Visa fullständig version : Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...
Jaha då damp det ner ett brev från folksam! De meddelar att de ska ändra sina försäkringsvillkor. Självrisken ligger kvar på 2500kr (som det höjde för något år sedan från 2000kr) men nu ska de dessutom ha 10% av överskjutande kostnad!!
Jag har alltid haft folksam till mina djur, då förra hästen skulle försäkras så var folksam ensamma med att ha 100% ersättning, vilket de allra flesta bolag nu efterföljt.
Men nu är jag besviken! Då min fyraåring som jag snart haft i ett år har varit försäkrad i folksam sedan födseln så är jag inte pigg på att byta försäkringsbolag efter att ha hört skräckhistorier om skador som ej blivit ersatta av det nya bolaget då de hävdar att skadan funnits innan hästen försäkrades hos dom!
Finns det fler än jag som har folksam och som reagerat på detta???
sunnyday 2006-10-09, 11:15 har folksam, dock ej fått nått brev , men det låter ju oroväckande...
Kattennizze 2006-10-09, 11:28 Jag har haft Folksam och varit jättenöjd med dem, speciellt när min häst dömdes ut, aldrig något krångel, hela tiden raka besked. Men nya hästen är försäkrad i A*ria, och det tycker jag är bra. Kommer inte att ha Folksam om de inte ändrar tillbaka till en fast självrisk!
Tussilago 2006-10-09, 11:32 Låter ju inte så kul.. Har ju både hästen o hunden försäkrade där, men jag tror inte jag byter, min har oxå vart försäkrad där hela livet så hon får vara kvar där känner jag. I vilket fall så är ju försäkringen bra att ha, o hur som är det ju billigare om det händer nåt, man får väl lov att hoppas att det inte inträffar några större grejer helt enkelt!
Har du enkel eller dubbel veterinärvårdsförsäkring?
En del bolag har ju så att den dubbla har en fast självrisk och den enkla har en rörlig...
Pontevecchio 2006-10-09, 13:19 De upptäckte att det blev för dyrt..
Däremot har bolagen (de flesta iaf) nått en överenskommelse så att det ska vara riskfritt att byta bolag. Dvs du ska inte kunna hamna emellan så länge hästen alltid varit försäkrad.
Strajder 2006-10-09, 13:20 Konkurrerande Agria har ändrat sina försäkringar (till det bättre) så man kan välja olika nivåer. Betydligt fler produkter nuförtiden, allt från fast självrisk från 1500:- eller om man vill ha lägre premie kombinera med 20% rörlig självrisk.
Jag är inte säljare på Agria! Tycker dock om att jag kan anpassa efter mina egna behov. För egen del innebär det högt skydd/låg självrisk på veterinärsidan samt inget Livskydd alls. Har Plusförsäkring så jag betalar bara 1500:- fast självrisk, reskostnader och en del mediciner ingår i Pluset.
*lånar*
Det tråkiga är ju om Agria följer Folksam och också går tillbaka till en viss % av beloppet. Anledningen att jag bytte från Agria till Folksam var just den fasta självrisken. Tänk om jag byter tillbaka till Agria och de också går tillbaka till rörlig. Då har jag förlorat min dolda felförsäkring hos Folksam i onödan (mitt föl är försäkrat där sedan hon var 1 vecka gamal). Suuuuuck aldrig kan något vara enkelt.
Mvh
Tora
Ja nu helt plötsligt har man det sämsta bolaget vad gäller priser iaf... Tur jag inte flyttade över mitt gamla sto till dem för då hade jag missat min rabatt som man får från sveland efter skadefria år. Unghästarna har jag dock i folksam men jag har bara stofölet med dolda fel försäkringen (eftersom säljaren inte upplyste mig om den när jag skulle försäkra hingstfölet)...
Nej jag ska nog skippa försäkringarna om något år jag tror faktiskt att jag sparar mer pengar på det och dessutom får jag själv bestämma vad som är bäst för mina hästar.
Som konsument gäller det att visa bolagen vad man tycker om deras ändringar av vilkor hela tiden... så bye bye Folksam :cool:
Strajder 2006-10-09, 14:50 Ja nu helt plötsligt har man det sämsta bolaget vad gäller priser iaf... Tur jag inte flyttade över mitt gamla sto till dem för då hade jag missat min rabatt som man får från sveland efter skadefria år. Unghästarna har jag dock i folksam men jag har bara stofölet med dolda fel försäkringen (eftersom säljaren inte upplyste mig om den när jag skulle försäkra hingstfölet)...
Låter som du har flera stycken, kolla hur mycket mängdrabatt du får på olika bolag! Vi har alla hästar på agria och får rabatt.
• Tre – fem hästar 5 % rabatt
• Sex – elva hästar 10 % rabatt
• Tolv hästar eller fler 15 % rabatt
Pontevecchio 2006-10-09, 15:01 Jag tror inte Agria ändrar tillbaka. De har fortfarande alternativet med rörlig och vill man ha det fasta alternativet får man betala en högre premie.
Hur IF gör är däremot en annan fråga, de är ju än så länge rätt billiga. Blir det en chockhöjning där med?
Frasseoo 2006-10-09, 15:30 Tyvärr går försäkringspremierna upp eftersom veterinärkostnaderna fullständigt "skenar"..:eek: .. Det gäller alla bolag.
Veterinärerna tyck fått frispel när den rörliga delen togs bort på vissa bolag.
Hur som helst antingen måste bolagen höja priset eller höja självrisken. Skadorna plus omkostnader måste gå jämt ut med inbetalda premier. Inga företag kan gå back år efter år.
Frågan att ställa sig själv som konsument är hur man vill ha det.
lågt pris = dyr självrisk
högt pris = låg självrisk.
Jag har valt hög fast självrisk (4000) då vet man vad det kostar samtidigt som priset blir rimligt. Nu är jag kanske lyckligt lottad som kan hala upp 4000 om något händer.
Jag har ytterligare ett litet tips.
Har du hem-, villa- och bil i if får man 20% rabatt på alla försäkringar.
Det gjorde mycket på min häst.
Dessutom får man bonus på vetvårdspremien om man är skadefri samt pengar till självrisk insatta på ett konto om bilen och hemmet är skadefritt.
Jag är ju lite partisk;) , men jag tycker att det passar mig bra.
/Franz
Jag tror Agria ändrar tillbaka eller möjligtvis kommer höja premien/självrisken rejält på det fasta aleternativet.
Ja, jag bytte till Folksam från att ha haft Agria jämt med både hundar, katter och hästar. Jag bytte för att slippa procenten. Och bara få ha en självrisk som då var 1900 kr tror jag det var.
Efter att ha läst här så ringde jag Folksam givetvis. Dom sa att det var för dyrt att ha så. Jag sa är du medveten om att många kommer att byta tillbaka till Agria nu eftersom dom har tagit bort det där med procenten? Jo då, sa hon men det är nog inte så länge Agria har råd att ha så där så dom tar nog bort det snart, sa hon stöddigt.
Fy, vad tråkigt att dom kan göra så här.:(
Pontevecchio 2006-10-09, 17:14 Jag tror nog att Agria kan hålla det. Det tog ett tag för de att gå efter, just för att de ville räkna efter förre.
Att folksams variant inte skulle hålla kom inte som nån överraskning för oss som är insatta.
Frasseo, I know that. Tycker dock att vi rör oss i reklamens otillåtna gränsland nu.
Jag har IF och är jättenöjd hittills. När jag bytte från Agria fick jag lägre självrisk, maximal veterinärvård (100 000 kr i st f 50 000) och slapp de där extra 10%, för lägre månadskostnad än tidigare. Det enda som är sämre är karenstiden (100 dagar i st f 150). :D
Det tråkiga med folksam är ju att de har dels höjt självrisken och nu då lagt på de där extra procenten så denna variant blir ju dyr i båda ändarna s.a.s.
Fast så säger de på Folksam vad man än ifrågasätter tyvärr. Jag ifrågasatte deras premier när de höjde förra gången och då sa de att alla bolag skulle vara tvungna att följa efter, och visst höjde de andra bolagen, men inte i närheten av vad Folksam gjorde.
Jag är också jättebesviken på Folksam, jag bytte dit från Sveland på min häst för just den fasta självrisken. Nu kan jag inte byta tillbaka eftesom min häst har en skada som jag kommer få reservationer på om jag byter bolag. Hade jag haft Sveland kvar hade jag haft bonus på premien och mycket billigare. Känns skittråkigt tycker jag. För mig lutar det just nu mest åt att säga upp försäkringen helt och hållet.
Ja jag är också riktigt besviken. Ponera att man åker in med hästen och man maxar försäkringen (50' på min vetvård), självrisk 2500 plus 5000 kronor... *suck* finns ju roligare saker att lägga de pengarna på... Tycker nog att de kunde sänka självrisken om de ska ha 10% alt. göra som agria högre självrisk för 100% ersättning eller lägre självrisk för 90 eller 80% ersättning. Det värsta är ju att de vet att många hästägare inte vill riskera att byta försäkring pga skräckscenariot att inte få ut på försäkringen på en skada som skulle vara sedan tidigare...
120 dagar är det på Folksam inte 150.
Ja, jag kommer iaf att byta tillbaka till Agria när tiden gått ut. Den gör inte det förrens i maj nästa år. Så tills dess är det inga 10 % iaf. Tur det.
Jag har ytterligare ett litet tips.
/FranzMan får rabatt även hos Länsförsäkringar om man har bil och bostad försäkrat hos dem + djuren hos Agria. If är mig veterligen det enda försäkringsbolaget som står med på konsumentverkets svarta lista + att jag har haft ett rent h-vete med dem att göra när jag blev påkörd av en taxi och hade bilenförsäkrad hos dem. Säger bara det, aldrig mer IF! Maken till inkompetens har jag aldrig stött på. :mad:
120 dagar är det på Folksam inte 150.
Jag jämförde med Agria, inte med Folksam:idea:
Säger bara det, aldrig mer IF! Maken till inkompetens har jag aldrig stött på. :mad:
Det är nog tyvärr så med samtliga försäkringsbolag. Alltid är det någon som har haft problem. Jag har hört flera som har långdraga tvister med Agria och har svårt att tro att alla är överlyckliga över Folksam heller.
Jag är som sagt mycket nöjd med IF hittills. Har hemförsäkring och bilförsäkring där också. Bilförsäkringen blev 4000:- billigare om året jämfört med TryggHansa.
Men vem vet, lyckan kanske inte varar för evigt :rofl:
På Folksams hemsida står det
"Folksams veterinärvårdsförsäkringar ersätter 100 procent och du betalar endast en självrisk på 2 500 kronor. Vi betalar resten av de ersättningsbara kostnaderna upp till ersättningstaket."
Där står alltså den höjda självrisken, men jag hittar inget om 10%?
Folksam har också rabatter om man samlar sina försäkringar där :smirk:
Jag är i alla fall väldigt nöjd med folksams försäkringar :cool:
Frasseoo 2006-10-10, 08:34 Hej!
Jag vänder mig mot att man säger ett försäkringsbolag är si och ett annat är så....
Totalt jobbar runt 30 000 personer med försäkringar i Sverige.
Det finns både änglar och rötägg bland dessa.
Mest änglar;)
Pontevecchio 2006-10-10, 08:37 De kanske inte har skrivit ut det än?
Har hört talas om en ny lag från årskiftet som ska göra att man får byta bolag även under året, dvs inte bara vid årsförfallodagen.
Nån som hört om detta kommer gälla även djurförsäkringar?
De kanske inte har skrivit ut det än?
Men verkar inte det skumt? Att de skulle skicka ut ett brev om ändringar och inte ha det på hemsidan? Jag har inte fått nåt brev om ändrade villkor...
/Mierna -mycket skeptisk och hoppas allt är feeel
Frasseoo 2006-10-10, 08:48 Hej!
Enligt försäkringsavtalslagen är ett försäkringsavtal ett år.
Har man skada och är missnöjd med regleringen av denna får man byta bolag.
PÅ samma sätt får bolaget säga upp en försäkring vid skada.
Bolagen använder endast denna paragraf vid försäkringsbedrägeri eller misstänkt försäkringsbedrägeri.
Tex om kunden inte lämnat riktiga uppgifter vid införsäkran eller skadereglering. Detta är tyvärr inte så ovanligt som man kunde hoppas.
/Frasse
Pontevecchio 2006-10-10, 09:01 Det jag menade var att denna skulle ändras?
Att man får säga upp försäkringen mitt i ett försäkringsår oavsett anledning.
Pontevecchio 2006-10-10, 09:02 När har du årsförfallodag? Vissa hade kanske det 31/9, ändringen trädde i kraft den 1/10 så då får de inte det ändrat förräns nästa år.
Troligen därför de inte skrivit ut det än. Försämringar håller man tyst om ;)
Jo, men informationen är väl i första hand till för den som ska nyteckna? Då är det ju fel att inte ha de aktuella villkoren uppe, det blir ju falsk marknadsföring?
Eller?
Frasseoo 2006-10-10, 09:33 Nix!
Den gamöa försäkringsavtalslagen var från 1926.
Försäkringsavtalslagen ändrades den 1/1 2006.
Ändringen föregicks av en stor utredning, sannolikheten att den skall ändras återigen är minimal.
Har man inte ändrat på 80 år dröjer det nog till nästa ändring.;)
Frasse
Hej!
Jag vänder mig mot att man säger ett försäkringsbolag är si och ett annat är så....
Totalt jobbar runt 30 000 personer med försäkringar i Sverige.
Det finns både änglar och rötägg bland dessa.
Mest änglar;)
Jag kan ju tillägga att jag alltid fått ett mycket trevligt bemötande från Agria. Jag bytte bara för att de blev för dyra;)
Sen vet man ju inte, i vissa fall skulle kanske de som haft problem med försäkringen haft lika mycket problem om de haft ett annat bolag?:crazy:
Jag fick ett brev i och med att min försäkring förnyades (ett år sedan jag tecknade den). Det står så här:
"På grund av ökade skadekostnader måste vi göra vissa förändringar i försäkringen. Förändringarna gäller vid huvudförfallodag från coh med den 1:a november 2006. Självrisken i veterinärvårdsförsäkringen ändras så att den nu är 2500 kronor plus 10% av överskjutande kostnad. Dessutom justeras premien för veterinärvårdsförsäkringen något. Hur premien blir för just din försäkring framgår av försäkringsbrevet."
*KL*
Det som Folksam gör nu är egentligen väldigt lättgenomskådligt för vad gör man när man kommer in som ny på en marknad? det går inte att köra samma villkor som de andra man måste göra något nytt med MYCKET bättre villkor än de andra bolagen även om detta innebär förlust för det nya bolaget. Men vad som händer är att man "snor" kunder från de andra bolagen och på så sätt får en stor kundstock och som vi alla kan läsa här inne så är det inte många som vågar byta tillbaka när man väl bytt eller tecknat nytt avtal...
Själv var jag ju dum som gick på det men flyttade ju som tur var inte över någon häst...
jag är också nöjd med if. Har inte haft några problem att få ut några pengar från dom när olyckan varit framme. Däremot så har folksam bara krånglat och hittat på olika ursäkter varenda gång...
Frasseoo 2006-10-10, 12:58 Hejsan!
Här kommer texten i försäkringsavtalslagen (FAL)
Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens
utgång, om
1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt
denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande
omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte
har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse
för försäkringsförhållandet.
Om inte annat anges, får uppsägningen verkan dagen efter den dag då
den kom fram till försäkringsbolaget. Försäkringen kan också sägas upp
med verkan från och med en viss dag i framtiden.
Om försäkringstagaren efter förnyelse enligt 4 § tecknar en motsvarande
försäkring hos ett annat försäkringsbolag utan att betala premie för
den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan.
/Frasse
Har Agria så lång tid? Det visste jag inte. Fasiken Agria blir ju bara bättre och bättre igen.
Veronika 2006-10-10, 13:40 I mitt brev står det ingenting om de 10%. I och för sig kom väl brevet i samband med min huvudförfallodag i juli.
Står bara såhär: "De nya villkoren gäller för försäkringar med huvudförfallodag från och med den 1 okt 2005.
#Självrisken höjs till 2500 kr.
#Försäkringens giltighetsområde utökas till att gälla inom Europa
#Premien för vet.vårdsförs. höjs pga ökade skadekostnader
#Premien för A2 begränsad livförsäkring höjs."
Så när kommer detta med 10%att träda i kraft då för vår del som har huvudförfallodag nästa år?
Men om man skulle vilja byta bolag mitt under försäkringsåret är det väl bara att "glömma" att betala premien :devil: :angel:
Pontevecchio 2006-10-10, 13:44 vid nästa huvudförfallodag.
Så du är en av de lyckligt lottade..
Veronika 2006-10-10, 13:56 vid nästa huvudförfallodag.
Så du är en av de lyckligt lottade..
Okej, vad bra!
Jag hade ju iofs ändå tänkt att byta bolag eftersom jag har de andra tre i Agria..
Har Agria så lång tid? Det visste jag inte. Fasiken Agria blir ju bara bättre och bättre igen.
Om dom är billiga beror på fallet.
Min gamla Agriaförsäkring och nya IF kostar lika mycket (IF något billigare).
Ex. Om hästen blir sjuk och kräver veterinärvård för 5000:- inom en 100 dagars period + mediciner för 500:- skulle det ha kostad 3250:- med min gamla Agria-försäkring och 2000:- med min nya IF. Om perioden är 140 dagar blir det bättre med Agria (fortfarande 3250:-).
Om hästen blir rejält skadad och kostar 50000:- inom en 200-dagars period plus 1000:- i medicin kostar IF 4000:- och Agria 10500:-
Pontevecchio 2006-10-10, 15:21 Beror på vad du väljer.
Du kan ha fast självrisk med bara 1500kr hos Agria.
Men självklart höjs premien då.
Så det är bara att välja nivå.
*knapplån*
Tänkte jämföra lite villkor och premier för olika försäkringar om någon är intresserad...
Häst: Svensk Halvblod, Valack född 2002 användningsområde: ridning
Livförsäkrad 40 000
Folksam
A1
Vet vård 50 000
Självrisk 2500kr plus 10% (självriskperiod 120 dygn)
Kostnad: 5909/år 492,50/månad
Agria
A1
Vet vård 60 000
Självrisk 2300 (100% ersättning) (självriskperiod 125 dygn)
Agria plus (ersätter bla veterinärens resor, mediciner på recept, djurambulans...)
Kostnad: 7872/år 656kr/månad
IF
A1
Vetvård extra 100 000 (ersättning för ambulans, vet resor, medicin, rehab...)
Självrisk 2000kr (100% ersättning) (självriskperiod 100 dagar)
Kostnad: 7200kr/år 600kr/månad
Sveland
A1
Vet vård 100 000 (100% ersättning) (självriskperiod ??? dagar)
Kostnad: 7575kr/år 631kr/månad
Jaha då damp det ner ett brev från folksam! De meddelar att de ska ändra sina försäkringsvillkor. Självrisken ligger kvar på 2500kr (som det höjde för något år sedan från 2000kr) men nu ska de dessutom ha 10% av överskjutande kostnad!!
Jag har alltid haft folksam till mina djur, då förra hästen skulle försäkras så var folksam ensamma med att ha 100% ersättning, vilket de allra flesta bolag nu efterföljt.
Men nu är jag besviken! Då min fyraåring som jag snart haft i ett år har varit försäkrad i folksam sedan födseln så är jag inte pigg på att byta försäkringsbolag efter att ha hört skräckhistorier om skador som ej blivit ersatta av det nya bolaget då de hävdar att skadan funnits innan hästen försäkrades hos dom!
Finns det fler än jag som har folksam och som reagerat på detta???
Detta är ju PISS!!
Folksam valde jag just för att de erbjuder 100% efter självrisk.
Ska de göra såhär kan de väl vara vänliga att ge ngt i gengäld tex höja självriskperioden?
*knapplån*
Tänkte jämföra lite villkor och premier för olika försäkringar om någon är intresserad...
Häst: Svensk Halvblod, Valack född 2002 användningsområde: ridning
Livförsäkrad 40 000
Folksam
A1
Vet vård 50 000
Självrisk 2500kr plus 10% (självriskperiod 120 dygn)
Kostnad: 5909/år 492,50/månad
Agria
A1
Vet vård 60 000
Självrisk 2300 (100% ersättning) (självriskperiod 125 dygn)
Agria plus (ersätter bla veterinärens resor, mediciner på recept, djurambulans...)
Kostnad: 7872/år 656kr/månad
IF
A1
Vetvård extra 100 000 (ersättning för ambulans, vet resor, medicin, rehab...)
Självrisk 2000kr (100% ersättning) (självriskperiod 100 dagar)
Kostnad: 7200kr/år 600kr/månad
Sveland
A1
Vet vård 100 000 (100% ersättning) (självriskperiod ??? dagar)
Kostnad: 7575kr/år 631kr/månad
I det här exemplet är Folksam billigast, förutsatt att det inte händer något. För händer det något dyrt så blir det snabbt stora summor av de där 10% :eek: Se gärna mitt tidigare räkneexempel som alltså grundade sig på samma månadsavgifter för en D-ponny valack f. -00. Mer valuta för pengarna hos IF, alltså.
När jag valde Agria från början var dom billigast och bäst, för mig i varje fall. Risken finns ju att IF försämrar villkoren så jag måste byta igen.
Vad ni än har för försäkringsbolag så tänk på att 10% kan svida i kassan!:smirk: Förmodligen är det mindre smärtsamt med en kortare självriskperiod.
Lovisaleonora_ 2006-10-10, 18:30 *knapplån*
Har varit nöjd med Folksam (om man bortser från deras totalvidriga-störtsugiga administration som ALDRIG har fungerat). Men det blev verkligen en kalldusch med beskedet om ändringar i självrisk.
Surt nog har hästen fyllt 16 år, och det är omöjligt att försäkra in den i IF (som jag hade som alternativ).
Har också funderat skarpt på att köra oförsäkrat, vi har ändå bestämt oss för att hästen ska få somna in om det blir tal om t ex buköppning eller benåkommor med lång konvalcens.
Frasseoo 2006-10-11, 08:44 Om du är orolig för buköppningar, benbrott osv kan du
välja en billig begränsad veterinärvårdsförsäkring.
Kolla med de olika bolagen, deras varianter kan heta lite olika.
Det är ett billigt alternativ för de stora katastroferna.
Jag tror att Agrias heter vetvård bas, Folksams heter katastrof ( den är lite mindre täckande), Ifs heter begränsad veterinärvård, Svelenad begränsad veterinär vård. (I sveland kan man vad jag förstår endast teckna den på trav- och galopphästar)
/F
Lovisaleonora_ 2006-10-11, 09:56 Tycker att premien rakat i höjden så att det gränsar till att inte vara lönt med försäkring.
Frasseoo 2006-10-11, 10:56 Ja visst går priserna upp.
Anledningen är att veterinärkostnaderna går upp.
Jag har roat mig med att kolla detta.
I snitt har konsumentprisindex gått upp med 2-3 % per år.
Veterinärvårdskostnaderna har ökat 6-7%.
Det låter kanske inte så mycket men det blir mycket om man räknar
ihop. En behandling som kostade 2000 kr för tio år sedan kostar enligt ovan 3755 kr idag.
Det är en ökning med 87%.:eek:
Man kan se detta på två sett:
a) tur att veterinärmedicinen gått framåt.
b) överbehandling eller ej??
Sedan kan man fråga sig vem skall betala?
Ja, det blir vi djurägare i förlängningen.
/Franz
olgaklara 2006-10-11, 18:59 *kl*
Vad kul det blir med alla 6st hästarna i Folksam :crazy: Frågan är om man nu inte skall vända sig någonannanstans istället.
Iof har jag ju den obegränsade vetvården och det är rätt värdefullt
*kl*
Vad kul det blir med alla 6st hästarna i Folksam :crazy: Frågan är om man nu inte skall vända sig någonannanstans istället.
Iof har jag ju den obegränsade vetvården och det är rätt värdefullt
Tja, kollade för egen räkning idag upp:
Svhbl Valack -99 A1 á 50 000kr
Agria: 8952kr Folksam: 7500kr
Svhbl Sto -00 A1 80 000kr,
Agria: 14 154kr Folksam: 12 000kr
Skillnader:
Agria självrisk: 2300kr Folksam självrisk: 2500kr
Agria vetvård: 60 000kr Folksam vetvård: 50 000kr
Agria sp: 125dagar Folksam sp: 120dagar
Agria ersätter 100% Folksam 90%
Agria blir dyrare om du delar upp till månadsbetalning, Folksam har samma premie oavsett betalningsalternativ.
Jag har haft förmånen eller oturen hur man nu ska uttrycka det att ha haft med alla fyra bolagen att göra när det gäller häst som dött.
Agria tog litr mer än 3 månader innan utbetalning och då avlivades ändå hästen ändå direkt på djursjukhuset.
Sveland tog ca 1,5 månad, hästen avlivad hemma av veterinär.
Folksam otroligt snabba, tre dagar, pengarna på kontot innan besked om att försäkringen tog dödsfallet. Hästen avlivad akut hemma.
IF hästen dog under veterinärbehandling, ännu inte ens hört ifrån dom trots att hästen varit död i snart två månader.
Det är inte så våldsamt hemma hos mig som det kan låta som men det finns gått om hästar både mina och andras.
Det här är ju också något att tänka på när man väljer bolag. Hur länge kan man själv vänta på pengarna? Vill man ha dem fort eller kan man vänta ett par månader på att få dem?
skaraborg 2006-10-11, 21:58 Har ringt runt och försökt nyförsäkra ett 16-årigt halvblodssto, stört omöjligt överallt. Inte ens katastrofförsäkring eller liknande hos vårt bolag (F..sam). Hästen är frisk och fräsh, men numera kör vi oförsäkrat.
förutom att hon finns med på vår LF gårdsförsäkring ifall stallet skulle brinna.
Med tanke på vad man betalar i försäkringar för sina hästar och ponnyer och hund så skulle man kanske sätta in pengarna på ett speciellt konto istället. Törs inte räkna ihop summorna.
Sen har vår rottis en försäkring som är dyrare än ponnyerna.
Och sen har man bilarna...:mad:
och olycksfallsförsäkringar...
och så kommer det oranga kuvertet...:cry:
och så skatt...:eek:
näe
Nu kommer jag inte ihåg hur länge jag fick vänta innan dåvarande JFB betalade ut ersättningen vid nödslakt av min första häst -88, men Agria ersatte mig med både veterinärvård + livvärde på mindre än en vecka när jag tvingades nödslakta min andra häst förra sommaren. Veterinärvård = mina veterinära utlägg. Nu kunde jag iofs åka in direkt med papperna till kontoret så de inte behövde skickas med brev vilket säkert snabbade upp det hela. Efter över 21 år med Agria(fd JFB) så har jag aldrig haft det minsta lilla problem med dem oavsett djurslag eller anledning till varför jag behövt utnyttja försäkringarna. :bow:
Hellstone 2006-10-12, 08:24 Känner oxå att Folksam har stigit i priser....:cry:
hade en ponny på folksam som jag var tvungen att ta bort och det var inge problem, jag fick ut försäkringen utan några problem.
På nästa häst ville jag ju oxå ha folksam, men nu är jag därimot inte nöjd. Skulle operera denna här för lösa benbitar och fick stå för detta själv. tråkigt men jag var ärlig och sa som det var, att jag visste om den lösa biten när jag startade min försäkring.
De jag inte gillar egentligen är att självrisken har blivigt hög, och rörlig visste jag inte ens att den var...!!
har då en häst som tyvärr är ganska känslig, behöver veterinärvård ganska ofta...
Kan det vara värt att byta till Agria eller Sveland??:confused:
*KL*
jag tror att det kommer komma mer "bonussystem" inom djursjukvården, det har redan vissa bolag, viss % rabatt efter skadefritt/ej utnyttjad försäkring år.
Pontevecchio 2006-10-12, 09:04 If har bonus på årspremien, agria har rabatt på självrisken.
Är det någon som vet hur de olika bolagen skiljer sig åt inom de olika rasgrupperna?
Alla här pratar om halvblod, som ju är i rasgrupp tre (den dyraste), medan jag som har en häst i rasgrupp ett inte vet om det är andra skillnader, eller om bolagen skiljer sig åt på ungefär samma sätt, premiemässigt?
Förra året kostade min häst:
Lipizzaner 11 år, A1 60000, A2 15000, obegränsad veterinärvård, hos Folksam 8449:-/år (704:-/mån)
I år är försäkringen höjd, men har inte nya försäkringsbrevet tillgängligt just nu...
Har också annan ras än halvblod men som antagligen verkar hamnar i olika kategorier beroende på bolag då det skiljer sig gigantiskt i premie. Valde också Folksam, bytte från Sveland för 2.5 år sen. Ringde då runt och jämförde, räknade på olika räkningssummor för att komma fram till det bästa och då var ju Folksam överlägset. På premien skiljde det oerhört mycket jämfört med Agria. Då, för 2.5 år sen blev min premie hos Folksam ~2800kr/år 25000liv och 50000 vetvård, hos Agria skulle samma premie med samma siffror hamna på 4300kr/år. Premien hos Folksam var då ändå billigare än Svelands MED rabatt för 4 års skadefrihet som jag hade. IDag ligger premien på 3100kr/år alltså inte någon gigantisk ökning på 2.5år, en hundralapp per år, helt ok tycker jag.
Visst är även jag besviken på Folksam att de lagt på 10% då det var den stora anledningen till att jag bytte. Samtidigt känns det som att de 10% inte gör vare sig till eller från i den stora konkursen om hästen skulle gå och skada sig allvarligt. Nu får jag bara lägga undan 10000kr i en buffert för det täcker ju en räkning, inkl självrisken på upp till 75000kr (vid obegränsad vetvård) vilket ändå känns som ett tak, etiskt sett, på vad jag skulle utsätta min häst för.
Angående bemötande så har jag inga problem. Har haft ett skadefyllt 1.5år och inte ett knyst från Folksam, de har ersatt och snabbt kom pengarna den enda gång som jag inte reglerade direkt hos klinik.
Jag jobbar delvis gentemot försäkringbolagen i mitt jobb men med smådjur och där är det Agira som krånlgar mest så jag skulle inte välja dem om de inte ändrade villkor och premier i en fantastiskt positiv riktning.
Både på agrias och if´s hemsida kan man beräkna premien!
|