Visa fullständig version : Säga upp hyrhästen eller?

skjona
2006-10-07, 15:49
Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma och jag tänkte rådfråga Buke .
Vår familj har två bra B-ponnyer ;hoppehästar varav vi hyr ut den ena till min flickas bästa kompis.
Båda hästarna står hos oss och vi sköter dem och betalar skoning,försäkring foder m.m. och flickan betalar en summa varje månad till oss.Hon rider ponnyn och har roligt med den ,flickorna har ju även kul ihop och rider varje dag,tränar ihop och tävlar ihop.

Tyvärr så har då den ponnyn min egen flicka rider drabbats av inflammation i framknäna och har därför stått på behandling en månad och vi vet inte riktigt hur tillfrisknandet går eftersom han dock är fjorton år och tävlad mycket.Något tränande eller hoppande innan jul är väl inte att tänka på......

Under hela den här tiden har min flicka inte haft något att rida på ,därför har jag funderat på att försöka hyra en ponny åt flickan ,samtidigt känns det ju fel att skaffa ännu en ponny hit när vi nu har en bra ponny till i full tävlingskondition.
Vill absolut inte göra mej ovän med dotterns kompis eller hennes föräldrar ,men tycker ni att det vore för osjysst att säga upp kompisens hyres kontraktet,har en månads uppsägningstid.?
.

Masse
2006-10-07, 16:43
Kan bara säga en sak. JA det är inte snällt av er att göra så. Troligen kommer det att påverka vänskapen mellan flickorna också om ni gör det. Så det blir till att göra en avvägnning om vad som är viktigast. Att er egen dotter har en häst att träna och tävla eller att hon har en kompis att vara med ihop med hästarna.
En medelväg skulle kanske vara att höra med flickorna om de skulle kunna tänka sig att dela ponny ett tag. Givetvis då med avdrag på avgiften som kompisen betalar idag.

skjona
2006-10-07, 16:48
Men om den andra hästen aldrig blir bra då?
Är det bara hon som har rätt att säga upp kontraktet och inte vi då ?Även om vi själva behöver hästen?
Kompisen har själv pratat om att byta upp sej till en större ponny,så hon kommer max att ha kvar vår ponny fram till våren.

Elemmírë
2006-10-07, 16:48
Tycker medelvägen låter som det bästa alternativet. Givetvis kan du inte stå och hålla en ponny för din flickas kompis. Säg att dem kan dela fram tills den andra hästen är frisk... Låter som en bra idé

Elemmírë
2006-10-07, 16:49
Isf är det ju en annan sak... Hur är det med din dotter? Börjar det bli dags fr strööre ponny där med?

skjona
2006-10-07, 16:57
Nej,hon är bara elva och liten till växten så jag hade räknat att hon skulle platsa den maxade ponnyn tiden ut.

skjona
2006-10-07, 17:21
Kom precis på en ide!Vad tror ni om att låna den C-ponny vi har i tankarna ,som tyvärr inte är någon tävlingsponny men ändå en hyfsad häst.Då kan de ju turas om med vår andra tävlingsponny varannan dag?Till reducerad hyra givetvis.Då har ju båda någon att rida samtidigt som de har något att jobba med också.

corzette
2006-10-07, 17:25
Jag skulle nog försöka med medelvägen MEN ta ett "privat" samtal med den andra flickans föräldrar om att detta KAN va slutet för hennes hyrande av den andra ponnyn då den andra kanske aldrig blir bra... I detta samtal kan man ju även ta upp med dessa föräldrar att de kanske är läge för dem att se om de inte kan hyra en ny "egen" ponny till deras dotter som ni kanske kan stalla in i samma stall ändå så ni slipper den biten... Föräldrarna har ju ändå redan insett att det kostar att ha häst och är dottern intresserad kanske det är "time" för dem att se över ett mer "permanent" ponnyalternativ för dem.... Och de måste ju själva inse att hyr man så är det ju inte på livstid då ni som sagt inte har ponny för att er dotter inte ska kunna rida ;)

Och har ni tur så blir den andra frisk och slipper problemet :D

skjona
2006-10-07, 17:41
Tack!Vilka kloka och bra svar!!Var annars kan man få svar på kniviga frågor bums?
Försöker göra som du corzette sa.:)

borsalino
2006-10-08, 08:16
Ett litet men...

Tänk på att flickor i den åldern ofta är otroligt fästa vid SIN ponny, som de älskar över allt annat. Även om det är en fet åsna som vägrar hoppa om man så gräver ner bommarna.

Jag tycker faktiskt ni skulle träffas, föräldrar + flickor, säga som det är och fråga vad de själva tycker. Vem vet ni kanske blir förvånade.

Lycka till!

Gazzan
2006-10-08, 09:32
Varför inte prata med tjejen som har hästen? hon kanske kan bli medrytatre 2-3 ggr i veckan istället?

TheOne
2006-10-08, 09:55
Har ni den ekonomiska och platsmöjligheten att låna c-ponnyn, så hade jag nog gjort det. Det är känsligt för flickor i den åldern både vänskapsmässigt och hästmässigt! dom älskar sina små ponnys! Din flicka kanske inte vill ta "kompisens" ponny?
Men ett samtal med föräldrarna och tjejerna borde väl vara den bästa vägen, så alla känner sig delaktiga i vad som än blir bestämt!! Även om dom bara hyr ponnyn av er så känns det nog väldigt skönt för dom att inte blir överkörda (även om du har rätt till det), utan vara delaktiga i besluten! Dom är säkerligen fullt medvetna om situationen dom också....
Lycka till och skriv hur det gick!! :)

chrysler
2006-10-08, 11:27
Det är ju totalt vansinningt att behöva låna/hyra nya hästar när man har dem själv, jag tror inte många skulle ha den ekonomiska möjligheten & framför allt ser jag det snarare som att hyrfamiljen i såna fall skulle utnyttja ägarna om de förväntar sig ngt sånt.Man kan inte krypa för alla mn har at göra med, då kommer man bli utyttjad när folk ser att de kan köra med en.
Nej jag tycker att tjejerna kan dela på hästen just nu men förvarna (precis som en tidigare skrev) att eran dotter kanske måste ta denna ponny, ni kan ju inte köpa in hur mkt som helst.

ako
2006-10-08, 16:19
Men om den andra hästen aldrig blir bra då?
Är det bara hon som har rätt att säga upp kontraktet och inte vi då ?Även om vi själva behöver hästen?
Kompisen har själv pratat om att byta upp sej till en större ponny,så hon kommer max att ha kvar vår ponny fram till våren.

I så fall är det ju ett helt annat läge, tycker jag. Om jag var i din situation hade jag hur som helst avvaktat till din dotters ponnys konvalecens var över. Vem vet, den kanske går att rida som vanligt igen? 14 år är ingen ålder för en ponny och knäledsinflammation behöver inte innebära spiken i kistan på något sätt. Viktigt är dock att ponnyn får en lugn och genomtänkt igångsättning, prata med vet om träningsprogram!

Några månader utan ponny att rida är faktiskt ingen katastrof, tycker jag. Det är så det är med hästar - de skadar sig i bland och ridningen uteblir. Om den andra ponnyns ryttare ändå kommer sluta till våren, kanske det går lika bra att vänta ut det? eller, som någon skrev, föreslå att tjejerna ska dela. Då behöver inte din dotter vara utan ridningen helt trots att hennes ponny är skadad, och förhoppningsvis blir det inte någon som blir ledsen heller.

Att helt sonika säga upp ponny nr 2s ryttarinna, innan ni ens vet om ponny nr 1 blir frisk, tror jag är att bita sig själv i svansen. Det kvittar hur snällt ni än gör det - ryttarinnan och troligtvis även hennes familj kommer att bli ledsna och sårade och risken finna att vänskapen förstörs. Om det däremot står klart att ponny nr 1 inte kommer att kunna sättas igång alls igen tycker jag att det är ett helt annat läge, och i det läget tror jag också att ponny nr 2s familj förstår.

Och, som sagt, den bittra sanningen är att det är både roligt och jobbigt med hästar. Om din dotter tänker fortsätta med den här hobbyn kommer hon oundvikluigen ändå någon gång att drabbas av attplanerna går i stöpet p g a skadad häst.

Lycka till med alltihop!

skjona
2006-10-09, 08:23
Tack för alla era engagerade svar!Fick hem en lånad C-ponny igår till min flicka ganska orutinerad och inte så mycket riden men ändå.
Idag ska jag prata lite med kompisens mamma om hur det ska bli i framtiden och att det finns risk för att vår ponny kanske aldrig blir bra mer så hon vet.

ancan
2006-10-09, 08:26
Hur kan man ens fundera i dom banorna???

Lena_B
2006-10-09, 09:50
Hur kan man låta bli?

Att INTE tänka i de banorna när man ser perspektivet att egna dottern är hästlös trots att man äger en passande ponny, eftersom den är uthyrd till en ryttare som dessutom börjar bli för stor är väl att i det längsta försöka förtränga verkligheten och göra sitt bästa för att INTE hantera problem innan man är mer eller mindre överkörd av dem?!

Att inse att det kan komma att bli problem, att inse att det är en delikat situation (tom ett "moralikst dilemma") och i förväg fundera på bästa sättet att hantera situationen, för att om möjligt undvika konflikter och sårade känslor, är väl tecken på mognad, förutseende, respekt osv osv som skjona bör ha all heder av!

ancan
2006-10-09, 13:11
Hur kan man låta bli?
Att INTE tänka i de banorna när man ser perspektivet att egna dottern är hästlös trots att man äger en passande ponny, eftersom den är uthyrd till en ryttare som dessutom börjar bli för stor är väl att i det längsta försöka förtränga verkligheten och göra sitt bästa för att INTE hantera problem innan man är mer eller mindre överkörd av dem?! !

Det är just det som är-att den egna dottern just nu är utan ponny- OM det inte hänt-hade kompisen ändå varit så "akut för stor" så att de hade sagt upp hyreskontraktet ändå?:mad: :confused:
Eller kom det så lägligt nu när dotterns egna ponny skadats, och tanken att kompisen ändå SNART är för stor...
För mig låter det enbart som om de tänker för egen vinnings skull, inte på om dottern förlorar en bra kompis och ett bra ridsällskap pga föräldrarnas "goda vilja".

Att inse att det kan komma att bli problem, att inse att det är en delikat situation (tom ett "moralikst dilemma") och i förväg fundera på bästa sättet att hantera situationen, för att om möjligt undvika konflikter och sårade känslor, är väl tecken på mognad, förutseende, respekt osv osv som skjona bör ha all heder av!

Otroligt hur man kan tolka situationer olika...:eek:
Som frågan var ställd- eftersom den egna ponnyn var långvarigt skadad- så kan åtminstone jag bara tolka det som om de försöker reda ut situationen för sin dotters tävlande.

Iofs Ok om man inte har det moraliska dilemmat, men oj, vad det kan komma att riva upp känslor:cry: stackars kompisen och stackars dottern...
frågan är vilket som betyder mest, dotterns kompis eller dotterns "tävlingskarriär"...

skjona
2006-10-09, 15:02
Jag tar faktiskt lite illa vid mej av att du påstår att vi hyr ut ponnyn för att tjäna pengar på den!:(
För det första hur kan du säga det utan att ens veta omständigheterna eller vad vi tar betalt av flickans föräldrar?:confused:

När vi redan köpt första ponnyn till vår flicka hittade jag på annons en B-ponny som jag tyckte verkade vara en utmärkt tävlingsponny till bra pris.Vi tipsade familjen som dock tyckte det var för dyrt och krångligt att köpa ponnyn,då beslutade jag mej för att köpa ponnyn och sedan hyra ut den till familjen för självkostnadspris,eftersom flickorna skulle kunna ha så roligt ihop då.Detta gjorde jag lika mycket för båda flickornas skull.!!
Jag står för alla kostnader såsom grovfoder,mineraler,kraftfoder,strö,hovslagare,för säkringar,hästutrustning,stallhyra.
Jag kör alltid flickorna till träning tävling m.m. i vår transport,samt hjälper båda med framhoppning peppning m.m.
Jag sköter båda hästarna ,släpper in och släpper ut mockar tar på täcken m.m.och kräver överhuvudtaget ingenting av flickan eller föräldrarna ,de kan bara komma och ha roligt med hästen.
Tycker du det är att utnyttja flickan och föräldrarna??????

suisyola
2006-10-09, 15:10
klart du kan säha upp det,det är man äl medveten om att det kan hända om man hyr..

palle
2006-10-09, 15:11
Tycker du hanterar situationen helt rätt :D

Hoppas nu att den c-ponny ni fått låna motsvarar era förväntningar.

