Visa fullständig version : Engelskt Fullblods Auktioner??!!

Emelie_Martinsson
2006-10-09, 08:43
Har hört att det finns auktioner där det säljs Engelska fullblod till galopp osv. Hur går dem till?
Är det någon som vet vart dessa auktioner finns??

Jeps
2006-10-09, 09:16
Åringsauktionen på täby galopp är i helgen. Se katalog via www.galoppsport.se

SthlmCarro
2006-10-09, 19:45
Åringsauktionen på täby galopp är i helgen. Se katalog via www.galoppsport.se

Hittar ingen info på hemsidan om denna akution.... :confused:
Kan du vägleda mig till rätt sida? :angel:

Annika Källse
2006-10-09, 19:51
Testa www.tabygalopp.se

SthlmCarro
2006-10-09, 20:22
Testa www.tabygalopp.se

Tack så mycket :)

canon_eos
2006-10-10, 01:18
Om man är intresserad av att åka dit och kolla, brukar det kosta inträde?
Jag har aldrig varit på en häst auktion och är intresserad att se hur en sådan går till nämligen.

Får vem som hälst gå på vissningen av hästarna innan auktionen?

SthlmCarro
2006-10-10, 08:30
Akutionen är bara för åringar.... Fullblod som är födda under 2005.

toughcookie
2006-10-10, 15:11
Nej, det kostar inte inträde och vem som helst får gå och titta på åringarna innan. Men om du inte är seriöst intresserad av att köpa ber jag dig att inte be visaren ta ut hästen för visning.
Autionen är otroligt jobbig ffa för dom unga hästarna och dom behöver all vila dom kan få!
Kakan med flera års erfarenheter av att visa massa åringar på aution

canon_eos
2006-10-10, 17:02
ok.

Brukar det vara tillåtet att fotografera?

toughcookie
2006-10-10, 18:15
ok.

Brukar det vara tillåtet att fotografera?

Javisst men tänk även där på att det är mkt stress och mkt att titta på för hästarna så en blixt rakt i ansiktet inne i ringen kan ju vara bra att slippa!

canon_eos
2006-10-10, 19:22
Javisst men tänk även där på att det är mkt stress och mkt att titta på för hästarna så en blixt rakt i ansiktet inne i ringen kan ju vara bra att slippa!

Ok

det förstår jag.
Jag brukar för det mästa, om det går alltid fota utan blixt på djur, eftersom bilder brukar bli bättre då, annars får de "röda ögon" ganska lätt.

toughcookie
2006-10-10, 21:49
Eventuellt ska jag dit en snabbis, jag har en uppfödning som ska säljas och jag är lite sugen på att köpa tillbaka den. Det är lite utåttåad på ett framben och kommer garanterat att bli billig!!

canon_eos
2006-10-11, 17:09
Eventuellt ska jag dit en snabbis, jag har en uppfödning som ska säljas och jag är lite sugen på att köpa tillbaka den. Det är lite utåttåad på ett framben och kommer garanterat att bli billig!!

Kul, hoppas du får honom.

toughcookie
2006-10-11, 22:12
Henne!!!
Har egentligen inte tid för en häst till men hon har hygglig stam och är en sällsynt trevlig individ så visst är jag bra sugen..........

canon_eos
2006-10-12, 00:55
oki sorry.. henne :)

Så det är endast henne du kommer att vara intresserad av på auktionen?

SthlmCarro
2006-10-12, 12:01
Vet ni om det kommer bli fler auktioner för hästar över 1 år? :)

toughcookie
2006-10-12, 12:34
Jag är inte intresserad av någon annan än henne, har inte ens kollat i katalogen eftersom jag INTE ska komma hemdragandes med flera.........

toughcookie
2006-10-12, 12:36
Dom har försökt dra igång auktioner för äldre hästar men intresset har varit för litet tyvärr. Så såvittjag vet är det inte någon ny auktion på gång. Men för säkert besked rekomenderar jag att du tar kontakt med annika källse eller ninni w på galoppforumet. Dom har stenkolll!

SthlmCarro
2006-10-12, 12:40
Dom har försökt dra igång auktioner för äldre hästar men intresset har varit för litet tyvärr. Så såvittjag vet är det inte någon ny auktion på gång. Men för säkert besked rekomenderar jag att du tar kontakt med annika källse eller ninni w på galoppforumet. Dom har stenkolll!

Hur hittar jag dit?

toughcookie
2006-10-12, 12:55
Galopp här på buke!!

canon_eos
2006-10-14, 01:02
Jag är inte intresserad av någon annan än henne, har inte ens kollat i katalogen eftersom jag INTE ska komma hemdragandes med flera.........

hehe ok.
lycka till iaf.

canon_eos
2006-10-14, 13:23

Köpte du tillbaka din häst?
Vet du viket nummer hon hade?
Vad brukar de hästarna på auktionen kosta?

Jag var på själva visningen och fotade lite.
Men jag är ingen vidare fotograf och min kamera är inte specielt bra, så inga höjdarbilder blev det.
Men här är några bilder.

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01375.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01381.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01398.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01462.jpg

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01484.jpg

toughcookie
2006-10-14, 13:52
Auktionen börjar inte förrän nu kl14! Åker inte dit men har lagt ett bud på henne ifall hon inte blir såld i ringen. Hon har nr 29 tror jag!
Priserna varierar, lägsta bud är 10 000 och sen händer det att dom bästa går för över 300 000kr! Så det finns alla prisklasser. Man brukar även kunna köpa osålda åringar efter auktionen för otroligt låga priser. Vet flera st som faktiskt FÅTT hästar genom att hålla sig framma.....

canon_eos
2006-10-14, 17:01
Fått hästen?

Jag tyckte alla var fina, men jag gick aldrig in i boxarna, utan kollade endast på de som var ute och gick.
Men vissa jade sina hästar ute nästan hela tiden.

Så finns det vissa av dem som ingen budar på?

toughcookie
2006-10-14, 18:41
Nä, hon såldes för 25' så jag "slapp" ta hem henne. Jag vill ju framförallt att hon ska komma till en vettig tränare så att jag kan få lite uppfödar bonus om hon springer bra.
Visst är det många hästar som inte får nått bud. Hörde att den dyraste idag gick för 540000!!!!! Det är hyggligt betalt tycker jag...
Man har ju hästen ute för att den ska synas, ffa om intresset för den är svalt så kan man alltid locka köpare om det är en snygg individ.

canon_eos
2006-10-14, 19:14
Vissa av dem trippade fram, andra gick och sov.

Det var lite roligtatt höra hur spekulanterna diskuterade om hästarna.
Det fanns olika sätt.
Vissa var ju "Häst nu 33, bra föräldrar, de har bra placeringar osv"

Sen fanns det" Häst nr 33, han ser lite trött ut, när jag vill ha en häst som har lite mera go i säg, den ska ju springa snabbt"

Och sen " Häst nr 33, njää jag vet inte, bläsen tilltalade mig inte direkt".

Men de du känner som har fått hästar fär att de inte har sålts, menar du att de fick de gratis, eller fick de billigare ön 10:000kr?
Och hur gick det med de hästarna, inge vidare om de tävlade med dem?

toughcookie
2006-10-14, 19:16
Det finns alla varianter, några hästar har skänkts bort och andra har sålts billigt.
Det finns också en hel del solskenshistorier om hästar som kostat runt 10' som sedan har sprungit in MASSOR mad pengar!

SthlmCarro
2006-10-14, 19:17
Jag var där idag!
GUD vad alla hästar var fina :love:
Såg alla från nr 18.... Den dyraste jag såg gick för ungefär 225.000 kr. :eek:

Hörde även en son till sin mamma, sonen var kanske 11 år.
"Mamma den där vill jag ha."
Mamman till sonen "Okej." Och började buda.
Tillslut fick han hästen.... Ohhh!!
Jättesött sto som var skimmel, nästan lite blå.

canon_eos
2006-10-14, 19:53
Jag var där idag!
GUD vad alla hästar var fina :love:
Såg alla från nr 18.... Den dyraste jag såg gick för ungefär 225.000 kr. :eek:

Hörde även en son till sin mamma, sonen var kanske 11 år.
"Mamma den där vill jag ha."
Mamman till sonen "Okej." Och började buda.
Tillslut fick han hästen.... Ohhh!!
Jättesött sto som var skimmel, nästan lite blå.

Var du på visningen också eller bara auktionen?

Budade du på någon häst?

Jag var på visningen.
Det var många såna som var där och skulle köpa häst bara för att de
har råd att ha häst, inte för att de var intresserade av hästar, om ni förstår vad jag menar.

SthlmCarro
2006-10-14, 20:11
Var du på visningen också eller bara auktionen?

Budade du på någon häst?

Jag var på visningen.
Det var många såna som var där och skulle köpa häst bara för att de
har råd att ha häst, inte för att de var intresserade av hästar, om ni förstår vad jag menar.

Jag var bara på själva auktionen, missade visningen.
Vad gjorde de på visningen, hur var de?

Nej, jag budade inte på någon. Budade du på nån?

Jag förstår vad du menar. Var många äldre gubbar som var där och köpte massa hästar för över 100.000 kr. Vissa köpte mest för att de hade råd som du säger och ville tjäna pengar på dem, tror jag....

toughcookie
2006-10-14, 20:15
Klart man köper fullblodsåring för att tjäna pengar på dom!! Det är ju lixom därför man föder upp fullblod. Tanken är ju att dom ska springa på banan och tjäna pengar.

SthlmCarro
2006-10-14, 20:22
Klart man köper fullblodsåring för att tjäna pengar på dom!! Det är ju lixom därför man föder upp fullblod. Tanken är ju att dom ska springa på banan och tjäna pengar.

Jo det förstår jag med...Alla tycker ju olika. Vissa älskar hästar och vill ha häst bara för de, medans andra knappt gillar hästar (inte alla) utan köper häst bara för att tjäna pengar på dem. Det finns olika sortes människor inom hästvärlden.

Om jag skulle köpa häst (fullblod som jag älskar) så köper jag häst för jag älskar hästar och gärna vill ha en. Inte för att jag vill tjäna pengar på hästen... Men som sagt, alla är olika som tur är ;)

canon_eos
2006-10-15, 17:11
Jag var bara på själva auktionen, missade visningen.
Vad gjorde de på visningen, hur var de?

Nej, jag budade inte på någon. Budade du på nån?

Jag förstår vad du menar. Var många äldre gubbar som var där och köpte massa hästar för över 100.000 kr. Vissa köpte mest för att de hade råd som du säger och ville tjäna pengar på dem, tror jag....

På visningen var hästarna ute och gick på volten de hade byggt upp. Om man var intresserad av en häst kunde man ropa ut den för en privat visning för att känna på hästen och se den trava och fråga frågor om den.

Man märkte direkt vika hästar som var intressantas, de han knappt få ut hästen innan alla ville känna på den, medan andra var ute med hästen under 1 timmes tid och ingen fårgade något.

Jag var aldrig på själva auktionendelen.
Tog de ut hästarna då under tiden man skulle buda på dem?

SthlmCarro
2006-10-15, 20:19
På visningen var hästarna ute och gick på volten de hade byggt upp. Om man var intresserad av en häst kunde man ropa ut den för en privat visning för att känna på hästen och se den trava och fråga frågor om den.

Man märkte direkt vika hästar som var intressantas, de han knappt få ut hästen innan alla ville känna på den, medan andra var ute med hästen under 1 timmes tid och ingen fårgade något.

Jag var aldrig på själva auktionendelen.
Tog de ut hästarna då under tiden man skulle buda på dem?

Alla hästar var inne i Täby Parks Hotell där bakom.
Och där gick de och ledde runt hästarna en och en. Så började alla bud på 10.000 kr och uppåt. Så man budade inne där i Täby Park på hotellet.

Emelie_Martinsson
2006-10-25, 13:25
Finns det ingen Auktion i Västra Götaland??? det är ju lite långt att åka om man bara vill åka och kolla.

toughcookie
2006-10-25, 15:26
Inte på galopphästar iallafall. Fullblodsauktionerna är koncenterade till Täby och Malmö där galoppbanorna finns.

pastejja
2006-10-25, 16:58
När är det auktion i Malmö? Kunde vara kul att åka och titta :)
Ulrika

Warhammer
2006-10-25, 21:45
http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/DSC01484.jpg[/QUOTE]

är det en av sonjas hästar ? lr jaa ni fattar ....

toughcookie
2006-10-26, 13:42
När är det auktion i Malmö? Kunde vara kul att åka och titta :)
Ulrika

Lambada auktionen brukar (om det inte är ändrat) vara i samband med derbyt någon gång i augusti.

Bee
2006-10-26, 13:56
Köps fullbloden bara till galopp eller finns det även de som är där för ridhästar?

pastejja
2006-10-26, 15:18
Lambada auktionen brukar (om det inte är ändrat) vara i samband med derbyt någon gång i augusti.

Ok, men då väntar vi tills nästa år ;).. Tack för svaret!
Ulrika

toughcookie
2006-10-26, 17:39
Köps fullbloden bara till galopp eller finns det även de som är där för ridhästar?

De är ju avlade för galopp och uppfödarna vill givetvis helst att de sätts i träning då det vankas uppfödar premier om hästen springer in pengar och det är ju bara hästar som startar som "syns" i galoppkretsar och kan ge uppfödaren bättre läge att sälja hästar kommande år.
Men vem som helst är välkommen att köpa häst på auktionen och de allra flesta säljer hellre till "ridhästfolk" är blir stående med osålda hästar!