Visa fullständig version : Sto som haft föl...

ino_124
2006-10-10, 08:58
Jag har ett 6 årigt sto som har haft föl, hon är inte godkänd och inte fölet heller såklart. Får hon tävla som 6 åring nästa år på typ lokal nivå. Eller måste man ha skickat in ett papper när fölet föddes eller nått liknande?!:confused:
Det är väl inte hela världen om jag inte får det men det skulle ju vara skönt i början.

pascalle
2006-10-11, 00:38
Hon borde väl få tävla, så länge det är en "vanlig" tävling och inget speciellt som t ex årgångschampionat men det antar jag att du inte menade...

ino_124
2006-10-11, 21:08
Nej, hon kommer nog inte gå nått årgångschampionat:rofl:

Men hur vet arrangörena att hon haft föl och så då... skriver man det eller hur går det till?

Någon som vet?

Rumpnissen
2006-10-11, 21:31
Varför ska arrangörerna veta det?

ino_124
2006-10-11, 22:28
Så jag får rida avd B.... Fast det kanske man bara anmäler till?!

kajsa_kavat
2006-10-11, 22:47
Du får tävla ditt sto när fölungen är fyra månader gammal.

ino_124
2006-10-11, 22:57
Men det var inte så jag menade riktigt, men tack för svaret ändå:D
Mitt halvblod hade föl när hon var 4 år och nu är hon 6 år. Jag vet att man kan tävla ett fölsto som "ett år yngre" typ i alla årgångschampionat och så. Men dom hästarna är ju "anslutna till breeders" och fölen är säkert "registrerade" på nått sätt o.s.v.
Mitt sto är e. en icke godkänd hingst och fölet har ju inte godkänd stam och bla bla. Kan jag nästa år bara skriva att jag vill rida unghästklass eller måste man skicka in nått papper eller nått för det eller hur funkar det??
Jag vet att jag kan vara lite förvirrad ibland och skriva lite otydligt men jag hoppas ni förstår.

Choklad
2006-10-12, 09:02
Det är bara årgångstävlingarna spelar någon roll angående ålder och om de haft föl, i vanliga unghäst klasser så är det deras riktiga ålder om gäller oavsett om de haft föl eller inte, så NEJ du får inte rida avd B nästa år när hästen är 7 år.

ino_124
2006-10-12, 11:00
Ok, tack då vet jag:bow:

Amateur
2006-10-12, 11:04
Det är bara årgångstävlingarna spelar någon roll angående ålder och om de haft föl, i vanliga unghäst klasser så är det deras riktiga ålder om gäller oavsett om de haft föl eller inte, så NEJ du får inte rida avd B nästa år när hästen är 7 år.

Det finns distikt där det är ok att rida en äldre häst i avd B. Finns egentligen ingen anledningn att inte få rida där.
Så fråga ditt distrikt!

(Det brukar vara så att tävlingsarrangören och Överdomaren tar belsutet. Vet att det är ok på många ställen i Skåne även på häst.)

Choklad
2006-10-12, 12:25
Jag är inte intreserad av att rida i avd B med en häst över 6 år :smirk: