Visa fullständig version : Tävla utan grönt kort men med licens?
Syrran min har blivit bestulen på sitt gröna kort för ett tag sen.
Nu ska hon tävla dressyr på lördag och har inte hunnit få ngt kort ännu.
Tror ni hon kommer få starta? Hon har ju licens för det här året och licens kan man ju inte få utan att ha grönt kort först.
Borde man ringa till klubben innan tävlingen och berätta hur det ligger till, eller lösa det på tävlingsplatsen?
kajsakajsa 2006-10-05, 16:19 jag har ALDRIG behövt visa mitt gröna kort på tävling.
Men för att vara på den säkra sidan hade jag nog ringt till klubben som arrangerar tävlingen innan och talat om hur det ligger till. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem.
Lycka till!
Har du inte? Vad behöver du visa upp då?
kajsakajsa 2006-10-05, 16:44 Oftast bara vaccinationsintyg (till hästen alltså:) ) Och någon enstaka gång licens.
vad lustigt! Vilket distrikt tävlar du i?
Har iofs aldrig blivit tillsagd att visa licens o sånt, slänger fram allt på samma gång av gammal vana.. ;)
Doneloge 2006-10-05, 16:56 Jag har heller aldrig behövt visa upp grönt kort, dock så ska man kunna göra det på begäran! Oftast nöjer sig arrangören med att titta på licensen, då du måste ha grönt kort när du löser licensen, så antar de att du har det (så fick jag det förklarat för många år sedan när jag tog mitt gröna kort iaf). :) Lycka till!
kajsakajsa 2006-10-05, 16:57 I skåne
Jag tycker att det blir vanligare att man visar mindre och mindre här. ibland skriver dom typ att hästar med nr 2 och 7 (eller nåt...) i hästnumret ska visa vaccinationsintyg och alla andra behöver inte visa något alls. Sen man blev automatiskt startanmäld känns det som de börjat titta mindre.
detta året har jag Aldrig behövt visa ngt en enda gång! (ca 30 tävlingar) inte ens vaccinationsintyget ..... men jag tror nog att du kan ringa, eller när ni är på tävlingen säja att ni glömde det hemma
jag blir jätte förvånad när jag hör så många som aldrig behöver visa nåt. På SAMTLIGA tävlingar jag varit på så har jag fått visat både Grönt kort, licens och vaccinationsintyg. Alla arrangörer på de tävlingar där jag har varit har haft en lista där de prickat av på varje ekipage att man visat samtliga papper. Och jag är ialla fall på mellan 10-20 tävlingar per år.
Ungefär så har de gjort när jag tävlat med. Haft en lista och prickat av. Har bara tävlat i Östergötland det här året och där fick jag visa allting. Den här tävlingen är iofs i Sthlm men de borde nog vara lika noggranna där.
Tror helt enkelt att vi åker dit utan grönt kort, visar upp licens + vaccinationsintyg. Ber dom om grönt kort får vi berätta att det blivit stulet.
Som sagt, man kan ju inte ha licens utan grönt kort så det borde räcka med licensen. :cool:
Idasagare 2006-10-06, 14:23 jag blir jätte förvånad när jag hör så många som aldrig behöver visa nåt. På SAMTLIGA tävlingar jag varit på så har jag fått visat både Grönt kort, licens och vaccinationsintyg. Alla arrangörer på de tävlingar där jag har varit har haft en lista där de prickat av på varje ekipage att man visat samtliga papper. Och jag är ialla fall på mellan 10-20 tävlingar per år.
Så är det inte på de flesta platser här i Skåne (undantag finns) utan här går man inte till sekretariatet. Varför ska man? (Jo i fälttävlan för att hämta papper men man brukar inte behöva visa..)
Vacc kan man visa hos veterinären.
En av anledningarna till startanmälan försvann var ju för att minska jobbet/stressen i sekretariatet.
Med att kolla alla på det sättet har man ju massor att göra. :eek:
Licenser kollar man ju enkelt innan via datorn så jag hajar inte riktigt varför man kollar alla.. De som inte har får man ju isåfall kalla in.
LadyCovergirl 2006-10-06, 22:54 Min ponny har tävlat en del i Östergötland i år och de visar i princip aldrig något. Möjligen vaccinationsintyget men många gånger inte det heller. Ofta visar man vaccinationsintyget hos veterinären eller hos parkeringsvakten. Sen kan man gå till sekretariatet när det passar en själv. Positivt för de som sitter i sekretariatet då de slipper stress och köer när "alla" kommer dit i början av dagen. Då kan man ju också kvitta eventuella premier direkt så man slipper betala in pengar för att sedan hämta ut pengar :)
Idasagare 2006-10-06, 23:19 Då kan man ju också kvitta eventuella premier direkt så man slipper betala in pengar för att sedan hämta ut pengar :)
Häromkring betalar man oftast innan. Börjar komma en del med betalning på plats i hoppning men det är inte så vanligt...
LadyCovergirl 2006-10-07, 10:20 Häromkring betalar man oftast innan. Börjar komma en del med betalning på plats i hoppning men det är inte så vanligt...
Jo, jag vet ju det. I Östergötland är det numera nästan alltid betalning på plats. För typ tio år sen var det ofta hälften före och hälften efter, alltså renodlad anmälningsavgift och startavgift.
Det slutade med att syrran inte behövde visa någonting. Jag visade hästens papper + min licens o grönt kort. De frågade inte ens om syrrans.
Folk verkar inte vara så noga längre.
Dessutom lade jag märke till att flera ryttare under tävlingen
hade alldeles för långa ridspön (dressyrtävling). Ingen sa till dem.
O jag som till och med fått klippa av mit spö för att det ska vara rätt längd! :mad: :cool:
break_a_leg 2006-10-08, 12:15 Jag skulle bli mörkrädd om jag träffade på sådan sekretariatpersonal...Det var ju inte du som skulle rida.
Mjo, jag tävlade också men inte i samma klass..
Idasagare 2006-10-08, 16:38 Jo, jag vet ju det. I Östergötland är det numera nästan alltid betalning på plats. För typ tio år sen var det ofta hälften före och hälften efter, alltså renodlad anmälningsavgift och startavgift.
Fast det togs ju bort via TR. :) (för några år sedan.)
Det var inte "bara" för 10 år sedan utan för tjugo och trettio också :angel:
LadyCovergirl 2006-10-08, 20:23 Fast det togs ju bort via TR. :) (för några år sedan.)
Det var inte "bara" för 10 år sedan utan för tjugo och trettio också :angel:
Jo, fast det har använts senare också.
Att jag skrev just tio år var för att det var då jag började tävla. För tjugo och trettio år sen var jag inte född ;)
Jag skulle bli mörkrädd om jag träffade på sådan sekretariatpersonal...Det var ju inte du som skulle rida.
Håller med. Vi är jättenoga på vår klubb. Har skickat hem folk ett antal ggr för att hämta vacc. intyg som de har glömt och även nekat folk att starta där vacc. inte stämmer.
Vid alla tävlingar jag varit på så tittar de på alla papper. Det kanske är nogrannare i STHLM?
TS: Grönt kort kan enkelt beställas via distriktet för en liten summa pengar.
Så är det inte på de flesta platser här i Skåne (undantag finns) utan här går man inte till sekretariatet. Varför ska man? (Jo i fälttävlan för att hämta papper men man brukar inte behöva visa..)
Vacc kan man visa hos veterinären.
En av anledningarna till startanmälan försvann var ju för att minska jobbet/stressen i sekretariatet.
Med att kolla alla på det sättet har man ju massor att göra. :eek:
Licenser kollar man ju enkelt innan via datorn så jag hajar inte riktigt varför man kollar alla.. De som inte har får man ju isåfall kalla in.
:eek: :eek:
Man går till sekretariatet för att visa alla papper, för att berätta att man är där och för att ev. betala. Jag vet inte om det är vanligt i Skåne men ibland uteblir ryttare utan att de har sagt till och det kan ju vara bra att man vet i förhand att den ryttaren inte kommit så att man kan meddela t.ex. speakern om det och domaren även fast man måste ta en paus då.
Visa vacc intyget för vet.? Varför skulle de bry sig? du kan ju ha en helt ovaccinerad häst om du vill, de vet ju inte om du tävlar på den eller inte. Tycker du att vi ska lägga över den grejen på veterinärerna? Det händer faktiskt ofta att det inte stämmer med vacc. på hästarna.
/Jfrelin som varit tävlingsansvarig och suttit i sekretariatet på allt från lokal- elit i olika grenar, dressyr, hopp och FT
Jo, jag vet ju det. I Östergötland är det numera nästan alltid betalning på plats. För typ tio år sen var det ofta hälften före och hälften efter, alltså renodlad anmälningsavgift och startavgift.
Så är det även här i Sthlm nu också. Himla bra så man slipper skicka tillbaks en massa pengar när man måste lotta bort 80 pers.
break_a_leg 2006-10-09, 16:09 Inte på ponny, vi får minsann betala i förväg - utom individuell tävlan i allsvenskan.
Nej jag har sett det. Men det förekommer väl inte bortlottning i samma utsträckning på ponny som på stora häst?
break_a_leg 2006-10-09, 16:35 Jodå, det händer det också. Till och med på b-ponny, även om det inte händer ofta. Det är tex svårt att komma med på Uppsaladistriktets tävlingar på ponny.
LadyCovergirl 2006-10-09, 16:41 Så är det även här i Sthlm nu också. Himla bra så man slipper skicka tillbaks en massa pengar när man måste lotta bort 80 pers.
I Östergötland, Sörmland, Småland eller Örebro län har jag aldrig varit med om bortlottning på de hopptävlingar jag ridit. Inte på ponny och inte på stor häst :)
Nu handlade bortlottningar om dressyr. Sorry att jag var oklar
LadyCovergirl 2006-10-09, 17:09 Visa vacc intyget för vet.? Varför skulle de bry sig? du kan ju ha en helt ovaccinerad häst om du vill, de vet ju inte om du tävlar på den eller inte. Tycker du att vi ska lägga över den grejen på veterinärerna? Det händer faktiskt ofta att det inte stämmer med vacc. på hästarna.
Nu får jag väl anta att det är tävlingsveterinären som menas och jag får verkligen hoppas att h*n bryr sig. Man visar alltså upp vaccinationsintyget på veterinärbesiktningen. Nu har ju inte dressyrtävlingar det men hopptävlingar på regional nivå och högre.
LadyCovergirl 2006-10-09, 17:10 Nu handlade bortlottningar om dressyr. Sorry att jag var oklar
Jo, jag förstod det. Jag ville bara påpeka att just det problemet inte är särskilt aktuellt på hopptävlingar.
Det är sant men är det fortfarande inte lättare att visa upp allt på en gång i sekretariatet?
LadyCovergirl 2006-10-09, 20:40 Det är sant men är det fortfarande inte lättare att visa upp allt på en gång i sekretariatet?
Det tycker inte jag. Ska vaccinationsintyget visas upp där så måste man ju gå dit innan man lastar ut hästen. Då blir det mycket folk på en gång. Bättre då att visa vaccinationsintyget hos veterinären när man besiktar eller hos parkeringsvakten direkt när man kommer till tävlingen.
Då kan man gå till sekretariatet och visa eventuella andra papper och betala när det passar en bäst under dagen.
Då kan man gå till sekretariatet och visa eventuella andra papper och betala när det passar en bäst under dagen.
:eek: :eek: Vad har ni för slappa regler där nere i söder:D
Betala när det passar? Eh här blir det ingen start om man inte har betalt innan och starta utan att visa licenser är det inte tal om.
Håller med. Vi är jättenoga på vår klubb. Har skickat hem folk ett antal ggr för att hämta vacc. intyg som de har glömt och även nekat folk att starta där vacc. inte stämmer.
Vid alla tävlingar jag varit på så tittar de på alla papper. Det kanske är nogrannare i STHLM?
TS: Grönt kort kan enkelt beställas via distriktet för en liten summa pengar.
Det verkar så, för häromkring Västergötland skulle det vara fantastiskt om man fick visa upp licensen, någon enstaka gång har jag visat vacc. intyget men väldigt sällan.
:eek: :eek: Vad har ni för slappa regler där nere i söder:D
Betala när det passar? Eh här blir det ingen start om man inte har betalt innan och starta utan att visa licenser är det inte tal om.
Det händer att jag ridit först och gått till sekratariatet och betalat sedan (dressyr) ibland när man varit sen eller nått.
:eek: :eek:
Man går till sekretariatet för att visa alla papper, för att berätta att man är där och för att ev. betala. Jag vet inte om det är vanligt i Skåne men ibland uteblir ryttare utan att de har sagt till och det kan ju vara bra att man vet i förhand att den ryttaren inte kommit så att man kan meddela t.ex. speakern om det och domaren även fast man måste ta en paus då.
Visa vacc intyget för vet.? Varför skulle de bry sig? du kan ju ha en helt ovaccinerad häst om du vill, de vet ju inte om du tävlar på den eller inte. Tycker du att vi ska lägga över den grejen på veterinärerna? Det händer faktiskt ofta att det inte stämmer med vacc. på hästarna.
/Jfrelin som varit tävlingsansvarig och suttit i sekretariatet på allt från lokal- elit i olika grenar, dressyr, hopp och FT
Jo men även dom gångerna jag ridit först och gått till sekretariatet senare så är det ju inte så att domarna har fått någon info om den saken.
Hur menar du med vet. och vaccinationen ?? Hur skall man komma igenom en vet. besiktning med en ovaccinerad häst menar du?? Om man skall visa vacc. i samband med vet. besiktningen??
Finns det någonstans det går att kolla om det är rätt häst så är det väl hos vet. egentligen men det kräver ju att man måste ta med sig passet på hästen.
LadyCovergirl 2006-10-10, 10:12 :eek: :eek: Vad har ni för slappa regler där nere i söder:D
Nu gällde det här främst tävlingar i Östergötland, Södermanland och Örebro men visst. Jag tycker att det är utmärkt. Licenserna kollas ju ändå genom datorn. De brukar uppmuntra att betala senare under dagen.
Jo men även dom gångerna jag ridit först och gått till sekretariatet senare så är det ju inte så att domarna har fått någon info om den saken.
Hur menar du med vet. och vaccinationen ?? Hur skall man komma igenom en vet. besiktning med en ovaccinerad häst menar du?? Om man skall visa vacc. i samband med vet. besiktningen??
Finns det någonstans det går att kolla om det är rätt häst så är det väl hos vet. egentligen men det kräver ju att man måste ta med sig passet på hästen.
Äh det är bara att ignorera det om vet. jag fattade inte att hon menade tävlingsvet. Iom att jag enbart tävlar dressyr själv så glömmer jag bort att vet. finns på hopptävlingar:D
|