Visa fullständig version : Älgjaktsäsong

AKB
2006-10-09, 11:30
Vågar ni er ut i skogen när det är jakt?
Om inte, vad hittar ni på istället?
Har lite problem,vi har varken ridbana eller ridhus att hålla oss till när det är jakt..:(

ponnylollo
2006-10-09, 11:35
Samma här!! Jag brukar rida i skogen iallafall :D:D och sen på helgen så kan vi rida till ett ridhus men det tar en liten stund:(

Mirre
2006-10-09, 11:49
Nej!:crazy:
Jägarna här är oftast gubbar på 60+ som varken ser eller hör och är smått livsfarliga hela bunten:eek:

Mötte två förra året varav en hävde ur sig: " Bäst du håller koll på hästen så vi inte skjuter den":eek: Man ser väl för fan skillnad på en älg och en häst!:crazy:

Vi hyr paddocken eller håller oss i hagen och på stallplanen. Eller åkern

Hillabilly
2006-10-09, 11:49
Ett bra tips är att klä på sig reflexväst och alla andra reflexer man har. Sjung gärna högt så du hörs när du kommer :D

mirage_
2006-10-09, 11:50
Njae, jag stannar helst på stubbåkern. Om jag absolut måste ut i skogen så har jag reflexer och färgglada kläder - även om det är mitt på dagen.

ujent96
2006-10-09, 12:01
Köpte precis ett ridtäcke i reflexmaterial... jag har itne så många alternativ då jag har en häst som är under igångsättning efter en skada....jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

mirage_
2006-10-09, 12:05
Köpte precis ett ridtäcke i reflexmaterial... jag har itne så många alternativ då jag har en häst som är under igångsättning efter en skada....jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

Jaa, i pappas jaktlag gör de det iaf.

Superbiddi
2006-10-09, 12:10
Har precis samma problem. Vart tusan ska man nu rida..??
Min häst hatar att jobba i paddoken. Och alla bra ridvägar är på jaktmarker. Det är väl som värst nu när det hela börjar och lugnar nog ner sig om nån vecka får jag hoppas.
Men så länge får det bli att rida vid skymmning och mörker och det är väl lika bra att vänja sig för snart kommer vintern med sitt mörker.

Ett alternativ kan ju också vara att ringa till jaktlaget och fråga vilka dagar de har planerat att jaga och vilka tider ..

Lucsy
2006-10-09, 12:20
Visst vågar man väl sig ut i skogen, men man får ju vara extra försiktig, klä på sig reflexväst och färgglada kläder.

Du behöver ju inte rida mitt ute i skogen eller över kalhyggen där det oftast sitter jägare på pass.

Men längs med grusvägar eller bredare gräsvägar tror jag inte det skall vara någon fara.

Oftast är det väl värst första dagen och kanske andra dagen, då jägarna kanske är "lite heta på gröten" att få skjuta, så då kanske man skall låta bli att rida, sedan brukar de flesta jag har hört jag på första helgen också?

Men samtidigt har också jägarna ett ansvar att NOGA titta INNAN de avlossar skottet, det lär man sig på jägarexamen, kanske inte de gamla gubbarna har gått jägarexamen, men om du klär dig färgglatt :) så skall de säkert kunna se skillnad på häst och älg ;)

Älgjakten pågår hela dagarna, från solens uppgång till dess nedgång.

Zuzzi
2006-10-09, 12:26
Det ska inte vara någon fara IGENTLIGEN att ge sig ut då dom inte får jaga i mörker eller om de inte har sikt framför och bakom älgen

Förut har jag hållt mig borta jämnt från skogen men nu utrustar jag både mig själv och hästen med reflexer även på ljusa dagen, rider helst inte ensam heller men har jag ridsällskap så babblar jag gärna på med den extra högt

Undviker ställen där det kan tänkas finnas pass. Hästen är numera inte skotträdd heller så jag rider ut i skogen

Här hemma där jag har hästen på sommarbete är jag inte orolig när vi ger oss ut. Vi känner till alla i jaktlaget i det här området och de är erfarna jägare som tänker efter före de skjuter

Hillabilly
2006-10-09, 12:27
Ett annat problem än jägares eventuella problem med att skilja mellan älg och häst;) är ju också förlupna skott.

Visst borde väl rent teoretisk ett skott som missar sitt mål, (förhoppningsvis älg), kunna fortsätta en bra bit och träffa en ryttare, även om det inte var målet?

Asphyxia
2006-10-09, 12:28
Zindy16:
Var inte så säker på att alla ser skillnad på en häst å en älg. Man hör ju hur många som skjuter sina egna hundar av misstag under jakten. Men det värsta jag hört var när de på radio berättade att det galnaste en jägare skjutit på och trott varit en älg... var en VIT VOLVO. Så jag aktar mig! :D

Lucsy
2006-10-09, 12:30
Zindy16:
Var inte så säker på att alla ser skillnad på en häst å en älg. Man hör ju hur många som skjuter sina egna hundar av misstag under jakten. Men det värsta jag hört var när de på radio berättade att det galnaste en jägare skjutit på och trott varit en älg... var en VIT VOLVO. Så jag aktar mig! :D

Därför är det bäst att hålla sig undan de första dagarna på älgjakten då alla skjutglada jägare kommer ur sina iden och siktar på allt som rör sig :mad:

Alazan
2006-10-09, 12:44
Jag rider ändå men hänger på varenda reflex jag har, både på mig och hästen. Har faktiskt blivit "hotad" när jag red på en allmän väg iförd reflexkläder som vägarbetare har och en massa på hästen också. Hästen var vit och det var mitt på ljusa dagen, ändå fick jag höra att de höll på att skjuta mig. Till råga på allt kunde de ju inte hålla rätt på sina hundar som sprang och nafsade hästen i hasorna....:mad:

Psykskaft
2006-10-09, 12:47
Klart att jag vågar mig ut, men jag har det så bra att pappa + syster jagar så jag vet vart dem jagar. Men jag känner det så att bara jag har tydliga kläder på mig så finns det ingen fara.

Och det finns tyvär många myter runt älgjakt, visst finns det sanning i vissa men alla, de skjuter inte på allt som rör sig i buskarna. (Inte våra lag här uppe ialf)

axel
2006-10-09, 13:04
Det tar en ca. en timme innan det blir mörkt efter solnedgången, då kan man rida.
Hos oss sätter de upp skyltar NÄR de är ute, vilket inte sker dagligen.

kem
2006-10-09, 13:30
Man är ju illa tvungen. Har redan tagit för vana att alltid klä på oss ordentligt med reflexer, och kommer nog att hålla mig på lite ordentligare grusvägar framöver. Har någorlunda koll på var de byggt sina torn etc, så sånt håller jag mig undan från.

Smulu
2006-10-09, 13:52
Ett litet tips är att se till att ha något rött på sig. Jägarna brukar ha ett rött band runt hatten. För att andra jägare ska se.

Annars, färgglatt, reflexer. och väsnas, sjung, prata mm mm.

Superbiddi
2006-10-09, 14:25
Jag känner att det farliga är ju inte att de skulle missta mig och hästen för en älg utan att skott kan missa eller gå igenom och stutsa vidare och råka träffa oss.

Fnytt
2006-10-09, 14:34
som tur är har vi hästen precis brevid ett litet naturskyddsområde. litet och så finns det inga älgar(tror jag :crazy: ), ingen älgjakt iaf, där finns alla möjliga backar osv. annars rider jag i ridhuset eller på nån av utebanorna.

Fnytt
2006-10-09, 14:35
som tur är har vi hästen precis brevid ett litet naturskyddsområde. litet och så finns det inga älgar(tror jag :crazy: ), ingen älgjakt iaf, där finns alla möjliga backar osv. annars rider jag i ridhuset eller på nån av utebanorna.

Fnytt
2006-10-09, 14:35

ang
2006-10-09, 14:45
Visst skulle vi göra det, men vi gör det inte. Dels hinner vi inte för att jakt sker i dagsljus och då är man oftast på jobbet.
Dels av hänsyn till jägare för att det ändå i princip bara är jakt första veckan måndag - onsdag/ torsdag och därefter eventuell jakt på helger framåt nyår. Eftersom de ändå också ofta är skogsägare så kan vi visa den hänsynen den första älgjaktsveckan, de har ju inget emot att vi rider där andra gånger. Längre fram, vid risk för helgjakt, brukar vi kolla vilka områden det jagas i och om möjligt undvika dessa. Och reflexväst åker ofta på.
Sen tillkommer det faktum att det finns drivande hundar som också sätter sprätt på flera arter än älg, så det kan vara oroligt i skogen.

Endera så vilar vi hästarna några dagar eller tar kortare skrittpass på vägar etc. Eller longerar nån dag.

mirage_
2006-10-09, 15:11
Jag kom på att lagen har ju fått restriktioner att inte skjuta så mkt älg i år, eftersom älgstammen tunnats ut så kraftigt. Kanske blir de klara fortare då. Eller så tar det ännu längre tid innan de skjutit fullt för att de inte hittar några älgar. Äsch...

Paxido
2006-10-09, 15:12
Jag skulle, i din situation, rida ut ändå, men med färgglada, starka färger på både hästen och mig. Om ni inte har några lugna vägar att rida på i närheten..? Eller kanske rida i någon hage?

Carolina
2006-10-09, 15:19
Jag brukar inte rida i skogen, om du rider på vägarna så kan ja garantera att det inte är någon som kommer att skjuta er!
Jag vägrar att bara hålla mig på en barna bara för att dom ska hålla på inne i skogen och grejja:smirk:, eller om det är något ställe som jag är lite osäker på så brukar ja hålla på att prata väldigt högt, hahha bara för att dom ska "höra" mig, men dom hör också att det är hov steg som låter, det är lite skillnad mot en älg om ja säger så..

Lycka till under jakt säsången;)

//c

ang
2006-10-09, 15:35
Jag vägrar att bara hålla mig på en barna bara för att dom ska hålla på inne i skogen och grejja:smirk:
Eh?! Det är oftast inte ens EN VECKA det rör sig om - vad sägs om att visa lite hänsyn?

Det är just en sån här attityd som gör att man kommer på kollisionskurs och läget är för det mesta som så att fler jägare än hästägare är markägare. Jag kan uppriktigt sagt inte fatta vad ryttare har att vinna på en eventuell konflikt?

Gnist
2006-10-09, 15:38
jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

Eftersom man inte får skjuta djur innan det ljusnar och efter det börjat skymma, så: Ja, älgjakt sker mestadels på dagtid.

Gnist
2006-10-09, 15:44
Visst borde väl rent teoretisk ett skott som missar sitt mål, (förhoppningsvis älg), kunna fortsätta en bra bit och träffa en ryttare, även om det inte var målet?

Ja, eftersom en avlossad kulla teoretiskt kan färdas x 1000 meter (beroende på kaliber, vinkel skottet avlossades från etc.). Oftast stoppar ju kullan upp i ett träd, så risken är minimal att man ska träffas av en förlupen kula

allroundhästarna
2006-10-09, 16:05
Jag ringer till jaktledaren för området och kollar när/om dom jagar. Oftast avbryter dom jakten (hos oss) vid 15-tiden så då kan man riskfritt rida ut i skogen, men jag kollar alltid. (Sambon är även med i ena jaktlaget så han vet att han ska höra av sig så fort dom avbryter jakten)

Hillabilly
2006-10-09, 16:30
Ja, eftersom en avlossad kulla teoretiskt kan färdas x 1000 meter (beroende på kaliber, vinkel skottet avlossades från etc.). Oftast stoppar ju kullan upp i ett träd, så risken är minimal att man ska träffas av en förlupen kula

Ujuj, så skulle man bli träffad av en förlupen kula så skulle det vara maximal otur. Varför ta risken? Det rör ju sig som sagt endast om en vecka. Har man ingen annanstans att rida kanske man kan lägga in en veckas vila, det mår alla hästar bra av emellanåt.

rantis
2006-10-09, 18:59
Jadå ! jag ridr i skogen i allafall, men bara på eftermiddan å då har alla jägare åkt hem igen, iallafall här. På helgerna har jag reflex väst så jag ska synas lite mera bara, å så ridr jag inte där jag vet att de jagar :smirk:

Björk
2006-10-09, 19:25
Har lite problem,vi har varken ridbana eller ridhus att hålla oss till när det är jakt..:(

Jag rider ändå. Första älgjaktsveckan (som började idag häromkring) brukar jag undvika småstigar och liknande. Mest av hänsyn till jägarna faktiskt. Jag rider i skogen året runt och då kan de ju få vara "ifred" sin första vecka och jag låta bli att störa viltet.

Ännu har jag inte blivit skjuten; trots en musblack häst. ;)

Björk
2006-10-09, 19:26
...jag vet dock inte om de brukar jaga mitt på dagen- någon som vet det?

Jojomen. Det är ju när det är ljust som de jagar. Här är det väldigt lugnt på jobbet just denna vecka - jägarna tar semester för att kunna ägna sig åt jakten!

Björk
2006-10-09, 19:30
Ett annat problem än jägares eventuella problem med att skilja mellan älg och häst;) är ju också förlupna skott.

Jo, det skulle kunna hända. Men enligt reglerna så får en jägare inte skjuta om de står så till att kulan riskerar fortsätta långt ifall de missar. De får alltså tex inte skjuta i uppförsbacke utan ska se till att kulan går ner i backen. Sambon säger att det heter att man "måste ha kulfång". Det är därför passen oftast är höga; då får man ju naturligt ett kulfång. Sen är ju frågan om alla efterlever det, men en seriös jägare ska alltså göra så.

ejn
2006-10-10, 06:57
*kl*

Här är jägarna verkligen seriösa. De kom i förra veckan upp till stallet med en lapp där det står vilka dagar och tider som de ska ha sin jakt på. Tycker jag var toppen!

Här hos oss och många jaktlag här runt om jagar bara intensivt första veckan (många har "normala" jobb och tar semester 1 vecka) på älgjakten. Sedan jagar de bara på lördagar tills deras kvot är skjuten...

Zelma
2006-10-10, 07:25
Prata med jägarna vet ja' och fråga dom om var det är lämpligt att rida och vilka dagar och när på dygnat dom är ute och jagar :idea:

Jag hugger alltid någon ur det jaktlaget som jagar där jag vanligtvis rider för att fråga. Det uppskattar dom och är väldigt tillmötesgående! :bow:

Fick förklarat för mig nu före älgjakten att anledningen att dom inte vill att jag ger mig in i skogen då, är inte för att dom kan ta fel, utan för att det är väldigt lätt att en kula från älgstudsaren hamnar fel :crazy: , således är det en större fara att råka bli träffad eller att hästen blir träffad av en kula som inte når sitt tänkta mål, dvs älgen.

Annars är det inga problem öh, bara att rida på och dom är alltid lika glada o snacksaliga när vi krockar med varann där ute :D

Nu vet jag ju också att dom bara jagar lör-sön. Men har hört andra jaga nu under veckan runt om oss. Så jag håller mig bara där jag känner till jaktlaget nu :)

LinnéaL
2006-10-10, 08:06
Å vilka toppenjägare du har! :)

ang
2006-10-10, 08:28
Vi har också bra jägare - för att inte tala om skogsägare. Den som vid avverkning av ett rejält område krävde av skogsbolaget att ridstigarna skulle sparas och inte köras sönder är ju en ängel!! :bow:

LinnéaL
2006-10-10, 08:34
Å, sådana är guld värda! Tänk vad mycket mer friktionsfritt tillvaron i skogen kan förflyta om vi alla lägger manken (;)) till lite grann. Ryttare, hundägare, jägare, skogsarbetare, crossförare, skidåkare och orienterare.

:bow:

axel
2006-10-10, 09:01
Å, sådana är guld värda! Tänk vad mycket mer friktionsfritt tillvaron i skogen kan förflyta om vi alla lägger manken (;)) till lite grann. Ryttare, hundägare, jägare, skogsarbetare skidåkare och orienterare.

:bow:, crossförare,
Dessa o även gubbar på 4-hjulingar har inget i skogen att göra!

allroundhästarna
2006-10-10, 09:13
Det rör ju sig som sagt endast om en vecka.

Här hos oss i mitten av vårt avlånga land har vi älgjakt 4-17/9 och 11/10-31/1 2007
Så här har vi älgjakt ända till sista januari nästa år så om vi skulla ha hästarna vilande så skulle dom vila mest hela året.

*Tilda*
2006-10-10, 09:14
Här är Älg jakten inställd i år så i år vågar man sig nog ut, men de är nog endå bäst att ha reflexer på sig i skogen, så de inte tar en för ett rådjur eller så!! :p

Carolina
2006-10-10, 09:37
Det är inte riktigt så ja menar, jag vill inte komma i någon konflitk eller dylikt, det jag menade var att ja inte tänker hålla mig på någon barna i en hel vecka utan jag rider ut, men man behöver inte rida i skogen utan på vägarna!!!
Sen kan man juh alltid prata med jaktledaren och höra om detta är något problem, vilket jag har gjort och om man inte vill göra det så finns det alltid någonting som heter allemansrätt...
Jag tycker inte att det finns någonting att konflikta i, dom jagar i skogen och jag rider på vägen, jag ser inget problem med detta och det värkade inte dom göra heller!!

Carolina
2006-10-10, 09:39
Eh?! Det är oftast inte ens EN VECKA det rör sig om - vad sägs om att visa lite hänsyn?

Det är just en sån här attityd som gör att man kommer på kollisionskurs och läget är för det mesta som så att fler jägare än hästägare är markägare. Jag kan uppriktigt sagt inte fatta vad ryttare har att vinna på en eventuell konflikt?

Det är inte riktigt så ja menar, jag vill inte komma i någon konflitk eller dylikt, det jag menade var att ja inte tänker hålla mig på någon barna i en hel vecka utan jag rider ut, men man behöver inte rida i skogen utan på vägarna!!!
Sen kan man juh alltid prata med jaktledaren och höra om detta är något problem, vilket jag har gjort och om man inte vill göra det så finns det alltid någonting som heter allemansrätt...
Jag tycker inte att det finns någonting att konflikta i, dom jagar i skogen och jag rider på vägen, jag ser inget problem med detta och det värkade inte dom göra heller!!

LinnéaL
2006-10-10, 09:41
Hos oss har de en bana i ett kalhygge i vår skog. Och de är jättenoggranna med att puttra dit och tillbaka utan att skrämma hästarna. Har på ett annat ställe varit med om crossförare som INTE tar hänsyn. Det är inte roligt alls.

pascalle
2006-10-10, 13:34
jag håller mig på de lite större grusvägarna och undviker att rida på de ställen där jag vet att de har älgtorn (vilket är typ överallt..)

Sen kan man ju alltid hänga på sig massa reflexer och färgglada kläder.

SorosBoko
2006-10-10, 20:41
på med reflexer på hästen, oavsett var kockan är och om det är ljust, och sedan gärna ha sällskap med någon eller iallafall sitta och prata HÖGT med hästen...!
ser nog ganska kul ut ibland..:)

eerie
2006-10-11, 14:38
tja jag brukar faktiskt rida ut i skogen ändå. vara lite på min vakt sådär men... jag red förut en häst som bara inte klarade av att rida i paddocken så det var bara skogen som gällde då, det fanns liksom inget val. men man får anpassa sig och kolla upp vars dom håller hus

Matiz
2006-10-11, 14:54
Jag red ut i skogen häromdagen och då hade jag en orange reflexjacka på mig. På hästen hade jag reflexförbygel, benreflexer och en reflexgrimma.
Dock brukar jag hålla mig på grusvägar. Där ser jag oftast inga jägare.

Sparf
2006-10-11, 17:13

Jag har i stort sett bara ridvägar i skogen och nu på älgjakten, iallafall de två första veckorna, så är det lite kärvt..
Jag rider på stubb och i paddock om jag inte frågar vart folket ska jaga så kan jag anpassa ridturerna efter det.
Egentligen ska man kunna känna sig säker ute i skogen även fast det är älgjakt, på så vis att en jägare aldrig ska skjuta på något som han/hon inte ser ordentligt vad det är, men tyvärr händer det ju att ickeälgar blir skjutna... förra året vart väl en jaktkompis till någon skjuten för att jägaren TRODDE att det var en älg.. eller har jag fel?

Det bästa är, om man ändå måste rida i skogen, är att ta på sig en så lysande reflexväst som möjligt, ta med sig en kompis och så har ni en högljud konversation om obetydliga saker eller sjunger, eller så rider du 2 timmar efter mörkrets inbrott fortfarande med reflex oxh kanske en pannlampa;) (man får bara jaga en timma efter att mörkret kommit) ...
Lycka till:D

Ps. det är ju ioförsig ett bra tillfälle att göra sin häst skottsäker :angel:

chilla
2006-10-12, 01:25
tja man kunde ju senast idag läsa om två jägare som var skjutna så ingen går nog säker. vi har inte helle bana eller ridhus så vi är läckert reflexvästade och har färglada reflextäcken på hästarna sen fegrider vi på grusvägar och sjunger högt under tiden:rofl: än så länge har ingen tagit fel...

ang
2006-10-12, 09:35
har vi älgjakt 4-17/9 och 11/10-31/1 2007
Men jagas det alla dagar på alla områden?
För det mesta brukar det vara t ex helgjakt på slutet, för jag tror inte samtliga älgjägare har semester hela tiden?
Dessutom, kvällstid i mörker jagar dom inte.

Tack Carolina för förklaringen. Att ha en bra dialog är alltid önskvärt! :bow: