Visa fullständig version : Betfor!

Lillcaksa
2006-10-12, 18:29
Jag läser och läser, artiklar och foderböcker.. men jag får inget grepp om varför många hästar får betfor? Vad är det bra för? Hur använder ni det? Vad använder ni betfor istället för? Och varför?
Jag har ett kallblodssto som får havre nu, hon är avelsto men jag rider henne ibland.. men ej tillräckligt tycker jag för att hon ska "använda" hela havre givan. Därför funderar jag på betfor som vad jag sett många ridhästar får.

Förklara hur det funkar för mig?

minternet
2006-10-12, 18:34
Bra fråga det undrar jag också!

Jag kan inte se att Betfor gör nytta mer än att det ger ren energi? Vore kul att få veta vad nyttan är med det och varför så många ger det?
Jag ger morötter till min (äpplen på hösten) men det kanske är fel av mig att tänka att det kan vara "likvärdigt".

// M

Express_Pearl
2006-10-12, 19:03
Dels innehåller dte mkt energi, sen är et bra att ge till hästar som är lite kräsna av sig. Det smakar ju rätt gott, sen är det bra att ha något att slafsa med om man ska blada i ngn medicin lr liknande. Annars har väl det lika många för och nackdelar som andra fodersorter. :D

minternet
2006-10-12, 19:09
Mkt energi blir väl lika med pigg häst? Många som ger betfor avstår ju från havre för att de inte vill ha pigg häst...hur kan man då ge betfor?

lillsyrran
2006-10-12, 19:27
Är det inte också så att betfor hjälper till att hålla magen i trim?

Pilot
2006-10-12, 19:32
Hej. :bump:
De flesta som ger betfor gör det för att hästen behöver bli piggare, samt att man alltid har gett det (dåligt svar jag vet). Det som är nackdel med betfor är att det är vit socker= dåligt för hästen (precis som det är dåligt för människor). Men som sagt det är energi i det, och om man inte låter hästen göra sig av med all energin, omvandlas det och så för hästen bättre hull (vilket vissa drar nytta av).
Det är samma som när man ger olja, det är ren energi, men låter man inte hästen få utlopp för den energin, så lägger den på sig istället.
Med havren så vet man inte riktigt vad det är som gör att vissa hästar går på tårna, och kan upplevas som mer heta och explosiva. De har väl kommit fram till iaf att det har med stärkelsen att göra, så det kan variera från häst till häst hur de reagerar, samt att de skiljer sig från de olika havre sorterna.
Både havre och betfor har ngt gemensamt, och det är just att det innehåller mycket socker, vilket man kan se på att fler hästar får diabetes (vilket jag har hört olika veterinärer säga).
Det som är betfoderns stora fördel är att man alltid för i hästen vätska.

Såg att det blev knaslångt det jag har skrivit..menmen..:p

Lillcaksa
2006-10-12, 20:28
Idag var vi med vårat varmblod till banan och när vi kom hem regna det så så att vi bestämde oss att ta in dom.. varmblodet fick lite havre att tugga på och pga det så fick jag lov att ge min också.. annars blir hon jätte förbannad.. men det känns så onödigt eftersom havre bara gör henne pigg.. (antar jag??) då slog tanken mig att betfor skulle kunna vara nått vid sånna tillfället.. lite som ett godis.. men om det är lika mkt energi som havre så är det kanske inget??
Jag måste säga.. jag är jätte förvirrad..

Lillcaksa
2006-10-12, 20:33
För att vara lite tydligare..
Mitt sto är ett kallblod, ett avelsto.. som säkert skulle kunna gå på bara fri tillgång till hö.. MEN.. jag rider henne ett par gånger i veckan + en ridlektion ungifär varannan vecka som är ganska hård, iaf för henne som inte är i så bra form ännu. Så därför känner jag att hon måste ha lite kraftfoder.. särskilt eftersom jag inte tror höet vi har är superbra.. inte dåligt men inte heller superbra..
Hon är väldigt pigg av sig och jag funderar på om det är havren som gör det.. Därför funderar man ju på alternativ som bla betfor..

HelenaHandberg
2006-10-12, 21:06
Betfor består mest av betfibrer som är en för hästen väldigt bra typ av fibrer som den utvinner mkt långsam energi av. Dessutom trivs de snälla bakterierna bra i betfibermiljö. Kan jämställas med grovfoder i princip. Sen finns det ca 20 % melass i betfor som är snabbverkande energi. Man kan likna mängden ”snabbsocker” med det i tidigt betesgräs. Dock innehåller betfor aldrig de för fång riskabla kolhydraterna – fruktan och stärkelse.

Ett alt om man inte vill ha ngn snabb energi är omelasserad betfiber. HH

Carisma72
2006-10-12, 22:19
Jag ger mitt varmblod (fd travare nu rid häst) på en dag totalt 1kg korn kross + 1kg lusern + 300gr betfor (torrvikt) + hö. Jag ger det för att det är bra för magen och för att dom tar bättre upp näring ur den andra maten om dom får det. Om det sen är 100% sant eller inte kvittar, min häst tycker om det och hon blir inte mer eller mindre pigg av det.

Lillcaksa
2006-10-12, 23:03
Ja jag har precis hört talas om melass fritt.. Speedi beet var en sort tydligen.. försöker desperat hitta närmaste återförsäljare.. ingen lycka än men men..

Men vad tror ni.. skulle det funka om jag bara gav min häst fri tillgång till hö och lite betfiber på kvällen.. möjligtvis lite mineraler i det.. Hon går inte miste om nått livsviktigt ämne då? Lika bra man frågar :D

mumrikan
2006-10-12, 23:20
Om du försöker få till en balanserad foderstat måste man nästan ha med betfor för att få en bra kalcium/fosfor-balans.
Så har det ju ett högt energiinnehåll, men det har annat också, bra för magen och tas upp bättre.

Koppen
2006-10-13, 09:25
Jag ger mina betfor för att det är gott! :) Inget annat

Koppen
2006-10-13, 09:26
Mkt energi blir väl lika med pigg häst? Många som ger betfor avstår ju från havre för att de inte vill ha pigg häst...hur kan man då ge betfor?

Energin från betforen varar inte. Det kan jämföras som druvsocker! Och ger energi till hästen innan ett ridpass. Utnyttjar man inte energin som betoren gör så fösvinner den av sig självt.

ConfettiCavat
2006-10-13, 09:40
*kl*

Jag ger min dels för att hon ska ha lite mer mat på kvällen så att det tar lite längre tid att äta upp. Sen måste jag ge betfor eftersom jag ger henne munkpeppar som luktar ganska starkt och hon skulle inte äta annars.
Jag ger min häst den pelletrerade sorten då jag tycker att den är bättre än den refflade. Säkert bara nåt jag har fått för mej :)
Betforen verkar bra på tarmarna som helenahandberg skrev.

_Narasja_
2006-10-13, 09:53
Jag tävlar upp till La med min ponny och varje gång efter jag ridit henne får hon ca 1- 1.5 kg betfor då ja rider igenom henne nästan varje dag är hon ofta ganska svettig (arab hetsar upp sig rätt bra) för att kunna bygga muskler av ridningen och betfor innehåller mkt proteiner och mineraler och salt. Dom blir inte heta av de men dom blir lite vakna...

tashinajess
2006-10-13, 10:00
precis så är det. Jag ger min häst dagligen betfor, det är bra för tarmarna,smakar gott och ger energi. Ibland när jag är iväg på meeting kan jag även göra iordning betfor och ge under dagen för extra energi samt om det är en varm sommardag ser man till att dom får i sig lite energi och vätska.

HelenaHandberg
2006-10-13, 11:50
Energin från betforen varar inte. Det kan jämföras som druvsocker! Och ger energi till hästen innan ett ridpass. Utnyttjar man inte energin som betoren gör så fösvinner den av sig självt.

Tänk om det vore så ändå att lagrad energi=fett bara försvann!

I själva verket kommer större delen av energin i betfor från fiberjäsningen i grovtarmen. Det som inte förbrukas - det lagras som fett. HH

catta_84
2006-10-13, 11:59
ger det mest för att dom tycker det är gott...

fast det är de ju inte alla hästar som tycker...

men på ridskolan där jag jobbade gav vi shettisarna och ponnysarna det vid insäpp då de inte behövde nån havre då men inte skulle stå utan då de stora hästarna fick havre....

Lillcaksa
2006-10-13, 13:06
ja jag har snappat upp att det är mkt bra i betforen.. då borde väl betfiber vara ännu bättre? 95% sockerfritt står det i produktbeskrivningen.. Då slipper de den där extra energin som inte tar vägen nånstans på kvällen förutom runt magen :) Men samtidigt är det gott så de äter upp sina mineraler.

Fnytt
2006-10-13, 13:45
betfor får väl igång magen också?

-westerngirl-
2006-10-13, 14:14
min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.

jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!:)

Fnytt
2006-10-13, 14:25
min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.

jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!:)

äpplen är bra, dom :d

peter_lundin
2006-10-13, 14:46
Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL

Extasia_ox
2006-10-13, 14:56
betfor är ju bra för magen, smakar gott gör så att resten av fodret
inte blir så torrt. Men är bra att tillsätta kli som balanserar, om det var fosfor halten (minns inte riktigt :idea: ) men det är ngt sådant iallafall!

Fnytt
2006-10-13, 15:06

Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL

många raspar sina hästars tänder för ofta också. deras tänder är ju jättelånga (sllt syns inte) och de växer ut succesivt iom att de slits ner och om man sliter ner dem för ofta och för mkt med raspning kan det ju ha "tagit slut" när hästen blir gammal.

mumrikan
2006-10-13, 15:15
betfor är ju bra för magen, smakar gott gör så att resten av fodret
inte blir så torrt. Men är bra att tillsätta kli som balanserar, om det var fosfor halten (minns inte riktigt :idea: ) men det är ngt sådant iallafall!

Jo som jag sa i ett inlägg högre upp så är betfor det enda man kan ge för att hålla kalcium/fosfor-balansen (man bör ha ca 1,5 gånger mer kalcium än fosfor, men inte mer än 2), för det innehåller mycket mer kalcium än fosfor till skillnad från nästan alla andra "naturliga" fodertyper.

Men det är klart att ger man Krafft som innehåller mycket kalcium (för att man inte ska behöva ge betfor också), måste man kompensera med fosforrikt annat foder (vetekli är extremt åt andra hållet, men även havre etc innehåller mer fosfor än kalcium)

HelenaHandberg
2006-10-13, 15:56

jag ger granulerade äpplen istället !:)

Skojar du? Äpplets syra ger mer erosioner på tänder än vad socker utan syra gör. HH

Stopek
2006-10-13, 20:38
Jag läser och läser, artiklar och foderböcker.. men jag får inget grepp om varför många hästar får betfor? Vad är det bra för? Hur använder ni det? Vad använder ni betfor istället för? Och varför?
Jag har ett kallblodssto som får havre nu, hon är avelsto men jag rider henne ibland.. men ej tillräckligt tycker jag för att hon ska "använda" hela havre givan. Därför funderar jag på betfor som vad jag sett många ridhästar får.

Förklara hur det funkar för mig?

Som någon sa så kan betfor liknas vid grovfoder med sitt rika fiberinnehåll. Ju grövre fiber desto längre går fodret i magtarmkanalen. Det smälts ej i magsäck och tunntarm och finns kvar ut till tjocktarmen, precis som grovfoder. Välfyllda tarmar är bra för hästen, det är så hästmagen behöver ha det. Det blir både en reservoar för vätska och för att hästen skall ha bra avföring. Betfor är speciellt bra om man ger hö som ju är torrt, då fungerar det som ett saftfoder, liksom morötter kan göra.

Kraftfoder som havre och korn har finare fiber, mycket stärkelse, som smälts tidigare i tarmen. Om hästen får för lite grovfoder och mycket kraftfoder av den typen kan hästen får problem med magtarmkanalen.

Innehållet i betfor/kg MJ (energi) 11,2, protein 50g, kalcium 8,1 och fosfor 0,6. Havre/korn har ungefär samma mängd energi men mer protein ca.80-90 och högre mängd fosfor, över 3 g, och mindre kalcium, kanske 0,5. Kvoten kalcium/fosfor skall ju ligga på ca. 1,5 i den totala foderstaten.

Genom att ge både havre/korn och betfor har man större möjlighet att kombinera mängden av de olika fodersorterna för att få till rätt foderstat till hästen, med rätta mängder av energi, protein, kalcium och fosfor, beroende av hur analysen av grovfodret ser ut.

Hälsning Maja

Stopek
2006-10-13, 20:41

Karies hos hästar existerar ej. Myterna om betfor förstår jag florerar.

Hälsning Maja

Lillcaksa
2006-10-14, 20:21
Hur fungerar det där med att havre och betfor har samma mängd enegi? man tycker ju att betfor ska ha mer eftersom det är så mkt socker.. eller räknas inte snabb energi?

Jag funderar mkt på betfiber.. ska blir kul och se vad det är för skillnad i näringsförtäckningen på det och betfor.. har ringt och tjatat på en tjej på en foderbutik och hon skulle ta reda på vad betfiber innehöll.. kan ju skriva det här sen om nån är intresserad..

HelenaHandberg
2006-10-15, 01:01
1 kg torr betfor innehåller mindre "socker" än 1 kg havre. Betfiber har 11-13 MJ/kg ts dvs ungefär samma som betfor. HH

T.Alsterfeldt
2006-10-15, 08:26
dessutom så är ju betfibern just-fiber...vilket medför anorlunda upptag än stärkelse som havre tex.

dessutom,om ni (inte helena nu då) är rädda för att hästarna skall tappa tänderna så tycker jag ni skall tugga på ett grässtrå o funder alite över sockermängden i det...

Betfor är en av basfodermedlen här,dessutom fodrar jag inte med stärkelserikt foder alls.
min 17 åring ärfräschare än de flesta nadra hästar o har aldirg klagat över tandlossning;)

Lillcaksa
2006-10-15, 10:00
Men hur fungerar det då? Jag är idel öra..
Vad jag förståt så är det betfibret jag tittat på 95% sockerfritt.. är det inte mest i sockret som energin sitter i betfor? hur kan det då vara lika mkt? Men det är ju bra iof :)

_Runaway_
2006-10-15, 16:59
Ja jag har precis hört talas om melass fritt.. Speedi beet var en sort tydligen.. försöker desperat hitta närmaste återförsäljare.. ingen lycka än men men..

Dodson&Horrell har en melassfri "betfor", KwikBeet. Kanske är lättare att hitta återförsäljare för det fodret? Jag ger min häst kwikbeet och både han och jag älskar det :D

Lillcaksa
2006-10-15, 18:18
Dodson&Horrell har en melassfri "betfor", KwikBeet. Kanske är lättare att hitta återförsäljare för det fodret? Jag ger min häst kwikbeet och både han och jag älskar det :D

jag har kikat på det.. har ringt till en återförsäljare och bett om innehållsförteckning och näringsämnen.. för dom hade det inte hemma.. ska få det inom ett par dagar..

angie82
2006-10-15, 18:25
KL
Jag har en nordsvensk på 2 år. Han får ganska mycket kraftfoder nu för han växer väldigt. Får ca 14kg hö per dag också.
Jag ger honom havre och lussern och lite betfor. Han är lite dålig i magen och jag har trott att det kunnat vara betforen som gjort att han blir lös. Vad tror ni? Kan betfor ha den effekten eller skulle det hjälpa om han får mer betfor. Får idag ca.2dl (torrmätt) per dag.

salladfinger
2006-10-15, 21:19
ger betfor för att det ökar matlusten, blöter övrigt foder och är gott.

ger vattenblandad melass (endast ibland) i hink brevid vattenkopp under vintern då hon dricker dåligt och gillar ljummet vatten. enkel lösning.

salladfinger
2006-10-15, 21:20
ger betfor för att det ökar matlusten, blöter övrigt foder och är gott.

ger vattenblandad melass (endast ibland) i hink brevid vattenkopp under vintern då hon dricker dåligt och gillar ljummet vatten. enkel lösning.

Domenico
2006-10-15, 21:25
Betfor innehåller mycket fibrer=bra för magen och högt energivärde, likvärdigt med havre. Det har också högt kalciuminnehåll och är därför bra att kombinera med havre=högt fosforinnehåll. Det går ju inte att jämföra att betfor med rent socker. Betforen är en restprodukt från sockertillverkningen, dvs man har försökt utvinna så mycket socker som möjligt ur sockerbetan innan den blir betfor. Bra för att få i hästen vatten och de flesta hästar tycker den är god (även om de flesta importen först ser lite skeptiska ut!)
Betfor är dessutom rätt billigt.

Diestro
2006-10-15, 22:00
Ladugårdsinrede säljer Speedy-beet -då är det nästan sockerfritt och mikroniserat - för att sortera ut fördelarna med betfibern.

Den socker-rika betforn gynnar de ELAKA bakterierna, och jästsvamparna i magen - prova själv - att vräka i er några deciliter socker om dagen - och känn efter hur magen mår! Billigt=enda plus

Dundret
2006-10-16, 00:15
Betfor ger allt annat än långsam energi på min häst:cool: Har gett han betfor av den anledning som det skrivs här: för magen, extra fibrer och höja energin och för att det är ett bra foder och det extra pluset är att det är stärkelsefritt.

Men min häst blir ett monster av det, har provat allt från 1 dl-5dl. Men efter 2-3 dagar är han så full av fnatt och stänger av hjärnan helt. Har provat en längre tid för att se så det går över men han blir bara mer o mer ohanterbar. Slutar man ge det så är han normal efter 1-2 dagar igen.
Han blir rent uppskruvad tittig, nervös, rastlös, dåligt tålamod och tillslut även aggressiv. Trots jag ökat motionen ifall det är energiöverkott ändå.. Men nej han är likadan ändå.

Och det är inte energiöverskott då jag räknat ut foderstaten + att han behöver en hög energigiva även i vila för han är otroligt svårfödd. Men betfor är rena giftet på han. Ger jag olja (som också är ren energi) får jag ingen sån rektion alls, ingen förändring i humör lr beteende alls.

Vad kan det bero på? Melassen tror jag inte då jag provat ge han melass i fodret för att se om han reagerar likadant men det gör han inte..

Innehåller det nåt som kan vara allergiframkallande?

dramatik_87
2006-10-16, 04:38
*kl*

Jag ger mina hästar betfor och havre dels för att de två är det bästa man kan ge en häst då de fungerar bra tillsammans (någon annan har redan förklarat),dels för att havren inte ska bli så torr och dels för att det är jättebra för magen då det som sagt är mycket fibrer i det.
Inte springer man och ger hästarna massa mat för att det bara är gott.;)

Koppen
2006-10-16, 11:12
PL

Helt emot vad jag visste om betfor! :crazy: Men jag litar på vad PL säger! Alltid blir man en erfarehnhet rikare!
Har dock aldrig märkt att mina hästar går upp i vikt för att de inte förbränner sin betfor... :smirk:

-westerngirl-
2006-10-16, 13:39
många raspar sina hästars tänder för ofta också. deras tänder är ju jättelånga (sllt syns inte) och de växer ut succesivt iom att de slits ner och om man sliter ner dem för ofta och för mkt med raspning kan det ju ha "tagit slut" när hästen blir gammal.

det bästa jag hört på länge.

tummen upp!:)

-westerngirl-
2006-10-16, 13:42
Skojar du? Äpplets syra ger mer erosioner på tänder än vad socker utan syra gör. HH

GRANULERADE ÄPPLEN! torkade syran är borta..läs hela inlägget nästa gång

-westerngirl-
2006-10-16, 13:50
Havre och betfor, hippo basic pellets..är detta bra foder tycker ni?
vet ni vad som finns i hippo basic?
havre och betfor blandat=snabb energi och förstörda tänder...men det är ni som har ansvaret för era hästar. men ställ er själva en fråga.
hur ofta äter ni godis? morgon, middag och kväll för det är det era hästar gör när ni ger dem betfor.
får era barn godis till frukost och middag?
nej för vi vet att godis förstör tänderna eller hur?
jag är foderförsäljare och jag har sett mycket.
häsen tappar vikt så frågar man vad de ger för foder?
-hippo har jag alltid använt.
-jaha, vad inehåller det då?
-hur ska jag kunna veta det?
-jag vet bara hur mycket proteiner det är i fodret.

jag har frågat försäljare till pellets vad det är för bindemedel i fodret så många ggr men aldrig har jag fått ett ordentligt svar..
tycker ni det är rätt?
det var min åsikt hoppas ingen tog illa upp

dramatik_87
2006-10-16, 13:55
Betfor är juh inte bara dåligt som du verkar påstå, det är juh tex perfekt vid foderbyten då det håller magen i balans.
Men visst, det är som med alla andra foder, det finns både för och nackdelar med det...:smirk:

trip
2006-10-16, 14:03
Men vet inte du som foderförsäljare vad det är för bindemedel?

Eller du för bara icke-pelleterade foder?

sorbifolia
2006-10-16, 14:33
Innehållet i betfor/kg MJ (energi) 11,2, protein 50g, kalcium 8,1 och fosfor 0,6. Havre/korn har ungefär samma mängd energi men mer protein ca.80-90 och högre mängd fosfor, över 3 g, och mindre kalcium, kanske 0,5. Kvoten kalcium/fosfor skall ju ligga på ca. 1,5 i den totala foderstaten.

Genom att ge både havre/korn och betfor har man större möjlighet att kombinera mängden av de olika fodersorterna för att få till rätt foderstat till hästen, med rätta mängder av energi, protein, kalcium och fosfor, beroende av hur analysen av grovfodret ser ut.

Går det att säga på ett ungefär hur mycket betfor man ska ge i förhållande til havren för att få den rätta kalcium/fosfor-kvoten? Om man ger till exempel 1 kg havre? Kommer huvudmängden av kalcium och fosfor då från grovfodret, eller från havren/betfodret?

mahlmt
2006-10-16, 15:06
hur ofta äter ni godis? morgon, middag och kväll för det är det era hästar gör när ni ger dem betfor.

Tyvärr får de flesta barn vad du kallar för "godis" morgon middag o kväll. Det finns socker i det mesta vi sätter i oss, även frukt.
Hästen äter i naturen socker eftersom det finns i gräs (utgör 10-15% av torrsubstansinnehållet). Så det är naturligt för hästen att äta "godis" morgon, middag o kväll. När hästen går på bete får den dagligen i sig mer socker från gräset än vad som en normalgiva betfor/dag ger.
// Linda

mahlmt
2006-10-16, 15:20
En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar.
// Linda

Kosmostanten
2006-10-16, 20:14
havre och betfor blandat=snabb energi och förstörda tänder...men det är ni som har ansvaret för era hästar. men ställ er själva en fråga.

Seriöst...du kan inte jämföra människobarns och hästars behov, de är alltför olika :crazy:
Karies finns väl inte alls hos hästar?
Som någon annan här sa, gräs innehåller också socker, speciellt det späda vårgräset. Tror du socker är så farligt för hästar att du inte vill ge betfor av den anledningen, bör de i så fall inte få beta heller :smirk:

-westerngirl-
2006-10-17, 08:35
att beta är naturligt för hästarna ..men det betyder också att de får sig de sockret de behöver eller hur?

anniequarters
2006-10-17, 09:18
Hej
vi är mycket nöjda med speedibeet, ger långsam energi, bra fibrer, ibland kan det vara svårt för hästen att tillgodogöra sig hö, stress på tävlingar eller så, och då kan speedibeeten hjälpa till med både mage och energi.
och som sagt inget snabbt socker, rekommenderas av brittiska förbundet mot fång, ger extra energi och fibrer till en fånghäst här, som inte kan gå på bete.

sorbifolia
2006-10-17, 11:22
Nu har jag forsökt räkna lite själv, iom att ingen svarade... och kom fram till att om kalcium/fosfor kvoten i höet är ok, ska man ge ungefär dubbelt så mycket havre som betfor (i kg torr vikt...) för att få en kvot på 1,5. (Om man inte ger annat kraftfoder). Verkar det riktigt? :confused: Jag har inte så mycket erfarenhet av att räkna foderstater, så det är mycket möjligt att jag har fått helt fel!

MEN på Speedi-beets hemsidor, står det att man kan ersätta inntil 20% av den totala kraftfodergivan med betfor. Så om man ger totalt 1 kg kraftfoder (t.ex. havre) kan endast 200 g ersättas med speedi-beet. Varför inte mer?!?? Kan det vara skadligt? :confused:

lizzie
2006-10-17, 13:53
Bra fråga det undrar jag också!

Jag kan inte se att Betfor gör nytta mer än att det ger ren energi? Vore kul att få veta vad nyttan är med det och varför så många ger det?
Jag ger morötter till min (äpplen på hösten) men det kanske är fel av mig att tänka att det kan vara "likvärdigt".

// M

Jag ger mina pållar betfor för att det passar bra ihop med havre. Betfor innehåller kalk och havre mer fosfor än kalk. Fibrerna är bra för tarmarna och betfor är ju långsam energi, inte en energikick som många tror.

Morötter eller äpplen är inte likvärdigt med betfor. Morötter är bra för det innehåller A-vitaminer som hästen tillgodogör sig och kan bilda egna D-vitaminer (har jag för mig att jag läst någonstans).

Jag delar inte upp "energin", utan ser till hästens totala energibehov utifrån vad hon behöver för att orka med den träning hon utför just nu. Där betforen utgör en del.

Visst det finns hästar som reagerar "negativt" på betfor och blir aspigga, på samma sätt som en del hästar inte kan äta havre. Vad detta beror på vet inte forskarna, men det beror inte på "snabb energi" i alla fall.

Jag ger min shettis lite betfor just för att det inte innehåller någon stärkelse (hon får inte havre), och för att tillföra kalk.

Jag förstår inte denna hysteri över SOCKER - sockret är ju redan utvunnit ur sockerbetan, det är ju i princip bara fibrer kvar. Det är ju liksom RÄTT mycket socker i gräs...

/Lizzie

peter_lundin
2006-10-17, 15:18
att beta är naturligt för hästarna ..men det betyder också att de får sig de sockret de behöver eller hur?
Ja??????
PL

Trissa
2006-10-18, 06:54
havre och betfor blandat=snabb energi och förstörda tänder...

Är det här med förstörda tänder din åsikt, eller något du har belägg för?

-westerngirl-
2006-10-19, 09:42
Men vet inte du som foderförsäljare vad det är för bindemedel?

Eller du för bara icke-pelleterade foder?

jo i mitt eget foder vet jag de men inte i andras.
majsolja är bindemedlet i mitt foder.

-westerngirl-
2006-10-19, 09:43
Ja??????
PL

vilket detyder att de inte behöver mer socker för de redn har fått i sig sitt naturliga socker.

Lillcaksa
2006-10-19, 09:48
Ja men betfor ger man ju i mestadel på vintern då det inte finns gräs