ÄNTLIGEN!
Nu ska det bli paddock, har varit och sett på material, och står i valet och kvalet mellan att ha 0-4 eller 0-8 krossgrus som topplager.
I referenslitteraturen rekommenderas båda storleksblandningarna, vad är för- och nackdelar? Säljaren erbjöd också en blandning av dessa två, kan det vara något?
Virrpannan
2006-10-08, 18:59
Jag rekomenderar inte 0-8 enbart, vi har nyss byggt och det blev mycket för hårt, men bra första tiden (alltså månaderna). Nu skall vi toppa med ytterligare sand samt 0-4... hoppas det blir bra...
Intressant, ska du blanda sand i 0-4 då? Hur ofta harvar och sladdar ni banan?
Ju finare material och ju tjockare lager desto hårdare yta får du. 0-4 blir alltså hårdare än 0-8, och fem cm blir hårdare än tre cm.
Du måste dock tänka på att ha ett så tjockt lager att du inte gräver ner dig till bärlagret...
Jag ska också snart lägga på grus och här blir det nog 0.8 bergkross ca 1 dm och om det blir för hårt så ska jag lägga på ett topplager med sand blandat med stenmjöl. Men vilken djungel det är... jag känner mig trots allt fortfarande osäker på om jag valt rätt men enligt Grusföretaget så brukar de lägga detta på ridbanor.
Ni som har lagt på detta hur lång tid tog det innan det satte sig? och kunde ni rida på det innan det satt sig?
Ni som har lagt på detta hur lång tid tog det innan det satte sig? och kunde ni rida på det innan det satt sig?
Du får räkna med åtminstone en vinter.
Visst kan du rida på det innan, men inte under tjällossningen. Då förstör du mer än du tillför. Räkna med att du får komplettera med material efter första vintern.
Bäst (och billigast i längden) är om du kan göra allt arbete före vintern utom översta lagret. När tjällossningen är över justerar du till ytan och sen har du på översta lagret.