Man kan ju hoppas att den kan bli dotterns nya häst, och när/om den skadade ponnyn blir bra/bättre kanske kompisen kan ta över den, om den är högre än den B-ponny dom nu lånar av dej.
För då borde det vara lämpligt att sälja den om du inte har något yngre syskon som kan ta över den.

Önskar att fler ponnyföräldrar kunde ha det civilkurage som du har.

Man måste ju ALLTID tänka framåt i alla led för att kunna vara förutseende i alla situationer... även om det ändå går åt "pipsvängen" ibland ;)

ancan
2006-10-09, 20:01
Jag har inte uttalat mig om dig som person, bara att jag tycker det är fel tillfälle att säga upp ett sådant kontrakt på de grunder som du beskrev i ditt första inlägg.

Du gör vad ditt samvete tycker är bäst, men om man inte "tål" olika svar så kanske det är bäst att låta bli att fråga.

Ledsen om jag gjort att du "tog illa vid dig"-inte alls min mening.

Kanske det är så att du ändå har en fundering om det är rätt att göra så-annars hade väl aldrig frågan ens kommit upp här.Eller?

Lena_B
2006-10-10, 15:22
Du tror alltså att situationen att dottern inte kan rida på flera månader medan kompisen kommer hem till dem för att rida familjens andra ponny och åka med mamma på tävlingar är en helt konfliktfri situation och inget som skulle kunna hota vänskapen mellan flickorna eller mellan ens innehålla en möjlighet till konflikter mellan mor och dotter?

slayer
2006-10-10, 17:39
Det står enligt lagen el djurskyddsmyndighetens bestämmelser att man har som hyresgäst i ett stall ska ha minst

9 mån uppsägningstid.

mvh slayer

Lovisaleonora_
2006-10-10, 18:43
Förlåt? Nu är jag inte alls med dig här.

VAD skulle innebära 9 månaders uppsägningstid? Det är garanterat inte ett hyreskontrakt gällande häst tecknat mellan två privatpersoner i alla fall...

ancan
2006-10-10, 21:17
Du tror alltså att situationen att dottern inte kan rida på flera månader medan kompisen kommer hem till dem för att rida familjens andra ponny och åka med mamma på tävlingar är en helt konfliktfri situation och inget som skulle kunna hota vänskapen mellan flickorna eller mellan ens innehålla en möjlighet till konflikter mellan mor och dotter?

Jag kan garantera dig, att i sådana fall handlar det helt och hållet om hur DE VUXNA HANTERAR HELA SITUATIONEN!!!
Om mamman inte vill åka med dotterns kompis på tävling längre(vilket jag iofs kan förstår-hon kan ju passa på att ha lite vila och egentid medans tid finns) såfår hon väl ta den diskussionen med kompisens föräldrar då.

corzette
2006-10-10, 23:25
Jag kan garantera dig, att i sådana fall handlar det helt och hållet om hur DE VUXNA HANTERAR HELA SITUATIONEN!!!
Om mamman inte vill åka med dotterns kompis på tävling längre(vilket jag iofs kan förstår-hon kan ju passa på att ha lite vila och egentid medans tid finns) såfår hon väl ta den diskussionen med kompisens föräldrar då.

Du tycker inte din syn på de hela spårat ur lite ?
Om jag tex skulle ha två tävlibgshästar som jag inte hinner med utan skaffar en annan som hyr/lånar min ena för tävling och så blir den jag rider halt så är det ju SJÄLVKLART att jag tar tillbaka min andra häst. Säg att min 1a häst får en senskada på minst 3 mån så är det ju nte ens nåt jag skulle tänka på 2 ggr utan bara göra...
Att det nu handlar om BARN gör att mamman vill höra hur man SNÄLLAST tar upp denna delikata situation UTAN att den andra ska känna sej överkörd... Men det är ju fortfarande inte den ANDRAS häst och detta måste ju både den flickan OCH hennes föräldrar veta om ! Annars kommer vi tillbaka till det där med uppfostran och respekt för ANDRAS saker... Man kan inte alltid räkna med att ANDRA ska stå för "fiolerna"... Även om de inte är "rättvist" mot den "stackars" andra flickan som lånar/hyr en häst under väldigt generösa förhållanden...

Jag förstår inte vilken "synvinkel" du ser problemet ur då du "beskyller" mamman för att vara så "egoistisk" eller va du nu tycker hon är som ser till SIN dotter och SINA hästar i 1a hand...

ancan
2006-10-11, 06:15
Jag anser absolut inte att jag "spårat ur".
Jag skrev redan från början att jag tycker "resonemanget" var fel EFTERSOM DET UPPKOM NÄR DOTTERNS EGNA PONNY BLEV SKADAD. Innan dess hade ju allt fungerat till belånenhet!
Så länge allt flöt på bra, så var det bra att ha hästen uthyrd,men när det hela ändrades pga skadan då blir dotterns kompis "för stor snart ändå"...DET tycker jag låter egoistiskt.

Jag sk*ter fullständigt i hur dom kommer att göra i detta fallet-MEN OM MAN SLÄNGER UR SIG EN FRÅGA-DÅ FÅR MAN TÅLA ATT ANDRA HAR HELT ANDRA SYNPUNKTER ÄN VAD MAN SJÄLV KANSKE HAR!

Och TS var väl lite tveksam själv ang det moraliska i frågan, varför skrev hon annars och undrade vad vi andra tyckte???

Sammet
2006-10-11, 06:48
Det står enligt lagen el djurskyddsmyndighetens bestämmelser att man har som hyresgäst i ett stall ska ha minst

9 mån uppsägningstid.

mvh slayer

Som jag har hört det så kan inte en stallägare slänga ut en hyresgäst om denna vägrar flytta sin häst.

Dock vet jag inte om det var något som enbart gällde via STC eller om det var alla hästar.
Kan även vara en myt.

skjona
2006-10-11, 08:07
Tack för alla era svar.!!:) Drar mej ur tråden nu.tycker det är så trist med pajkastning......

CillaW
2006-10-11, 09:30
Som jag har hört det så kan inte en stallägare slänga ut en hyresgäst om denna vägrar flytta sin häst.

Dock vet jag inte om det var något som enbart gällde via STC eller om det var alla hästar.
Kan även vara en myt.

Om du läser tråden så ser du att det inte är vad tråden handlar om.

ancan
2006-10-11, 13:54
Tack för alla era svar.!!:) Drar mej ur tråden nu.tycker det är så trist med pajkastning......

Synd att du tar det som pajkastning när vi har olika åsikter...

cirkus
2006-10-11, 14:11
Jag tycker också att det är synd att du drar dig ur diskussionen.

Jag måste ju säga att du har ju varit hur bussig som helst mot den andra familjen, jag kan itne föreställa mig att de skulle tycka att det var konstigt att du vill att flickorna skall "dela" på den friska b-ponnyn och den outbildade c-ponnyn. Det är väl det minsta man kan begära i sammahanget !

Jag försöker att tänka mig in i den andra familjens situation och hur jag än tänker så skulle jag iallafall varit glad och tacksam och självklart hjälpt så att bägge flickorna kan ha nöje av den utbildade ponnyn ! Att det skulle bli en konflikt finns inte.... för mig

Nikkis
2006-10-11, 14:31
Synd att du tar det som pajkastning när vi har olika åsikter...

Ja det är ju väldigt synd att du ska framföra Dina åsikter på det viset också.:cool:

TS skrev ju att kompisen SJÄLV hade sagt att hon börjat bli för stor för ponnyn.
Verkar inte som om Du läst mellan raderna riktigt...

TheOne
2006-10-11, 16:56
TS, hur går det?? Har ni kommit fram till nån lösning, förutom att du tagit hem C-ponnyn?

skjona
2006-10-11, 18:56
Tack för ditt intresse!:) Ja,det går faktiskt över förväntan med den lånade C-ponnyn!Vi justerade utrustningen lite,bytte ut det jättetjocka två delade tränsbettet mot ett smalt tredelat pessoabett ,som jag egentligen inte alls gillar.Men till denna ponnyn funkar det bra.I alla fall i en övergångsperiod.
På fredag ska vi iväg på hoppträning,kör halva lektionen bara eftersom hon har urdålig kondis..

palle
2006-10-11, 19:35
Vad härligt att höra att det blivit en fungerande lösning på problemet :bump: