Visa fullständig version : Jobba häst i regn!

rosita
2006-10-08, 09:43
Om ni bestämt er för att rida ut eller om ni jobbar hästen utomhus, gör ni det då även om det regnar eller blåser mycket,eller hoppar ni över den dagen?
Bara nyfiken:angel: :angel:

Missestar
2006-10-08, 09:45
Jag brukar ge mig ut i regnet ändå, men kanske inte stannar ute så länge som det kanske var meningen om det är riktigt skitväder.
Igår var det regn regn o regn här, men jag trotsade vädret och gav mig ut i skogen o tro det eller ej, men jag hade uppehåll i över en timma!!!!

Rebecka83
2006-10-08, 09:48
jag hoppar över om det är dåligt väder, dvs. regn efter som min pålle går o drar i hop sig som en räka o bara vill vända upp rumpan mot regnet... vaken jag eller han får ut något av en sån ridtur... det tar bara på humöret...

vickis-pajala
2006-10-08, 09:49
under sommaren och långt in på hösten då vi haft våra hästar på bete och inte tillgång till ridhus.
då har vi ritit i alla sorters väder.
och även nu om det råkar vara upptaget i ridhuset så kan vi gå ut i paddocken och ta oss en tur.

det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

vickis som längtar till vintern såå vi får galoppera i mujksnön

rosita
2006-10-08, 09:52
jag hoppar över om det är dåligt väder, dvs. regn efter som min pålle går o drar i hop sig som en räka o bara vill vända upp rumpan mot regnet... vaken jag eller han får ut något av en sån ridtur... det tar bara på humöret...

Min häst tycker också det är :eek: att bli riden i regnet,känns som man inte har nån glädje av det.
Man kanske kunde rida med paraply:idea:

Rebecka83
2006-10-08, 09:54
Min häst tycker också det är :eek: att bli riden i regnet,känns som man inte har nån glädje av det.
Man kanske kunde rida med paraply:idea:

ja de sku va en ide!!! spänna fast det i tränset på nåt bra sätt... om inte annat sku man ju väcka uppmärksamhet!!! :D

IngelaH
2006-10-08, 10:01
Eftersom min dam är uppe i åren, 22 år gammal, rejält uppe i kondition, pigg och fräsch, så vill jag helst röra henne 6-7 dagar i veckan. Eftersom jag inte har ridhus, eller tillgång till transport 365 dagar om året, utan måste säga till ungefär tre veckor i förväg, så får jag ta skeden i vacker hand och rida ut, även om vädret inte är det bästa.

I början var min dam också som en räka och allmänt ogillande till att gå ut. Men numera har hon faktiskt lärt sig, att om hon lyssnar på matte och går rätt, så får hon gå hem efter en stund, även om vi bara ridit 25 minuter. Och är det väldigt blåsigt, så tar vi bara en skritturi närmaste omgivningarna utan något särskilt arbete.

Så det går bra.

Och som nån sa, när jag var yngre, hette det året om, i alla väder...

"Det finns inga dåliga väder, bara dåligt med kläder"

Jag ser alltid till, att ha extra, torra kläder i stallet att byta om med och flera filtar att torka hästen med. Sedan har vi tillgång till pannrummet, att hänga upp kläder och täcken i på tork. Det torkar jättesnabbt. :love:

Gazzan
2006-10-08, 10:47
Jag rider i alla väder. regnkläder åt både häst och åt mig så kan amn rida även i regn;)
I vinter är det bara kylan som kan hindra mig då jag har förfrysit ena foten en gång och är oerhört kylkänslig på denna fot och är livrädd att förfrysa om.Så hjälper inte tåvickningarna så ger jag mig hemmåt ist=)

Giganten
2006-10-08, 14:15
det beror kanske på hur mycket det regnar. Men vädret har aldrig hindrat mig.
Tycker det är värre med vinter och snöstorm...

panzy
2006-10-08, 14:23
det får va riktigt skitväder ifall jag ska strunta i o rida... dvs ordentlig storm el likn.

har varit ute ett antal timmar/mil o distanstränat i spöregn....

Fejka
2006-10-08, 14:29
Jag har inget annat val :smirk: inget ridhus eler paddock,så d e bara ut i regnet,har regnat två veckor nu :( men åskar d så skonar jag pållan mot träning :rofl: :smirk:

malinsky
2006-10-08, 18:10
Jag var ute i lördags med min pålle som hade vilat dagen innan och hade inte jobbat så mkt dagarna innan, så jag trotsade hällregnet och gav mig ut i paddocken och skulle jobba lite. (stenigt ute, så det går bara att skritta i skogen = inget arbete)

Men min häst kan man lika gärna låta stå vid skyfall :angel: Han ville knappt gå framåt, Han har slutat resa sig, men nu hade han tendenser igen, han var okoncentrerad, ville inte och tyckte att livet var pest. så han fick gå in igen och jag tog ett riktigt pass idag i stället...

Vet nu att när himlen öppnar sig, får min häst stå..

Fröken_Skåne
2006-10-08, 18:13
I början avskydde min ena häst regnet. Men nu rejsar vi i från det (det är vad han tror man kan göra i allafall!) Men jag rider oavsett väder. Isåfall är det nog värre med blåst än med regn enligt mig. Men jag vill att det ska funka i alla väder trots allt. Är det dock en vinter med snöblask och ösanderegn funderar jag nog mer än en gång eftersom det blir både halt och man kan kyla ner hästen

Zuzzi
2006-10-08, 18:25
Klart, skulle aldrig falla mig in att strunta i att rida om det såväl regnar en vecka

hästen ska ha motion ändå

Ämelie
2006-10-08, 18:30
Jag brukar ge mig ut i regn, snö och blåst... Det händer ibland att jag hoppar över, det är inte alltid hästen är så sugen att fara ut att rida i regn heller... om det verkligen spöregnar eller är -20 och snöstorm så kan jag skippa att rida! :crazy:

En gång red jag och min kompis ut... det blåste rätt så mycket i början av ridturen. När vi hade ca 1-2 km kvar till stallet så bröt snöstormen ut! Jag såg INGENTING! Min kompis ponny vände rumpan mot stormen och vägrade gå en meter. Vi fick henne att gå bakom min ponny och jag la mig över hästens hals och hoppades att hon hittade hem, det var otäckt!

Lucsy
2006-10-08, 18:33
Såklart rider jag i alla väder, utom om det åskar förstås.

Har bra regnkläder så det är inga problem, blåser det mycket försöker jag att rida någon skogsrunda där det blir lite mer lä. :)

Stefffie
2006-10-08, 18:37
Så sent som idag red vi i stallet ut, i äkta skåneblåst, 12-14 sekundmeter, och regn. Litet uppehåll en stund, men tror ni inte att vi hamnar mitt i värsta hagelskuren?
Hästarna vänder rumpan till o vägrar att röra sig annat än diagonalt, så vi stod vackert o väntade ut det hela. Och såklart spricker det upp lagom tills när vi kommit hem, torkat hästarna o släppt ut dem igen.
:p

Om jag rider beror på hur mycket det regnar, och i vilket behov hästen är av motion, om det funkar att lägga en vilodag den dagen så är jag så bekväm att jag gör det, istället för att stå över ridningn en dag med fint väder.

bigganl
2006-10-08, 21:09
Hästen behöver ju sin motion oavsett väder. I förrgår var jag ute i skogen 1,5 timme i hällregn och kraftig blåst. Inte det roligaste ridvädret men man får klä sig rätt så går det bra. Om jag inte alls har lust att rida en sån dag går vi ut på en rejäl promenad istället.
Bra kläder!!

Kosmostanten
2006-10-08, 21:13
Rider oavsett väder, alltid kan man träna nåt.
Enda undantaget skulle väl vara extrem kyla...är väldigt frusen av mig :o

Rouise
2006-10-08, 21:49
är det riktigt skitväder.. då menar jag RIKTIGT skitväder.. då hoppar jag över.. men öven om det regnar och blåser så rider/kör jag ändå

Dundret
2006-10-08, 21:58
Regnar det mkt så väntar jag en stund, slutar det inte kanske vi tar en promenad bäst det går.
Min häst kryllar ihop sig till en räka med och går i sidled och gör allt för att gå med rumpan mot regnet. Svårt att arbeta han då när han går som en boll.
Regn o blåst är att glömma, skulle hämta han i hagen en gång då. Och han kommer alltid när man kallar även vid regn o blåst bara det han kommer ryggandes lr i skänkelvikning beronde på varifrån regnet kommer..:D Så då är det inte lönt att jobba med han.
Men blåser det bara så gör vi precis som vanligt, lite tittigare häst men det är bara skoj.

Fnytt
2006-10-08, 22:49
vågar inte det längre...min nya sadel kanske "går sönder" :D

PrinceFair
2006-10-08, 23:23
jag rider ganska ofta ut när det regnar, har jag bestämt mig för att ut och galoppera blir det så oavsett väder. de där dagarna med dåligt väder när jag inte har bestämt vad jag ska göra kan det hända att jag passar på att rida i ridhuset...

Mariika
2006-10-09, 04:35
Rider trots att det regnar.
Om det blåser rider jag oxå, men om jag har en väldigt orolig/ung häst brukar jag stanna på ridbanan.

Koppen
2006-10-09, 08:38
*kl*

Det beror på hur mycket det regnar! Om det desutom blåser hårt från sidan också, brukar jag hoppa över ridningen.
Annars kan jag tycka att det kan vara skönt att rida i regn!

PiperGarden
2006-10-09, 08:47
blåst eller lætt regn ær inga problem, vi har aldrig haft tillgång till ridhus så vi ær hærdade! Dock brukar jag skippa ridningen om det regnar mycket, varken jag eller hæsten tycker om det (ær det många dagar i rad kan vi sjælvklart ge oss ut nån dag). Pållen går bara och spænner och vrider sig, vilket kan resultera i att jag blir på dåligt humør. Jag ser ingen som helst anledning att uthærda regnet, hæstar dør inte av en vilodag.

mackan
2006-10-09, 09:42
KL

Rider i ur och skur, såvida det inte är årets skyfall eller årets orkan.

När skulle man rida annars på hösten om man lät regnet stoppa en? Hästen skulle ju få stå var och varannan dag!
Min häst bryr sig inte ett dugg, lika glad och pigg ändå.

Svalan
2006-10-09, 10:10
Om det skulle bli ett riktigt dåligt oväder med ösregn och åska skulle jag nog hoppa över ridningen den dagen, men om det bara är lite duggregn gör det ju inte så mycket.

Muffe
2006-10-09, 10:18
Rider i ur och skur, hästen behöver sin motion och inte kan jag välja väder på tävlingarna så det är lika bra att både jag o och hästen är vana o arbeta i alla slags väder.

lakrits
2006-10-09, 10:45
Om det duggregnar så rider jag..däreomt om det regnar mer så låter jag bli. Min häst kör ner huvudet i backen för att undvika regnet så sådana ridturer är inte roliga och inte speciellt säkra heller för den delen.
Snöar det kraftigt så är det samma sak där men är det lite grann så är det inga problem.

Vid blåst är det ingen fara. Däremot så ser jag till att ha ridtäcken/ländtäcken på min häst, men det har hon för jämnan på hösten och vintern ändå (känslig häst).

Lycanthrope
2006-10-09, 10:50
Lite regn kan vara mysigt och avslappnande tycker jag :o

Mycket regn.. njae, helst inte.. men om jag har rediga kläder så visst.
Nordisen bryr sig inte ett dugg :)

Blåser det massor blir hon väldigt tossig så ska jag rida så blir det i paddocken men helst inte :D

Snöstorm e tveksamt, skulle vara en mysig skogstur isåfall.. problemet nu är att vi måste rida iaf 15 min för o komma t skogen :crazy:

Roheryn
2006-10-09, 11:00
Jag rider i alla väder utom åska och storm, dvs jag undviker att ge mig ut när det är direkt farligt... vill ju helst inte varken bli träffad av blixten eller få ett nedfallande träd i huvudet....

Pegija1
2006-10-09, 11:17
Brukar rida en snabbis, men d blir aldrig så seriöst som vanligt.
Hästen tycke rinte om leran under magen, och bara flamsra typ

asfaltsflickan
2006-10-09, 20:25
Jag rider så länge det inte är farligt att rida - blåser det så mycket att jag riskerar att få ett träd i huvudet hoppar jag över ridturen, likaså om det åskar eller är snöstorm. Jag gillar faktiskt att vara ute när det regnar, så länge jag har bra kläder på mig givetvis. Pållen är inte lika förtjust i det men han brukar gå att övertala ändå. :)

Djurjouren
2006-10-09, 20:44
När jag slutade jobba proffesionellt med hästar så försvann tvånget att träna i ur och skur.
Såedes tränar jag enbart när jag tycker att det är kul och jag tycker defenitivt inte att regn hör till kuligheterna vad gäller att träna häst.

mimus
2006-10-09, 21:43
KL.

Jag rider/tränar oavsett väder. Har man inget ridhus så är det bara att hålla igång ändå.

Däremot så anpassar jag träningen efter vädret.

ÄR det skit väder och jag tänkt ett dressyrpass, så är det ingen ide, då min kille blir helnipprig av blåst, dä är det bättre att skritta en timme, eller klättra, alt tömköra.

malinsky
2006-10-10, 09:38
KL

Rider i ur och skur, såvida det inte är årets skyfall eller årets orkan.

När skulle man rida annars på hösten om man lät regnet stoppa en? Hästen skulle ju få stå var och varannan dag!
Min häst bryr sig inte ett dugg, lika glad och pigg ändå.

Ja, hur gör jag då när hästen inte är ridbar i regn, han står mest bara och lider i hagen, ska han dessutom ut och röra på sig så är han surare än en citron och inte samarbetsvillig alls. Vad gör jag då, ger honom "lyckopiller"? ;) Själv tycker jag att det är ganska mysigt med regn, bara det inte stormar samtidigt.

att köra till ridskolan varje dag det regnar mycket funkar inte riktigt heller :(

mackan
2006-10-10, 09:50
Ja, hur gör jag då när hästen inte är ridbar i regn, han står mest bara och lider i hagen, ska han dessutom ut och röra på sig så är han surare än en citron och inte samarbetsvillig alls. Vad gör jag då, ger honom "lyckopiller"? ;) Själv tycker jag att det är ganska mysigt med regn, bara det inte stormar samtidigt.

att köra till ridskolan varje dag det regnar mycket funkar inte riktigt heller :(

Härdar honom :D

skojar.
Men om du har ländtäcke på osv osv - är han lika sur då....?

Mirre
2006-10-10, 11:29
Lånar din knapp

Rider oftast i vilket väder det än är.
Är det ritkgit redigt pissväder så får han stå. Betty rids ju inte nu alls (ryggtrassel). Så hon får inte gå en minut ens utan regntäcket.

Matte är dessutom asförkyld så tror dem får stå idag faktiskt

Vicious
2006-10-10, 12:23
Alltså det beror ju på.
Regnar det MYYYYCKET och hela tiden, så rider vi nog inte. Regnar det en skur då och då, eller bara duggregnar så rider vi i alla fall.
Blåser det väldigt mycket så rider vi antingen på ridbanan, eller en liten runda. Ibland rider vi som vanligt ändå.
Min häst skiter i blåst och regn men dom andra gillar inte det. Och jag vill inte rida ut själv så du skiter jag i det med.

malinsky
2006-10-10, 13:09
det är huvudet han inte vill ha regn på (kan man sätta fast ett paraply åt honom i käkremmen eller ngt tro!?!?)

Han lägger dessutom öronen rakt utåt och på ngt vis lyckas han knipa ihop dem, ser helskoj ut.

När vi är ute och går i regnet så är han klistrad mot min rygg, han buffar inte, han är väldigt varsam, men huvudet är lixom alltid mot min rygg.. likadant med snö. ¨*tulle liten*

mackan
2006-10-10, 19:41
det är huvudet han inte vill ha regn på (kan man sätta fast ett paraply åt honom i käkremmen eller ngt tro!?!?)

Han lägger dessutom öronen rakt utåt och på ngt vis lyckas han knipa ihop dem, ser helskoj ut.

När vi är ute och går i regnet så är han klistrad mot min rygg, han buffar inte, han är väldigt varsam, men huvudet är lixom alltid mot min rygg.. likadant med snö. ¨*tulle liten*

Prova luva på honom, alltså mössa.

snose-nosen.

:D

malinsky
2006-10-10, 19:53
ja!!!

vilken bra idé! Det går inte att ha flugband eller huva på honom för han får panik, men en liten mössa borde jag få på honom!!?

Ska testa, tack! :D

mackan
2006-10-10, 20:08
ja!!!

vilken bra idé! Det går inte att ha flugband eller huva på honom för han får panik, men en liten mössa borde jag få på honom!!?

Ska testa, tack! :D

:rofl: Ja testa!!!!
ta en mössa som har stora öron (dvs väl tilltagna, ej snävt sydda). och som går ner ordentlig i pannan (en del är för snålt sydda och flärpar över pannbandet vid minsta lilla huvudrörelse).

ser fram emot rapport :D

lenven
2006-10-10, 21:39
Försöker nog också rida oavsett väder, tycker att isgator är värst.

Har precis insett att även min häst slappnar av vid regn (så länge det inte blåser), efter att ha kollat med folk omkring verkar det som andra upplevt samma sak. Iscalda slappnar av och går helt plötsligt i perfekt form så fort regnet börjar strila. När det upphör så gör hon det också:confused: Kul att höra om ngn annan upplevt detta. Som sagt det skall då regna uppifrån, inte från sidan:D

eerie
2006-10-11, 14:36
Japp, absolut! Men sedan är det ju anpassningsbart, är det ett riktigt skitväder så kanske man tar ett lättare och lite kortare pass än vanligt, bara så att kusen får komma ut ialf.

Paxido
2006-10-11, 19:06
Rider om det blåser eller regnar, men om det är riktigt piskregn kanske jag låter bli, då blir det obehagligt för både hästen, mig och utrustningen ;) Blåst funkar väl okej men oftast blir dom hästarna jag rider oroligare av blåst än regn..

Fazer
2006-10-12, 15:27
Jag rider för det mesta i ur och skur!!

Bildbevis:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/michelob94/falkerud%20i%20regnet%20061007/2006-10-0712_08_0024.jpg

chicasweep
2006-10-13, 14:00
Jag är gjord av socker, så jag rider inte i regn:angel: Har ju bara "fölmärren" kvar, så vi har inga tävlings ambitioner

kryptisk
2006-10-13, 16:04
Självklart ska hästen motioneras oavsett väder. Enda gångerna jag kan dra mig för att rida är om det verkligen hällregnar (men då väntar vi en stund så brukar vädret faktiskt lugna ner sig) åskar eller om det blåser så att stallets shetlandsponny lättar från marken.;) Dock har jag dagar då jag skiter i att rida för att jag helt enkelt inte känner för att rida, men det är ju en annan sak. Vill jag rida så gör jag det, och då spelar inte vädret någon större roll.

Alicia
2006-10-14, 18:18
Då tar jag på mig regnkläder och rider ändå, finns inget väder som stoppar mig ;o)

Svetlana
2006-10-15, 09:43
Gud va ja känner mig skör som socker när ja ser hur flitiga alla här är som rider i regn och sånt hehe:angel: ja har det så bra så med ridhus så rider inte ut i regn..

min häst hatar regn! han blir superkänslig om öronen så fort de blir lite blöta och kryper verkligen ihop när vi är ute i regn så nee skippar uteritt och håller oss till ridhuset i skitväder:)

men förut innan jag flyttade till uddevalla så stog jag i ett stall utan ridhus( eller ridhuset låg 1.5km från stallet:confused: ) och hade bara en liten lerig ridbana med belysning..då fick man ibland rida ut om det bara duggade..men regnade det mer än dugg så neee då stanna vi kvar i stallet hehe:bump:

Camilla89
2006-10-15, 12:26
Inget väder stoppar mig och min stora dam från att ta oss en sväng. Hon är van vid regn och rusk finns inte mycket som stoppar henne. Men självklart föredrar jag varma och vindstilla dagar :D

Chappi
2006-10-19, 22:35
Regn hindrar inte mig och min häst men därimot rider jag INTE om det blåser mycket,jag tycker det är jätteotäckt.Sen rider jag inte om det är under 25-grader.

Shoegal
2006-10-19, 22:43
Jag drar mig faktiskt lite för att gå ut och rida i regn... men för det mesta brukar jag pallra mig ut ändå. Rider aldrig om det är under -20 grader... Däremot älskar jag att rida i riktigt blåsväder!!!