Visa fullständig version : Djurkyddsinspektören på besök...
Hej!
Idag ska jag få Djurkyddsinspektören hem. Ska bli spännande!
Är det något jag ska förbereda? Vill hon se ponnyernas pass?
Vad kommer hon att titta på? Undrar Inelin.
De tittar på fönster,takhöjd, boxmått,stallgång,belysning,eventuella saker som hästarna kan skada sig på, hur du förvarar foder, hagar och stängsel och att hästarna är välskötta och mår bra. Och efteråt fick jag veta att det kostade 650: - borde de inte upplysa om det när man bokar in tiden. Du behöver inte visa pass
Oj, kostar det pengar? Det upplyste de inte mig om. Jag har lösdrift och halmad ligghall. Hon kanske tittar på utrymme, stängsel osv.
Om det är något jag behöver åtgärda, måste hon komma ut på ny kontroll då?
Ja då kommer de nog tillbaka och kollar igen.
Du måste också ha en gjuten platta att ha gödselhögen på, det kollar dom med har jag för mig. Och stängslet måste vara helt och fint, hagen välskött osv. Se till att mocka lösdriften så att den är fin innan personen kommer :)
Det beror nog på vad påpekandet gäller. Om det är galler för en lampa tex så blir det nog ingen ombesiktning
Jag har tre hästar och behöver ingen gödselplatta
Lillkumpula 2006-10-06, 12:09 Förutom de som nämts så kommer dom också fråga lite frågor, som exepelvis:
Vad är de för hästar som finns i stallet?
Hur mycket är dom ute i hagen?
Hur ofta rids dom?
De frågade dom iaf när vi bad om att få ett godkännande på vårat stall när de var färdigbyggt:)
Tack för svar allihop! Ligghallen är mockad och fin :)
Vi har inte heller någon gödselplatta, när vi mockar ut lösdriften på hösten efter sommarbetet lägger vi det på åkern som bonden plöjer ner. Mockning däremellan= högarna sprids över åkrarna. Är det godkänt?
I den kommun jag har hästarna i kollas passen, man ska i dem fylla i om hästarna inte får gå till livsmedel om man inte vill vara foderföretagare. Foderföretagare innebär att man måsta anmäla sig till Jordbruksverket som det = avgift tas ut.
I vår kommun ska alla ha en tät lagringsplats för sin gödsel.
Det har i dag gått ut ett meddelande från SJV som lyder som följer angående krav på lagringsutrymme för gödsel.
"Jordbruksverket har påpekat att syftet med undantaget i 4 § SJVFS 2004:62 inte bara varit att undanta företag med högst 2 djurenheter från kravet på lagringskapacitet (6 §) i förordningen, utan också de krav som ställs på utformningen(7 §). Krav på torr och tät lagring kan med andra ord inte ställas på dessa företag med stöd i förordningen (1998:915) och de omfattas då inte heller av tvärvillkoren i detta avseende.
I realiteten kan dock krav ställas även på mindre verksamheters gödselhantering, men då med stöd av de allmänna hänsynsreglerna i miljöbalkens 3 §. Lagring direkt på marken på en och samma plats utanför stallet år efter år är i detta sammanhang tveksamt ur miljösynpunkt."
Vad de tittar på varierar, men i stora drag är det hur stallet och hästarna ser ut. En del tittar på pass, hos mig frågade de bara om det fanns.
Om du har lösdrift ska de väl även kontrollera den uppvärmda stallplats som ska finnas i anslutning till ligghallen. Platta behövs i vissa kommuner.
Det är ju som alltid bra om anläggningen och djuren är snygga och prydliga.
Kostnaden debiteras väl i efterhand och är ingenting man kan komma ifrån. Även den kan variera.
Lycka till!
Glömde, apropå gödseln, den får ju bara spridas vissa tider på året, annars ska den lagras. Det kan den göra på åkern, har för mig att man inte får sprida mellan 1 december och sista februari. Man får inte sprida gödsel när marken är frusen bl a. Det är för att minska kväveläckage till vattendrag. Vet ju nu inte hur petiga dom är, beror ju lite på hur många hästar du har också.
Nu har hon varit här! Djurskyddsinspektören. Det gick jättebra, hon hade ingenting att anmärka på. :) Under en och en halv timme gick vi runt markerna.
Kort resumé om mig: sju shetlandsponnyer; en normalstor och sex mini. Varav dessa är två föl och två veteranston. Lösdriftslada med halmad ligghall. Fem hagar om flera hektar blandat med skog och äng. De vuxna ponnyerna körs regelbundet.
Hon ville veta om varje individ, kön, ålder chippad, pass, används till…. Hon tittade på lösdriftens utrymme, underlag, säkerhet, bredd på öppningen. På mitt varmutrymme, sadelkammaren. Hon frågade om namnet på min höleverantör, min hovslagare och min veterinär.
Hon sa att om man har över tre hästar måste man egentligen ha gjuten platta. Men hon nöjde sig med att jag slänger ut högarna på åkrarna och bonden plöjer ner det eftersom det inte fanns några vattendiken i närheten.
Jag frågade av nyfikenhet om hennes utbildning, hon var biolog. Hon sade att hon egentligen ska komma på ny inspektion om tre år, men att de har svårt att hinna det så det kan ev. bli om fyra år igen.
Lillkumpula 2006-10-06, 20:04 Kul att höra!:)
Så ni har liksom obligatoriska kontroller då och då?`
Tänk om dom hade kunnat ha de här...
Gödseln måste bränna först innan man sprider ut det på åkern.
Jordbruksverket har angivit minsta tillsynsfrekvens som bör eftersträvas för respektive typ av objekt. På anläggningar för lantbrukets djur och hästar bör tillsyn ske vart tredje år, för ridskolor är det dock varannat år.
P g a olika orsaker som t ex otillräckliga resurser i kommunen eller att man på kommunen helt enkelt inte vet var hästarna finns så sker inte inspektionerna i den omfattning som det bör göra i många kommuner.
I flera kommuner har inventering av hästar och hästhållning genomförts eller kommer att genomföras inom snar framtid så att man kan kartlägga hur många hästar det finns och var de finns.
Kul att det gick bra, det är ju jättebra när inspektörerna är kunniga och faktiskt kan tillföra något, ge konstruktiva råd.
Min uppfattning är att det varierar väldigt från kommun till kommun...
Lillkumpula 2006-10-07, 12:49 Dom gjorde en koll på vår begäran för 4år sen, då belv vi nästan tvungna att TVINGA ner en inspektör för att få de gjort!:eek:
Stallet vet dom vars de finns, och dom vet vars de finns stall som inte riktigt håller sig till alla djurskyddslagar...
Fast som du sa, otillräckliga resurser...
|
|