Visa fullständig version : Ingen hästmänniska

Smogg
2006-10-08, 11:02
Var går gränsen mellan uppfostran å misshandel av en häst...Bevittnade nu på morgonen, å jag sa även till tjejen att så där ska man väl inte gör, slå sin häst måste väl vara fel, bara för att han ville beta lite..:confused:
Det kanske är ok, men det känns inge bra för mig..
Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr. till jag sa till...
Hjälp mig nu gjorde hon rätt, så jag vet vad jag ska säga nästa gång jag ser det..

Dingelass
2006-10-08, 11:44
Oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker så är det ägarens sak hur hon behandlar sin häst...så länge d inte är långt värre än så...

sen är d ju svårt o tycka nåt om nåt som man själv inte har sett...

Men för din egen skull så borde du nog bara hålla tyst!
Att lägga sej i hur andra gör utan att dom har bett om det får oftast bara personen i fråga att ogilla en o prata bakom ryggen på en...

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...

Smogg
2006-10-08, 11:51
Men grejen är ...Tjejen är bara 10-11 år...

Smogg
2006-10-08, 14:14
Ok..så många lästa å ett svar..jag ska inte lägga mig i om hon dänger på hästen...
Ja, jag måste ju säga att jag inte förstår riktigt, men det är nog lika bra det:confused: ...Tack...

Whirlie
2006-10-08, 14:32
Olika människor har olika toleransnivå för olika saker. T.ex. finns det de som aldrit skulle kunna tänka sig att ens låta bli och betala TV-avgiften eller anlita grannen för att måla om staketet svart, medans andra arbetar år ut och år in för boende och fickpengar. Ovanstående exempel är till och med olagligt (skattebedrägeri tror jag det klassas som) men ändå gör folk så.

Vi har också olika syn på vad som är uppfostran och vad som är för hårda tag, och det är nog även olika mellan olika hästar. Vissa hästar är hårdare än andra och behöver ordentliga tillsägningar, andra är mycket känsliga och behöver endast en lätt korrigering för att lyda. En vanlig syn i mitt förra stall var en häst som ofta och länge stog och sparkade i boxväggen (troligtvis uttråkad, stog ensam i en liten pyttehage till två-tre och sedan i en box) och ägare och stallpersonal som stog utanför och skrek och viftade. Med mina egna värderingar var det beteendet helt förkastligt, jag skulle hellst vilja slänga in lite hö eller halm, eller en leksak, eller slänga ut hästen. Men valde att inte kommentera beteendet eftersom det var deras ensak (och tyvärr hästens). Det hade inte hjälp om jag hade sagt till.

Innan vi kritiserar och korrigerar andra människor måste vi fråga oss några saker. Till exempel vad som händer om människan gör så och vad som händer om hon fortsätter med det beteendet. Kommer hästen få psykiska eller fysiska men (ex. pisksnärtskador som sitter kvar länge, bli sjuk eller dylikt, eller människoskygg). Varför människan gjorde så, vilka bakomliggande faktorer är (är hon rädd för hästen, är hästen tuff och kommer fortsätta med beteendet om den inte korrigeras ordentligt, är personen okunnig). Vilken relation man har till personen i fråga (är personen äldre, har den ridit längre på ridskolan, är det en privathästryttare) - det är extra känsligt att kommentera personer som (tror sig?) kunna och veta mera.

Sedan beror det mycket på hur vi ger vår kritik, t.ex. att säga "Det du gjorde var fel!" gör bara att personen känner ett behov av att försvara sig, blir otrevlig och lär sig ingenting. Det är också viktigt NÄR vi ger kritiken, t.ex. när hästen dansar omkring eller efteråt i lugn och ro i stallet. Bästa sättet är att börja med en fråga - "Jag såg att din häst var grässugen idag, vad hände där ute?", invänta svaret - det kan ge lite bakgrundsinformation (t.ex. sist han gjorde så blev jag så illa trampad och jag vill inte vara med om det en gång till, nu får det räcka!). Sedan beröm det personen gjorde bra, - "Jag såg att du var kvick i reaktionen när hästen drog iväg mot diket", fortsätt med en fråga -"jag tyckte att du slog till honom många gånger, fungerar det inte om du bara slår till honom en gång?". Då anklagar du inte personen utan sätter igång kuggarna i hjärnan, och kanske tänker personen efter nästa gång.

Att ge kritik handlar inte om att kunna och veta bäst, utan att hjälpa andra till att öka sin kunskapsbank. Det förstnämnda är lätt, det sistnämnda långt mycket svårare.

TinyWiny
2006-10-08, 15:36
Hur gammal är du?
Jag hade också sagt ifrån i ditt ställe! och visat/förklarat för tjejen hur hon skulle ha gjort för att få önskat resultat:)
Det är väl en arbetsskada från åren jag jobbade på ridskolan...

Ride on
2006-10-08, 16:33
Man slår ALDRIG nån annan, sen om den går på två eller fyra ben hör inte hit för våld föder bara våld. Jag har aldrig slagit någon häst fast dom vänt baken till och hotat eller kommit med strukna öron för det finns alltid en anledning, eller något bakomliggande som gör att dom reagerar på det viset. Kärlek och ömsesidig förståelse löser alla problem men våld skapar bara problem.

Smogg
2006-10-08, 18:48
Jag vill bara tala om att jag pratat med tjejens mamma...Hon var jätteglad att jag rivit å åt henne..Hon hade en ful vana att dänga på hästen när det inte gjorde som hon ville..så såg jag detta nått mer så skulle jag bara gå emellan å säga till...Tack för era svar..

Immer
2006-10-08, 20:28
Jag tyckte du gjorde rätt :bow:

Själv fick jag mej en rejäl blåsning av stallägaren för en del år sedan sedan jag läxat upp en annan av inackorderingarna, en 14-årig bortskämd snorunge som sparkade sin häst på frambenen upprepade gånger när den inte ville gå in i transporten :crazy:

Att stallägaren skällde ut mej gjorde inte ett skvatt - jag vet att jag gjorde rätt, mitt samvete hade inte mått bra annars.

(Stallägaren tyckte att jag inte skulle gjort något åt saken, eftersom tjejen bara var 14 år :mad: )

Immer

Mia_R
2006-10-09, 02:28
Jag hoppas du sparkade stallägaren på smalbenet? ;) :D

Immer
2006-10-09, 12:29
Jag borde gjort det - h*n hade också för vana att sparka hästar på benen ("utmärkt uppfostringsmetod") :crazy:

Immer

Sara-Ida
2006-10-09, 12:45
Oavsett vad du eller jag eller nån annan tycker så är det ägarens sak hur hon behandlar sin häst...så länge d inte är långt värre än så...

sen är d ju svårt o tycka nåt om nåt som man själv inte har sett...

Men för din egen skull så borde du nog bara hålla tyst!
Att lägga sej i hur andra gör utan att dom har bett om det får oftast bara personen i fråga att ogilla en o prata bakom ryggen på en...

Sj hade jag fått vansinnet av att nån som inte känner mej o hästen väl och som jag inte bett om råd kom o la sej i hur jag gjorde...

Nej, man får/bör inte göra som man vill bara för att man är hästägare. Det kallas civilkurage att hjälpa till och tillrättavisa när man ser uppenbara fel begås, oavsett om det är mot människor eller djur. Bra av TS att våga gripa in!

Tufs
2006-10-09, 13:20
Jag hade gjort samma sak, absolut!!!! Tycker att fler borde våga säga ifrån när de ser ngn som behandlar sin häst illa, oavsett i vilken grad. :bow:

Diabetikern
2006-10-09, 13:26
Tyckte du gjorde helt rätt.

Ok om hon sagt nej till hästen och puttat bort den men att slå upprepade gånger är fel vilken situation man än befinner sig i.

Visst det är väldigt känsligt att säga till någon annan vad den bör göra/inte ska göra med sin häst men när det handlar om sånt här ska man definitivt säga till.

ConfettiCavat
2006-10-09, 13:48
Hästar behöver olika uppfostring, det är stora djur vi har att göra med. Vissa är veka andra är tuffare.
Kan på sätt och vis tycka att du gjorde rätt. Man säger till hästen först med ord och kanske ett ryck i grimskaftet, man börjar inte med att slå.
Jag har en riktigt stark humörsdam och jag började med att säga till henne lugnt och det funkade inte. Hon sparkade bet och tryckte upp i väggen. Bet hon bet jag tillbaka, sparkade hon sparkade jag tillbaka, jag resonerar att så gör hästarna mot varandra. Hon varken sparkar eller bits längre nu räcker det med att höja rösten mot henne så ger hon sej. Skulle hon dra iväg för att äta lite gräs är det mitt eget fel för då är inte jag uppmärksam nog och skulle inte bestraffa henne.
De som står i mitt stall har inte sagt nåt till mej för de vet hur min häst är. Sen slår inte jag hästar för slåendets skull.
Fast jag kanske oxå är djurplågare vad vet jag?

shampiz
2006-10-09, 13:59
Jag tycker det är stor skillnad på att slå = spöa upp en häst, som jag då kan tycka är misshandel och sedan att man kanske måste använda spö för att få en häst uppmärksam.
Jag kan inte säga om du gjorde rätt eller fel som sa till henne, om hon verkligen misshandlade sin häst eller om hon endast försökte få den att sluta äta gräs. Jag har en väldigt envis ponny som ibland får för sig att han ska dra iväg och äta gräs när han ska ledas in eller ut ur hagen, och finns då inget spö i närheten så får man ta grimskaftet och daska till honom med istället. Och jag kan tänka mig att en 10-11 årig tjej inte har så mycket att säga till om ifall hästen fått för sig att stå och äta gräs.

cewe
2006-10-09, 14:11
Jag vill bara tala om att jag pratat med tjejens mamma...Hon var jätteglad att jag rivit å åt henne..Hon hade en ful vana att dänga på hästen när det inte gjorde som hon ville..så såg jag detta nått mer så skulle jag bara gå emellan å säga till...Tack för era svar..

Varför låter mamman dottern hantera ponnyn oövervakad om hon brukar bete sig så?

Däremot tycker jag du gjorde helt rätt.

Sara-Ida
2006-10-09, 14:11
Hästar behöver olika uppfostring, det är stora djur vi har att göra med. Vissa är veka andra är tuffare.
Kan på sätt och vis tycka att du gjorde rätt. Man säger till hästen först med ord och kanske ett ryck i grimskaftet, man börjar inte med att slå.
Jag har en riktigt stark humörsdam och jag började med att säga till henne lugnt och det funkade inte. Hon sparkade bet och tryckte upp i väggen. Bet hon bet jag tillbaka, sparkade hon sparkade jag tillbaka, jag resonerar att så gör hästarna mot varandra. Hon varken sparkar eller bits längre nu räcker det med att höja rösten mot henne så ger hon sej. Skulle hon dra iväg för att äta lite gräs är det mitt eget fel för då är inte jag uppmärksam nog och skulle inte bestraffa henne.
De som står i mitt stall har inte sagt nåt till mej för de vet hur min häst är. Sen slår inte jag hästar för slåendets skull.
Fast jag kanske oxå är djurplågare vad vet jag?

En 10-åring är ett BARN som ska handledas och uppfostras av en vuxen. Han eller hon saknar en myndig persons omdöme och rationella tänkande. Det verkar glömmas bort helt av många här! Tyvärr verkar barn och hästägare (och barn med hästar) vara helt ontastliga. Vi vågar inte säga ifrån även i uppenbara fall av dåligt beteende. TS gjorde helt rätt och blev tom tackad av föräldern. Jag sätter större tilltro till hennes bedömning är barnets.

Sara-Ida
2006-10-09, 14:17
Jag tycker det är stor skillnad på att slå = spöa upp en häst, som jag då kan tycka är misshandel och sedan att man kanske måste använda spö för att få en häst uppmärksam.
Jag kan inte säga om du gjorde rätt eller fel som sa till henne, om hon verkligen misshandlade sin häst eller om hon endast försökte få den att sluta äta gräs. Jag har en väldigt envis ponny som ibland får för sig att han ska dra iväg och äta gräs när han ska ledas in eller ut ur hagen, och finns då inget spö i närheten så får man ta grimskaftet och daska till honom med istället. Och jag kan tänka mig att en 10-11 årig tjej inte har så mycket att säga till om ifall hästen fått för sig att stå och äta gräs.

Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.

Dingelass
2006-10-09, 14:32
Nej, man får/bör inte göra som man vill bara för att man är hästägare. Det kallas civilkurage att hjälpa till och tillrättavisa när man ser uppenbara fel begås, oavsett om det är mot människor eller djur. Bra av TS att våga gripa in!

Som du kanske kunde läsa...OM DET INTE ÄR LÅNGT VÄRRE ÄN SÅ!
jag har aldrig sagt att man får göra precis som man vill...och även om det är fel att det krävs mkt mer så ser ändå vårt samhälle ut så...

Tufs
2006-10-09, 14:35
Kanske inte, men då får man ge barnet verktyg som fungerar även på lång sikt. Tyvärr har många ryttare med sig dåliga vanor från just ponnytiden, då det tydligen är ok att man sparkar med skänklar, slår med spö, galopperar runt som en galning, blir arg och skriker om hästen vägrar hoppa. klarar inte barnet av att hantera ponnyn får den vuxne visa vägen och hjälpa till. Fokusera mer på uppfostran av barnen än av hästarna, är mitt åsikt.

:bow: Instämmer. Resultatet blir antagligen att även hästen blir "väluppfostrad" om den är omgiven av både vuxna och barn som kan hantera den rätt.:bow:

Tufs
2006-10-09, 14:36

:bow: Instämmer. Resultatet blir antagligen att även hästen blir "väluppfostrad" om den är omgiven av både vuxna och barn som kan hantera den rätt.:bow:

Tufs
2006-10-09, 14:36

Tufs
2006-10-09, 14:46
HA, HA; HA......Min dator sade ifrån att det inte fungerade när jag skulle skriva mitt inlägg, och se hur det gick när jag försökte flera gånger.. HA, HA, HA. Ja det går ju knappast att missa vad JAG tycker i alla fall.....:rofl:

Sara-Ida
2006-10-09, 14:47
Som du kanske kunde läsa...OM DET INTE ÄR LÅNGT VÄRRE ÄN SÅ!
jag har aldrig sagt att man får göra precis som man vill...och även om det är fel att det krävs mkt mer så ser ändå vårt samhälle ut så...

Jag förstår dig, men iom att det rör sig om en mkt ung person ska man säga till tidigt, tycker jag. H*n är ju som sagt var inte myndig och vet inte vad som är rätt och fel. Hade du spöat upp din häst hade jag också sagt ifrån, men på ett mer resonerande sätt. Undomar är mer mottagliga än vuxna, som ofta är känsligare för kritik, enl. min erfarenhet. Däremot tycker jag att din egen attityd tyder på omognad. Om någon reagerade på MITT sätt att hantera min häst hade jag tänkt till och reflekterat, och om nödvändigt frågat någon annan om råd. INTE blivit vansinnig... ;)

Smogg
2006-10-09, 15:04
:) Å va härligt att det blev fler som svarade på mitt inlägg...
Jag ser att synen på hur man gör med sin häst är olika..
Men hagen där tre hästar går i anknytning till vårt hus..Betet var så gott som slut, å höbalen var uppäten snabbt av glupska hästar..Å som mamman sa, så var säker denna 20 åriga hästdam småsugen, hon förstod att hästen var frestad att beta av det ännu gröna gräset..
Å kunde inte acceptera dotterns beteende..Nu var tjejen inte ensam, hon hade sin storasyster med sig, men hon såg inte vad som hände eftersom hon var bakom en maskinhall här på tomten...
Men jag har svårt att se på när nån dänger på ett djur, bara för att den inte gör som man vill...
Kram å ha en fin dag alla hästvänner...Från kattvännen Smogg

Muffe
2006-10-09, 15:12
Bra gjort, det skulle behöva finnas fler som vågar säga ifrån när de ser djur behandlas illa!

Fnytt
2006-10-09, 15:26
alltså som jag har sagt många ggr... många spöar upp sin häst och ger bestraffningar när hästen är tom rädd eller osäker att tex hoppa ett hinder eller gå in i en transport. det ökar ju bara osäkerheten! hästen kommer koppla ihop transporten eller hindret med spö och något illa.

ConfettiCavat
2006-10-09, 15:29
Jag sa ju oxå att jag tyckte att hon gjorde rätt. Man ska inte börja med att slå på hästen innan man har försökt att dra i grimskaftet, säga till med ord etc. Tycker inte heller att barn och hästar alltid hör ihop. Det är stora starka djur och ponnysar är alltför ofta väldigt envisa det är inte jämnt en vuxen rår på dem. Vuxna ska var med men ofta är det ju oxå så att de skaffar häst åt ungen för då slipper de engagera sej själva.
Sen tycker jag att ett barn som är 10 år ska veta vad som är rätt och fel. Det lär man barnen från början. Mina småsyskon blir 2 år i januari de vet att man inte biter eller slår varandra. Visst gör de det ibland ändå men de vet vad som gäller när man säger till dem.
Vet man inte vad som är rätt eller fel när man är 10 tycker jag att föräldrarna har brustit i sin uppfostran

borsalino
2006-10-09, 19:07
Man slår ALDRIG nån annan, sen om den går på två eller fyra ben hör inte hit för våld föder bara våld. Jag har aldrig slagit någon häst fast dom vänt baken till och hotat eller kommit med strukna öron för det finns alltid en anledning, eller något bakomliggande som gör att dom reagerar på det viset. Kärlek och ömsesidig förståelse löser alla problem men våld skapar bara problem.

Lite balans i disskutionen tack. Man får ALDRIG prygla en häst, eller låta sitt dåliga humör gå ut över den. Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!

Skulle gärna vilja veta hur man med kärlek och ömsesidig respekt hanterar 1000 kg ardennerhingst? Vi fostrar våra föl och unghästar på samma sätt som deras mödrar gjort; allså nyper till dom när dom nafsar, hytter osv. Våra hästar är mkt sociala kommer alltid när man ropar, blir inte oroliga i ovana situationer. Det beror på att vi är flockledare = trygghet.

Ride on
2006-10-10, 01:15
Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!

Jag tolererar inte heller att hästen kliver över mig, är hon på väg genom dörren och jag kommer så väntar jag, kommer jag genom dörren väntar hon och så har det alltid varit med alla "knöiga" hästar jag hanterat.

Hästar som vänder baken till och hötter har jag bara vänt baken till och höttat tillbaks åt sedan jag backat på höga vederbörande. Det är dom INTE beredda på att man ska göra och dom blir lika konfunderade varje gång och brukar sluta med dumheten eftersom den inte hade avsedd effekt. Det är bara en liten märr som inte gav sig och vi hade lite kamp om vem som var farligast och det slutade alltid med att vi hade fotsulorna mot varann och stod och tryckte åt varsitt håll.:rofl: Hon var en liten buse som före detta ägarna var rädda för, en skitkul, väldigt egen liten ragata med ett hjärta av guld trots att öronen nästan nådde varann under halsen ibland.

Sedan det där med att bitas och bitas, jag har en äkta bitch som inte kan låta bli att busbitas och spela skitfarlig. Hade jag tagit henne på allvar från början och gett henne en hörvel så hade jag troligen hamnat på sjukan bredvid hennes förra tränare. Jag har aldrig skrikit eller slagit till henne, och hon har aldrig bitit till trots att hon gör sina utfall ibland, och att mocka det sista på kvällen utan att hon nyper i byxorna eller jackan när jag går förbi är inte att tänka på. Hon har blivit en riktig busmärr just för att jag aldrig sagt ifrån men det går aldrig till överdrift för hon vet precis hur långt hon kan gå, hon är väldigt smart.

Jag har alltid fostrat hästarna genom att samarbeta och fråga dom hur dom vill göra saker och ting. Vi människor är inte lika så varför skulle alla hästar vara det? Det finns inget rätt eller fel, bara olika sätt att nå det mål man vill.

Dingelass
2006-10-10, 11:16
Jag förstår dig, men iom att det rör sig om en mkt ung person ska man säga till tidigt, tycker jag. H*n är ju som sagt var inte myndig och vet inte vad som är rätt och fel. Hade du spöat upp din häst hade jag också sagt ifrån, men på ett mer resonerande sätt. Undomar är mer mottagliga än vuxna, som ofta är känsligare för kritik, enl. min erfarenhet. Däremot tycker jag att din egen attityd tyder på omognad. Om någon reagerade på MITT sätt att hantera min häst hade jag tänkt till och reflekterat, och om nödvändigt frågat någon annan om råd. INTE blivit vansinnig... ;)

När jag skrev mitt första inlägg hade hon fortfarande inte talat om att det handlade om en 10-åring och tur att inte vi delar stall då...

Streiff
2006-10-10, 13:25
Det kan ju inte ha varit mkt våld det rörde sig om eftersom hon bara var 10 år. Hon kan ju inte ha så mkt styrka bakom när hon slår på hästen med ett grimmskaft. (Säger inte att det var rätt handlat av tjejen) sen kan man ju alltid prata med flickans föräldrar om hennes betende och inställning till hästar. jag är också av åsikt att man ska lära barnen hur man hanskas med hästar.

Jag vill bara säga att jag tycker det är FEL att slå/prygla/spöa sin häst. Men om man tittar på hur hästar fungerar i flock. Om där är någon häst som inte "lyder" flockledaren, läggs där inte två fingrar (hovar) emellan. Det säger bara pang! Hästar har oxå en mkt högre smärttröskel än vad vi människor har. Jag slår inte på min häst men jag kan daska till honom om han inte lyder på första tillsägelsen om han typ skulle börja beta när vi är ute och går. Jag tycker inte det är att misshandla sin häst. Men som någon annan sa är vi olika och alla har olika sätt för att nå sitt mål. Personligen skulle jag Aldrig aceptera att min häst hota mot mig (har en kille på 174cm) :o Säkerheten går alltid först!
Jag undrar oxå hur man hanterar en hotande häst med kärlek och respekt? Hästen måste ju lyda flockledaren (mig) och inte ifrågasätta för då kan det bli farligt. En häst som hotar med sparkar etc. ifrågasätter ju hiearkin och en sån häst kan man inte lita på att den inte går ett steg längre enligt min mening.
Jag slår inte på min häst..för jag behöver inte det, han kommer när jag kallar, gnäggar när han ser mig och är alltid kelig. Men när en hingstig kille på 174 cm får för sig att leka kung måste han förstå att har gör fel! Så gör de ju i naturen!
*blev långt*

tashinajess
2006-10-10, 13:39
herregud säger jag bara du har haft tur att du inte hamnat på sjukan säger jag. Man kan inte alltid ta för givet att hästen bara hotar och gå på dom. Har du otur möter du en häst som inte bara hyttar när du då går rakt på dom bakifrån slår dom då är du ganska så såld.
Man måste vara försiktig, men det är rätt tänkt att man ska visa dom att man inte är rädd och att man är flock ledaren och att man ska försöka visa det utan att bruka våld.
Men man får inte vara nonchalant mot en häst som hotar och det finns hästar som är farliga ( har ofta blivit det genom felaktig hantering).

Sara-Ida
2006-10-10, 14:24
När jag skrev mitt första inlägg hade hon fortfarande inte talat om att det handlade om en 10-åring och tur att inte vi delar stall då...

Ja, det är nog tur. Eller tur och tur - jag bara undrar hur du tänker? Anserar du dig vara ofelbar som inte tolererar att andra har synpunkter på hur du hanterar din häst? Är det ingen annans business om du spöar upp den? Eller är du väldigt osäker och har låg självkänsla? Något fel är det när man reagerar som du gör. Och tyvärr går det ut över hästen, som inte kan freda sig för människor som saknar lyhördhet och självförtroende, utan agerar utifrån prestige och känslor.

Rikkan
2006-10-10, 14:43
Det är bättre att fråga:
Varför gör du så där mot din häst, vad är det du vill du uppnå i din relation som ledare?
Eller: Är ditt ledarskap baserat på ödmjukhet och rättvisa?:angel:

Alla reagerar olika,
kanske möter du, genom din fråga, en människa som väljer att ta frågor som personliga angrepp, bara för att hon inte har kontakt med sig själv. En människa som inte har kontakt med sig själv har även svårt att ha en bra kontakt med hästen.

Det kan då lätt bli så din fråga genererar ett svar från en människa i försvarsposition med taggarna utåt, som istället för att se sig själv vänder det negativa beteendet mot dig, som om det vore ditt "fel" eftersom det är du som reflekterar över beteendet.

Lite knepigt sånt där.
En annan fråga som jag tycker är bra är: Varför har du häst? Eller Varför håller du på med hästar (vad vill du uppnå)?
Det bästa är att vara en god förebild på hur man kan vara, att ge ett alternativ för dom som inte redan förstått att man kan vara snäll mot sig själv och även mot hästen. Det är många som håller på med hästar med ett näst intill sjukligt kontrollbehov. Dessa upplever liten, eller ingen, spontanitet och glädje. Inte deras hästar heller .
:)

Rikkan
2006-10-10, 14:51
Lite balans i disskutionen tack. Man får ALDRIG prygla en häst, eller låta sitt dåliga humör gå ut över den. Men tolerera att de vänder rumpan till och hotar, biter eller kliver rakt över en: aldrig!!

Skulle gärna vilja veta hur man med kärlek och ömsesidig respekt hanterar 1000 kg ardennerhingst? Vi fostrar våra föl och unghästar på samma sätt som deras mödrar gjort; allså nyper till dom när dom nafsar, hytter osv. Våra hästar är mkt sociala kommer alltid när man ropar, blir inte oroliga i ovana situationer. Det beror på att vi är flockledare = trygghet.
Fördelen som människan har är att vi har förmågan att tänka i fler led än en häst och kan därför imponera genom detta och visa hästen att vi är suveräna ledare! Ledare som dom gärna vill följa, för livet blir så spännande, utvecklande och trevligt då.

Använder vi oss inte av denna förmåga så är vi i deras ögon inte längre suveräna och då knappast bättre än deras egna flockmedelmmar eller mammor, eftersom människan många gånger är blockerad av smärta eller stress och inte kan fånga upp små signaler, utan ofta rör oss klumpigare än en elefant eller hör illa eller gapar och skriker.
Kort och gott har svårt att inse att vi är en del i en natulig helhet där ödmjukhet och harmoni råder.

IrishDraft
2006-10-10, 19:49
alltså som jag har sagt många ggr... många spöar upp sin häst och ger bestraffningar när hästen är tom rädd eller osäker att tex hoppa ett hinder eller gå in i en transport. det ökar ju bara osäkerheten! hästen kommer koppla ihop transporten eller hindret med spö och något illa.

Ok fram till ditt inlägg så hade den här tråden en mening... Men du kan inte jämföra slå häst som vill beta med slå häst som inte vill göra en viss sak (pga osäkerhet)

Jag är helt med på att slå ponnyn upprepade gånger, det var DUMT men frågan är, vad skulle hon gjort? Skulle trådskrivaren varit ok med att hon först sagt nej och sedan dängt till ponnyn hårt en gång för att få upp huvudet och direkt gå sin väg, bort från gräset? Det finns för mycket åsikter och för lite detaljerd fakta.

Ex. Hur vet vi att trådskrivaren "kan" hästar, nu låter det så längre ner, men tänk dig en nybörjare som "tror" dom kan och som är bra på att uttrycka sig.

Vill påminna att min mening är inte att kasta skit på någon, allra minst trådskaparen, jag lägger bara fram en syn på saken som ofta händer här på buke, brist på information.

För om vi återgår till ponnyn, om den behandlades rättvist, vad är då rättvist? Att den får beta så mycket den vill eller att den kan köra ner huvudet, får ett "nej" och sedan drar 10-åringen långsamt bort hästen från gräset (en ponny är ju trots allt stark) så den ändå får i sig några tuggor...

Så tillbaka till början, slå ponnyn upprepade gånger var DUMT men hur reagerade ponnyn, vad hände första slaget? andra? tredje? För att göra en rättvis bedömning måste vi som inte fanns på plats få utförligare information annars blir det bara en enda soppa.

Men Fnytt snälla försök skilja på A och B nästa gång...

norpan
2006-10-10, 22:20
jag tycker att situationen och individerna avgör vart man ska sätta gränsen och säga ifrån. jag inbillar mig att jag kan avgöra ifall hästen gör som den gör för att den är rädd eller för att den kan komma undan med det. någon annan sätter gränsen någon helt annanstans.. något som fått mig att tänka efter är folk som för första gången kommer i kontakt med hästar som blir förskräckta över hur mycket våld vi använder mot dessa djur för att visa vår ledarskap.
vad som får mig att tänka efter ännu mera är dessa otroliga hästmänniskor som trollar med "problemhästar" som inte har kunnat hanteras utan våld innan- detta måste väl ändå bevisa att vi inte kan lägga skulden på hästen, ist kanske man ska inse sina egna brister?? händer då och då att jag sopar till av gammal vana(uppväxt med buksparkar i travstall) men det efterföljs av ångest och jag frågar mig själv hur jag kunde gjort ist- utan våld.
det är alltid ett framsteg!

Sacramento_Song
2006-10-12, 13:27
Jag håller helt med dig...man slår inte någon varken fyrbent eller tvåbent..hon den där lilla tjejen borde nog fundera på hur hon skulle reagera ifall hon inte ville äta middag och hennes föräldrar skulle börja klå upp henne för det..liten tankeställare bara.
Jag skulle definitivt säga till.

Tosa
2006-10-12, 16:46
Vad gör man om hästen absolut inte lyssnar när man ryter i ordentligt. Min gamla dam är annars ganska väluppfostrad :smirk: , men när hon får stå och titta ut från boxen med dörren öppen (hon går inte ut från boxen), så kan hon inte låta bli att sno hö från påsarna utanför boxen. Jag flyttar oftast på dom, men då snor hon från grannen istället. Nu är hon extra dryg pga att hon inte rids så mkt pga skada och är uttråkad och rastlös. Lyssnar hon inte på mig, så daskar jag till henne. Problemet är att hon är som en betongvägg och reagerar knappt. Jag har försökt putta bort henne, men som sagt "betongvägg". Nu börjar jag tappa tålamodet som annars är ganska långt och måste ta i med hårdhandskarna. Är jag en djurmisshandlare då som slår till min häst för att hon ska förstå att det är jag som bestämmer? Hjälper det inte att lägga öronen bakåt måste man bitas! Känner mig jättetaskig som måste slå till henne, men hon får inte bestämma.

Eliine
2006-10-12, 20:00
Hästen ska ju egentligen vara "väluppfostrad" och inte dra iväg och käka när man ska leda den.
Men samtidigt ska inte hon slå den heller:mad: Det borde ju finnas nån annan lösning...
Tycker att du gjorde rätt som sa till, det skulle jag också ha gjort där.

:bow:

Eliine
2006-10-13, 09:27
Vad gör man om hästen absolut inte lyssnar när man ryter i ordentligt. Min gamla dam är annars ganska väluppfostrad :smirk: , men när hon får stå och titta ut från boxen med dörren öppen (hon går inte ut från boxen), så kan hon inte låta bli att sno hö från påsarna utanför boxen. Jag flyttar oftast på dom, men då snor hon från grannen istället. Nu är hon extra dryg pga att hon inte rids så mkt pga skada och är uttråkad och rastlös. Lyssnar hon inte på mig, så daskar jag till henne. Problemet är att hon är som en betongvägg och reagerar knappt. Jag har försökt putta bort henne, men som sagt "betongvägg". Nu börjar jag tappa tålamodet som annars är ganska långt och måste ta i med hårdhandskarna. Är jag en djurmisshandlare då som slår till min häst för att hon ska förstå att det är jag som bestämmer? Hjälper det inte att lägga öronen bakåt måste man bitas! Känner mig jättetaskig som måste slå till henne, men hon får inte bestämma.

Har du tänkt på varför hon är som en betongvägg? En del hästar kan helt enkelt "koppla bort" obehag om det upprepas allt för mycket (fiffig för dom, inte så kul för den som vill att dom ska lyssna, men så kan det vara...)
Du kanske har varit lite väl tjatig (Inget illa menat)
Och vilken häst skulle stå och sova om det står en säck med hö utanför boxen? :p

Streiff
2006-10-13, 10:06
Vadå ska man bara skita i det då bara för att hästen väljer att "stänga av"?? Hur menar du att hon skulle göra?

Sen en annan reflektion...i naturen äter inte den ranglåga hästen om en ranghög häst sagt att den inte får. Varför skulle det då vara ok för hennes häst att norpa hö om hon har sagt att den inte får?
Ranghög=människan=bestämmer

Streiff
2006-10-13, 10:08
Inte heller illa ment....bara undra

lillamyggan
2006-10-13, 11:09
Jag har inte läst hela tråden och hur exakt det gick till vet jag ju inte heller (jag var ju inte där). Det som jag tycker är tråkigt är att en 10 årig tjej väljer att lösa problemet med våld. Hon måste ha lärt sig det någonstans ifrån eller hur. Var? Jo från äldre barn och vuxna på ridskolan så klart.

Snuffsan
2006-10-13, 11:39
Lite balans här: En normalbyggd 10 åring som viftar till en häst med ett grimskaft är knappast misshandel. Onödigt möjligen, men misshandel är något helt annat.

Eliine
2006-10-13, 12:15
Nä, men det finns en anledning till att hästen "stänger av". Inte sällan för att personen upprepat samma sak gång på gång. (Det behöver inte betyda att det är så i det här fallet)
Det är samma sak som om ryttaren hela tiden sitter och "hackar", omedvetet, med skänklarna. Resultat: Till slut blir hästen skänkeldöv
Lär hästen ordentligt från början, men det behöver inte betyda att man ska slå och skrika. Har sett allt för många skräckexempel på det.

Sen, om man inte vill att hästen ska äta av höet, så behöver man inte ställa höpåsarna utanför boxen och ha boxdörren öppen när hästen står där...

Streiff
2006-10-13, 12:27
håller med att det finns många hästar som t ex är skänkeldöda pga av dålig ridning. Och även att hästar struntar i att lyda för att matte är tjatig och det är naturligtvis tråkigt och inte alls bra...MEN om man du redan är på den punkten hjälper det lixom inte att säga "det skulle du ha tänkt på innan" för då är det ju lite sent!
Så..hur ska man då komma tillrätta med problemet menar du? Det är ju omöjligt att skruva tillbaka tiden.

Och visst man måste ju inte ha höpåsen inom räckhåll för hästen, men poängen är ju att man ska kunna det om man vill!

Fina
2006-10-13, 12:34
Jag tycker att du gjorde rätt. Tycker oxå att det finns mycket bättre, effektivare och vänligare sätt att lära en häst vad den inte får göra. Säg med kroppsspråket; gå bort från mitt gräs, precis som en häst med högre rang skulle gjort... svårt att förklara i text... Det är vad jag skulle försöka med i första hand!

Eliine
2006-10-13, 12:39
Nä, men sånt får man tänka på innan, det är inte lätt att gåra nåt åt nu, men med tålamod och mycket tid kan det gå någorlunda bra (talar av egen erfarenhet)

Hästar är hästar, dom lever ju för att äta!!! :o
Skulle du kunna släppa in en treårig unge i en godisbutik och sedan säga till h*n att absolut inte får röra godiset för att sedan gå ut därifrån och veta att h*n inte rör nånting??

RealRelation
2006-10-13, 12:50
Ojoj har lust att skratta lite.
För det första varför ska du ha höet framför henne och fresta? Klart som f*n hon vill käka.

Försök sätta en häst i en grön hage utan att den får äta.
Försök..:smirk:

Hmm jag förstår inte riktigt varför du tränar detta? Stäng boxdörren istället, det är mitt råd.
Absolut ska man visa vem som bestämer men vid rätt tillfälle.

Hästen förstår ju inte skillnaden om den får äta hö utanför boxen, i hagen, i gången, i boxen, då ska det vara en riktigt VÄL dresserad häst som kanske cirkushästen.

Men, ja jag fattar inte vad du vill få ut av det?

Min åsikt iaf:crazy:

Tosa
2006-10-13, 14:33
Ojoj har lust att skratta lite.
För det första varför ska du ha höet framför henne och fresta? Klart som f*n hon vill käka.

Försök sätta en häst i en grön hage utan att den får äta.
Försök..:smirk:

Hmm jag förstår inte riktigt varför du tränar detta? Stäng boxdörren istället, det är mitt råd.
Absolut ska man visa vem som bestämer men vid rätt tillfälle.

Hästen förstår ju inte skillnaden om den får äta hö utanför boxen, i hagen, i gången, i boxen, då ska det vara en riktigt VÄL dresserad häst som kanske cirkushästen.

Men, ja jag fattar inte vad du vill få ut av det?

Min åsikt iaf:crazy:

Som sagt så flyttar jag oftast bort påsarna. Hon är 19 år och vet vad hon får och inte. Det är bara nu som hon är uttråkad och rastlös och inte lyssnar på mig. Det brukar räcka att säga till henne bestämt, men nu räcker det inte. Jag vill gärna att hon ska få stå och titta ut när jag borstar henne, då det inte går att öppna bara gallret. Hon är som sagt såpass uppfostrad att hon inte går ut och har hon lyssnat förr, så ska hon lyssna nu också.

Att få äta gräs i hagen när dom är "fria" är det väl ändå skillnad på. Där är det hästen som bestämmer. Är jag "ledaren" med, så är det jag som bestämmer.

Dingelass
2006-10-13, 14:42
Ja, det är nog tur. Eller tur och tur - jag bara undrar hur du tänker? Anserar du dig vara ofelbar som inte tolererar att andra har synpunkter på hur du hanterar din häst? Är det ingen annans business om du spöar upp den? Eller är du väldigt osäker och har låg självkänsla? Något fel är det när man reagerar som du gör. Och tyvärr går det ut över hästen, som inte kan freda sig för människor som saknar lyhördhet och självförtroende, utan agerar utifrån prestige och känslor.

DÄRMED INTE SAGT ATT JAG INTE BER OM HJÄLP OM NÅT INTE GÅR SOM DET SKA ELLER ATT JAG SPÖAR UPP MINA HÄSTAR!

Och nej jag är varken osäker eller har låg självkänsla men du som vet så mkt kanske kan tala om vad det är för fel på mej då eftersom du menar att det måste vara nåt fel min reaktion!?!

Eliine
2006-10-13, 14:52
Flytta då påsarna längre bort då! Tydligen står dom ju för nära.

Men orka diskutera hur långt höpåsen står från boxdörren! :cool:

Huvudsaken är att hästan ska lyssna. Där spelar inte åldern nån roll för hur lydig hästen är, utan hur pass välhanterad den är.
Har haft att göra med 2åriga hingstar som har varit lydigare än en 20 årig valack...

Min häst brukar också sträcka ut huvudet i stallgången och äta av höet som ligger på golvet utanför, men då stänger jag helt enkelt dörren, för han dör inte om han inte får titta ut i en kvart, men han lyssnar i alla fall, alltid...

Det är inget fel med att ha dörren öppen, men det gör det hela mycket enklare om den inte är det.
Jag klandrar inte någon för hur dom gör med sina hästar.
Skriker du och slåss lyssnar hästen kanske, men du lär knappast få någon respekt och fem minuter senare kommer den att göra likadant igen...

Sara-Ida
2006-10-13, 14:59

DÄRMED INTE SAGT ATT JAG INTE BER OM HJÄLP OM NÅT INTE GÅR SOM DET SKA ELLER ATT JAG SPÖAR UPP MINA HÄSTAR!

Och nej jag är varken osäker eller har låg självkänsla men du som vet så mkt kanske kan tala om vad det är för fel på mej då eftersom du menar att det måste vara nåt fel min reaktion!?!

Jag tycker inte att man ska bli förbannad, helt enkelt. Även någon som inte känner dig och hästen kan ju ha bra synpunkter. Den personen är inte färgad från början av ekipaget och kan se saker med nya ögon. Jag tycker att man ska välkomna att folk bryr sig, i stället för att ha taggarna utåt. Det är svårt för mig att veta varför du reagerar som du gör, det kan nog bara du svara på egentligen. Men låg självkänsla kan ju vara en orsak. Rädd för att bli kritiserad och tar saker och ting personligt.

Streiff
2006-10-14, 16:06
Lätt att säga att "det skulle du tänkt på innan" man kanske inte ska vara så snabb att döma andra!!!:idea:
Varför döma och kritisera andra när du inte kan komma med ett annat förslag.

Sen fatta jag inte....ska man låta treåringen kasta sig obehindrat över allt godis eller fick de inte gå in i butiken???:confused:

Eliine
2006-10-14, 17:23
Menade att man kan inte säga åt till exempel en väldigt godissugen treåring att låta bli en godispåse, och sedan vända ryggen till och tro att ungen inte ska ta något godis. Ett exempel bara...

Du skrev att det är omöjligt att skruva tillbaka tiden och börja om och då skrev jag att man måste tänka på konsekvenserna också när man ska lära hästen nåt.
Tex. Om man är tjatig och upprepar samma sak hela tiden, då kan en del hästar "stänga av" just den hjälpen. Så i stället för att tjata på tusen gånger med samma sak, visar man på ett sätt så att hästen förstår lättare (betyder inte att man ska slå och skrika om hästen inte förstår första gången), sen upprepar man det inte mer just den gången när hästen har gjort det du bad om.
Resultat: Man får en häst som lyssnar bättre om man har lärt den just den saken, inte tjatat in :idea:

Nåt oklart?

Streiff
2006-10-14, 18:16
nej, nej, nej jag skrev inte att det är omöjligt att BÖRJA OM. Det är bara omäjligt att göra något ogjort. Har man fått en häst som "stänger av" måste man ju hitta en väg ur den onda cirkeln. Man måste ju då tänka i andra banor och försöka komma från det beteende som inte fungerar. Det jag satte mig emot var att du tycktes mena att loppet var redan kört. Att sorry det skulle du tänk på innan så nu får du dras med ditt problem, tyckte det var lite hårt! Jag tycker inte heller att man ska tjata, slå eller skrika på sin häst men man kan ju inte heller bara slå sig till ro men att ...nehej min häst vill inte lyssna, ok då skiter jag i det...Funkar ju lixom inte!

Eliine
2006-10-14, 19:56
Menade just det du sa; att man måste hitta en utväg från det, men har man fått en häst som "stänger av" hjälperna måste man ta sig en liten funderare på vad man har gjort för fel :angel:

Gnist
2006-10-15, 07:42
Lite balans här: En normalbyggd 10 åring som viftar till en häst med ett grimskaft är knappast misshandel. Onödigt möjligen, men misshandel är något helt annat.

:bow: Precis vad jag tänkt när jag läst tråden.

Vi vet ju inte heller om hon stått och dragit och lockat på ponnyn ett bra tag innan hon viftade med grimskaftet...

Smogg
2006-10-15, 10:56
ojojoj..detta blev en roman som visst tog fram många känslor..
Jag kan bara hoppas att ni slutar som vänner...Vill bara tillägga att hästen fick slag av repet direkt hon bockade sig ner...Tjejens dåliga humör gick ut över den stackars ponnyn..
Vad som är rätt eller fel vet inte jag..Jag gick på känlsan å tjejens ilskna beteende..Jag kan inte se på när nån slår ett djur....Vare sig det är en häst, hund eller katt, osv...Sen om jag gjorde fel eller rätt vet jag heller inte...Men nu så här i efterhand, så skulle jag göra samma sak igen..Tack alla ni som skrivit å svarat på min undran..Härligt med människor som bryr sig, å säger sin mening...Kram till er alla/Smogg

Fritidsryttare
2006-10-15, 19:12
*knapplån*
Det går faktiskt att träna sin häst att stå stilla i boxöppningen, utan att den för den delen ska gå ut/ äta hö. Om man har tränat in det ordentligt, då ska hästen inte äta ur gannens höpåse eller gå ut ur boxen utan min tillåtelse. Har jag sagt åt min att stå i boxen tills jag packat färdigt höet, då ska han banne mig stå där, annars backar jag in honom och låter honom stå där tio minuter till. Detta har fungerat för mig och nu har jag en häst som står och glor i dörröppningen även om det så vandrar förbi tio höpåsar eller hästar. Han har lärt sig att han ska stå där han står helt enkelt genom att varje gång han går ut, så backas han in igen, utan våld.

RealRelation
2006-10-15, 20:52
Ok ok det är upp till var och en vad man vill lära sin häst.

Men menar du att hon börjat gått ur sin box nu eller vadå?

Puppan
2006-10-16, 12:09
*delvist knapplån*

Blir lite förvånad över de märkliga svar som skrivits här.

En tioårig flicka och en ponny. Har ni haft med sådana att göra någon gång? Det har jag.
Ponnysar som vet precis när de kan göra som de vill och när de skärper sig. 10-årig unge går att göra vad som helst med, speciellt sådana som är snälla och inte säger ifrån eller inte vågar säga ifrån. En ponny ska lyda små ryttare också och om de tar sig friheter så ska den lilla ryttaren säga ifrån.
Jag tycker att en ponny som bestämmer sig för att beta trots att den leds i grimma/träns först ska sägas till, d v satt den som leder drar upp huvudet och smackar för att gå vidare och om ponnyn inte bryr sig så är det helt på sin plats att ge den smäll med grimskaftet. Den kraft en tioåring får fram lär inte vara någon misshandel.

Vad tror ni det blir för ponnysar om de får göra som de vill med ungarna? Hur menar ni att en tioåring ska göra om ponnyn kör ner huvudet och betar när den inte ska göra det?

Sara-Ida
2006-10-16, 14:50
*delvist knapplån*
Vad tror ni det blir för ponnysar om de får göra som de vill med ungarna? Hur menar ni att en tioåring ska göra om ponnyn kör ner huvudet och betar när den inte ska göra det?

Och omvänt, vad tror du det blir för ryttare om barnen får göra som de vill med sina ponnyer?

Vuxna bör vara med och hjälpa till om barnet inte klarar sin ponny själv, är mitt svar. Vuxna kan också förlora kontrollen över hästen och börja spöa den som följd, men inte är vi lika förlåtande då inte. Det handlar i bägge fallen om att hitta andra vägar än att med våld rå på hästen, för rent styrkemässigt har vi inte en chans.

Whirlie
2006-10-16, 15:49
Då tycker jag också att den som säger till ska ha tillräcklig hästkunskap för att kunna korrigera på ett kunnigt och bra sätt. "Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr." känns för mig inte som en iaktagelse från någon som kan hästar, och det är ganska stor skillnad på hur man hanterar katter och hästar. Kan absolut inte säga att tjejen gjorde rätt eller inte, hur hon korrigerade och om det var rätt kan jag bara avgöra om jag ser det - och det är fortfarande enbart min subjektiva uppfattning som avgör vad jag tycker. Finns ju tyvärr inget allenarådande och gemensamt förhållningssätt i hästvärlden. Så jag måste hålla med om att diskussionen börjar urarta lite :D .

Sara-Ida
2006-10-16, 15:54
Då tycker jag också att den som säger till ska ha tillräcklig hästkunskap för att kunna korrigera på ett kunnigt och bra sätt. "Hon tog tömmen som satt fast i grimma å slog den på hästen flera ggr." känns för mig inte som en iaktagelse från någon som kan hästar, och det är ganska stor skillnad på hur man hanterar katter och hästar. Kan absolut inte säga att tjejen gjorde rätt eller inte, hur hon korrigerade och om det var rätt kan jag bara avgöra om jag ser det - och det är fortfarande enbart min subjektiva uppfattning som avgör vad jag tycker. Finns ju tyvärr inget allenarådande och gemensamt förhållningssätt i hästvärlden. Så jag måste hålla med om att diskussionen börjar urarta lite :D .

Ingen av oss var ju där, så man får väl diskutera ur en mer allmän synpunkt egentligen.

blutengel_
2006-10-17, 17:09
Självklart slår man inte sin häst, eller sina andra djur över huvudtaget.
I en situation som den du berättar om (betande häst) så är det väl enklast att antingen binda upp hästen så att den inte kan beta om man inte uppskattar det (om det nu var så att hon stod och ryktade el liknande) eller att helt enkelt locka upp hästen igen.

Helt klart ska man säga till! Det är inte acceptabelt att folk behandlar sina djur som de vill bara för att det är de som "äger" dem.

Ska man då inte lägga sig i när vissa hästägare totalt missuppfattar användningsområdet av spön och sporrar? och sitter och slår och sparkar på sina hästar? Ett ridspö eller sporrar är ENDAST till för att förstärka hjälperna, och inte till att skada hästen eller orsaka den smärta.

Själv binder jag upp mina hästar ordentligt, med korta grimskaft, de gånger jag inte vill att de ska beta medan jag arbetar med dem.

Jag skulle som sagt absolut sagt till. Och en eloge till dig som gjorde det. Många hade antagligen inte vågat.