Visa fullständig version : Det perfekta inackorderingsstallet - hur ska det vara?
Fröken_Skåne 2006-10-05, 20:30 Ja, ni såg frågan. Ibland drömmer man sig bort till lyx och till ett stall där det fungerar med människor, miljön osv.
Hur skulle du vilja att hästarna skulle utfodras?
Träningsmöjligheter?
Vad skulle de köpa in/vad vill du köpa in själv?
Hur stort ska stallet vara?
Vilken typ av ålder på människorna i stallet?
Skriv gärna allt ni kommer på! :bump:
nyponros 2006-10-05, 22:30 Åhhh, sånthär drömmer jag ofta om:D
fast jag vill vara ägaren:angel:
Jag skulle vilja ha typ 10 boxar på runt 16-20 kvm, höögt i tak, stort och luftigt.
Spolspilta, varmvatten, torkrum, stora kamrar, stora kuperade hagar.
Jag skulle vilja att hästarna fodrades fyra gånger om dagen, första och sista målet inne.
Sen skulle de kunna släppas ut i hagen vid 7, och komma in vid 21.00 på kvällen.
Gärna ridhus och utebana, bra ridnatur och bra tränare i närheten.
Gärna en terrängbana oxå:D
Folket får gärna vara i min ålder (17-18) och lite äldre, eller, det spelar inte så stor roll sålänge alla är ödmjuka och trevliga.
åååh, vill haaa:d :angel:
Jag hade nog velat ha ett lite mindre stall, annars blir det så mkt folk och spring. Ett stall med typ 6-7 boxar, som är stora och ljusa. Med stora menar jag runt 15 kvm.
Men hagarna är fokus, stora med bra terräng. Plant men även lite upp och ner med backar, stock och sten med skog och vindskydd.
Fri tillgång på hösilage i hagen, ska vara en anordning till balen så den kan hålla sig torr i alla väder men samtidigt så inte allt strå flyger iväg.
Hagarna ska ligga nära gården, så man har hästarna så nära sig som möjligt och gärna belysning vid grindarna.
Hagen ska vara så stor att det finns gräs åt 7 hästar, inte så mkt som på bete men så de kan beta.
Ska även finnas en stor sommarhage med skog och backar men även plan äng. Även 2 reserv hagar som kan var lite mindre.
Ska finnas ridhus i närheten och paddock på gården.
Hästarna ska få en stor dos hösilage på kvällen så det räcker hela natten. De ska släppas ut 6-7 och in vid 21.00 på vintern. Kraftfoder är de enda fodringarna som ingår och då fodrar man det morgon och kväll i boxen och ev. en själv efter man ridit lr dylikt.
Fina mysiga ridvägar i skogen och på varierande underlag och terräng, gärna ridväg till havet med.
I stallet ska det finnas spolspilta med varmvatten, uppv. sadelkammare och toalett och foderrum och bra förvaringsutrymme till foder och strö. I hyran ingår halm och grovfoder, utsläpp + fodringar må-fre, täckespåtagning/täckesbyte i boxen. Insläpp och helger enligt schema likaså vatten i hagen.
Folket ska vara ansvarsfulla, seriösa och roliga typer. Åldern kvittar sålänge de kan ta ansvar för sin häst och ta hänsyn för andra.
Kosmostanten 2006-10-06, 08:46 Jag hade nog velat ha ett lite mindre stall, annars blir det så mkt folk och spring. Ett stall med typ 6-7 boxar, som är stora och ljusa. Med stora menar jag runt 15 kvm.
Men hagarna är fokus, stora med bra terräng. Plant men även lite upp och ner med backar, stock och sten med skog och vindskydd.
Fri tillgång på hösilage i hagen, ska vara en anordning till balen så den kan hålla sig torr i alla väder men samtidigt så inte allt strå flyger iväg.
Hagarna ska ligga nära gården, så man har hästarna så nära sig som möjligt och gärna belysning vid grindarna.
Hagen ska vara så stor att det finns gräs åt 7 hästar, inte så mkt som på bete men så de kan beta.
Ska även finnas en stor sommarhage med skog och backar men även plan äng. Även 2 reserv hagar som kan var lite mindre.
Ska finnas ridhus i närheten och paddock på gården.
Hästarna ska få en stor dos hösilage på kvällen så det räcker hela natten. De ska släppas ut 6-7 och in vid 21.00 på vintern. Kraftfoder är de enda fodringarna som ingår och då fodrar man det morgon och kväll i boxen och ev. en själv efter man ridit lr dylikt.
Fina mysiga ridvägar i skogen och på varierande underlag och terräng, gärna ridväg till havet med.
I stallet ska det finnas spolspilta med varmvatten, uppv. sadelkammare och toalett och foderrum och bra förvaringsutrymme till foder och strö. I hyran ingår halm och grovfoder, utsläpp + fodringar må-fre, täckespåtagning/täckesbyte i boxen. Insläpp och helger enligt schema likaså vatten i hagen.
Folket ska vara ansvarsfulla, seriösa och roliga typer. Åldern kvittar sålänge de kan ta ansvar för sin häst och ta hänsyn för andra.
Nickar instämmande åt allt det där, det låter som rena drömstallet även för mig :love:
Vill bara lägga till en service; möjlighet till barnpassning medan man rider. Tänk om det fanns tex ett uppvärmt fikarum där man kunde lämna ungarna framför en film, passade av nån ansvarsfull hästtjej, de dagar man inte kan lösa det på annat sätt *drömma*
Fyllt med döva och stömma hyresgästen ha ha ha
Mitt drömstal har jag redan och jag utfodrar redan efter mina drömmar=)
Hästarna har fri tillgång på hö de äter så mkt de vill, hästarna går på lösdrift och man slipper åka ut och släppa ut och släppa in och nattfodra.
Kraftfoder får dom 2 ggr om dagen före ridning och efter ridning eller arbete. Och arbetas dom inte får dom bara under tiden man borstar mm=)
Suuuperstor hage som jag själv har stolpat in känndes som jag gick milen när jag gick runt:crazy: :D
Underbara ridvägar ena grannen har ridhus och paddock och andra har bara paddock som jag får använda=)
Har egna åkrar som jag rider på och behöver inte fråg en massa snikna bönder som är rädd för flyghavre:rofl:
Fröken_Skåne 2006-10-07, 00:07 Kul med lite svar, hoppas på fler! :D
Själv hade jag velat ha ett stall på runt 10 boxar, stora och luftiga med mörktlaseratträ och vformade galleröppning upptill (ngn som är med..?) Stora fönster i varje box som lätt öppnas på vår/sommar/höst.
Där ska finnas spolspilta, Solarium och även en hovslagar/veterinär/skötarplats som är extra stor utöver de vanliga.
En stor sadelkammare med skåp så man inte har hyllor (därmed slipper ev.stök..)
I hagväg tänker jag mig vinterhagar med skog och en bit ängsmark så de kan vara 'öppet' men samtidigt gå in i tät skog om det är dåligt väder (blir inte lika geggigt som bara åker eller äng ju...)
Sommarhagarna ska vara varierande, gärna träddungar för att söka skydd och lite upp och ner (finns inget värre en bara plana hagar!)
Paddock, Ridhus (inget jätte stort men fungerbart vid hiskeligt väder eller annat), rundcorall och en rakbana som är belyst :love:
Staketen ska vara helt i trä med 'gömda' trådar innan för staketet, med riktigt trägrind och allt.
Återkommer ;)
Hot Shot 2006-10-07, 10:32 Mitt drömstall är lagom stort, typ tio boxar, högt till tak och luftigt. Det finns spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, stort täckesrum där det finns plats att hänga upp blöta täcken på tork. Täckesbytning ingår i hyran eller finns att köpa till. Hästarna står på spånbädd. Stallet är relativt nybyggt och fräscht med ordning och reda. Det finns även fikarum och toalett.
Hagarna är stora och kuperade med både vinterhagar och beteshagar (med skydd för regn och rusk) och hästarna går ute mellan ca 7-17 vintertid, sommartid dygnet runt. De fodras med grovfoder kl 7, 12, 17, 22, kraftfoder morgon och eftermiddag.
Det finns gott om grusvägar och mkt skog att rida i och nära till vattnet så man kan rida ner och bada, nära till ridhus och sandpaddock med gott om hindermaterial och även en terrängbana.
Självklart är det bra och kunnigt folk också, annars spelar det ju ingen roll hur fint stallet är. Gärna folk i varierad ålder, alla måste självklart vara måna om sina hästar och får gärna träna och tävla lite så man kan åka iväg tillsammans och tävla och så...
Så ser mott drömstall ut. :D
Det stall jag står i nu är väl så nära drömstallet man kan komma egentligen, fast vi har inget ridhus. :smirk:
Jag stod på det perfekta inackorderingstallet förut med min häst, men pga långt avstånd mellan stall och hem flyttade vi till ett kollektivstall.
Förra stallet underbart. Fina, ljusa, rymliga boxar. Spån så det luktade alltid gott :love: Två olika stallar, i "mitt" stall hade vi väl en fjorton boxar? Minns inte exakt.
Spolspilta, uppvärmd sadelkammare. Istället för fikarum var det mer ett fikarum :rofl: med dusch, övernattningsmöjligheter, micro, pentry, toa.
Två skåp hade man. Och ett jättetorkskåp för hästtäckena.
Hösilage fanns och krafft fanns.
Nybyggt ridhus + volt. Tränare på gården med otroligt fina hästar att titta på :D
Jättefina ridvägar, trevligt folk i alla åldrar.
Och jättetrevlig familj som hade stallet.
Jag saknar det faktiskt! Båda jag och hästen trivdes som fisken i vattnet.
Det här kommer bli långt :p
Stallet - Det skulle vara ett stall med tio boxar, stora boxar med stora fönster utåt. Bred stallgång, inte mindre än 3 meter. Högt i tak, bra ventilation. Ljust och luftigt. Murade väggar, med stabila trädörrar etc. Ej skramlig. Snygg inredning, i typ svart galler etc. Utdragbara krubbor, vattenhinkar.
En spolspilta och två skötselplatser. Stallgången fri från massa saker.
Stor uppvärmd sadelkammare med två sadelhängare var, två tränskrokar. Stora praktiska skåp. Extraförvaring på loftet. Tvättmaskin och torkrum för utrustningen.
Mysigt fikarum med litet kök och toalett.
Hagarna - stora och kuperade med träddungar som skyddar mot regn. Men även stora plna ytor där hästarna kan sträcka ut i galopp. Helst ska hästarna gå i en eller två flockar och verkligen ha ett bra hästliv. Uppvärmt vattenkar vintertid. Dränerat och sandat vid öppningen och andra slitna ställen.
Foder och strö - Alla köper eget kraftfoder, eller samköper med andra hyresgäster. Gemensamt analyserat hösilage. Men även möjlighet att köpa eget grovfoder och förvara detta på bra sätt. Spån eller spån/torvbäddar. Inga permanetbäddar eller halm.
Fodringsrutiner - Hästarna får grovfoder minst 30 minuter innan kraftfodergivan. Släpps ut klockan sju. Hösilage i hagen. Helst mockas alla boxar och gången sopas för en bättre stallmiljö. Lunch- och middagshösilage i hagarna eller fri tillgång på grovfoder. Insläpp tidigast klockan sju på kvällen. Grovfoder och därefter kraftfoder.
Service - täckesbyten, mocking. Betalas extra.
Träningsmöjligheter - stor anlaggd (går att rida på året runt) paddock med hindermaterial, liten terrängbana, isolerat ridhus med liten läktare, skrittmaskin, rundpaddock, mjuka träningsbanor/vägar som är uppmärkta med avstånd, fina ridvägar som går att variera i det oändliga, bra backar, nära till sjö eller allra bäst, havet!
Socialt - Stallmöten ofta. Blandade åldrar på både hästägare, hästar och många olika inriktningar. Trevliga människor.
Och ändå finns massor av mer saker att tillägga!
Vänta några år så ska jag fixa det här stallet ;)
Instämmer i det mesta, men ni har glömt utfodring dygnet runt
(lagom mängd en gång i timmen), gratis stallplats och människor
som står och viftar bort flugorna så att hästarna slipper rufsa till
svansarna:idea:
Idunvinge 2006-10-08, 11:32 ojojoj jag som håller på att planera mitt stall som jag ska bygga... tänkte hyra ut ena boxen som kommer bli ca 12 kvm stor men har kanske inte allt det där andra gigantiska och sagolika som hör till drömstallet... ;)
men ja... kanske nån gång i framtiden kommer det se ut som ni beskriver... förhoppningsvis :)
|
|