Visa fullständig version : hyresavtal stallplats...

Vita_N_6520
2006-10-06, 11:42
Jo det är så att jag måste skriva på ett nytt kontrakt till stallet där min häst står, men jag är inte redigt nöjd med kontraktet.. Det känns också som att det är något som fattas, vad vet jag inte redigt, tänkte om ni skulle kunna hjälpa mig?

Det som står är på ett ungefär:
*Kostnaden o vad som ingår
*Att man måste ha stalltjänst på helger
*Att man inte får ha några saker i stallgången (vad jag inte redigt förstår är varför vi måste hålla SÅ bra ordning i vårat stall, då det bara är jag och min syster som står där, ingen annan har någon rätt att vara därinne, plus att ridskolechefen har saker i den andra stallgången där det står betydligt fler hästar)
*I hyran ingår en sadelhängare (Har dom garanterat lagt till för att jag råkade ha två ett tag :angel: :smirk: )
*Lådor och liknande får ej förvaras i sadelkammaren (ridskolechefen har sina saker där + att man måste ha vissa saker där på vintern eftersom de fryser annars (vätskor o dyl))
*Man måste prata med ridskoelchefen om man ska ändra foderstat.

*Att hyran måste vara inne vid det datum som står på fakturan (det är väl självklart? :confused: )
*Uppsägningstiden är 3 månader om JAG vill flytta. Men jag skulle kunna bli utslängd direkt om jag inte sopar stallgången efter mej ett par gånger. Tycker detta är lite "orättvist" eller vad man ska säga..

Ja det var väl ungefär det som står på kontraktet.
Jag tycker inte det är bra, men jag vet inte. Vad tycker ni?
Det är inte bara det att det känns som det fattas nått, men det är ju så att vissa regler gäller för vissa och andra inte.
Som två av punkterna har de lagt till bara för att jag har varit ltie "slarvig" eller vad man ska säga.
Ena - med sadelhängaren, jag hade två sadelhängare ett tag eftersom det ändå inte var fullt, och då passade jag på att ha lite saker på den ena så jag skulle slippa ha allt på sadeln. (ingen sa något om det DÅ, det är nu de är sura :smirk: )
Den andra - att man inte får ha saker i stallgången, har dom satt dit bara för att vi hade saker på en "kant" i vår stallgång som är perfekt att ha saker på :angel: .. Men som sagt, den regeln verkar bara gälla för oss :smirk: (min syster och mig)

Ska det stå med något annat i kontraktet, tycker ni?
Eller är det bara jag som är "tjurig" o tycker att kontraktet låter dåligt? :p

Ewa-Lena
2006-10-06, 12:53
Vad som spontant slår mig är att det verkar inte ta med vad stallägaren förpliktar sig till mot er, typ fodringar, tider, in/utsläpp, täckesbyten osv. Sen är de uppsägningstiden idiotisk, vad händer om de inte står för sin del av kontraktet, måste du vara kvar i tre månader då? Tycker faktiskt att du borde revidera kontraktet helt, ett kontrakt ska gynna och inneha förpliktelser åt båda parter!

matte
2006-10-06, 20:38
Gå in på www.lrf.se och titta under "vi arbetar med" titta under Hästar.Titta under lönsamt hästföretagande och avtal.Där finns det exempel på avtal. Om jag inte minns fel så finns det något slags skydd för hyresgäsen vad gäller uppsägningstid. Så jag tror inte man kan avtala som i ditt fall, att du åker ut på dan. Kolla detta med någon jurist som är kunnig inom hästområdet.

Strajder
2006-10-06, 21:10
Tyvärr finns det inte några solklara regler när man hyr stallplats. Det beror på att man normalt sett köper en tjänst, det är alltså inte hyra av lokal. Kan tyckas vara en löjlig skillnad men har stor betydelse för det juridiska.

Hyr du ett helt stall (alltså lokalen) där du bedriver verksamhet, så har du längre uppsägningstid (9 månader) än för exempelvis en hyreslägenhet där du själv bor. Reglerna är sådana för att man ska kunna planera affärsverksamhet.

Hyr du en stallplats så betalar du framför allt för allting runt omkring, hästens box får du så att säga på köpet. I det här fallet så kan man skriva nästan vad som helst i ett kontrakt! Det innebär också att du, eftersom det är en tjänst, kan behöva betala moms för "hyran". Båtklubbarna fick lära sig detta när skatteverket fick för sig att båtplatshyran inte var hyra utan en tjänst.

tuffer
2006-10-07, 15:37
håller med vad de ovan har skrivit.
men jag reagerade på att det var mkt konstiga små saker. som stod med.
ex. att man inte får ha saker i sadelkammaren? Var ska man då ha dem:confused: Får ni inte tillgång till ett skåp eller liknande som ni kan ha era grejor på.
Sadelhängare tycker jag att man ska få utnyttja så länge det finns plats.
Jag tycker också att det är fel att ni har olika kontrakt. Tycker att ni inte verkar ha en klar dialog med varandra.
Har man en bra kommunikation ska sådana små saker inte behöva stå med i kontraktet.
jag skulle känna mig lite smått frihets berövad....:o
( är i ett litet stall där vi har mkt bra kommunikation och alla vet vilken ordning som gäller)

Vita_N_6520
2006-10-07, 18:55
Ja, jag tycker också att det är lite konstigt..
Jag menar, om jag skulle bli osams angående nånting (som står med i kontraktet) och vill flytta min häst så kommer ju jag vara tvungen att betala dubbel hyra i tre månader om jag väljer att flytta hästen.

Man KAN få uppsägningstiden kortare i vissa fall, eftersom endel fått det, men det såtr ju inget om det i kontraktet heller.. :crazy:

Vita_N_6520
2006-10-07, 18:56
Tack.
Det stod en del intressant där faktiskt =)

Vita_N_6520
2006-10-07, 18:58
Det finns ett speciellt ställe utanför sadelkammaren där vi får ha våra lådor o sånt.. Men där vill man inte ha de värdefullaste sakerna eller de saker som kan frysa på vintern eftersom det inte finns något lås dit, och jag har redan blivit av med en hel del saker så jag är inte så pigg på att ha mina saker därute öht :crazy:

Och nej, vi har inte olika kontrakt, det är bara det att vissa får fler fördelar än andra :mad:

Jag är inte alls nöjd med kontraktet, och om jag MÅSTe skriva på det kontraktet så flyttar jag nog hellre :crazy:

Ewa-Lena
2006-10-08, 21:09
Hoppas att det löser sig för dig och att det finns ett alternativstall om inte kontraktet skrivs om, dubbla hyror är ju orimligt att klara i flera månader. :eek:

När jag tänkt mer på din situation låter det ju som att stallägarna inte är mån om sina inackorderingar, och på nåt sätt skjuter er ifrån sig. Sen det där med regler om var prylar ska vara osv så brukar det ju höra till allmänna ordningsregler i stallet och de reglerna sätt upp på väggen eller sätts i allmän pärm. Eller? :confused: