Visa fullständig version : Hästpass?!

LitenGnista
2006-10-08, 15:08
:confused: Någon som vet vad som händer om man inte skaffat hästpass ännu? En kompis till mig har en gammal travare som hon fick när han var ung då företaget som ägde honom gick i konkurs. Därför gjordes aldrig ett ägarbyte så nu är hon jättenervös att skaffa pass då dom kanske kan kräva tillbaka honom?!:( Jag vet att veterinärerna ej kan vägra vård men jag antar att det blir höga böter? någon som vet? samt det här med ägarbytet, någon som vet hur man kan "bevisa" att man är den rättmätige ägaren? Finns inget papper på det :crazy:

Någon som har erfarenhet på det?

gutenviks
2006-10-08, 15:30
Gå in på www.travsport.se och kolla vem som står som ägare för hästen. Klicka på sök sportinfo - häst, där kan man skriva in frysmärkningen , namn för att leta reda på ägare mm. Då kan hon söka kontakt med den personen om det behövs. Hur gammal är hästen, har hon ett gåvobrev??? Eller något som visar att hon fått hästen? Jag har varit i samma sits men för mig gick det bra,så Lycka till!!!!

humlan1
2006-10-08, 15:35
Troligtvis blir det böter, men hur detta ska kontrolleras har jag ingen aning om...:confused:

Min travare som jag köpte för 13 år sedan gjordes det heller inget ägarbyte på. Därför fick jag ringa STC för att kolla hur jag skulle göra för att få till ett ägarbyte. Jag skulle skriva till STC och förklara situationen och skicka med ev. kvitton. När detta väl gjorts tog det inte lång tid förrän jag var registrerad som ägare retroaktivt.:)

Lycka till!!

elle12
2006-10-08, 20:03
Djurskyddsinspektören ska kolla att alla hästar har pass när inspekterar.
Man ska ansöka om pass snarast om man ej har gjort det, gör man inte det kan nästa steg bli böter.

LitenGnista
2006-10-08, 22:36
Djurskyddsinspektören ska kolla att alla hästar har pass när inspekterar.
Man ska ansöka om pass snarast om man ej har gjort det, gör man inte det kan nästa steg bli böter.

Ja men det där är lustigt...det trodde jag med men dom HAR varit och inspekterat men frågade inte ens om hästpass.:( ...vet fler som dom inte har frågat, borde ju höra till tycker man. Men hur vet man när det ger böter?:confused: för enligt lagen ska ju alla ha (eller åtminstonde ansökt om) pass sedan 051231. Och finns det hästar som kan "klara sig" utan vare sig hästpass och inspektion hela livet...blir ju ruskigt orättvist på det viset! Borde skickas ut pass-ansökningar från försäkringsbolaget och sedan kontrollera övriga med inspektioner!!!:bump:

chrysler
2006-10-08, 23:32
Det där med böter tror jag inte riktigt på.De stallarsom kontrolleras brukar inte krävas på hästpass & dessutom så kommer de hästar som är passlösa att vara med i såna situationer som kräver pass.Man får ju inte tävla en häst utan pass osv, eller regga heller(vet bara reglerna i mitt förbund), de hästar som är passlösa är ju gårdshästar som kanske bara kommer behöva vet.vård några ggr, vaccineringar, avlivningar.Veterinärerna kan inte neka vård till hästar utan pass.

elle12
2006-10-09, 07:58
Jag vet folk som fått föreläggande för att b la skaffa pass. Det är upp till den enskilda inspektören att kolla pass, men det ska göras f r o m att det blev obligatoriskt för alla hästar, det kollas i min kommun.

Ida_79
2006-10-09, 08:07
jag läste ngn stans att man inte behöver pass förän 2008 el va det var!! Förutom om man skulle avliva då!! Har för mej om att det stod i häst***us... Kanske läst lustigt,ngn som vet?

LitenGnista
2006-10-09, 10:21
jag läste ngn stans att man inte behöver pass förän 2008 el va det var!! Förutom om man skulle avliva då!! Har för mej om att det stod i häst***us... Kanske läst lustigt,ngn som vet?

Mjo men det läste jag med men tror det var ett förslag och inte gått igenom än va....:crazy:

shampiz
2006-10-09, 10:29
Man får ju inte tävla en häst utan pass osv.

på vilka slags tävlingar då? Mina hästar har inte fått sina pass ännu och vi har varit ute och tävlat mycket i år och det är inga arrangörer som bett att få se passen.

Inte ens när jag vaccinerade för ett par veckor sedan så frågasatte veterinären om passet när jag lämnade fram mina vanliga vacinationspapper som hon skulle fylla i.

Strajder
2006-10-09, 13:35
Varför tycker och gissar alla så mycket kring detta med hästpass och hundregistrering? Det finns mycket klar och redig information på Jordbruksverket. Från 2006 måste ALLA hästar ha pass, förut fanns undantag.

Kolla bland annat här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/hastpasshundregister/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

Bland annat står under fliken Frågor och svar:

"Vad händer om en häst inte har pass?
Länsstyrelsen har tillsynsansvaret. Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."

Alltså, du begår ett brott och din häst kan vägras veterinärbehandling.