.

MEN, det finns alltid ett men, duktiga ryttare kan faktiskt få till sitt varmblod (som sägs vara den mest svårridna rasen) rätt hyfsat.
Min kompis har ett varmblod som hon tävlar western med, den hästen och ryttaren är väldigt duktiga.
Det roliga med detta är att kompisen inte alls gillar varmblod.

Alla gillar inte islandshästen för deras höga form och lilla stolek, precis som jag inte gillar varmblod med deras egna steg och lite till..

Hoppas inte allt för många blir arga nu över min åsikt:crazy:

Stopek
2006-10-08, 16:30

Det är överhuvudtaget svårt att få en medryttare, speciellt långt ute på landet och araber står inte heller högt i kurs. Orsaken är väl att de flesta vill träna hopp och dressyr. Det är ju varken araber eller travare de ultimata hästarna till. Dessutom kan det många gånger vara svårt att få till en sugande galopp på ett varmblod. Av den orsaken väljer jag själv då bort varmblod, även om de många gånger har de mest underbara temperament och är lätthanterliga hästar. Så det är väl orsaken skulle jag tro?

Hälsning Maja

Mariika
2006-10-08, 16:59
Om travare har mindre status: Ja
Om travare är mindre värda: Nej

Har själv ridit travare i mååånga år och det ÄR skillnad på vad man kan kräva av de flesta travare, än en framavlad ridhäst.

Här är några anledningar till varför många drar sig för travare
*Travare har ofta svårt med böjningen på mindre volter
*traven är större och de drar gärna upp huvudet (då de har lärt sig att de ska göra så)
*galoppen är ofta svår att få samlad, likaså galoppfattningarna
*Svårt med avstånden i hoppning

Det finns många anledningar till varför många drar sig för travare, och är det egentligen så konstigt? De brukar fungera alldeles utmärkt på klubbtävlingsnivå, men om man vill satsa så är det väldigt få travare (obs att jag skrev få inte inga) som faktiskt har kapaciteten till att kunna konkurrera på de större tävlingarna.

Att de som har travare hyser så varma känslor för dem beror mycket på deras otroliga personlighet och deras sätt att ta hand om sin ryttare.
Alla de travare som jag har haft har varit mina små älsklingar och jag har inte brytt mig om att de inte är lämpade för den mer avancerade ridningen, utan har anpassat mig efter hästen istället och lagt mig på dess nivå.

Däremot kan jag säga att jag idag inte kommre att skaffa travare just pga de anledningar som jag nämde, för jag har upptäckt att jag trivs bäst med att arbeta med hästen, mer än bara luffsa runt i skogen.

Fnytt
2006-10-08, 22:46
jag tycker det är så roligt. för det var ingen som trodde på Briar förutom Jan brink. och kolla vart han är nu. en av världens bästa dressyr häst. såg här i något forum om att minna och lussan(tror jag) använde sig av islandssadlar. heelt plötsligt verkade alla vilja ha det bara för att de hade det. innan hade de inte kunnat tänka på att köpa en islandssadel.
har hästen ingen fin stam eller inte är ett stort svenskt halvblod för 150.000 kr kan den eller är den tydligen ingenting i vissas ögon.

jag tycker det är roligare att se när tex. en travare utvecklas till ridhäst än att se Anky göra sina piruetter. jag säger inte att hon har fula eller dåliga hästar, de är JÄTTE fina och JÄTTE duktiga och jag skulle absolut inte säga nej om jag skulle få en sådan häst, men dett är lite det här att om DE har sådana hästar ska jag också, i ryttarvärlden.

Svalan
2006-10-09, 10:12
Jag tycker att det absolut inte är något fel på travare, eftersom min kusin är delägare i två stycken, men när jag red en travare var det kanske inte så rolig.:(
Det kanske har att göra med den lite knasiga traven som många kanske avböjer när det gäller att rida travare. Fast man behöver ju inte mobba andra som har travare, det är ju bara så fegt!:mad:

Vica
2006-10-09, 10:17
:bow: aaaamen! :bow:

ConfettiCavat
2006-10-09, 11:12
*kl*

Första hästen jag hade gick MSV dressyr, andra utbildade jag till LA/MSV hopp MSV dressyr, tävlades aldrig, tredje hästen gick MSV/MSV. För tre år sedan blev jag tvungen att ta ett uppehåll i ridningen pga knä problem och tillhörande operationer.
Har nu skaffat med en häst igen, en travare!

Har hört hur dum jag är som skaffade mej en travare för vad skulle jag ha den till, skogsridning?
Hon är sönderkörd, slagen och vanskött. Hon har ett humör utan dess like (4 virrvlar i pannan) men hon är intelligent. Skulle hon riva en bom hoppar man lite högre nästa gång, kommer hon fel på ett hinder löser vi det lite bättre nästa gång. Hon går alla 3 gångarterna, fattar galopp från skritt tom. Visst går det lite fort i bland men hon har ju inte de rätta förutsättningarna.
När folk frågar vad jag ska ha henne till så säger jag: Fälttävlan.
Hon har uthålligheten, lungkapaciteten och viljan. Hon är orädd och kan hoppa. Hon blir aldrig (skämt) trött, kondis träning i skogen så tar hon bara ett djupt andetag så är puls och andning normal. Visst kommer jag att stöta på motgångar men jag vill aldrig byta bort denna häst, fast hon bara är en travare (skämt) Jag älskar henne!

Tramptass
2006-10-09, 12:53
***knapplån***

Immer

:bow:
Du är klok som en bok!

Mack_Lobell
2006-10-09, 13:46
Ridfolk vet inget om travaren övh taget märker man. Har för sig det ena och det andra och högst 7% av det de säger stämmer. Så hitta dig någon medryttare som har haft kontakt med den varmblodiga travaren tidigare. Att få enkelspårade ridfolk att ändra uppfattning är nog för svårt tyvärr.

Mack_Lobell
2006-10-09, 13:53
Jag kan erkänna att varmblod har jag inte tycke för och det har jag aldrig haft.
MEN det är bra att det finns dom som gillar den rasen.

Varför gillar jag då inte varmblod?
För det första var jag alltid rädd för dom då jag var liten, mina kompisar hade alltid varmblod som sköthäst eller egen häst och de skulle alltid sticka iväg med mig, stora älgsteg, högt blås, skvättig och långbent, såg oftats sura ut, nej jag gillade dom inte.

Nu har man blivit äldre och förståndigare, jag är inte rädd för varmblod men varför gillar jag dom inte?
Samma sak där, de har det där obekväma steget jag inte faller för, själva rasen är bättre som körhäst än ridhäst (finns väl undantag) De är långbenta och snubblar sig fram, huvudet upp och spring spring spring, lägg nu till minne att jag inte pratar om ALLA varmblod.

Folk som har varmblod, rider varmblod ser den hästen som precis alla andra hästar.
Absolut! Det är en häst du både kan köra och rida som de flesta, men alla raser har sitt eget steg, psyke och utseende.

Varmblodet är långt ifrån den tjockpälsiga lilla modiga islandshästen med den bekväma tölten.
Varmblodet är långt ifrån den smäckra resliga araben med sitt vackra sväv.
Varmblodet är långt ifrån den muskliga/kraftiga courtern som är en toppenras inom western.

Men många raser är långt ifrån varmblodet för deras enormt snabba trav och dessutom den ras som syns mest på tv.
Den är avlad för trav och får då inte det där lätta dressyrsteget som folk oftast vill ha, eftersom de har i blodet att bara rusa framåt och komma först i mål med huvudet i det blå, de är byggd på det sättet. även utseendet kan spela stor roll.

Sedan kan man skylla lite på oss människor, många unga flickor får oftast varmblodet som sin första häst eftersom de säljs väldigt billigt pga att de inte är tillräckligt bra i det som den är avlad för, därmed rids hästen kanske inte på det rätta sättet utan man bara åker, rider i skogen, sågar sågar och tror hästen går i form, och eftersom det finns en sån här stor del/syn av små flickor med varmblod som inte kan rida riktigt får den också ett sämre rykte.

MEN, det finns alltid ett men, duktiga ryttare kan faktiskt få till sitt varmblod (som sägs vara den mest svårridna rasen) rätt hyfsat.
Min kompis har ett varmblod som hon tävlar western med, den hästen och ryttaren är väldigt duktiga.
Det roliga med detta är att kompisen inte alls gillar varmblod.

Alla gillar inte islandshästen för deras höga form och lilla stolek, precis som jag inte gillar varmblod med deras egna steg och lite till..

Hoppas inte allt för många blir arga nu över min åsikt:crazy:

Är travaren byggd så den måste ha huvudet uppe i det blå hela tiden? Vad har travaren för eget steg egentligen?

Inte lätt att veta saker och ting om man inte tar reda på dem ordentligt.

CarEr
2006-10-09, 18:05
I detta fallet var det hästen. Rider fortfarande för samma tränare men har utvecklats mkt mer sedan jag bytte häst. Helt medveten om att jag som ryttare kan begränsa.

Chima
2006-10-09, 18:25
Jag är inte så förtjust i att RIDA varmblod :crazy: gillar inte deras "stil" om man nu kan säga så. Men är de väl utbildade så varför inte? De flesta köper ju faktiskt varmblod för att deras budget inte räcker til något annat och då säger de flesta fatiskt "det var tur att jag inte hade råd med en dyrare häst". men gud va snälla de är :love: jag kan då säga att det är fler varmblod än halvblod som är snälla (de jag har träffat på, vilket är rätt många) ;)

Hanna_S
2006-10-09, 21:12
Jag har nyligen köpt ett varmblod och har fortfarande inte riktigt fått kläm på "vad som är felet med dem", eftersom de är så billiga och tycks ha så dåligt rykte.

Hon är inte ens 6 år och har körts lite grann men inte mycket alls. Jag har inte ridit överhuvudtaget på 18 år och förra ägaren har knappt inte ridit henne alls, så om hon är bra ( vilket jag tycker :love: )så är det inte våran förtjänst det känner jag mig rätt säker på. Så hon har väl blivit riden mellan hon var 3 och 5 antar jag.

Hon är jätte lyhörd! Superkänslig i munnen och svarar på minsta lilla hjälp. Jag tycker att det är en härlig trav som kan vara både samlad och långsam eller jätte snabb med långa flygande steg. Och hon älskar att galoppera! Hon föredrar galopp framför trav. Jag rider bara i skogen och kan själv ingen dressyr men för mina ändamål är hon ljuvlig!:love:

Buckingham
2006-10-09, 21:22
jag har en varmblods valack och satte ut en annons Som det stog så här i ungefär:

Snäll och Lysnar mycket på en I ridningen. Har hoppat 1 m med honom och han hoppade det galant kan hoppa högre. Tränare kan komma ut om så vill. Fint område att rida ut i, nära till ridhus. Dressyren är sådär men han kan.
Och priset var för 1-2 ggr 300 kr men inte varje månad jag ville mest ha någon som tog hand om min hästen när jag hade mycket skolarbete eller jobbade mycket men då går också pengarna en gång till instruktör( om man ville rida mer för instruktör så betalar man skälv).
Och då fick jag massor med svar men eftersom han är lite kompliserad (man kunde inte använda skänklarna ) Man var tvungen att prata med honom om man vill att han ska göra något. Hade ut ca 20 Personer på honom innan jag hitta någon som kunde rida honom...=/ sen Så han vart helt knasig..han studdsade jämnfota med frambenen och ville inte göra någonting alls..men efter två veckor så fick den personen komma igen och prova för då hade han lugnat ner sig. Och dom två passade perfekt hon är kvar en idag och hon rider nu för instruktör (vi rider för instruktören varanan gång).

Man måste hitta någon som det klickar både med hästen och sig själv.Och jag hade tur =)

Fridajgirl
2006-10-09, 21:50
JAG KAN SÄGA att VARMBLOD är underbara!

Min första häst jag hade sj var ett varmblod på 155cm hon var en gammal travare och hade vunnit några lopp, sen blev hon omskolad och hon ÄLSKADE att galoppera i skogen, men även att arbeta på banan. VI hade allt! Vi var bästa vänner!

sen fick vi ta bort henne när hon var 25 år nu för 3 år sen och det var något av de värsta jag varit med om. Det var verkligen en kompis som dog.

Men jag kan säga att VARMBLOD är världens snällaste!

jag kunde gå under henne när ja va mindre, sitta i boxen o göra läxor eller bara vara där o gråta ut.

De har ett HJÄRTA av guld!

har träffat många varmblod o alla lika underbara!

Mack_Lobell
2006-10-10, 09:17
Jaså, många köper travare för att budgeten inte räcker till? Tror de som köper travare har en hel del pengar(läs miljoner)
Eller du kanske menade travare som används till ridning? Ja, de är väl inte så dyra. Lika dyra som en skadad eller triangelmärkt ridhäst som ej kan användas för sitt syfte längre.

Vad har travaren för speciell stil? Är mkt nyfiken...

mirage_
2006-10-10, 09:30
Det krävs ju mycket för att skola om en travare till ridhäst. Man måste bygga nya muskler anpassade till ridning m.m. Alla klarar inte av det, och då blir hästen inte särskilt trevlig att rida. Kanske har de potentiella medryttare du träffat bara stött på såna travare, som inte är ordentligt omskolade. Sen drar de alla över en kam.

Kosmostanten
2006-10-10, 10:20
Tror jag med.
En dåligt inriden travare som älgar iväg i "travartrav" med huvudet i vädret och knappt går att få stopp på, är faktiskt ingen höjdare att rida.
Många som har en sådan säger "jamen jag rider ändå bara i skogen, så den behöver inte vara så duktig" :crazy:
Har man bara träffat på sådana ridtravare kan jag förstå om man inte är sugen på att bli medryttare.
Å andra sidan är det ju bara att kolla runt här på Buke för att se att den bilden inte stämmer på alla...här finns så många välridna o fina travare :love:

Stisse
2006-10-10, 17:57
Folk är inte så ridvana att de vågar ge sig på en Travare.
De tror nog att travaren ska dra iväg till Solvalla
utan att stanna :angel:
men de skyller på andra egenskaper hos Travare.
Sanning - Javisst

Gelsomina
2006-10-10, 18:41
Har ett underbart varmblods sto. Det tar tid att få dem att muskla om till ridhäst..men oj vad det är värt det! Snällare, trevligare och mer positiva till arbete får man leta efter. Jag har nte ångrat en sekund att jag tog hem henne.

Hoppas du hittar någon medryttare!

carinah
2006-10-10, 18:59
Ridfolk vet inget om travaren övh taget märker man. Har för sig det ena och det andra och högst 7% av det de säger stämmer. Så hitta dig någon medryttare som har haft kontakt med den varmblodiga travaren tidigare. Att få enkelspårade ridfolk att ändra uppfattning är nog för svårt tyvärr.

Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra.
Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod. Det handlar inte om rasism utan att de är avlade för olika ändamål. Och om man ska rida travare så tycker jag personligen att kallbloden är trevligare, de har ofta en helt ok galopp dessutom.

Grållens vän
2006-10-10, 19:20
Så talar en människa som har noll koll om att rida en traver rätt.. Det du beskriver är okunskap om att rida en häst rätt...

Travare har inte rätt balans i början och det kräver en duktig ryttare till att kunna rida en varmblostravare rätt.

Har ridit ridtravare i alla år och aldrig någonsin träffat på en häst så som du beskriver det, då har många av dom kommit direkt från banan..

carinah
2006-10-10, 20:35
Så talar en människa som har noll koll om att rida en traver rätt.. Det du beskriver är okunskap om att rida en häst rätt...

Travare har inte rätt balans i början och det kräver en duktig ryttare till att kunna rida en varmblostravare rätt.

Har ridit ridtravare i alla år och aldrig någonsin träffat på en häst så som du beskriver det, då har många av dom kommit direkt från banan..

Men snälla nån dom är avlade att springa onaturligt fort i trav och självklart lämpar de sig sämre till dressyr och hoppning då.

Kosmostanten
2006-10-10, 21:34
Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra. .
Jaaa, generaliseringar, va kul :banana:
Glöm inte att fjordingar är tjocka och lata, araber är hispiga, ardennrar är tröga, fullblod skadar sig jämt och att islänningar är raggsockor som inte kan gå i form :rofl:

Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod.
Hmmm...undrar vilka som får lov att räknas till det där "ridfolket"...?

Grållens vän
2006-10-10, 22:40
Klart att dom inte lämpar sig mindre till dressyr och hoppning för det, det är vad jag kallar okunskap och en stenålders fördom..

Grållens vän
2006-10-10, 22:42
Men det är klart att man säger så när man inte vill kunna rida ett varmblod.

Det krävsd sin ryttare, funkar inte för dom som är för fina i kanten och TROR dom kan rida..

Mack_Lobell
2006-10-11, 08:46
Travare är INTE roliga att rida, de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra.
Jag skulle tro att travfolk är lika ointresserade att köra halvblod eller ponnyer om man är intresserad av trav, som ridfolket är av att rida varmblod. Det handlar inte om rasism utan att de är avlade för olika ändamål. Och om man ska rida travare så tycker jag personligen att kallbloden är trevligare, de har ofta en helt ok galopp dessutom.

Jo, jag tycker de ÄR roliga att rida. Kan ju bero på att jag ridit travare som ÄR ridbara och det kanske inte du har. Det du skriver är fördomar. Halta och lytta? Vaggande obehaglig trav? Korsning mellan trav och galopp? Visst, någon enstaka kanske är sådan. Men alla? Skitsnack. Bara för man ogillade en travare behöver man inte dra ner alla i samma hål. Om jag tex hade ridit ett halvblod som både kändes halt, vinglig och gick i korsgalopp, inte hade jag på fullaste allvar trott att hela rasen var sådan. Men det är som jag säger: ridfolk är enkelspåriga och kan inte ändra uppfattning. Eller, de vill inte ändra uppfattning fast det de tror är helt fel.
Nej, travfolk vill inte köra halvblod för halvblod får inte tävla i trav. Men många ridfolk köper travaren som ridhäst. Och det beror oftast inte på att de är fattiga och inte har råd med något bättre som många vill tro.

Ibland får man sig ett gott skratt när man läser vad alla "tror" om travaren. Speciellt om det är ljusår ifrån sanningen.

Kan någon då förklara varför dessa travare vinner över ridavlade hästar i tex LD och några klasser uppåt? Kan inte de ridavlade hästarna ens besegra en häst som inte ens är avlad för ändamålet i så pass lätta klasser?

Mack_Lobell
2006-10-11, 08:48
Men snälla nån dom är avlade att springa onaturligt fort i trav och självklart lämpar de sig sämre till dressyr och hoppning då.

Nej, det är alldeles naturligt för dom faktiskt. Annars hade de aldrig kunnat gå 1.09 tider med LÄTTHET!

Copydrew
2006-10-11, 21:48
Vill bara säga:

Heja varmbloden:banana: !!!

Jag tycker att det är jättetrist med "ridfolk" som mobbar varmblodstravare.. Jag rider ett varmblod, som jag och hans ägare ridit till själva, och han är helt underbar! Han går precis lika fint och samlat som vilket halvblod som helst! Jag måste ärligt säga att jag inte förstår de som säger att varmbloden bara funkar till halvtaskiga promenadhästar:confused:..?

Har en kompis som tränade hoppning på sin ridskola med sitt varmblod och hon blev mobbad av de andra på ridskolan!!:eek: :mad: Ja, ni läste rätt: mobbad för att man rider varmblod!!
Gissa om hon hade kul när hon vann över några av dem på en tävling:smirk: ...

Mack_Lobell
2006-10-12, 08:49
Vill bara säga:

Heja varmbloden:banana: !!!

Jag tycker att det är jättetrist med "ridfolk" som mobbar varmblodstravare.. Jag rider ett varmblod, som jag och hans ägare ridit till själva, och han är helt underbar! Han går precis lika fint och samlat som vilket halvblod som helst! Jag måste ärligt säga att jag inte förstår de som säger att varmbloden bara funkar till halvtaskiga promenadhästar:confused:..?

Har en kompis som tränade hoppning på sin ridskola med sitt varmblod och hon blev mobbad av de andra på ridskolan!!:eek: :mad: Ja, ni läste rätt: mobbad för att man rider varmblod!!
Gissa om hon hade kul när hon vann över några av dem på en tävling:smirk: ...

Vi kan nu komma fram till att det finns hästrasism i hästvärlden. Jag tycker absolut man INTE är en riktigt hästälskare/djurvän om man ska hålla på att förakta olika hästraser. Visst, man kan ogilla någon enstaka häst men att formligen HATA en hel ras är helt befängt, korkat och elakt.

Hade jag hållt på med ridning hade jag bara tyckt det var kul att se travare på tävlingsbanorna och i ridhusen. Såg jag någon travare som blev fel riden eller illa behandlad skulle jag försöka hjälpa ryttaren att få ordning på problemen. Jag skulle inte snacka skit om ekipaget. Det finns oehört många travhästar som får det mycket bra som ridhästar. Hade jag sett ett sådant ekipage hade jag tänkt: vad kul för den travaren att den fick ett nytt hem istället för att kanske tillbringa sina sista dagar på en slakttransport till Italien utan vatten och foder och bli slagen med en blodig träpåk och släpas ut till slakthuset. Men vissa ridfolk hade säkert hoppat av glädje vid en sådan syn, eftersom de hyser så stort förakt för den otroligt snälla hästrasen som har försökt göra sitt bästa hela sitt liv.

Tycker det är en sorlig inställning vissa ridfolk har. Hade jag varit på trav och sett tex ett halvblod komma galopperande och inleda defileringen hade jag bara tyckt det varit kul och häftigt. Men kommer en travare inskrittande i ridhuset blir det båda hån och skratt. Den fattiga ryttaren som längtansfullt ser på de klippta halvbloden och önskar att hon hade råd med en klippmaskin och en riktig sadel, eftersom hon nu har en indisk som kostade 100 kronor 10 år gammal. Ja, så verkar många tro det är i alla fall. Finns faktiskt tro det eller ej många som har valt travaren som rihäst pga att de GILLAR rasen. Ja, helt otroligt va? Inte för att de inte hade råd med något bättre. Hästen kostar mängder mer att hålla än inköpet.
Det finns också okunniga ryttare som köper travaren MEN då är det inte travarens fel utan ägaren. Inte har travaren valt vem som ska rida den och sköta den. Finns okunniga och oseriösa ryttare på alla hästraser, ÄVEN halvblod. Men den dåliga ridningen syns inte lika väl på en ridavlad häst.
Finns många som har hästen som slav. Måste stå still på stallgången, måste vara still vid uppsittning, måste vara still när man väntar på sin tur att hoppa eller rida dressyr, måste stå givakt hela tiden annars blir det spö.

Men tyvärr går det aldrig få vissa ridfolk att ändra uppfattningen. De tror travaren inte kan galoppera rent, inte hoppa ordenligt, den kan inte heller trava rent och den ramlar omkull hela tiden för den är så vinglig. Den har lång rygg som gör att sadeln inte ligger rätt, den har huvudet högt uppe i det blå så det går inte att jobba den korrekt. Den breddar i traven när den går i joggtempo, den ser inte ut som en ridhäst alls i extriören utan mer som en...? Osv osv osv.

Men vad beror detta förakt på egentligen? Känner sig hotade på deras eget revir(fast det är rena ridfolk som har travarna)? Står inte ut med synen av travaren? Tycker den hör hemma i slakttransporten? Ja, vad vet jag.
Har man ridit en travare som kändes dålig, ja då är hela rasen bara något att slänga på soptiien. För hästar är väl inte individer? Eller?

Finns travare som lyckas bra i hoppning trots att de inte är ridavlade, finns travare som lyckas bra i dressyr trots de inte är ridavlade, finns travare som lyckas bra i distans trots att de inte är ridavlade. Likaså i western, barock, fälttävlan osv.
Och nej, det finns inga travare i den yttersta eliten eftersom de inte är ridavlade men trots det kan de slå en hel drös ridavlade ridhästar. Kul va?

I USA är travaren mycket mer värd som ridhäst. Kan kosta uppåt 60 000 där. Där är den omtyckt och exotiskt. Men Sverige är ju lite efter i det mesta.

Men alla ni som har travaren som ridhäst var stolta för er vackra, snälla, fina häst som vill vara er till lags. Bryr er inte om folk som sitter på sina höga hästar fulla av fördomar och skitsnack.
Tänk på att den travaren ni har er ägo kanske kostade en halvmiljon som ettåring, tjänade in några hundratusen, varit med på tv och tidningar ett antal gånger och blivit hyllad av publiken. Hur många vanliga, hederliga ridhästar har det?
Nej, njut av er häst och skit i syniska lallare som tror sig veta sådant de inte har den blekaste aningen om.

ps. Till er alla som tror travaren är gjuten i samma form, travar likadant och är vingliga som pinnar åk till närmaste travbana och se på alla loppen och värmingarna. Gå gärna lite på stallbacken också om ni har tillträde. Då kan ni se en riktigt sport med riktigt bra hästar som inte ser ut på samma sätt, som inte springer på samma sätt.

narendra
2006-10-12, 16:32
Det kanske blir lite trevligare inställning till travarna nu när man börjat blanda in franska travare i amerikanska(har jag för mig att det va!?) hopphästar.... Kan ju hoppas det iaf.
Hört en tränare som sagt att travare är överlägsna teknikmässigt upp till ca. 1m.
För att inte tala om deras supertrevliga personligheter och att de är så lätta att ha att göra med, positiva och arbetsvilliga.
Har en travare som jag snart ska börja hopptävla lite på. Kul att provocera "halvblodsfolket" :rofl:

Cheque
2006-10-13, 11:18
knapp lån

Men nu får ni väl ta och ge er, "hästrasism"? alla har rätten att välja en häst som man vill rida/köra eller vad f*n man nu vill göra, som man själv vill efter sitt eget intresse. Ska jag kallas "hästrasist" för att jag vill utveckla mitt dressyrintresse på en häst som är framavlad för sitt syfte?

Är man lika mycket "hästrasist" om man som travkusk/ägare till travhästar inte vill ha ett halvblod och träna till travet???
eller jockey som inte väljer ett kallblod som ska springa med fullbloden???

Grållens vän
2006-10-13, 11:21
Du hälften av alla såkallade framavlde dressyr hästar är ändå inget att satsa på om man vill komma långt endast en handfull av dom blir riktigt bra..

Cheque
2006-10-13, 11:25
Och jag har rätten att själv välja om jag ska ha en häst som är framavlad till det intresse som jag har.

Kosmostanten
2006-10-13, 12:00
Och jag har rätten att själv välja om jag ska ha en häst som är framavlad till det intresse som jag har.
Du verkar ha missuppfattat vad diskussionen går ut på. Det är väl ingen som försöker tvinga dig att rida en häst du inte vill :confused:
Det är väl helt ok att inte vilja rida travare...men mindre ok att för den skull sprida skit och fördomar om hela rasen. Det många reagerat på är väl fördomsfulla inlägg som detta:

Cheque
2006-10-13, 12:20
Jag kan inte påstå att jag tyckaer att carinah verkar vara en "hästrasist", hon säger sin åskt om att rida travare, i det inlägget du citerar så står det att hon inte tycker att det är roligt. Jag tycker inte att det är roligt att cykla på Mountainbike är jag "cykelrasist" då?
Hon beskriver också känslan hon har när hon rider travare, och jag kan till vis del hålla med henne om den känslan, men för den delen så kan jag inte påstå att alla ridtravare är så.

Mack_Lobell
2006-10-13, 12:46
knapp lån

Men nu får ni väl ta och ge er, "hästrasism"? alla har rätten att välja en häst som man vill rida/köra eller vad f*n man nu vill göra, som man själv vill efter sitt eget intresse. Ska jag kallas "hästrasist" för att jag vill utveckla mitt dressyrintresse på en häst som är framavlad för sitt syfte?

Är man lika mycket "hästrasist" om man som travkusk/ägare till travhästar inte vill ha ett halvblod och träna till travet???
eller jockey som inte väljer ett kallblod som ska springa med fullbloden???

Ja, man får välja vilken ras man vill men man behöver för den delen inte snacka skit och se ner på den rasen man inte har valt och tycka att de som väljer att rida den rasen är dumma i huvudet.
Ja, man får säga vilken åsikt man vill men bara för det behöver den inte vara sann. Dåligt att ge travaren ännu mer dåligt ryckte som ridhäst när man säger osanna, fördomsfulla saker. Men ligger väl i att man är okunnig som dömer en hel ras bara för man ridit något dåligt exempel.

Bullfia
2006-10-13, 12:54
Jag tycker det är jättesvårt över huvud taget få tag i medryttare...
Verkar som om det endast är hästar som går MSB dressyr o svår klass hoppning som man kan stila runt på som räknas...

LitenGnista
2006-10-13, 13:07
Jojo! hästrasism är det! Har en 16-årig vbl valack som trav tränats som 2-åring men aldrig startat...han kan nästan bara galoppera:crazy: ?! kanonsnäll och trygg! Har dessutom ett 13-årigt korsnings sto där mamman var vbl. P.g.a. detta säger folk att "jaha synd att det är travare i henne annars hade hon nog kunnat bli riktigt bra":mad: !!! Men vad är hbl då? det är ju för sjutton bara korsningar även idag! de kan ha fbl som pappa men är ändå ett hbl?! Hbl är ju ingen egentlig ras?!:confused: Så ni som "trycker ner" andra raser än hbl i dressyr och hoppning kanske skulle ta reda på hur många raser det är i er egen häst först!!:smirk:

:banana: go vbl :banana: go travare :banana: go fjordingar :banana: go araber och alla andra "udda" raser!:bow:

Cheque
2006-10-13, 13:13
Ja, man får välja vilken ras man vill men man behöver för den delen inte snacka skit och se ner på den rasen man inte har valt och tycka att de som väljer att rida den rasen är dumma i huvudet.
Ja, man får säga vilken åsikt man vill men bara för det behöver den inte vara sann. Dåligt att ge travaren ännu mer dåligt ryckte som ridhäst när man säger osanna, fördomsfulla saker. Men ligger väl i att man är okunnig som dömer en hel ras bara för man ridit något dåligt exempel.

Jag vet inte om det är någon som har sagt att ryttare som väljer ridtravaren är "dumma i huvudet" som du uttrycker dig, jag har aldig stött på en människa som har den åsikten men det tycker jag säger mer om den som yttrar sig på det viset än om ryttarna som valt ridtravaren.

De ridtravare som jag (och säkert många andra) stött på är mindre lämpade som ridhästar i den bemärkelsen att kunna tävla ca LB/LA klasser, som jag tycker att en ridhäst borde klara av med en duktig ryttare.

Hur kommer det sig att det är så många ryttare som har en negativ inställning till travaren som ridhäst tror du (eller någon annan icke "hästrasist")?

Mack_Lobell
2006-10-13, 13:28
Jag vet inte om det är någon som har sagt att ryttare som väljer ridtravaren är "dumma i huvudet" som du uttrycker dig, jag har aldig stött på en människa som har den åsikten men det tycker jag säger mer om den som yttrar sig på det viset än om ryttarna som valt ridtravaren.

De ridtravare som jag (och säkert många andra) stött på är mindre lämpade som ridhästar i den bemärkelsen att kunna tävla ca LB/LA klasser, som jag tycker att en ridhäst borde klara av med en duktig ryttare.

Hur kommer det sig att det är så många ryttare som har en negativ inställning till travaren som ridhäst tror du (eller någon annan icke "hästrasist")?

Nej, men de behöver inte säga det. Det räcker med nedlåtande blickar, skitsnack och allmänt otrevligt bemötande. Typ att en del ridskolor inte hyr ut till ridtravarägare eller att en del tränare inte vill ta sig an ridtravare därför det inte är någon "riktig" ridhäst.
Men träning är just det en ridtravare behöver, en häst blir ingen bra ridhäst på en vecka.

Det beror helt och hållet vilken typ av häst det är. En del travare har lättare för samling, galopp, hoppning osv medan andra har lite svårare. Det är mer en träningsfråga. Tror nog många travare kan gå åtminstonde LB/LB med rätt träning och en erfaren ryttare. Vissa kommer inte dit och andra går längre. Finns bla en travare som tävlar 130 -145 hoppning med bra resultat. Sedan finns det en del andra travare som kommit högt upp i klasserna och även korsningar.
Men att säga att travaren generellt är en dålig ridhäst är inte rätt. Finns många travare som duger i lätta klasser och funkar bra som allroundhästar - och sådana hästar är många ute efter.

Att många ryttare har en negativ inställning till ridtravaren vet jag inte. De kanske har sett något skräckexempel, ridit en travare som kändes dålig eller helt enkelt bestämt sig för att den bara hör hemma på travbanan?

Nicknick
2006-10-13, 13:38

Även jag. Många tycks tro att fjordingar bara kan lufsa runt i skogen samt gå i hagen och äta gräs! En fjordis kan precis som alla andra raser göra allt som den blir tränad till. En fjordis är väldigt allround. Kan hoppa, kan dressyr, kan gå i all terräng, passar hela familjen mm mm

Kosmostanten
2006-10-13, 20:08
Jag kan inte påstå att jag tyckaer att carinah verkar vara en "hästrasist", hon säger sin åskt om att rida travare, i det inlägget du citerar så står det att hon inte tycker att det är roligt. Jag tycker inte att det är roligt att cykla på Mountainbike är jag "cykelrasist" då?

Nej, hon skriver inte att hon tycker så - utan att det ÄR så.
En milsvid skillnad.

Immer
2006-10-13, 22:26
Men vad är hbl då? det är ju för sjutton bara korsningar även idag! de kan ha fbl som pappa men är ändå ett hbl?! Hbl är ju ingen egentlig ras?!:confused:

Jodå, halvblod är en ras. Ursprungligen var halvblod en korsning där ena föräldern var fullblod, men numera räcker det om båda föräldrarna är halvblod för att avkomman ska kallas halvblod.

Däremot är varmblod ingen ras. Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser - de övriga två är kallblod och ponny.

Immer

Immer
2006-10-13, 22:28
Att många ryttare har en negativ inställning till ridtravaren vet jag inte. De kanske har sett något skräckexempel, ridit en travare som kändes dålig eller helt enkelt bestämt sig för att den bara hör hemma på travbanan?

Eller så har de sett illa ridna varmblodstravare, med illa tillpassad utrustning och med eftersatt hovvård, och dömer sedan alla varmblodstravare därefter.
Som jag skrev tidigare: det är inte hästens fel att rasen fått dåligt rykte!

Immer

litenmama
2006-10-14, 01:04
*lånar Knappen*
När man köper häst oavsett ras,ser man till att hästen har utrustning som är anpassad,sköter hästens hovar ,vaccinationer,avmaskningar och mer därtill.
Är det så att man inte har kunskapen att rida till sin häst så får man väl se till att hästen blir tillriden av någon som är rutinerad också oavsett ras.Har sett människor som köpt hästar(halvblod) till det runda 100 000 kr och inte kunnat bibehålla hästens kunskaper och utveckla, utan rent förstört sin häst både fysiskt och psykiskt.Har sett andra(halvblod) så stela,inte kunnat trava och galopperat rent.
Så Varmblodshästen är det inget fel på,man kan söka på internet där det finns en sida, med länk till USA där man kan få se bilder på riktigt fina varmblodstravare som används till dressyr,hopp,trafikpolis o dylikt.Nu är det nog dags för häst folk i Sverige att lägga ner sina fördomar,ta reda på vad det är ni har fördomar mot,SÖK kundskap!!
En viss man med stor bredd har tydligen sagt att Kallblodstravare är helt oslagbart inom akademisk ridkonst och klart imponerad av vad den klarar.
Men Varmblodstravare är nu på uppgång,Tack och lov för det!

carinah
2006-10-14, 09:43
Jo, jag tycker de ÄR roliga att rida. Kan ju bero på att jag ridit travare som ÄR ridbara och det kanske inte du har. Det du skriver är fördomar. Halta och lytta? Vaggande obehaglig trav? Korsning mellan trav och galopp? Visst, någon enstaka kanske är sådan. Men alla? Skitsnack. Bara för man ogillade en travare behöver man inte dra ner alla i samma hål. Om jag tex hade ridit ett halvblod som både kändes halt, vinglig och gick i korsgalopp, inte hade jag på fullaste allvar trott att hela rasen var sådan. Men det är som jag säger: ridfolk är enkelspåriga och kan inte ändra uppfattning. Eller, de vill inte ändra uppfattning fast det de tror är helt fel.
Nej, travfolk vill inte köra halvblod för halvblod får inte tävla i trav. Men många ridfolk köper travaren som ridhäst. Och det beror oftast inte på att de är fattiga och inte har råd med något bättre som många vill tro.

Ibland får man sig ett gott skratt när man läser vad alla "tror" om travaren. Speciellt om det är ljusår ifrån sanningen.

Kan någon då förklara varför dessa travare vinner över ridavlade hästar i tex LD och några klasser uppåt? Kan inte de ridavlade hästarna ens besegra en häst som inte ens är avlad för ändamålet i så pass lätta klasser?

Vilka rasister travfolket är som inte vill köra halvblod och som till och med förbjuder dem att vara med i löp.....
Och det är nog minnsan nåt halvblod som skulle kunna vinna över en travare i de lägre divisionerna...

carinah
2006-10-14, 09:50
Nej, det är alldeles naturligt för dom faktiskt. Annars hade de aldrig kunnat gå 1.09 tider med LÄTTHET!

Naturligt? Det är människan som valt att avla på individer som travar fort, de hade aldrig funniits om inte människan lagt sig i överhuvudtaget.

Fridajgirl
2006-10-14, 13:37
Jaså, många köper travare för att budgeten inte räcker till? Tror de som köper travare har en hel del pengar(läs miljoner)
Eller du kanske menade travare som används till ridning? Ja, de är väl inte så dyra. Lika dyra som en skadad eller triangelmärkt ridhäst som ej kan användas för sitt syfte längre.

anledningen till att många säljer travare billigt är just därför att de inte har passat till banan. och de vill bli av med dem, därför är det så många som köper en travare men kanske inte kan utbilda dem till en ordentlig rid häst.

Men visst finns det många som köper en travare redan som föl för att sedan utbilda dem i hopp och dressyr.

Känner själv en som tävlat framgångsrikt med sitt varmblod i hoppning som var maxad D-ponny;)

Cheque
2006-10-14, 15:51
Nej, hon skriver inte att hon tycker så - utan att det ÄR så.
En milsvid skillnad.

Det gäller att verkligen formulera sig rätt här: Det har inte varit roligt att rida de ridtravare som jag har ridit, det finns fina ridtravare, de är bara svåra att hitta enligt min erfarenhet, tyvär kan jag räkna dessa fina ridtravare på min ena hand.

Immer- Håller helt med dig.

murran
2006-10-14, 15:52
De travare jag ridit, har haft ägare som varit väldigt måna om att utrustning o skötsel varit det allra bästa. Travare är som alla andra hästar. Vissa kan man uppleva som hård i munnen, vissa kan du inte ens ta i munnen. Det här med att vara hård i munnen, är ju en fråga om hur man rider. Även en travare, som oftast är självgående skall drivas för skänkel osv. Ridas fram till bettet. Det är inget man skall undvika, fast man kanske kan uppleva hästen som framåt,. Det är då du får en häst, som upplevs som "luft" i händerna. Det är inget specifikt just för en travhäst. Finns hästar av alla de raser, som lägger sej på bettet.:devil:

En del av våra mest berömda hopphästar har travblod i släkten. Trav hästen har ett frånskjut,som gör den till en utmärkt hopphäst. Och man kan lägga in travstam i aveln när man ska ta fram hopphästar.
:bump:

Cheque
2006-10-14, 16:31
Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Travkusk/Ägare Till Travhästar Inte Väljer Ett Halvblod Och Träna Till Travet?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist Om Man Inte Väljer Ett Kallblod Att Starta Galopp Med Tillsammans Med Fullbloden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Elitryttare I Hoppning Inte Väljer En Ardenner?

Immer
2006-10-14, 16:44
man kan söka på internet där det finns en sida, med länk till USA där man kan få se bilder på riktigt fina varmblodstravare som används till dressyr,hopp,trafikpolis o dylikt.

Adressen till sidan du skriver om?

Immer (nyfiken)

Taxilock
2006-10-14, 17:07
Den här debatten har kanske pågått hur länge som helst. Det verkar finnas hur mkt som helst att säga om den och den tycks alltid spåra ut. Jag kan väl hålla med om att det är lite överdrivet att kalla folk för hästrasiter.

Men visst det finns väldigt många människor som är trångsynta och tycker att man är dum i huvudet som väljer att rida en fd.travare (talar av egen erfarenhet). Jag har själv ridit väldigt många travare men även en hel del välutbildade hästar också. Jag personligen tycker att travare kan bli underbara ridhästar under rätt ryttare.

Men för att kunna säga att "de har ofta en vaggande trav som är rent obehaglig. Galoppen är ibland nån korsning mellan trav och galopp. De känns som de är halta och lytta på alla fyra" så måste man ju har ridit bra många travare. Annars kan man väl inte bilda uppfattningen att dem ofta har vaggande trav osv. Jag själv har ridit bra många travare och kan dock inte alls hålla med om detta påstående. Visst det finns travare med sämre trav men långt ifrån alla har en vaggande och obehaglig trav. Och att dom älgar iväg i världens travar trav och inte lyssnar? Och att dom inte kan galoppera rent? Ja det blev jag ärligt förvånad när jag läste. INGEN av dom travare jag ridit har haft problem att galoppera orent. Visst det kan i början vara lite knepigt att få dom i galopp, men att den sen skulle vara oren och konstig? Och visst det går fort i början men det går att jobba på.
Men om man sen inte vill jobba på just dessa saker så kanske man helt enkelt inte skaffar en travare utan en häst som kanske är lite lättare att utbilda. Men det finns dom som tycker att det är roligt att jobba med dessa saker, jag själv tex. <b>Jag</B> själv tycker att det finns ingen härligare känsla än när du för allra första gången får hästen i galopp, det är lika underbart med varje häst.

Visst det krävs mkt av ryttaren för att man ska kunna utbilda hästen rätt. Min förra medryttar häst som jag & min syster utbildade blev en väldigt fin ridhäst men det krävdes av ryttaren för att hon skulle jobba rätt, många blev imponerade när dom såg hur fin & maffig hon blev när hon jobbade rätt. Och det var inte alla som kunde rida henne rätt.
Just den hästen ligger mig så otroligt varmt om hjärtat, hon hade ett hjärta av guld och man kunde göra allt med henne. Du kunde rida, köra, bobba ja vad som än föll dig in var hon med på. Just därför tycker jag att travare är så roliga att ha att göra med, man kan göra så himla mkt med dom!

Men jag kan väl hålla med om att om man vill satsa på tex hoppning eller dressyr inom dom riktigt höga klasserna så kanske man inte skaffar just en fd.travare/varmblod (även om det finns ett am.varmblod tror jag att det var som tävlar idom riktiga högaklasserna, men den hästen har säkerligen aldrig gått på travet).
Men samtidigt så kan man ju visst tävla med travare också. På min förra ridskola fanns det en helt otrolig fd.travare som tävlade i ganska höga klasser i hoppning, han var väldigt duktig under rätt ryttare.

Det är inte heller alla som känner att dom passar med fd.travar/am.varmblod. Tex som jag själv som tycker att araber kan var hur läckra som helst att se på och dom kan se hur snygga ut som helst när andra rider men jag känner inte att det är en ras för mig, det betyder aboslut inte att jag inte tycker om rasen men dom passar inte mig som ryttare bara. Jag tycker som sagt att det är en skitläcker ras!

Som sagt det finns hur mkt som helst att säga i denna debatt och många ser ned på travryttare osv. Och det är svårt att formulera sig vettigt.

Kosmostanten
2006-10-14, 18:46
Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Travkusk/Ägare Till Travhästar Inte Väljer Ett Halvblod Och Träna Till Travet?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist Om Man Inte Väljer Ett Kallblod Att Starta Galopp Med Tillsammans Med Fullbloden?

Är Man Lika Mycket "Hästrasist" Om Man Som Elitryttare I Hoppning Inte Väljer En Ardenner?

Nej inte alls, enligt min mening.
Men däremot om man säger/skriver tex att halvblod är korkade och värdelösa att köra, att alla kallblod är tröga och klunsiga och att ingen ardenner går att rida vettigt...och dessutom kanske grundar dessa uttalanden endast på sin egen, högst begränsade, erfarenhet av individer av dessa raser.
Det är ju alla dessa generaliseringar om travare som ridhästar som är så förbaskat tröttsamma...att en del minsann "vet" hur alla travare är trots att de kanske bara ridit två :smirk: (påstår dock inte att just du hör till dem)
Det handlar om individer.

Taxilock
2006-10-14, 19:00
Nej inte alls, enligt min mening.
Men däremot om man säger/skriver tex att halvblod är korkade och värdelösa att köra, att alla kallblod är tröga och klunsiga och att ingen ardenner går att rida vettigt...och dessutom kanske grundar dessa uttalanden endast på sin egen, högst begränsade, erfarenhet av individer av dessa raser.
Det är ju alla dessa generaliseringar om travare som ridhästar som är så förbaskat tröttsamma...att en del minsann "vet" hur alla travare är trots att de kanske bara ridit två :smirk: (påstår dock inte att just du hör till dem)
Det handlar om individer.

Kunde inte hålla med mer! Bra skrivet måste sägas.

litenmama
2006-10-14, 19:12
Självklart Immer!:)
http://www.adoptahorse.org/
På sidan lite längre ner finns en man som rider dressyr(min favorit)

Immer
2006-10-14, 20:45

Det kan jag förstå - så trevligt det ser ut! :)

Immer

Taxilock
2006-10-15, 00:52

Åh såg väldigt snyggt ut! Hah det visar att fd.travar minsan kan! ^^

Svetlana
2006-10-15, 10:02
Ja som någon innan sa så spårar såna diskutioner ut ofta tyvärr då travfolk blir arga om andra har olika åsikter och kanske inte gillar travare lika mkt som de gör...

men alla får väl ha en egen åsikt?!
vissa kanske älskar varmblod och satsar allt i att utbilda denne till dressyr/hopphäst medans andra bara vill ha en totto att rida ut i skogen på och inte bryr sig lika mkt om hur pass bra den är på att hoppa/gå högre dressyr eller kanske ens galoppera helt rent.

det hjälper inte att skälla och bli arg på en människa som säger att den inte gillar varmblod/fd.travare..den människan kommer ändå inte ändra sin åsikt!
oftast har man ju egen speciell favoritras..sen om man köper fd.travare pga att de kostar lite eller om man älskar den rasen spelar ingen som helst roll! det är helt upp till var och en som individ!

jag ser inte mig själv som en "hästrasist" bara för att jag personligen inte skulle köpa en fd.travare som egen häst...men det är bara för att jag inte passar så bra med den rasen, och har inte lust att lägga ner så mkt tid som det oftast behövs för att lära om en sån häst till att bli en "vanlig" ridhäst..
däremot har jag ridit flera travare och även om dessa inte varit de bäst utbildade( en var direkt tagen från banan och nyligen börjat bli uppsutten på) så har ja tyckt att det var rätt skoj att få rida en annan sorts häst än min egen!

så alla har vi våra favoriter och alla får ha sin egen åsikt! alla hästar är lika mkt värda men det är bara att acceptera att de olika raserna är avlade för helt olika saker!

Whirlie
2006-10-15, 11:03
Återgår till ursprungsinlägget helt och hållet, varför man tackar nej till en travare som medryttarhäst. Jag har gjort precis det när jag letade medryttarhäst och känner mig uppmanad att svara.

Jag tackade nej för att jag letade efter en häst att utvecklas dressyrmässigt på. Jag ville ha en häst som låg över min egen nivå, så jag letade efter en häst som gick LA-MSV dressyr både rörelsemässigt och formmässigt. Det andra jag letade efter var en häst som var lung och sansad i skogen, som jag kunde sitta och fundera över middagsmaten på i skritt och känna mig säker på i trav och galopp. Mina tidigare erfarenheter av travare är inte överensstämmande med ovanstående, även om jag är fullt medveten om att det finns undantag. Sedan ville jag ha tillgång till ridhus och ridbana, och många som har varmblod har tyvärr inte det eftersom det är mycket skogsridning (vet att det finns undantag, har haft en stallkompis som tränat dressyr och hoppning regelbundet på sin travare).

En annan sak jag faschineras över är hur folk tar betalt för medryttare kontra vilka krav de ställer på dem som blir medryttare (betalar själv 1000kr/månad och tycker det är helt ok för det jag får, så jag är ingen "gratisförespråkare" på något sätt). Om man letar efter en duktig medryttare som är dressyrintresserad, och har en häst som inte kan så mycket (kanske utb LB och bär sig LC-LB) så kan man inte ta lika mycket betalt som någon som kan erbjuda "mer" i hästväg, alternativt så får man nöja sig med dem som inte räckte till vid provridningen av de duktiga hästarna. Pris kontra efterfrågan helt enkelt, oavsett ras.

Immer
2006-10-15, 14:25
Var det svaret till mej?:confused:

Immer

litenmama
2006-10-15, 17:51
*nu lånar jag bara knappen*
Om ni går in på länken som jag satte in tidigare,kan ni se själva att varmblods travare verkligen kan!
Tala då om ni "tvivlare"att varmblod inte kan trava och galoppera rent,Säga till HAN på bilden där som rider dressyr att hans häst inte är avlad till att kunna gå sådär!Hans häst skall gå med huvudet uppe skyarna.Eller varför inte standard frasen.Han/hon är fin för att vara travare.Att omskola en travare tar tid,om man inte kan det själv så tar man hästen till rillridning/omskolning,så att hästen kommer till ens egen nivå.När den väl är där är det viktigt att rida för en instruktör som kan hjälpa er på fortsatt väg.
Även de ryttare ,som "bara"vill ha en skogsmulle,hoppas jag att de tar hjälp av en instruktör så att de kan rida hästen korrekt så att han/eller hon håller många år.
Min mamma har varit uppfödare på Schäfer hundar.
När jag köpte en Rottweiler hane med ett "skönhets"fel,han hade en vit fläck på bröstet.Mamma ifrågasatte varför i hellskotta jag köpte en hund med "skönhetsfel".hon sa att sådana hundar borde avlivas vid födseln.Jag anser att min mamma inte är en djurvän och vi diskuterar aldrig avel eller djur för den delen.
Hästar ,hundar,katter är för mig individer.Nu när jag fått Christo(en varmblodstravare)har jag fått höra hur jag kunde va så dum att skaffa mig en travare till!?men också fått höra när de sett han röra på sig att"men gud vilken tur du har som fått tag på en (häst)varmblodstravare,som lyfter så fint och har sååå fina steg,inte undra på att han inte platsade för travet."
Oj då nu vart det en novell:crazy:
Nu är detta endast min åsikt och respekterar att andra har sin egen.
Men jag har också rätt att tycka att den som tycker att Varmblodstravare är bara avlade för att gå framåt och inte kan nå annat "snackar rappakalja"Och att de inte är på "riktiga Djurvänner"
Det är väldigt lätt att skaffa sig en häst som kan allt och man har en häst att "visa"upp titta vad jag kan!!! Men om man skaffar sig en travare från banan som man på ett eller två år får upp i klass Lc eller Lb,det tycker jag är en bedrift!!!
Nu är det egentligen Kallblodstravare som ligger mig närmast om hjärtat!!
När jag ser en Häst Kallblod/varmlods travare gå i fin form,gör sina öppna/sluta galant...Då rinner tårarna!! VACKRA HÄSTAR ÄR VACKRA HÄSTAR det.

carinah
2006-10-15, 23:14

:bow: :bow: :bow: :bow:

LitenGnista
2006-10-16, 13:15
Jodå, halvblod är en ras. Ursprungligen var halvblod en korsning där ena föräldern var fullblod, men numera räcker det om båda föräldrarna är halvblod för att avkomman ska kallas halvblod.

Däremot är varmblod ingen ras. Varmblod är en av de tre huvudgrupperna av hästraser - de övriga två är kallblod och ponny.

Immer

Ursäkta men det där förstod jag nog inte...:confused: vill nog påstå att det fortfarande är korsning då det (ofta) förekommer att ena föräldern är fullblod (alltså galoppör, varför de ska ge högre status än travare förstår jag inte heller...)och de är väl ALLTID så annars att om båda föräldrarna är halvblod så blir fölet det med (likaså arab, welsh eller vad det nu månne vara! ;) )

Ja vbl är en grupp men om en häst är vbl travare men aldrig gått på trav utan säg endast dressyr eller hoppning, är det fortfarande en travare då?!?:crazy: eller blir den utan ras?! hmmm.....eller är den helt enkelt ett varmblod och kan, i teorin iaf ,räknas till halvblod? kanske om man korsar denne med ett fullblod så blir det ett halvblods föl?
"Med halvblod menar man hästar som ursprungligen uppstått genom korsning mellan fullblod och icke fullblod."(ur. ABC om hästar av Gösta Bengtsson)
Bara en fundering.....:) :angel:

Ceb
2006-10-16, 13:32
Har haft samma problem, och nu är det bara jag själv som har honom. Skulle jag inte ha tid en dag, då får han stå, nu står han på løsdrift och tidigere sto han ute länge på kvällarna. En gång ibland lider han ingen nöd. Men ja det finns många fördommar ute och går.

Nu har jag en välriden vmbl valack, jobber med honom för att få honom ännu bättre. Rider dressyr och hoppning två gånger i veckan för instruktör. Ceb är kvadratiskt bygdt och har otorlig swung i galoppen samt ren trav, som jag har tur med honom rent fysisk, i tillegg är han stabil som sjutton uppe i huvudet, det ända han inte gillar är broar.

Att det blev en vmbl travare var bara tillfälligt, här stämde kemi, en häst är häst oavsett ras, men alla har sina begränsningar.
Jag har mina tankar rundt detta spes med tanke på mig själv, tror også fördommarna också gäller mig. Många tror inte jag kan rida vanliga ridhästar just pga att jag kuskar runt på en vmbl. Men jag har då ridit GP hästar, och kan rida minst lika bra som någon annan. Här kommer min fördom in ;) , jag tror att endel ridfolk, inte är lika obs på at man måste jobba mycket mer och ha tydligare hjälper när man rider en omskolad f.d som gått trav. Under förutsättning av att hästen är godt grundriden och under utbildning.

Jag har löst det med att har jag inte tid, då får han stå. Kanskje inte bästa lösningen men jag orkar inte flera medryttare som rider några gånger och så e det stopp. Det blir vara förvillande för Ceb att förhålla sig til så många olika ryttare.:banana:

Uansett lycke till, av och till kan det klaffa....

Immer
2006-10-16, 19:09
Ja vbl är en grupp men om en häst är vbl travare men aldrig gått på trav utan säg endast dressyr eller hoppning, är det fortfarande en travare då?!?:crazy:

Självklart är den fortfarande varmblodig travare, eftersom rasen heter så :smirk: En kallblodstravare är alltid en kallblodstravare vare sig den används inom travet eller är ridhäst. En shirehäst är alltid en shirehäst oavsett om den rids eller körs. Ett engelskt fullblod är alltid ett engelskt fullblod, vare sig den går på galoppbanan eller används som fälttävlanshäst. Osv osv.

Immer

norrland65
2006-10-16, 19:29
Jag håller med dig om att travaren ska få bra hovvård, passande utrustning god omvårdnad. Det ska självklart ALLA hästar få, oavsett ras.

Jag känner många som har vbl-travare som ridhästar, och alla sköts väl. De har ägare som älskar dem och månar om dem.

Det jag vill lägga till är att det är viktigt att den som köper en vbl-travare förstår var hästen kommer ifrån. Framförallt travare som tränats och/eller tävlats inom travet. Det räcker inte att vara en duktig ryttare. För att lyckas med en travhäst måste man förstå den värld den kommer från. Hur den tränats, varför den beter sig som den gör osv.

Sen måste man också ha förståelse för att en travtränad häst kan aldrig mäta sig med ridhästar. Hur väl omskolade de än är. Vad folk än säger så kommer travaren alltid att dra det kortaste strået i jämförelse med dressyr och hopphästar. Likväl som de senare aldrig kan mäta sig med en travare inom travet. Om både ridmänniskor och ridtravarmänniskor kan förstå det så skulle fördomarna vara färre.

Jag skulle önska att det fanns fler ridtravarföreningar runt om i landet som kunde ge utrymme för dessa ridtravar-tjejer att träffas, umgås och tävla på ridtravarnas villkor. Där travarna får mäta sig med varandra och på sina egna villkor. Det vore fantastiskt.

Kbltravarna har generellt bättre gångarter, och lättare för sig i dressyren, än vbltravarna tycker jag. Kbltravare som inte tränats för trav överhuvudtagen kan bli fantastiska hästar. Vbltravare som inte tränats kan bli fina ridhästar de också!

Norrland (som har erfarenhet av både kbl- och vbltravare som gått på travet, likväl som de som inte tränats utan bara ridits)

Rouise
2006-10-16, 20:59
visst nu är det väldigt mycket fördommar mot travare, men ibland känns det som vi varmblods ryttare/ägare/ älskare vill att alla ska älska travarna just för att dom inte är så omtyckta av alla..

det är undermedvetet.. det är ju för att det är mycket fördommar mot dem...

men man måste acceptera att alla tilltalas inte av varmblod.. lika som att du själv inte tiltalas av alla hästraser..
varför det är så stor grupp av människor som inte tycker om just varmblod kan jag inte svara på men tror att det är fördommar.

men är man inriktad på en tävlingsgren väljer man den häst som passar bäst för den rasen..
vill man tävla trav väljer man inte ett halvblod även om det är ett halvblod med ett helikes travsteg så får den ingen chas i trav!
Det är ju egentligen samma sak i grund och botten!

Men jag tycker personliga att man ska ge varje individ, inte ras utan individ en fördomsfri chans men hur lätt är det?

men nu har det ju gått frammåt då man ser fler och fler fina varmblod som tävlingsrids i diverse olika grenar...

tycker personligen att fördommar är till ingen nytta men dom finns ju där ändå..

Grållens vän
2006-10-16, 21:19
Sorry där har du fel min valack är startad och han har ändå en makalös shwung i traven enligt dom som kan sånt ingen av dom tror att han sprungit på banan..

Det är bara en av alla fördomar som florera vilt....

Grållens vän
2006-10-16, 21:20
Sorry där har du fel min valack är startad och han har ändå en makalös shcwung i traven enligt dom som kan sånt ingen av dom tror att han sprungit på banan..

Det är bara en av alla fördomar som florera vilt....

norrland65
2006-10-16, 21:22
Det är inte en fördom, det är egen erfarenhet. ;)

Jag har ägt, och äger, både varm- och kallblodstravare. Flera stycken, både de som tränat trav och som inte gjort det.

Norrland

Annakarenina
2006-10-17, 00:04
Hej! En del av mina travare är precis som halvblod, i steget. Dom blir vad du gör dom till. Det beror på hur mycket tid man har lust att lägga ner. En del tar längre tid att lära om, en del kortare tid:rofl: En del har rätt förutsättningar, och blir riktigt bra ridhästar. En del har mindre bra förutsättningar, och kan också bli ridhästar, men kanske inte bäst i världen. Men det finns ju såna av halvbloden också som inte har rätt förutsättningar för att bli bra ridhästar.Det finns dom som ser ner på mina hästar, tex hovslagare, som inte behagas dyka upp, eftersom dom inte springer in tusentals kronor på travet, utan "bara" är ridtravare. Du kan köra vilken häst som helst, få den att bli bra, om den har rätt förutsättningar. tvärtom gäller också. :eek:

*Gotlandsrusset*
2006-10-17, 18:51

:bow::bow:

*Gotlandsrusset*
2006-10-17, 19:00

klockrent :rofl:
:bow:

lilla_mej
2006-10-17, 19:03

Vaa :eek: Jag har letat som en GALNING efter en fjording o ha på foder. Men det verka inte som det fanns nån över huvud taget då.
Hade du frågat mig hade jag blivit sååå glad.. jag älskar fjordingar :love:

*Gotlandsrusset*
2006-10-17, 19:08
Och det är nog minnsan nåt halvblod som skulle kunna vinna över en travare i de lägre divisionerna...

kan nästan säga att det är en omöjlighet.
i de "lägre" divisionerna så är sluttiden ändå runt 20-18 tider. MYCKET svårt att tro att ett halvblod kan trava så fort...

LitenGnista
2006-10-17, 23:55
Jo det var väl lite mer ett konstaterande än en fråga :angel: ...Dumt namn "travare"....shire och fullblod var ju inte riktigt samma sak... "ska du ut och shire din häst?" hehehe ;) Lugna ner dig lite :smirk:

Immer
2006-10-18, 16:59
Jag missförstod dej, tydligen.
Jag trodde du var en av de okunniga som på fullt allvar tror att en travare som inte längre är aktiv på travbanan plötsligt inte är travare längre utan enbart varmblod. :smirk:

Förvånansvärt egentligen hur okunniga folk är om vad det är som står i deras stall/går i deras hage. Jag har letat kallblodstravare nu en tid, och lärt mej att jag måste även läsa annonserna där det står "nordsvensk". Det finns tydligen massor av kallblodstravare som är registrerade i FNH (Föreningen Nordsvenska Hästen) om man får tro vad som står i annonserna... :rofl:

Immer

pastejja
2006-10-18, 18:44
Det jag tycker är lite tråkigt med travaren är att den aldrig stiger i pris nämnvärt, vare sig den är utbildad eller ej. Jag har träffat många travare genom mitt liv, och vet att de kan bli trevliga ridhästar. Men hur man än vänder och vrider på det så är det ingen som helst ekonomisk vinst med att utbilda sin travare. Skulle man behöva sälja så ligger priset ofantligt lågt. Det samma gäller som avelshästar utanför den egna rasen. Jag vet inte om det skulle vara skillnad om man kunde bevisa att stoet är tävlat 110 hoppning.
Jag vet inte om jag vill kalla det rasism från mitt håll. Det tar bara så mycket längre tid att utbilda en travare som gått på banan till en trevlig ridhäst, än vad det tar med ett dåligt ridet halvblod(som dessutom stiger i värde efter utbildning.)
Jag blir ledsen när jag ser dessa tonårstjejer som får en travare som förstahäst och som inte reder ut det. Hästen travhoppar alla hinder etc. Men jag blir väldans glad när jag ser en travare som fått en ordentlig utbildning.
Det finns massor av trevliga travare runtomkring, men jag betvivlar att jag kommer att skaffa en.. Men man vet ju aldrig.. ;)
Ulrika

pastejja
2006-10-18, 18:51

Men det blir ju alltid så.. Står jag med en hopphäst i ett dressyrstall inser jag att min världens underbaraste hopphäst inte alls är lika vacker exteriört som de där fina dressyrhästarna.
Kommer det in en arab i ett "tävlingsstall" så höjer folk på ögonbrynen, fram tills araben visat att den kan något.
Ganska övertygad om att tävlingsstallsfolket först tittar lite skeptiskt om jag kommer med en islandshäst, achal-teke, eller vad det skulle vara. Fram tills de visat att de kan något, och att JAG kan något.
Samma gäller travaren. Vem kommenterar att du sitter på en dålig häst om du just vunnit över dem på omhoppningen?
Ulrika

pastejja
2006-10-18, 19:01

Jätteroligt att se! Kan ni inte visa lite bilder på er och era travare? Kanske ni skulle göra en hemsida med lite information och bilder? Tror inte det hade varit någon helt dålig idé?
Har någon av er tävlat era travare?
Ulrika (som vanligt nyfiken i en strut)

super
2006-10-18, 23:03
Jag har tävlat en del med min varmblodstravare, inte jättemycket men en 3-4 starter på regional nivå brukar det väl bli per år, inte i år dock pg gaffelbandsskada.
Dressyr är min stora passion och jag måste väl säga att det faktiskt har gått ganska bra, inga vinster individuellt men väl i lag och flertal placeringar. Det är sällan vi får resultat under 60%, i alla fall på LA nivå.
Vi har väl provat och startat någon medelsvår men vi är inte klara där, har svårt med galoppombytena och har haft lite svårt att korta steget. Min travare har väldigt stor gång i skritt och trav och jag måste erkänna att jag har missat att lära honom korta steget, för mig blev det lite att man fastade i den där stora flotta traven som folk blir imponerade av och glömde (visste inte riktigt heller) att i medelsvåra klasser och uppåt så måste man visa att man kan både korta och länga steget på sin häst, ups!! Så det jobbar vi jättemycket på idag och jag har stor hjälp av hans lätthet för samling så det blir mycket övergångar piaff-trav.
Jag måste säga att jag inte har märkt så mycket av den här hästrasismen, enda gången som jag faktiskt har märkt av det är någon gång när jag har tränat för en ny tränare som kanske är lite skeptisk och vi har svårt för ett moment så har jag ibland (absolut inte alltid) märkt att man är lite väl pigg på att skylla det på hans bakgrund och inte ger mig eller hästen en schans att försöka.
På tävling så har jag inte heller upplevt att vi har blivit bortdömda någongång, i alla fall inte pga hans ursprung utan då har andra med jättefina halvblod fått sämre bedömningar, domaren kanske helt enkelt inte uppskattade våra hästar, det är ju en bedömningssport..

Det är mycket vanligt att folk kommer fram på tävlingsplatser och berömmer honom och säger att dom tycker det är jättekul med en travare som tävlar i dressyr och då blir man ju jätteglad.

Jag tycker också att det är svårt att hitta medryttare pga att när jag skriver att han kan medelsvåra och vissa svåra rörelser så spelar det inte någon roll att jag också skriver att jag vill ha någon som motionerar honom i skogen eftersom jag vill sköta dressyren själv, dom flesta som ringer frågar ändå om dom får träna för tränare. Det är alltid svårt med medryttare tycker jag det är så mycket som ska stämma.. Hoppsan det blev visst en uppsats:angel:

pastejja
2006-10-19, 09:54
Ja men se, det var ju lite det jag förväntade mig :). Kan hästen och ryttaren något så blir det ingen rasism, men det är väl inte så underligt om folk är lite skeptiska i början? Det är ju de tidigare upplevelserna man har av en ras som gör vilket intryck man har av den.. Så frågan är om det verkligen är rasism? Kommer det ut fler goda ambasadörer så är jag helt övertygad om att folk inte orkar bry sig.
Roligt att det går så bra för er. Du har inga bilder? Gissar att det är den på avarten, men den är ju lite liten ;). Der fin ut iallafall.
Jag vet inte hur många medryttare som är intresserade av att betala för att skritta ut. Jag är så bortskämd av att ha egen häst så jag skulle inte göra det. Skulle jag vilja leta medhäst så var det för att ha möjlighet att utbilda mig och hästen för instruktör, för att ta igen vad jag förlorat under mina hästfria år. Men det lutar åt egen häst snarast möjligt!
Ulrika

AWAKE
2006-10-19, 12:18
Dom flesta som rider och som söker efter en häst att rida, vill nog kanske inte bara rida i skogen, utan kanske även träna dressyr och hoppa och de tror kanske inte att din travare är utbildad nog för att de ska kunna göra det.

pastejja
2006-10-19, 13:05
Jag ska ärligt säga att jag inte träffat någon välutbildad travare, men jag skulle bli glad om jag fick göra det. Kan inte ni som sitter på de fantastiskt allsidiga och trevliga och välridna travare som beskrivs i tråden komma ut och visa er? Det är ju inte lätt för folk att ändra uppfattning om de inte får någon anledning till att göra det.
Ulrika

*Gotlandsrusset*
2006-10-19, 19:53
Jag ska ärligt säga att jag inte träffat någon välutbildad travare, men jag skulle bli glad om jag fick göra det. Kan inte ni som sitter på de fantastiskt allsidiga och trevliga och välridna travare som beskrivs i tråden komma ut och visa er? Det är ju inte lätt för folk att ändra uppfattning om de inte får någon anledning till att göra det.
Ulrika

kolla i tråden på gnägg, där visas en hel del välridna travare :bow:

Kosmostanten
2006-10-19, 21:20
Ulrika

Verkar som om flera av de seriösare ridtravarryttarna här på Buke faktiskt gör just det :)
Kolla den här tråden tex...två travare i laget:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=691276&highlight=allsvenskan

pastejja
2006-10-20, 09:18
Roligt att se :).
Ulrika

chilla
2006-10-21, 00:58
ville bara säga att jag fullständigt ääääääälskar varmblod:love: :love: :love: men tyvärr har jag ingen sån av olika skäl:(

Grållens vän
2006-10-21, 07:47
Men herregud, vi har ju absolut inget att bevisa för dig..

Jag har ridit halvblod som är 75 resor värre än ett oriden varmblodstravare.

Men du kan ju få prova min herre någon gång, han har narturlig fallenhet för ridning trotts många års startande på bana mm......

pastejja
2006-10-21, 08:18
Men herregud, vi har ju absolut inget att bevisa för dig..

Jag har ridit halvblod som är 75 resor värre än ett oriden varmblodstravare.

Men du kan ju få prova min herre någon gång, han har narturlig fallenhet för ridning trotts många års startande på bana mm......

Oj jag tror absolut du tog det fel! Jag behöver absolut inte bevisas. Jag ville se det för att jag tycker att det hade varit roligt att se. Jag vet att ridningen gör mycket på en häst, och ville se lite välridna travare eftersom jag inte springer på det i stallen. Hur kunde du ta det så fel? Jag ska erkänna att jag trivs utmärkt med att rida halvblod, men är öppen för att även andra raser kan fungera som ridhäst, men möts man av attityden blir man ju inte vidare nyfiken att lära sig mer.. Som jag skrivit tidigare blir jag glad av att se att en häst kommer till ett kunnigt hem, extra glad blir jag när en travare gör det, eftersom de ofta blir förstahäst pge priset. Jag ville helt enkelt se hur bra de kunde bli. En del av er klagar över att "vi" är rasister för att vi inte väljer att rida varmblod, och nu finns det en ikketravarmänniska som är lite nyfiken. Vad är felet på det?
'
Har jag skrivit något nedlåtande om fd. travare? Har jag sagt att jag behöver bevisas?
Ulrika

Cheque
2006-10-22, 16:39

Det är ju svårt säga när jag inte själv har sett en ridtravare vinna i dressyrklasser. Men bara för att jag inte sett det så betyder det inte att det inte har hänt... Jag kan tänka mig att ridtravaren som vunnit i klassen som du pratar om är/var ordentligt riden och tävlade mot mindre utbildade "avlade ridhästar".

Tex. Lägg ner exakt lika mycket tid på en ridtravare och en "ridavlad" häst så tror jag (är rätt säker) att ridavlade hästen skulle ta fler rosetter och klättra högre i klasserna
Det är inget fel på ridtravaren, jag tycker att det är roligt att det går så pass bra för endel av dem, tyvärr så finns det många som inte blir rätt hanterade/ridna precis som många andra hästar oavsett ras. Det krävs mer arbete på en ridtravare och det är många som inte är tillräckligt skickliga som äger/rider ridtravaren.

a_c72
2006-10-22, 18:12
Min erfarenhet säger mig ATT det finns rasism i hästvärlden..

Mina erfarenheter säger mig att fjordingar, tinker (korsnig) och varmblodig travare drabbas av detta..

I nuläget har jag de två sistnämnda. En varmblodstravare född -90 och en tinkerkorsning född -98.

Konstigt nog när tinkerdamen gick att köra så var hon accepterad och MYCKET välkommen att hoppa in som extra häst i ridskoleverksamheten.. Nu när hon inte är körbar längre så är bemötandet annat..

Varmblodet va de många som rynkade på näsan åt när vi tog hem.. Tanken va ju att vi skulle ha honom som sällskapshäst åt lilla damen. MEN som läget utvecklade sig så är han min blivande tävlingshäst i körning..

Samma visa där. Det muttras en himla massa om travare. MEN i nästa stund så kan han vara bra att hoppa in med på lektion som extra körhäst.

JAG rider knappt Pelle, beroende på att jag tycker han är för stor för mig så jag kan inte rida ihop honom. Det lilla jag rider håller jag mig till skritt och trav för att kunna rida ihop honom i form!!
2 dagar i veckan har jag en medryttare som kommer. För att han ska få bli ordentligt riden i alla gångarter. De två tränar även lite hoppning ihop och kommer att prova lite tävling..

Det är SYND att folk inte kan SE HÄSTEN som individ och vad just DEN klarar av. Istället för att dömma på förhand efter ras/ storlek mm

Fast de så klart rasism och utanförskap finns ju överallt. Varför ska Hästvärlden vara annorlunda?? Tyvärr så är det ju så..

Anna-Carin

pastejja
2006-10-22, 21:40
Jag vet fortfarande inte om det handlar om rasism, utan att man inte sett någon av rasen som kunnat något och därför tror man att rasen kanske är så bra som man tror den är. Precis som alla kvinnliga chefer måste vara extra kompetenta för att inte bli ifrågasatta. Men jag tror detta kommer att vända, och ser man fler ridtravare, fjordingar etc som visar att de kan något annat än lufsa i skogen. Inte för att det är så stort fel med att ha en häst att lufsa i skogen med, men man bedömmer ju en häst efter sina egna önskemål. Håller jag på med dressyrhästar tycker jag att hopphästar kan vara ganska fula, och inte kan de röra sig heller. Mycket generaliserat. Och kommer man då som jag gjorde med en hopphäst till ett dressyrtävlingsstall så fick jag ju snabbt veta att om jag skulle utveckla min dressyr så skulle jag byta häst. Men tränset var fint, och det kunde jag ju ha till nästa häst (kom fram i en diskussion om att jag skulle klippa av en rem). Jag sålde inte hästen för att byta upp henne(byta ner?) mot en dressyrhäst, sålde henne för att det inte gick att klara häst och plugga i Danmark samtidigt.
Ulrika

Atomiic
2006-10-22, 21:43
det är så sant, gissa om folk slutar lyssna om jag säger att jag hoppat eller ridit dressyr med min häst, en nordsvensk. Det är så irriternade, man vill bara slå nåt hårt i huvet på dom :mad:
Håller med nån som skrev, ridfolk! Stämmer så bra, dom har så mkt fördomar!

pastejja
2006-10-22, 21:48
Jag har ridit en nordvensk som är utbildad LA dressyr. Oj vad hon var häftig! Gav verkligen mersmak! :)
Jag tycker det är så himla trevligt med välridna hästar.. Och väluppfostrade.. ;)
Ulrika

Katta75
2006-10-23, 21:23
Jag har ridit många många varmblod och har även ägt en själv. När jag hade ridit i ett visst antal år och ville fortsätta att utvecklas var det omöjligt för min häst att utvecklas med mig. Det tog helt enkelt stopp efter ett tag. Jag köpte då istället en arab som jag nu har ridit ganska länge och vi kan gå hur långt som helst tillsammans. Han gör allt jag ber honom om och lär sig hela tiden nya saker. Dessutom har "riktiga" ridhästar ett helt annat rörelsemönster än varmblod. Jag säger inte att det är något fel på varmblod, det beror helt enkelt på VAD man själv efterfrågar. Jag upplevde det som att varmblod var stumma, stela och ganska obekväma att rida på. En ridhäst av typ arab eller halvblod har mer luft i stegen och det känns mer som att gunga fram istället för att sitta och skava fram och tillbaka i sadeln. Men som sagt...det beror helt och hållet på vad man själv efterfrågar. En sak kan jag dock säga om varmblodet jag hade...Han hade ett underbart psyke och hade en väldigt speciell personlighet. Jag älskade honom verkligen och saknar honom otroligt mycket, trots att han snubblade hela tiden...!
:love:

super
2006-10-24, 23:15
Nu drar du väl alla över en kam ändå! Jag har sett många araber med stel struttig gång, framför allt i galoppen, men bara för det så anser jag inte att alla araber har det, jag väntar tills jag har sett individen innan jag bildar mig en uppfattning. Det finns alltid avarter i varje ras, misslyckad avel skulle man kunna säga, sedan så kan man göra mycket med gången och utveckla schwungen med rätt utbildning. Min travare har nog schwung så det räcker och blir över och jag känner att vi fortfarande utvecklas tillsammans, vissa saker har han lätt för och andra lite svårare men vi har absolut inte nått gränsen än och om jag ska vara ärlig så tror jag, med risk att bli påhoppad, att dom flesta "gränser" som ryttare når och som ryttaren gärna skyller på hästen beror på ryttaren själv och inte på hästen. Nu menar jag naturligtvis inte att alla hästar kan gå Grand Prix men jag tror att dom flesta hästar (oavsett ras) hos oss hobbyryttare inte når sin maximala kapacitet och detta pga ryttarnas bristande kunskap. Med det menar jag inte att jag själv är någon sorts expert, min häst hade förmodligen nått mycket längre med en skickligare ryttare än mig, men nu får han dras med mig och vi försöker lära oss så mycket vi kan, så att jag förhoppningsvis kan nyttja det på nästa häst :smirk:

litenmama
2006-10-25, 17:45
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

loobah
2006-10-27, 00:25

Jag tror det handlar om att "alla vet ju hur travare är" attityden. Jag tycker själv att alla hästar är värda att provas. Och vill man bli medryttare tillräckligt mycket så lägger man sig inte för en travare, om man säger så. Leta på! jag vet att det finns massor av tjejer/killar som vill rida din häst också!:banana:

Copydrew
2006-10-30, 20:33
Idag var jag i stallet och då kom det förbi en tjej ifrån grannstallet och började prata lite. Vi pratar om hästarna och hon frågar
"Men den där svarta, guud vad fin han är!! Är det hoppstam i honom eller?"
Ehum, nää, svarar jag.. Han är helt och fullt varmblodstravare..
"Vaa:eek: ??!! Jaha, oj.. Men han var ju fin ju!":rofl::cool:
Tyckte att det var lite kul..:D

Carisma72
2006-10-30, 21:21

Det är synd att dom tycker så, för dom flesta travare har den mest underbar och skönaste traven som i alla fall jag har upplevt.
Och som någon mer skrev så kräver det lite mer av oss "travar ägare"
att få hästen att gå i form, eftersom dom inte är vana vid det i början. Så det är mer "utmaning" att ha en fd travare, tycker jag:D

Copydrew
2006-10-30, 22:39
Det är synd att dom tycker så, för dom flesta travare har den mest underbar och skönaste traven som i alla fall jag har upplevt.
Och som någon mer skrev så kräver det lite mer av oss "travar ägare"
att få hästen att gå i form, eftersom dom inte är vana vid det i början. Så det är mer "utmaning" att ha en fd travare, tycker jag:D

:bow: :bow::bow:
Håller helt med!!
Mitt varmblod har en underbar trav, mjuk och fin med riktig "schwung"!
Travarna är ju oftast lite stela och är vana vid uppkäkat och inspänt, ja, hela baletten, så det är ju i de flesta fall mycket arbete som ligger bakom en välriden fd travare! Jag har själv jobbat stenhårt med tillridning av mina travare och det har varit minst sagt klurigt många gånger, men den känslan som man får vid framstegen, om än ett litet sådant, är obeskrivlig!!

Bim
2006-10-31, 15:18
Hej!
Det tog tid, men var roligt att läsa igenom den här tråden. Jag har heller inte lyckats hitta någon medryttare till min snälla söta varmblodstravare. Jag börjar dock förstå varför. Jag gick ut med i annonsen att han är oskolad, van vid ryttare (monté), att det inte finns tillgång till ridhus eller paddock. Att ta betalt för att någon vill hjälpa till och få ut honom på en tur då jag själv har ont om tid har det dock aldrig varit tal om. Blåögt trodde jag ändå att det fanns folk som skulle tycka det var trevligt att få rida lite, utan kostnad, på en häst helt utan olater, i all enkelhet. Alla är väl inte så tävlingsinriktade?:(

Jag höll till i ett privat travstall som ung, från skoldagens slut till läggdags, därför känns det mest vant med den rasen. Men att jag har en varmblodstravare idag kanske mest beror på att jag ville pröva monté, jag vet inte:o . Möjligheten finns annars att det hade kunnat bli en annan. Jag är inte tävlingsinriktad, men tycker om att träna hästar. För mig är inte rasen avgörande alls.

Efter att ha läst den här tråden skäms jag lite över att ha en så outbildad häst (som jag tänkt omskola). Han gick på travet till december månad i fjol och tar det idag lite lungnare i traven, går mer avslappnat och i lägre form i lungn trav. Vi skyndar mycket långsamt:angel: , men jag älskar honom och vill jobba mer med honom då jag får bättre med tid. Kommer nu hem sent på dagarna och det är mörkt, jag kan inte heller glömma att jag också är mamma.

Det var värst vad jag skriver. Jag tror jag söker lite bekräftelse. Så fel är vi väl inte. Jag hjälper en vän lite ibland med ett halvblod och i det stallet känner jag att jag blir osäker. Där verkar det bara handla om att få sina hästar i form. Jag har ännu inte sett någon häst där som fått sträcka ut eller göra något annat än gå rejält i form i långsam trav och gallopp.

Det måste väl finnas fler än jag som har andra mål?:confused: I ungdomen hade vi så mycket kul då vi hade gymkhana med dessa travare, red ut och lussade, lekte indianer och tolkade med skidor.:rofl:

pastejja
2006-10-31, 16:56
Det finns många olika anledningar till att man väljer att ha häst. Allt handlar inte om tävling för alla, utan sammarbetet med en mycket kär vän kan se ut på många sätt. Men att rida hästen någerlunda i form är för att skona den, och bygga rätt muskler för att den ska hålla så länge som möjligt. Men det hindrar absolut inte att man kan få ha det roligt och göra lite bus ibland :).
Jag tycker att du ska rida och ni ska utvecklas som det passar er, det är ju ni två som är ett par, eller hur? ;)
Ulrika

Bim
2006-10-31, 23:52
:bow: Tack,det var nog det jag ville höra!
Vi (jag och Pollen) skyndar bara lååångsaaamt med utbildningen, men vi trivs ihop.

tindra
2006-11-01, 22:53
jag hittade precis en medryttar häst för knappa 2 månader sedan.. svarade väl på 15 annonser eller så men med krånglande hästägare och lite tråkiga omständigheter (tappade skor, hältor osv osv) så blev det bara en provridning till sist...

en 20 årig farbror.. varmblod och gammal travare.. hade väl tänkt mig ett halvblod (japp fast i det tänkandet trots att jag ridit de mest varierade sorters hästar i mina dagar) eller kanske kanske kunde jag hitta en ny arab :love: att rida.. så blev det dock inte.. för jag åkte och provred och allt kändes bara så toppenbra.

Visst kan han trava väldigt fort.. och han studsar gärna upp och ner om han inte får springa och beter sig lite som en boll emellanåt.. (söta farbrorn älskar att galoppera med :p ) men studsandet var mest mitt fel som höll tillbaks honom lite *för* bra :p - man är väl van vid ett litet krutpacket till arab som även den studsade upp o ned o älskade att springa.

Så jag har hittat en häst som är precis som min gammla *ponny* även om det varken är samma ras, storlek, eller bakgrund.

hästar är personligheter och individer. de förtjänar lika mycket av en chans att bevisa sig oavsett vilken ras det handlar om!

sedan tror jag iof att många med alla dessa fördommar för travare ofta bara är rädda att prova något nytt. Det är ju bara ytterligare en dimmension av ridningen!

vill du bli en bättre ryttare måste du ju prova på lite och ha lite bredd. Det är NYTTIGT att rida olika typer av hästar, det ger dig större förståelse för dessa underbara djur och mer bredd som ryttare.

jag är jätteglad att rida en ridtravare :love: - sega och monotona hästar får jag nog utav den gången i veckan jag rider lektion.. när jag rider ut vill jag ha lite motor och livslust!

Chima
2006-11-07, 13:21

Ja de flesta som köper varmblod som ridhäst vill inte betala en större summa för ett halvblod så de köper varmbloden då de är billiga i inköpspris.
Alla travare (varmblod) jag har ridit har korta kvicka steg och går väldigt hackigt, det är väldigt fult med andra ord. men de är helt underbara hästar, det håller jag med om.

jessivega
2006-11-09, 00:23
ojojoj vilken livlig diskution...kul o se va alla skriver..ja har själv en varmblodsvalack på 15 år,170 hög o grovt byggd. kvalade inte in som ung till travet...för stor helt enkelt...o ja älskar den hästen.fördelen me varmblod e att man inte kan hitta mer välhanterade hästar...klapp i r*ven o så går dom in i transporten..klippte min häst förra veckan...stod o sov till och med..aldrig varit nåt me honom...o ja har ridit ALLA möjliga hästar...jobbat på stuteri o tävlat massa olika hästar men aldrig haft en så snäll o omtänksam häst som min varmblodskille...o att han hoppar 1 meters banor o går L:B dressyr ser ja bara som ett stort plus :angel: men d ligger arbete bakom...Så ridtravare i all ära för min del...:banana: