Visa fullständig version : Detta med transportering och B-kort...

Druvan
2006-10-09, 15:05
Är det möjligt att dra två fullstora hästar med B-körkort? Vad måste man i sådana fall ha för typ av bil?

Tajger
2006-10-09, 15:12
Det innebär att du måste kunna lasta ca 1200 kg, då kommer släpets totalvikt upp på ca 2000 kg. Det krävs en ganska stor bil för att dra det, och risken är att du hamnar över de 3500 kg du får lov att köra på B-kortet. Kanske någon här som har mer exakta siffror att dela med sig av?

Centaur
2006-10-09, 15:12
Nej det är helt omöjligt. Min bil får dra 1600 på B och det är väldigt ovanligt mkt! Dom flesta bilar får bara dra 1300...

Transport+två halvblod blir ca 2 ton....

Centaur
2006-10-09, 15:14
Fel fel fel, man får INTE dra 3500kg på B-kort! :eek: Med BE däremot får man dra mer.

Vinga
2006-10-09, 15:16
Du får aldrig dra 3500 kg på B-kort, det är den totala vikten på bil+lastat släp som ej får överstiga 3500kg!

Druvan
2006-10-09, 15:28
*Suckar*. Detta innebär alltså att jag och sambon måste ha två bilar + två transporter för att åka iväg och träna tillsammans.

Någon som vet hur det ligger till med dom minilastbilar man ser på annons lite då och då? Finns det mindre lastbilar a´la två fullstora hästar som man kan köra med B-kort?

aysha
2006-10-09, 15:32
Jag tror Tajger menade den sammanlagde vikten på bil och släp, som då blir över 3500 kg, vilket är max du får framföra på B-kort. :idea:

Strajder
2006-10-09, 15:49
Någon som vet hur det ligger till med dom minilastbilar man ser på annons lite då och då? Finns det mindre lastbilar a´la två fullstora hästar som man kan köra med B-kort?

Nej, det är 3,5 ton även på lastbilen och du åker på att ta ett *BC** kort som är mycket svårare och dyrare om du ska ha större. Är du litet äldre så kräver detta körkort regelbundna hälsokontroller.

Billigast är att köpa en dragbil som får dra tunga släp, köpa ett släp som är typgodkänd för så tung last och ta *B**E kort. Många ridklubbar brukar köra kurser för E-kort, jag körde två lektioner på körskola, läste teorin själv, övade litet med eget släp samt körde upp. Total kostnad under 5000:- inklusive allt.

Jag får dra 2,8 ton efter min "stadsjeep" med *B**E. Begränsningen ligger numera bara i vilken släpvagn jag har efter. Risken för att förlora körkortet för olovlig körning är också borta. Jag tyckte det var billigare att ta körkortet än att åka dit i en poliskontroll...

nocke
2006-10-09, 16:17
Med B-körkort: Släpets totalvikt får aldrig överskrida bilens
Och totalvikt för hela ekipaget bil+släp får aldrig överskrida 3.500 kg.
/nocke/

Inka-90
2006-10-09, 17:50
det finns lastbilar med plats för 2 hästar som man får köra på B-kort.

kenneth
2006-10-09, 18:10
Men de lastbilar som finns som får köras med B-kort innebär att man kör med överlast.

Centaur
2006-10-09, 18:13
äsch, nån av er får väl helt enkelt skaffa BE! :idea:

Bubbla
2006-10-09, 19:12
Fast det finns ju B-kortslastbilar med en totalvikt på 3,5 ton. I en sådan borde man kunna få lasta 1200 kg? Då finns det 2300 kg kvar till lastbilens totalvikt...men den kanske är högre än så?

Strajder
2006-10-09, 19:25
Fast det finns ju B-kortslastbilar med en totalvikt på 3,5 ton. I en sådan borde man kunna få lasta 1200 kg? Då finns det 2300 kg kvar till lastbilens totalvikt...men den kanske är högre än så?
Och för två hästar så åtgår två sadlar, foder mm, snabbt passerar man viktsgränsen. Om en B-kortslastbil ska bli tillräckligt stabil för 1200 kg last så ökar vikt på chassi och fjädring. Jag är tveksam om det är rätt väg att gå.

Jag köpte en tung "stadsjeep" med diesel. Den drar 2,8 ton släp med *B**E men förbrukar under litern bränsle med släpet tillkopplat och 0,85 l/mil utan släp. Perfekt som dragbil och fungerar även bra som vardagsbil. Vägtrafikskatten är dock hög. Jag tror dock det är billigare än att ha både en vardagsbil och en lätt lastbil. Den lätta lastbilen är bara intressant om man har företag och har den som firmabil.

Bubbla
2006-10-09, 19:37
Jag har ju iofs inte foder med mig de flesta gånger jag åker med häst men i grund håller jag med dig om resonemanget. Men det borde ju dock kunna vara en väg att gå om man inte vill köpa större bil, släp och ta BE-kort.. Fast vikterna skulle väl ändå ändras så då kanske det bara öär att vänta ett tag..

Druvan
2006-10-13, 19:38
Är det inte på gång en höjning till 4300kg? Vill minnas att jag hört nåt om det.

Choklad
2006-10-13, 20:33
Är det inte på gång en höjning till 4300kg? Vill minnas att jag hört nåt om det.

det kommer ev från typ 2012 eller nåt.

Han_naH
2006-10-13, 20:39
Jo, kommer att fastställas någon gång mellan 2008-2012 som jag har förstått det.
Dock kommer det fortfarande krävas en stor bil då släpets totalvikt aldrig för överstiga bilens tjänstevikt.

Sen det här med B-lastbilarna. Hur mycket får man lasta i dem, är det någon som verkligen vet?

poff
2006-10-13, 20:49
Mellan ca 1000- 1200 kg.

Kivina
2006-10-13, 23:31
I en sk "Horse Combi" får man lasta mellan 900-1050 kg, för att inte överstiga maxvikten 3.500 kg.

På Umesläpets hemsida finns inga vikter tyvärr..

Druvan
2006-11-28, 16:26
Jag köpte en tung "stadsjeep" med diesel. Den drar 2,8 ton släp med *B**E men förbrukar under litern bränsle med släpet tillkopplat och 0,85 l/mil utan släp. Perfekt som dragbil och fungerar även bra som vardagsbil. Vägtrafikskatten är dock hög. Jag tror dock det är billigare än att ha både en vardagsbil och en lätt lastbil. Den lätta lastbilen är bara intressant om man har företag och har den som firmabil.

Vad är det för modell du har??

Har luskat vidare om detta med att köra två hästar. Låt oss säga att vi tar BE-körkort. Då kommer nästa problem: hur hittar man en bil som får dra nästan 3 ton (två hästar + släpets vikt)?? En vanlig stadsjeep (typ Honda CRV) får väl knappast dra så mycket?

Ni som drar två hästar- vad har ni för bil och märke på släpet? Har funderat på Ifor Williams extra breda släp...

Lovisaleonora_
2006-11-28, 18:13
Kör RR och får dra 3,5 ton på BE. Släpet har totalvikt 2,4 ton.

Strajder
2006-11-28, 19:19
Några exempel - med *B**E får man dra så här tungt:

Nissan Patrol: 3500 kg
Range Rover: 3500 kg
Toyota Land Cruiser: 3500 kg
Kia Sorrento: 2800 kg
Hyundai Santa Fe: 2300 kg
Suzuki Grand Vitara: 1850 kg
Volvo XC90 V8: 2250 kg (Expressens kommentar: Mer oekonomiskt än så här blir det inte om man vill åka svenskt!)

Har själv en Opel Frontera som är "liten" som dragbil : 2800 kg släp

Varför inte en dubbelhytt pick-up? Det finns flera märken och de är oftast billigare än de personbilar som listats ovan - Mitsubishi L200, Mazda B2500, Nissan King Cab...

Strajder
2006-11-28, 19:23
Kör RR och får dra 3,5 ton på BE. Släpet har totalvikt 2,4 ton.
Antar att du med RR menar Range Rover och inte Rolls Royce;)

Druvan
2006-11-28, 20:02
Ser att Ford Explorer får dra 2.6 ton och verkar ligga bra i pris. Någon som känner till den bilen? Den har urkopplingsbar fyrhjulsdrift- borde inte det innebära att den drar mindre soppa om man kör utan t ex sommartid?

Tora
2006-11-29, 08:53
Brukar vara mycket dyra att köpa reservdelar till.

Jag har själv en Defender men det är en riktig bruksbil och inte någon bil man glider runt i. Dock är den väldigt stark att dra med. Drog 3 ton i över 60 mil härom veckan utan att det kändes något i bilen.
Tycker du fick en hel del bra förslag. Undrar inte om inte en Frontera borde vara det mest ekonomiska när det gäller ekonomin (reservdelar och service) annars är Rangen och Discovery oslagbara dragbilar som dessutom tål mycket stryk. Däremot är det inga billiga bilar att serva.

Mvh

Tora

Choklad
2006-11-29, 08:58
Honda CRV får dra max 1600 (om ens det).

KopparbergsEmme
2006-11-29, 09:01
nu fattar jag ingenting! de är väl ändå TOTALVIKTEN på kärran får inte bli mer än bilens tjänstevikt, och tillsammans får de inte bli mer än 3500kg. Och kärrans totalvikt är ju med last i...inte tom och de innebär att man ska kunna ha tå hästar i.....eller?

En bil du får dra mycket med är subaru OUTBACK....funkar bra.
http://www.subaru.se/specifikationer_outback.aspx då är tjänste vikten 1500kg nånting..

Rätta mej om jag har fel men jag kör då alltid med två hästar i och har bara B-körkort....

Lovisaleonora_
2006-11-29, 09:10
Vad har du för totalvikt på din transport? Och vad har du för tjänstevikt på den transporten? Kör du kanske med överlast?

KopparbergsEmme
2006-11-29, 09:15
Vad har du för totalvikt på din transport? Och vad har du för tjänstevikt på den transporten? Kör du kanske med överlast?

totalvikten ligger på 1300 kg, tjänstevikten ingen anning, men jag kan försöka få tag på den.....återkommer...

TomasN
2006-11-29, 09:27
totalvikten ligger på 1300 kg, tjänstevikten ingen anning, men jag kan försöka få tag på den.....återkommer...
Då är det ju helt omöjligt att köra två stora hästar i den transporten. Det lär bli problem med två ponnyer till och med.

Lovisaleonora_
2006-11-29, 09:41
Du har med största sannolikhet ett enkelaxlat Trane-liknande släp. Det har en tjänstevikt på 650 kg (ungefär). Det betyder att du får lasta 650 kg, sedan har du totalvikten.

Vårt smäckra fullblod väger strax över 550 kg, i ditt släp hade jag inte vågat lasta mer än precis bara hästen. Troligt är att släpets tjänstevikt är satt utan gummimatta, mellanvägg, reservdäck och bommar. De väger nog lite mer än 100 kg, så med min häst i och inget mer är du nog uppe i lite över 1300 kg.

Blir du tagen av polisen och ditt släp med aktuell last väger mer än vad du får dra på B-körkort ryker troligen körkortet på plats, och du får leta reda på någon som kan hjälpa dig hem med ekipaget, eller komma med ett släp så du kan lasta om. Kanske får du köra ditt eget ekipage hem.

MEN polisen är hårdare nu än tidigare vad gäller just hästsläp, då många kör otroligt olagligt och inte sällan med fara för sin, hästarnas och medtrafikanternas säkerhet.

Choklad
2006-11-29, 09:46

Två hästar där i?? kommer polisen så blir det inte köra något alls på länge och "goa" böter..

Två små islänningar kan du nog komma undan med men inte större.

lil-sis
2006-11-29, 10:08
Pappa har en Mitsubishi L200 uttagen 2006 (alltså den nya modellen). Bortsett från att hela bilen ger ett plastigt intryck så är den kanon att dra med. Fast nu har jag bara dragit mitt lilla släp.

Chefen har en Chevrolet Suburban som får dra över två ton men den känns inte mkt starkare än min 245 :smirk: De har även en Chevrolet Tahoe (med trimmad motor), den är urstark. Och en sådan bil folk glor på ;)

Annars gillar jag också Land Rover.

Kopparbergsemme;

Kanske att du får lasta 650kg i det släpet. Det är två nätta islänningar eller Bponnyer det. Max och då utan sadel och grejjer.

Min har totalvikt på 1350kg och då får jag lasta ca 650kg. Ska höja totalvikten till de 1600kg som släpet kan hantera enl tillverkaren. Då får jag iaf lasta 900kg. (Har BE).

Jag tog mitt B i april och mitt BE i november och BE:t körde jag EN lektion på bilskola för att få säkerhetskontrollen och en noggrann genomgång av konbanan. Det är inte särskilt svårt. Väl värt pengarna och den lilla investerade tiden!

Sputnik
2006-11-29, 10:11
Apropå trane hyrde ett splirrans nytt enkelaxlat och hoppades de hade vägt ner det så jag fick lasta runt 800, jvisst 650 det väger min häst +lite till nästan enorm travare bred som en ardenner.
På det skulle en 6 månaders fölis med också.
Vi körde men vad orolig jag var.
Tur nog är hon såld nu fölis så..
Grannen där mamma bor kör en xc70 eller vad de heter + umesläp boggie med sadelkammare o två travhästar på b-kort.
HAr talat om hundra ggr att det inte ens går att köra två hästar på enkelaxlat o b-kort men....

Lovisaleonora_
2006-11-29, 10:24
Min XC70 får dessutom bara dra 1280 kg på B-kortet, så 1300 kgs-släp på B-kort är olagligt redan på pappret...

Skitdumt att riskera böter eller indraget körkort för sånt!

ang
2006-11-29, 10:26
Våran XC70 drar max 1280 på B.

Kivina
2006-11-29, 10:29
Det är ganska vanligt att folk inom travvärlden inte är så brydda om det här med maxlaster osv.

Finns det plats för två hästar- Ja då lastar man två hästar, sen ska ju gärna sulkysarna med (gärna två).. Och vad det är för bil? Ja så länge dragkroken inte tar i backen och bilen orkar dra- så är det bara tuta och köra och se glad ut. :crazy:

Jag drar inte alla travmänniskor över samma kant (bäst att tillägga innan maffian kommer till attack)

Druvan
2006-11-29, 12:46
Det är ganska vanligt att folk inom travvärlden inte är så brydda om det här med maxlaster osv.

Finns det plats för två hästar- Ja då lastar man två hästar, sen ska ju gärna sulkysarna med (gärna två).. Och vad det är för bil? Ja så länge dragkroken inte tar i backen och bilen orkar dra- så är det bara tuta och köra och se glad ut. :crazy:

Ha ha, men precis så ÄR det ju :p. Mina trav-vänner tycker jag är skitlöjlig som jagar detta med maxvikt etc. Vi har ändå inga poliskontroller här ute i skogarna (norrland)!

Tora
2006-11-29, 12:52
Fast det är ju inte polisen som är det farliga. Det farliga är att om man har ett släp som man får lasta 650 kg och sen lastar över 1200 kg så är det ju farligt. Det är bla olika handskar på släpet och olika däck beroende på hur mycket man får dra. Tänk sen om man drar 1800 kg med en bil som bara får dra 1500kg.

Det är inte roligt att veta att sådana ekipage finns på vägarna.

Mvh

Tora

Druvan
2006-11-29, 12:53
Har själv en Opel Frontera som är "liten" som dragbil : 2800 kg släp
..

Hur mycket soppa dricker din bil? Bensin eller diesel?

Strajder
2006-11-29, 16:32
Fronteran drar 0,85 per mil utan släp och 0,95 med släp. Speciellt sena 99'or och nyare är populära eftersom det blev en stor modifiering av den då. Frontera säljs som Opel men är egentligen en Isuzu tillverklad i England. Diesel förstås...

Folk skrattar nästan när man säger att man har 110 hästkrafter under huven men så är det med diesel. Nackdelen med de gamla dieslarna är vägtrafikskatten, därför väljer många en pick-up istället. Har stött på någon som registrerat om sin Frontera som lastbil för att slippa skatten.

Diffbroms på bakaxeln gör att man inte slirar på stallbacken och behöver man det där lilla extra kan man alltid koppla in fyrhjulsdriften. Fyrhjulsdriften och lågväxel använder jag högst någon gång per månad. Fast står man med transporten på en sank gräsmatta så kan man komma iväg i alla lägen utan att behöva lasta ur hästarna.

corzette
2006-11-29, 17:01
*knapplån*

Tänk dessa trådar är tydligen ALLTID populära :D

Men det jag minst förstår är varför folk är LIVRÄDDA för att ta BE, det är ändå så otroligt många här inne (inkl mej själv) som tagit BE inom de 2 senaste åren och ALLA säger att det är "billigt" och enkelt !!!

Om man dessutom ser till alla kostnader det kostar runt om att leta efter "rätt" släp och ÄNDÅ riskera överlast mm så är BEkostnaden en REN INVESTERING :idea: (enligt mej) ... För efter att ha tagit BE behöver man "bara" bekymra sej om mer relevanta saker som att ha ett väl fungerande ekipage och att man får in hästarna i det :angel:

Vi får börja köra en Bukeslogan
VÅGA TA BE KORT !!!

skaraborg
2006-11-29, 19:15
Har funderat på Ifor Williams extra breda släp...
rekommenderas varmt
speciellt den med dörrar och ramp i ett
bra till allt
även att köra hästar :rofl:

Strajder
2006-11-29, 19:49
Men det jag minst förstår är varför folk är LIVRÄDDA för att ta BE, det är ändå så otroligt många här inne (inkl mej själv) som tagit BE inom de 2 senaste åren och ALLA säger att det är "billigt" och enkelt !!!
Vi får börja köra en Bukeslogan
VÅGA TA BE KORT !!!

Kan bara hålla med! Varför inte hjälpas åt i stallet/klubben och ta det tillsammans?

Vanliga argument mot *B**E:

Det är för dyrt!

Mitt *B**E var nog det dyraste jag hört talas om, det kostade 5 000:-. Men då kontaktade jag en körskola för att det skulle gå snabbt. Många klubbar kör kurser så man kan nog pressa det till hälften utan problem.

Jag är för gammal!

Jag tog *B*** när jag var 18 och *B**E när jag var 45. Är nog en bättre förare nu än då jag var 18!

Det är svårt med teorin!

Provet är samma som vanligt körkort men man byter ut ungefär en tredjedel mot släpvagnsfrågor. (Man förlorar inte körkortet om man missar provet!)

skaraborg
2006-11-29, 19:58
...och man kan skriva om flera gånger, det är inte så dyrt. Det är nog bara stoltheten som får sej en törn om man missar första gången.

LitenGnista
2006-11-29, 20:27
Det här har jag oxå försökt få bra svar på! :( På mitt reg bevis för bilen (en Subaru Impreza kombi) står det "högsta vikt bromsat släp 1200kg, högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1430kg" :confused: På släpet vi har (ett tranesläp från -81) står det "totalvikt 1300kg, tjänstevikt 670kg" :confused: Jag fattade ingenting och fick inte ihop det! så vad gör man då? Jo jag ringde vägverket :idea: och gav dom reg nr på bil och släp och frågade om jag fick framföra detta ekipage?! Ja det går bra sa dom! :banana: Så nu kör jag med detta och en häst i vid behov, på inrådan av vägverkets egen personal! :bump: :bump:

Lovisaleonora_
2006-11-29, 21:31
Du får dra ditt släp, men du får bara lasta det till en totalvikt av 1200 kg. Alltså får lasten väga 530 kg. Troligen får den bara väga 430 kg ungefär, då de flesta vagnar är invägda strippade och reservhjul, gummimatta och mellanvägg samt bommar inte ingår i tjänstevikten utan får "dra av" från lastvikten.

Kort sagt; en C-D-ponny alternativt mycket liten stor häst kan tänkas passera om du träffar polisen med en våg.

lil-sis
2006-11-30, 08:27
Håller med. Jag har som sagt bara haft mitt B sedan april men fixade ändå BE som privatist första november.

En lektion på bilskola a 1400kr.
Teori*2 360kr.
Uppkörning 800kr.

2560kr. Hade eget släp och lånade bil.

Skatan
2006-11-30, 08:38
*kl*

Bara en liten petitess. Man måste ha körkortstillstånd också för att få övningsköra med släp! Och kolla synen hos en optiker. Saker som också kostar, men inte så mycket.

//Har också tagit BE-kort och njuter att dra släp med min Nissan Double Cab...

lil-sis
2006-11-30, 10:58
Då jag tog mitt B i år också så gällde samma synintyg och samma körkortstillstånd.

Det kostar typ 180 för tillståndet och synundersöknigen från 0 till 300kr. :)

Jazza
2006-11-30, 11:06
Lite BE-frågor
-Tillståndet skaffar man det hos polisen som ett vanligt?
- Om man ska övningsköra med tungt släp, får man övningsköra privat med ngn som har BE-behörighet, iså fall, behöver denn* någon utbildning? (Har för mig att man som handledare måste ha gått ngn dagskurs för vanlig övningskörning nu...)
- Tips på övningskörningsböcker, -beställa från nätet?

corzette
2006-11-30, 11:24
Lite BE-frågor
-Tillståndet skaffar man det hos polisen som ett vanligt?
Antingen skriver man ut papprena från vägverkets hemsida, eller så går man in hos polisen eller vilken trafikskola som helst och hämtar papprena. En trafikskola kan OFTAST gör syntestet direkt annars görs det hos en optiker/läkare.

- Om man ska övningsköra med tungt släp, får man övningsköra privat med ngn som har BE-behörighet, iså fall, behöver denn* någon utbildning? (Har för mig att man som handledare måste ha gått ngn dagskurs för vanlig övningskörning nu...)
Det där om handledarkursen gäller än så länge bara den rena B delen ej på andra behörigheter. Så svar Ja du får övningsköra med en som har BE ... Dock måste handledaren vara godkänd, dvs ska fylla i papper den med och skickas in i samband med sitt egna körkortstillstånd, kostar ingenting och man får ha hur många man vill att övningsköra med (som på gamla B tiden)

- Tips på övningskörningsböcker, -beställa från nätet?
Kolla med trafikskolorna, på mitt gamla jobb kostade ett helt BE teoripaket 500 kr, enbart BE bok och häfte med frågor kostade 250 kr.
Svar med fet stil :)

Jazza
2006-11-30, 11:41
Tackar! Nu gäller det "bara" att ta tag i det hela.:D

lil-sis
2006-11-30, 13:38
*sparkar i baken*

Glöm dock inte att plugga B-teori också. Det är många sådana frågor. De kuggade jag på första gången.

Jag tycker det var värt pengarna med lektionen på bilskolan, först och främst för säkerhetskontrollen och även för att man får exakt veta hur man ska hantera konbanan, jag fixade den på första försöket med de tipsen (utan att behöva åka fram ige osv).

Jazza
2006-11-30, 14:45
Jag tänkte också ta lektion på körskola, säkerhetskollen har jag ingen som helst koll på så den måste jag gå igenom ordentligt. En 60 min lektion för BE kostade 860 kr på min gamla bilskola. Räcker det med en lektion tro? Jag har kört med vanliga släp ganska mycket.

Eller var det 860kr för en halvtimme tro?

lil-sis
2006-11-30, 15:28
Jag körde en ganska lång lektion. Antar minst 80min iaf. Dyrt att köra BE här. Säkerhetskontrollen var ovärdelig att ha gjord. Kontrollanten frågade tom var jag lärt mig den :rofl:

Strajder
2006-11-30, 17:56

Det trevliga med BE är att man kan övningsköra själv med ett "normalt" B-ekipage. Det är bara vid uppkörningen man måste ha ett BE-ekipage. Eftersom reglerna för hur uppkörningskombinationen ska se ut och vara lastad är litet krångliga kan det vara enklast att använda körskolans. Det finns bra beskrivningar på nätet hur den uppkörningsbanan ser ut. I princip alla jag känner har övat hemma med koner uppställda enligt den ritning som finns på vägverkets hemsidor.

Den delen av uppkörningen som sker på bana är stenhårt styrd av regler så den är enkel att förbereda sig på. Börjar med en säkerhetskontroll och provbromsning av ekipaget samt några muntliga frågor. Därefter kör man banan som är enkel (den lär dock vara nästan omöjlig att köra med stor husvagn). Slutligen kör man en sväng blandad körning med både landsväg och stadstrafik.

Jazza
2006-11-30, 18:01
Tack för tipset, ska kolla in vägverkets hemsida.
Vet du ungefär vad det kostar att hyra bil o släp av körskola för uppkörning? Antar att det är olika i olika städer men på ett ungefär?

lil-sis
2006-11-30, 21:47
Nästan alla har som krav att man kör lektioner också för att få hyra deras ekipage. Nån tusenlapp kostar det.

Jag lastade mitt snyggt med 360kg krafft grund :)

skaraborg
2006-11-30, 22:43
Ett litet inlägg ang att köra med för tung last.
Jag frontalkrockade med en långtradare (pga ishalka), och lyckades i sista sekunden klara min bil, men släpet (tung bilsläpkärra) gick in i långtradaren som totalkvaddades.
När polisen sen kom så kollade de mitt körkort, jag fick blåsa osv, samt att det var samma däck på bil och släp (sk MS däck på bil och släp). De kollade vikten på släpet för att se om det fick dras av min bil och det var ok. Jag har BE-kort.
Fick reda på, att om det varit nåt som inte stämde, så skulle evt försäkringsbolaget vägra betala skadorna på långtradaren om jag fått för vårdslöshet i trafik, dvs om nåt inte varit ok.
Nu fick jag betala rep av vår bil, (halvförsäkring bara) släpkärran (de som jag lånat av hade ingen försäkring på släpet) OBS. försäkringen på bilen går inte på släpet Däremot betalades skadorna på långtradaren av min bilförsäkring. Bonusen rök på bilförsäkringen...
Släputhyrare säger ofta att släpet går på bilens försäkring, men det stämmer inte. Man måste ha speciell försäkring på släpet för att få skadorna betalda på själva släpet. Tror att det nu finns typ transportförsäkringar hos hästförsäkringsbolaget.

vindvissla
2006-11-30, 23:59
Jag hade definitivt inte haft nagra problem med att ta BE korkort om det behovts....

Men har gor det inte det an (lagligt vet jag inte men det ar ingen som kollar i alla fall)

Har en toyota hilus surf :love: och ett ifor williams extra brett som ar :love: :love: :love: :love: vi anvander frontalurlastningen varje gang vi ska lasta av.
Kor tva stora hastar regelbundet och sjalva korningen ar inga problem.
Ni som har tagit BE, kanner ni att ni ar duktigare pa att kora slap? gjorde Eet nan nytta? Bara undrar...

Tora
2006-12-01, 05:11
Den absolut största fördelen är att man kör lagligt. Om man inte har två små hästar så går det inte att köra lagligt med två hästar på bara B.

Mvh

Tora

Tora
2006-12-01, 05:15
Nu var det ett tag sedan jag kollade upp det här men du hade ju bara halvförsäkring på bilen altså har du också bara halvförsäkring på släpet. Hade du haft helförsäkring på bilen så hade du haft helförsäkring även på släpet.

Den största skillnaden på halv och hel försäkring är väl att vid halv så får man pröjsa lagninge av de egna skadorna på bilen. Har jag fel så får ni gärna rätta mig.

Mvh

Tora

mnementh
2006-12-01, 09:44
Hade du haft helförsäkring på bilen så hade du haft helförsäkring även på släpet.Nej, så är det INTE. Helförsäkringen på släpet måste tecknas separat om du inte har något väldigt udda försäkringsbolag.

Däremot så ger bilens halvförsäkring även halvförsäkring på släpet som du skriver.

Strajder
2006-12-01, 10:24
Ni som har tagit BE, kanner ni att ni ar duktigare pa att kora slap? gjorde Eet nan nytta? Bara undrar...

Jag lärde mig mycket om hur släpet fungerar och även en del knep hur man kör när det är riktigt trångt. Så svaret måste bli ett entydigt JA på frågan om jag blivit en bättre förare av släp.

Strajder
2006-12-01, 10:34
Däremot så ger bilens halvförsäkring även halvförsäkring på släpet som du skriver.

Det är inte riktigt sant det heller! Bilens trafikförsäkring täcker skador som släpet förorsakar. Allt annat krävs en separat försäkring. Den brukar vara superbillig, vi betalar knappt 300 per år för helförsäkring av vårt släp!

Länsförsäkringar:
Vissa skadehändelser med släpvagnen täcks av bilens obligatoriska trafikförsäkring. Till exempel om släpvagnen under färd skulle skada en annan bil. För att du ska få ersättning för skador på din egen släpvagn måste du ha en speciell försäkring för den. Försäkringen för släpvagnen består av två delar:

Halvförsäkring, som innehåller brand, stöld- och rättsskyddsförsäkring.
Helförsäkring täcker samma saker som halvförsäkring men med skillnaden att den också täcker vagnskador.

Rea
2006-12-01, 17:55
...försäkringen på bilen går inte på släpet

Jo, men bara sånt som man inte är vållande till sas. Kör jag i diket täcks det inte, blir jag däremot påkörd så täcks det.
Jag har valt att försäkra mitt släp separat, kostar runt 300 årligen och täcker även stöld, brand och vandalisering, dock en de skador hästen åsamkar från insidan.

skaraborg
2006-12-01, 20:14
Strajder har helkoll

Ville bara berätta hur det kan bli om man inte försäkrar släpet.

I det här fallet så var reparationen på släpet överkomligt, rent ekonomiskt. På släpet stod en bil som ändå skulle till skroten, och den tog mesta av smällen. Släpet fick riktas efteråt och vi fick byta hela draget.
Hade det nu varit en hästtransport :eek:
hade den varit skrot, och vi hade inte fått ett öre...
och hade det varit häst i så :cry:

Blir man påkörd så gäller som sagt påkörande bilens försäkring.
Denna olycka hände vid sk blixthalka, fanns absolut inget att göra än att gasa (Jeep 4WD) för att räta upp den och så försöka styra undan.

Tora
2006-12-02, 21:17
Det kan nog stämma. Jag har folksam och det var flera försäkringar jag tecknade samtidigt. Bla även för släpet.

Det var nog så att försäkringen på bilen täckte tex om jag backade på något med släpet.

Men jag vet att det var någon skillnad på vilkoren för släpet beroende på vad man hade för försäkring på bilen. Valde ändå att ta en helförsäkring på släpet.

Mvh

Tora

olgaklara
2006-12-03, 15:23
Men de lastbilar som finns som får köras med B-kort innebär att man kör med överlast.

Nope inte alla.

Jag får lasta 1200kg i min och den är inte från någon av de "kända" firmorna

skaraborg
2006-12-03, 16:38
Nu e jag på gång och kolla på ny bil (igen) (den gamla är så smutsig :rofl: )
nån som vet nåt om Ssangyong Musso? Diesel...
Får dra drygt 2500 kg, precis vad jag behöver.

Strajder
2006-12-03, 17:49
nån som vet nåt om Ssangyong Musso?
Testad av aftonbladet i duell med Mitsubishi Pajero (som ansågs bättre).

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1997/9703/970304.html

Musso är mycket exotisk i Sverige! Som alla gamla diesel som är personbilsregistrerade får man räkna med 7000-9000 i skatt per år. Därför köper många en dubbelhytt som är lastbilsregistrerad istället.

skaraborg
2006-12-03, 19:37
Denna som jag kollat på var lastbilsregistrerad = billigare skatt.
Men det skulle dom visst ändra på snart, har jag hört.

Vi kan inte dra moms, då blir det svårt att få tag på en lb-reg då de flesta säljs "+ moms". Då blir det brakförlust att köpa med moms för ska man sälja sen så är själva momsen bortkastad liksom.
En 100tkr bil plus 25000 så är de 25 borta, för man kan inte sälja den till nån som får dra moms...
eftersom köparen inte kan dra momsen då jag är privatperson....
Ja det är allt ett problem, hur man än vänder sig...moment 22 i bilvärlden.
Tycker att Musson ser lagom "katig" ut, om du vet vad jag menar...och så verkar det bra priser på dom