Prisse97
2006-10-08, 15:59
Bygga stall med trä eller "lecasten"! Erfarenheter vilket är bäst. Kan lecastenen gå sönder om en hästspark kommer mot? Vilket är billigast resp. smidigast att bygga upp!!!!:confused:
|
Visa fullständig version : Fråga om stall........ Prisse97 2006-10-08, 15:59 Bygga stall med trä eller "lecasten"! Erfarenheter vilket är bäst. Kan lecastenen gå sönder om en hästspark kommer mot? Vilket är billigast resp. smidigast att bygga upp!!!!:confused: Nova 2006-10-08, 16:54 Mina stallväggar är gjorda i lecablock, jag tycker personingen att att det har fungerat mycket bra. Har haft mitt stall i minst 15 år och har överhuvudtaget inte gått sönder någonstans. Immer 2006-10-08, 21:02 Vi har lecablock i mellanväggen i våra uteboxar, och den har hållit för "kliattacker" av två stycken 700-kiloshästar :D Dock är det armeringsjärn inlagda i vartannat (eller var det vart tredje?) lager. Immer Fortfarande Grevinnan 2006-10-09, 13:53 Mitt stall är också i lecablock med armeringsjärn och det har fungerat jättebra, men det är ju putsat också. Emmainc 2006-10-09, 16:05 Vårt stall är byggt i lecablock och putsat ovanpå. Jag tycker leca är toppen för på sommaren är det svalt och på vintern hålls det varmt. I vårt 4 box stall har temperaturen alltid legat över nollan, även när det bara stod två hästar där. ca 6-8 grader brukar det ligga på på vintern. Dock funkar inte putsen särskilt bra, den blev för vek. Hästarna har ju en tendens att fara i med hovarna i väggen när de rullar sig (boxarna är 3,5*3,5m) och de lämnar djupa hack i väggen... Men leca är överlägset just för att det aldrig fryser inne. |