Visa fullständig version : Anbudsförsäljning hästar

Veronika
2006-10-06, 10:22
Kronofogden har anbudsförsäljning på 11 hästar i Glimåkra nu på förmiddagen, någon som har varit där eller ska dit? Om jag fattade det rätt så måste man ge bud på hela flocken men kan inte det bli svårt att få någon att ge bud på så många hästar, vad tror ni? Häsarna är tydligen varken körda eller ridna o det är väl frågan om hur pass hanterade de är :crazy:

Hambo
2006-10-06, 11:31
Jag kollade lite under kronofogden.
Dom hade massor av hästar att sälja !
Jag blev faktiskt orolig för hästarna !
Kollar k.fogden vart hästarna hamnar ?
Är det slakttransport nästa ?
Dom unga hästarna utan pass liger nog risigt till ??
Shirehästarna hade ju pass och såg väldigt fina ut 1
Hej från hambo

Pollux
2006-10-06, 11:41
I alla fall en av hästarna är tämligen inavlad...Mormor och farmorsmor är samma häst.

Förstår inte hur de kan sälja alla 11 hästarna i "ett stycke"? Vem vill/kan köpa så många hästar när de inte är resultatet av någon seriös avelsverksamhet (vad jag har förstått). Inte något stuteri i alla fall och inte heller någon ridskola då ingen av hästarna är ridna.
Kan bara bli hästhandlare som köper flocken.
Hade ju varit mycket bättre att sälja hästarna var för sig. Hade gett mer pengar till fogden och större chans att hästarna hamnar i bra hem.

Veronika
2006-10-06, 12:02
Jag kollade lite under kronofogden.
Dom hade massor av hästar att sälja !
Jag blev faktiskt orolig för hästarna !
Kollar k.fogden vart hästarna hamnar ? Jadu, det kan man ju undra :crazy: Man hoppas ju det iaf
Är det slakttransport nästa ? Ja, inte helt omöjligt :mad:
Dom unga hästarna utan pass liger nog risigt till ??
Shirehästarna hade ju pass och såg väldigt fina ut 1
Hej från hambo
En bekant till mig skulle åka dit o kika så jag väntar rapport från henne..

Veronika
2006-10-06, 12:14
Nä, jag tycker precis som du att det hade vart bättre att sälja hästarna var för sig så hade de kanske fått bra hem (ingen garanti men större chans iaf).
Det är inget stuteri o ingen ridskola.
Stod i Ridsport för ett par månader sen att ägaren fått vite på x-antal tusen för att h*n ej hade ligghall till hästarna o att tillsynen var dålig m.m. Tror att det gått lite utför för ägaren.. Min ena häst kommer därifrån o är besläktad med några av hästarna o det var av ren barmhärtighet som jag tog den. Hade jag haft plats hade jag tagit hem fler.

ÅDI
2006-10-06, 12:24
Håller med er om att det borde vara bättre att sälja hästarna var för sig! Gick in på kronofogden för att kolla men hittade ingenting, vart hittade ni den här försäljningen?

Lycanthrope
2006-10-06, 12:27
Jag vill också veta :banana:

jennyjenny
2006-10-06, 12:30
Kolla på annonsdirekt.se

Lycanthrope
2006-10-06, 12:40
Varför säljs dessa hästar via kronofogden? *korkade jag* är det så att folk inte haft råd att betala nåt och att kronofogden tar deras hästar?

Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:

MissFideli
2006-10-06, 13:51
Ja, troligen är ägarna så insyltade i skulder att kronofogden tar hästarna, säljer dom och lägger summan på att betala av endel på skulden. Utmätning.

Flying High
2006-10-06, 14:46
Det är en gammal tant, som har hästarna som sina skyddslingar. :crazy: De har gått ute i alla väder o årstider.

Ibland vissa dagar på sommaren har de inte fått fri tillgång på vatten. Mat har det varit si o så med. Hon körde 4 balar hö i sin bil i bagaget. När hon hade pengar o tid. På vintern. Vatten fick de inte för de åt snö, sas det.:(

Ni ska veta att detta har hållt på i minst 7 år:eek:

Damen i fråga har bara överklagat alla domar från djurkyddsmyndigheten. Därför har det dragit ut på tiden.

Så kan det gå med anmälningar.:o Hon hade behövt hjälp. Hon kom till mig o ville ha en box till förfogande, men jag hade inte hjälpt henne med en box till alla de hästarna. Hon ville ha det som ursäkt till djursk.mynd. att hon visst hade boxplats. Grannarna i den byn har försökt att vattna hästarna, men de tröttnade me till slut. Vi bor med en mils avstånd mellan varandra.:crazy:

Hon har vite på över 200 000:- det är böter för att hon inte skött hästarna. De har ingen riktig ligghall, heller.:mad:

Så frågan är ju vad är det bästa är för hästarna??:confused: Vad händer, skaffar nästa ägare pass, id kontolleras de??

*suck*

corzette
2006-10-06, 14:54
Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ?
Det är ju inte världens bästa presentation av dem (bättre på shirehästarna) ... Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet. För min del (som bara va in på KFMs hemsida) så kunde de lika gärna handla om "ponnyavel" .... En bild på hästar på bete... Smart drag :rofl: Så säljer man jättemånga hästar ! *NOT*

Fnurpis
2006-10-06, 15:05
Vart hitta du informationen? Kollade på KFM:s sida men såg det inte. Blind måste jag vara... :confused:

elle12
2006-10-06, 15:17
Här finns de http://kronofogden.se/auktionstorget/auktionerforsaljningar/5.44571d110de41399908000418.html

Fnurpis
2006-10-06, 15:19
Åh tack så mycket! :)

Pazuzu
2006-10-06, 15:28
Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ?
Det är ju inte världens bästa presentation av dem (bättre på shirehästarna) ... Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet.

Jag hittade ett iaf ett av stona i ASVH:s Blup-databas:

Caronja 04-85-2251, f 1985
e Caracas 403 u Lacyra 12160 e Cyrano 457-Vagabond 433

corzette
2006-10-06, 16:17
Jag hittade ett iaf ett av stona i ASVH:s Blup-databas:

Caronja 04-85-2251, f 1985
e Caracas 403 u Lacyra 12160 e Cyrano 457-Vagabond 433

Ok men då är EN en godkänd ASVHhäst... Dock utan pass men antagligen med det gamla registreringspappret som man aldrig kommer få, för sånt vet inte KFM vad det är...
Inte heller kommer man kunna få några papper på fadershingstarna på avkommorna då det är ägaren som sitter på de papprena.
Och samma sak där de behöver hon ju inte ge till KFM för vidarebefodran... Och då ska avkommorna blodtypas/dnakollas för att se vem som är hingst för att kunna få gröna papper...
Och nu ska vi se...
Nya pass 2500 x 5 = 12 500
nya pass 1000 x 3 = 3000
nya pass 1250 x 3 = 3750
Dna / blodtypn x 10 = 6500 kr
ID chips x 10 = ingen aning men inte gratis....

Summa MINST 26 000 kr och då tillkommer chip och idkontrollant !
Nej de hästarna kan inte säljas dyrt ! Måste nästan bli hästhandlare som bjuder ... De struntar ju i pass...

borsalino
2006-10-06, 16:55
Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:[/QUOTE]

Shirestuteriet har inget med dessa hästar att göra.
De upplåter bara platser åt kronofogden[/COLOR][
Min hovis var där och skodde (kronofogdens) shirehästar

simpan
2006-10-06, 20:28
*kl*
Hur har det gått?
Ni som hade bekanta som skulle dit, har de hittat hem till alla hästarna? Såg detta lite för sent, en av hästarna där är högintressant för mig. Det är nämligen mamman till en mkt trevlig häst som jag haft. Hade gärna köpt henne....

Fraggel_Tess
2006-10-06, 21:36
Vad jag fick fram på dagens konkurser så var det bara visning av hästarna och man får lägga anbud senast 12:e oktober till Kronofogdemyndigheten i Helsingborg. Anbudet är bindande t o m 20 oktober. Så än är det inte för sent om man vågar köpa utan att se...

simpan
2006-10-06, 21:39
OK! Vad bra!

Nån som har en aning om hur priserna brukar ligga vid såna här "auktioner"?
Vill ju inte lägga jättehögt bud men vill ju heller inte skambjuda på hästen som är mkt trevlig... Nån som har koll?

Veronika
2006-10-07, 11:49
*kl*
Hur har det gått?
Ni som hade bekanta som skulle dit, har de hittat hem till alla hästarna? Såg detta lite för sent, en av hästarna där är högintressant för mig. Det är nämligen mamman till en mkt trevlig häst som jag haft. Hade gärna köpt henne....

Vet inte hur det har gått, har inte hört något från min bekant som skulle dit. Vet bara att hon och hennes väninna skulle lägga bud på dom för att sedan försöka hitta bra hem till dom för de har varken tid eller möjlighet att ha alla själva men känner att de vill göra en insats för att hästarna ska få det bra.
Lite nyfiken på vilket av stona som du var intresserad av? PM:a om du inte vill skriva här :)

Veronika
2006-10-07, 11:50
OK! Vad bra!

Nån som har en aning om hur priserna brukar ligga vid såna här "auktioner"?
Vill ju inte lägga jättehögt bud men vill ju heller inte skambjuda på hästen som är mkt trevlig... Nån som har koll?

Måste tydligen ge bud på HELA flocken har jag fattat det som :crazy:

elle12
2006-10-07, 11:55
Vet inte hur det har gått, har inte hört något från min bekant som skulle dit. Vet bara att hon och hennes väninna skulle lägga bud på dom för att sedan försöka hitta bra hem till dom för de har varken tid eller möjlighet att ha alla själva men känner att de vill göra en insats för att hästarna ska få det bra.

Som jag har fattat det får man inte reda på hur det har gått förrän efter den 12/10 som är sista anbudsdagen.

Veronika
2006-10-07, 12:00
Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ? Troligtvis inte.. Det enda man har att gå på är det kvinnan uppger. Tror även att sto-avgift är erlagd för en del men detta är jag ej säker på.

Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet. För min del (som bara va in på KFMs hemsida) så kunde de lika gärna handla om "ponnyavel" ....
Korsningsavel mellan hbl/ponny en del är troligtvis e. NF hingst med härstamning (dock ej gdk). Några är säkert e. Fjordhingsten som oxå säljes. Finns tydligen arab längre bak oxå på nån av dom.

Veronika
2006-10-07, 12:03
Som jag har fattat det får man inte reda på hur det har gått förrän efter den 12/10 som är sista anbudsdagen.

Nä precis men jag menade mer hur det hade gått där, om där var många o tittade o dyl ;)

corzette
2006-10-07, 12:25
Om någon vet mer om hästarna får den gärna PMa mej !!! :)

elle12
2006-10-07, 13:09
OK, jag fattade det som att om du skulle få reda på om dina vänner skulle få köpa dem eller om de gick till någon annan:angel: .

Det hade varit intressant att höra en rapport när du har pratat med dem du känner som var där, intressant att höra hur stort intresset var på plats, sedan kan man såklart lägga bud utan att ha varit där också.

Veronika
2006-10-07, 13:14
OK, jag fattade det som att om du skulle få reda på om dina vänner skulle få köpa dem eller om de gick till någon annan:angel: .

Det hade varit intressant att höra en rapport när du har pratat med dem du känner som var där, intressant att höra hur stort intresset var på plats, sedan kan man såklart lägga bud utan att ha varit där också.

Nä, de skulle bara lägga bud o kolla vad det var för några andra som var där men precis som du skrev så finns det säkert folk som lägger bud utan att ha varit där o tittat..
Lovar att skriva rapport så fort jag hört något från min bekant :)
Tror jag ska ringa henne på en gång faktiskt!

Veronika
2006-10-07, 13:41
Där hade varit några (3-4 st) hästhandlare o nån familj, några kvinnor o en hel del som hade ringt i veckan.

malumbub
2006-10-07, 15:19
Hoppas hästarna får ett bra hem, t ex på nåt sätt, så som din vännina + kompis tänkt!

Jag hade för övrigt gärna lagt ett bud på en av de stora bjässarna (ja, alltså shirehästarna)...(ja, inte samma "fall")...

Berätta gärna om du får höra mer om vart flocken på de 11 hästarna tar vägen.

simpan
2006-10-07, 16:07
Det är stoet Caronilly som jag är intresserad av, hon är efter Hills Double xx- Caracas om jag inte minns helt fel.

Vet du namnet på damen som äger/ägde hästarna? (Skriv inte ut här men PM:a gärna) Funderar på om det är samma som jag köpte min häst utav eller om stoet har bytt ägare sedan dess?

Skulle dock inte förvåna mig om det är samma människa för hästen var otroooligt mager när jag fick hem honom. Hade varit och tittat på honom två månader innan och då var han lite tunn men inte alls mager på något sätt och skulle släppas på bete. Troligtvis har han knappt fått mat sedan jag bestämde mig för att köpa honom, för en så mager häst har jag sällan skådat...

Nån som vet om de har dräktighetskollat stona så att de inte är dräktiga i år igen?

Lycanthrope
2006-10-07, 19:22
Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:

Shirestuteriet har inget med dessa hästar att göra.
De upplåter bara platser åt kronofogden[/COLOR][
Min hovis var där och skodde (kronofogdens) shirehästar[/QUOTE]

Okey, tack! Det var ju för väl :D

Lunaedies
2006-10-07, 20:06
*kl*

ville bara säga att jag var på visningen av shirehästarna. Anbud 5 samt 6 är det som är intressant. Nr 4 bör gå till slakt. Har EPSM som brutit ut. Hovis som var och verkade dem tyckte också det fick jag veta.
Har varit och ytterligare bekantat mig med 5:an idag... :cool: Mysig häst.
Man får lite panik när det är under sådana här omständigheter. Man kan ju inte bara panikhandla...:crazy:

Dalsland
2006-10-07, 21:20
Jag har bara hitat "flocken" med 11 hästar.
Var hittar man dom andra? Är det bara jag som är blind?

malumbub
2006-10-07, 22:09
De finns på samma sida, se tidigare länk i denna tråd.
De finns som länk under fjordingen.

malumbub
2006-10-07, 22:10
Är du nåt insatt i hingsten? Alltså anbud 3?

Lunaedies
2006-10-09, 19:16
Enligt de som har stuteriet så är hingsten (shiren) knäpp...vad hon menar med det är jag inte säker. Hon sade dock att han var nästintill ohanterlig i närheten av ston och att han borde kastreras snarast för att han inte är något hingst-ämne. Han bör komma igång med att ridas/köras därefter för att det kan bli en bra gårdshäst med lite uppfostran.

malumbub
2006-10-09, 19:28
Ok.
Hoppas han kommer till nån som kan ta hand om honom och som har pengar (vilket jag inte har, annars hade jag helt klart lagt anbud på honom).

Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare? Nån som har tidigare erfarenhet just från att köpa djur från kronofogden?

SthlmCarro
2006-10-09, 19:40
Hoppas alla hästar kommer till vettiga hem... :bow:

Veronika
2006-10-10, 14:17
Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare? Nån som har tidigare erfarenhet just från att köpa djur från kronofogden?
Tyvärr tror jag inte att de är så noggranna med den biten med tanke på att informationen om hästarna på deras hemsida är knapphändig.. Men jag har ingen erfarenhet om att köpa djur från kronogogden så jag är absolut inte säker på att jag har rätt. Jag hoppas ju att jag har fel :)

Choklad
2006-10-10, 14:30
Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare?

Det finns väl massor som säljer billigt, ger bort sina hästar när de vill bli av med dem, tror du dessa kollar kompetens hos de nya ägarna??

Veronika
2006-10-10, 15:39
Det finns väl massor som säljer billigt, ger bort sina hästar när de vill bli av med dem, tror du dessa kollar kompetens hos de nya ägarna??

Så sant :bow: :bow:

malumbub
2006-10-10, 17:35
För mig är det inte relevant i det här fallet.

Thisbe
2006-10-10, 18:07
Jag tycker att det är skandal. Visst borde man lägga ner lite tid på att reda ut vilken häst som är vilken och sedan sälja dem en och en. På det här sättet finns det bara en väg från hagen-raka vägen till närmsta slakteri. Stammen på den som hade ett namn och ett registreringsbevis borgar ju för någon sorts kvalitet och användbarhet...
Dessutom tycker jag att det är skandal att man inte ser till att få så bra betalt som möjligt för hästarna.Var inte tanken att man skulle försöka få in så mycket som möjligt av de drygt 200 000:- som dömts ut i vite..!!??
Det är väl så att ingenting förvånar en längre. Hästar ska vara inne, men måste gå ut. Hästar måste vara minst två för de är flockdjur men den bestämmelsen garanterar inte att de får uppleva flockkänslan. Troligen blir det separata hagar med tanke på riskerna som finns. De här hästarna har ju i alla fall varit så nära sitt ursprung som man kan komma. Är det dåligt skött vill jag inte försvara det men har de fått mat och vatten som de ska, ja då kan man ju diskutera vad som är ett bra och ett mindre bra hästliv.

Choklad
2006-10-11, 07:37
Det är det för mig, KF har precis lika lite skyldighet som alla andra säljare att ta ansvar för vad köparen är för en prick.

malumbub
2006-10-11, 12:09
Man kan göra saker utan att vara tvungen genom någon skyldighet. Och vad Kronofogden gör eller inte gör tycker inte jag har med alla andra som säljer att göra. Därför var inte ditt svar relevant för mig. Jag frågade inte om hur alla gör, utan specifikt om Kronofogden.

Choklad
2006-10-11, 12:35
Ok svaret är att KF inte kollar upp köpare så länge de betalar.

SthlmCarro
2006-10-11, 14:22
Om någon vet mer om hästarna får den gärna PMa mej !!! :)

Samma säger jag! :bump:

Hjartagna
2006-10-11, 16:01
Kronofogden har inget som helst ansvar att kolla upp köparen. Kronofogdens enda ansvar är att få in så mycket pengar som möjligt för de utmätta tillgångarna. Just för att KF inte har något ansvar så blir priset alltid mycket lägre när KF säljer, eftersom det inte finns någon möjlighet att låta köpet gå tillbaka. Ej heller finns någon möjlighet att ställa vare sig tidigare ägare eller KF till svars för fel eller brister i det sålda godset. Detta gäller oavsett vad det är som KF säljer.

Thera
2006-10-11, 17:02
Jag har mailat med handläggaren på KF och då fått två språngrullar och ett brev där ägaren förklarar mer om hästarna.

Vad jag förstår så är det från början halvblod korsade med olika ickegodkända ponnyhingstar, där man sen fortsatt med diverse hingstar.

Vill nån se språngrullarna så får ni pm:a, brevet från ägaren lägger jag direkt här:

"Gruppen med ston och unghästar har gått på lösdrift året om på stora naturbeten, och är inte vana vid stallmiljö alls. Ej heller är de hanterade på konventionellt sätt. Det handlar om små svenska halvblod av ädel typ, samt deras avkommor efter olika ponnyhingstar. Hingstfölet är dock efter en arabkorsningshingst. Det vita stofölet är dessvärre resultatet aven tjuvbetäckning mellan bror och syster.
Alla hästarna härstammar från ett och samma halvblodssto, inköpt på 70-talet för att användas i avel. Härstamningen är känd av mig själv i många generationer, men jag har använt egna hingstar som ej varit avelsvärderade och därför är inte alla avkommor stamboksberättigade. Min avsikt har varit att på sikt ta fram en ridponny med elegans, kapacitet och gångarter. Jag ville ta ner mankhöjden stegvis generation för generation och därför ligger dessa hästar
fortfarande kvar på en höjd mellan 150 och 160cm. De är livliga i lynnet, uppmärksamma och snabba i reaktionerna. De passar INTE till folk som roredrar "coola" hästar.
Men de är också mycket vänliga och samarbetsvilliga, de flesta med mjukt psyke. Det fjortonåriga stoet är det mera sting i, och hon har haft tråkiga erfarenheter tidigare av brutal hantering. Sannolikt skulle det bli problem vid eventuella inridningsförsök. Ingen av de andra har dåliga erfarenheter, de har bara varit hos mig. De är som sagt inte mycket hanterade alls, men fungerar fint i flock och är mycket lätta att kommunicera med för den som själv är lyhörd och vill ha både respekt och ömsesidighet i kontakten. Alla hästarna har en grundläggande respekt, alla är villiga att lyssna och rätta sig. Ingen utom fjortonårsstoet har erfarenhet av
okänslig behandling och hårda tag. De är inte vana att drivas, utan att komma och följa.
Enligt min mening passar dessa hästar bäst den som själv är intresserad av att avla fuun lätta, livliga och eleganta små hästar och ridponnyer under så naturliga förhållanden som möjligt. Det är en väl ihophållen grupp med jämförelsevis enhetliga arvsanlag, vilket är ett utmärkt
utgångsläge för avel. De är vana att gå ute på stora arealer och har mått mycket bra av det. De har varit friska och det har inte varit några problem med fertilitet, dräktigheter eller fOlningar. De har också haft goda tillflillen att utveckla sitt eget sociala samspråk, vilket man som ägare och skötare kan ha stor nytta av i hanteringen. Förutom att det är helt fascinerande att på lite
avstånd studera och lära sig rorstå, för den som är intresserad."

olgaklara
2006-10-11, 17:44
Låter som vildhästar i mina öron :crazy:

Hur skall de kunna sälja dem?? Eller de är redan sålda??

Gazzan
2006-10-11, 18:53
Fina hästar=)

Veronika
2006-10-12, 22:23
Nu är det klart! Det blev tyvärr inte min bekant som fick köpa hästarna då deras bud inte var det högsta :( Någon som vet vem som köpte dom?

Lunaedies
2006-10-14, 13:15
*kl*
Något som vet vad som hänt med alla hästarna?

simpan
2006-10-14, 15:15
Ja, det undrar jag oxå...

Veronika
2006-10-17, 12:09
Så fort de är betalda kommer det att bli offentligt vem som har köpt hästarna. De gick för knappt 6000 kr st. Enl. min bekant var det ingen hästhandlare som köpte dom iaf men hon visste inte mer ännu. Hon kommer att ta reda på vart dom hamnar så fort det blir officiellt vem som köpte dom. Hästarna skulle hämtas innan den 20:e och de skulle vara betalda senast 3 dgr efter att anbudsgivaren fått reda på att budet antagits. Så de bör ju ha blivit betalda nu precis.

simpan
2006-10-17, 12:34
Du kan väl skriva här eller PM:a när du vet. Kanske vill de sälja nån? (du vet vilken...)

Veronika
2006-10-17, 12:38
Naturligtvis meddelar jag dig så fort jag hört något :)
Har skickat iväg ett mail till min bekant nu så får vi se om hon hört något än.

maite
2006-10-17, 21:58
Jag vet att hästarna gick för ca 64 000 fjordhingsten för 5350 kr.

malumbub
2006-10-17, 22:20
*knapplån*
Nyfikna jag undrar om nån vet hur det gick med shirehästarna...?

Whirlie
2006-10-23, 10:52
Nu har den 20:e passerat med en hel helg.Någon som har en fortsättning på historien??

Veronika
2006-10-23, 11:46
De såldes till en kvinna i Sösdala för drygt 60.000, vet namnet men vill nån veta så får ni PM:a :)

malumbub
2006-10-23, 13:57
Det gäller flocken på de 11 ston + föl?
Hur är det med shirehästarna då? Andra anbud juuu...

Veronika
2006-10-23, 14:26
Det gäller flocken på de 11 ston + föl?

Jepp :) De andra vet jag inget om..

Tussilago
2006-10-24, 14:51
Ingen som vet nåt om shirehästarna?

werah
2006-11-10, 12:59
Hej alla glada!!

Jag köpte det ettåriga shirestoet! Kan glädja er med att hon har fått ett jättebra hem här hos mig med andra ettåringar att leka med:bump: !!!

De övriga shirestona hamnade tyvvär hos hästhandlare.

malumbub
2006-11-10, 15:38
Du vill inte berätta vilken prisnivå det hela slutade på? *nyfiken*

werah
2006-11-10, 16:02
Du vill inte berätta vilken prisnivå det hela slutade på? *nyfiken*

Jag gav exakt det hon var värd. Inget underbud.

rosentorp
2007-09-05, 06:47
lite sent kanske men jag vet att shire hingsten åkte till slakt, av en handlare. Men det var bra att han inte finns mer, stackars pålle som han har växt upp.
Alla shirehästarna kom från ett shirestuteri men inte från det där de såldes.
Jag var där och tittade men ville inte köpa nått, men det var mycket positivt att stallägaren "piffade"till dem innan aktionen. personen budade nog mer då och hästhandladre hade inte en chans.