Visa fullständig version : Hur ser eran foderstat ut?
Extasia_ox 2006-10-13, 15:04 Per dygn!
Min arab 3 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor (måttet är ett 1/2 kg)
1/2 kg svarthavre
korallalgkalk
Birocca Algophos mineraler
kli och linfrö
grannen som kokar linfö och blandar till kliet (eftersom hon samtidigt gör till sina hästar), kan tänka mig att det är 2 eller kanske 3 dl färdigblandat. Är då som en deg, jag tillsätter mera vatten så det blir rinnigare
Vbl sto 10 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor
Extasia_ox 2006-10-13, 15:10 Måste tillägga att dom båda får fri tillgång på hö/hösilage ute.
Inne brukar dom få ungefär 4 kakor hö. Har inget koll på vad dom väger. Får så att dom har hela natten. Eftersom det ofta ligger kvar hö på morgonen.
Mitt 2-åriga halvblodssto kommer att få en "startfoderstat" på ca 65 MJ och en smrp/MJ-kvot på ca 6,5.
Jag har inte haft henne så länge att jag vet att det är hennes verkliga behov , så jag är extra observant och kommer att göra justeringar under vintern.
Omsatt i fodermedel blir det i år:
6 kg hö
2 kg hösilage
800 g Krafft Groov 125
30 g Miner Grön
Mitt hbl får idag
2 liter fibergi elit
2 liter kornkross
1 liter luzern
2 dl mineraler
1 msk vitlök
1 dl linfrön
Hon får fri tillgång på Hö så hon petar väl i sig mellan 15 och 20 kilo om dagen
Korsning arab/welsh, 148 cm/strax över 400 kg. Valack f. 1997. Svårfödd och het.
12 kg hösilage ts 70 %
Går på gräs mellan 8:00-15:30
1 kg lusern strå
2 kg Krafft grund
0,2 kg betfor
VSL
Biotin
Chevinal plus
hopparparino 2006-10-13, 16:01 Min får:
3 kg havre
ca 1kg hippo "racer"
Mineraler/ vitaminer
b-vitamin
1 kg Betfor (färdig)
1dl majsolja
ca hmm massa hö..
tycker också att det va väldigt lite..
har två hästar. en 4,5 årig ridponny valack 143 cm och en 1,5 årig arabhingst (ska kastreras) på 145 cm.
ridponnyn:
går just nu på gräs och går ute 24/7
krafft miner blå: 120 g
araben:
går just nu på gräs och går ute 24/7 han med;)
kli: 350 g
havrekross:350 g
betfor: 300 g
krafft miner blå:120 g
Min islandsvalack går på:
ungefär 1 kg Krafft Grund
1 dl Mineraler
B-vitaminer (just nu)
3 dl torr betfor
Och äpplen och morötter ^^
kommer tillbaka sen när vi börjar ge hösilage
:confused:
Vilket då?
Hon kommer såklart att få mera hö om hon vill, men hon är lite dålig att äta tycker jag. Det är så mycket som är intressantare än maten, märkligt nog...:crazy:
Frukosthöet brukar bli kvar, t.ex. Men det ändrar sig kanske när gräset i hagen minskar mer och mer. Jag känner henne ju inte så väl än, som sagt.:D
Coffeaclub 2006-10-13, 17:35 5 årig bruksnordis just nu:
8 kg hö
0,8 kg Hestekraft
30 g Miner vit
med det nya hösilaget:
8,5-9 kg hösilage
0,7 kg Hestekraft
0,3 kg soja
35 g miner vit
1 årig shettis just nu:
3 kg hö
0,4 kg hestekraft
med det nya hösilaget:
3-3,5 kg hösilage
0,3 kg Hestekraft
0,1 kg soja
10 g miner vit
Mitrolle 2006-10-13, 17:41 Min unghäst får:
8 kg hö (men hon äter ju det hon behöver)
600 g havrekross
1 kg Krafft Groov 125
0,5 kg Lucern
5 dl betfor
2 dl vetekli
50 g miner blå
e-vitaminer med selen
morötter
Hon står på halm och har gräs i hagen.
Den äldre får:
8 kg hö (blir mer)
1,2 kg havre
1 kg Krafft Groov 125
0,75 kg Lucern
7 dl betfor
2 dl vetekli
50 g miner blå
e-vit med selen
morötter
tillskott för leder
Mitrolle 2006-10-13, 17:44 Glöm inte att en 2-åring behöver tillskott för tillväxt och inte bara en underhållsfoderstat. Tycker det låter lite för lite det du ger jag med... Min unghäst fick mer än så när hon var 2 år.
Mina två får fri tillgånd på hö, b-vitamin, minerall balja och 2åringen får 2kg lusern medans stot bara får lite att blanda b-vitaminen med.
Hästarna är en tvåring på 160cm och den andra är en övervuxen ponny som borde väga 400kg (är lite rund:angel: ) som inte rids mycket alls.
Kram
Tänk på att hösilage innehåller mer vatten än vad torrhö gör o ska därför ökas. 3kg torrhö är inte det samma som 3-3,5kg hösilage. Får shettisen idag 3 kg hö bör den nog få närmare 5-6 kg hösilage nu vet jag ju iof inte vad du har för ts men tänk på minst 1kg ts/100kg häst. Hö har i regel en ts på 84% vilket blir ca1,2kg hö/100kg häst. Har du ett hösilage med en ts på 50% blir det 2kg/100kg häst.
Har du då en häst som väger låt oss säga 500kg så är den minsta mängden hösilage 10kg som hästen behöver. Detta är minimum mängder jag räknar på.
hannacecilia 2006-10-13, 20:41 mitt treåriga hblsto får för dagen:
3 kg hö (massor med gräs kvar i hagen)
0,75 kg hestekrafft.
0,1 kg morötter.
vinterfodertstaten fram till nyår borde sedan landa på ungefär :
8 kg hö
1,5 kg hestekraft
1 kg havre
1 kg morötter
efter nyår är det sedan dags att se över den lite extra igen då hon är dräktig.
Extasia_ox 2006-10-13, 20:50 Glöm inte att en 2-åring behöver tillskott för tillväxt och inte bara en underhållsfoderstat. Tycker det låter lite för lite det du ger jag med... Min unghäst fick mer än så när hon var 2 år.
vem menar du nu? hmm hänger inte med riktigt :)
Min häst ska få till vintern:
8 kg hö
1-2 kg halm
100 g Krafft Miner Vit
ca 1-2 dl HippoBas Müsli
+ ev Gurkmeja
om du kollar i högra hörnet på inlägget så ser du att det är till pinky
min häst äter just nu.
10 kilo hö/hösilage
2,4 liter havre
1,5 liter lusern pellets
1 mått (ca 300gram) lusern hackatstrå
1 liter betfor
sen får han även ade-vitaminer, vitlök och b-vitamin
HarryBarry 2006-10-13, 21:01 Ni som ger ett färdigt krafft-foder, varför ger ni extra mineraler? Räcker inte de som finns i tex Krafft grund?:crazy:
antar att du gjort ett knapplån eftersom jag inte ger någon krafft
HarryBarry 2006-10-13, 22:04 Sorry, lite ny här.. trycker lite här och där.. ;) Vips så hade jag skickat till dig.
Min islandshäst(8 år) äter:
Helt torrt hösilage - 6kg
Lucern hackat- 1 kg
oki, om hon har gräs kvar i hagen kanske det e lagom.
Ni som ger ett färdigt krafft-foder, varför ger ni extra mineraler? Räcker inte de som finns i tex Krafft grund?
Det beror på hur mycket man ger av det, och hur mycket mineraler det finns i grovfodret.
Jag ger t.ex ganska lite Groov 125, och det täcker (förhoppningsvis) upp behovet av energi och protein, men inte mineralbehovet så därför får jag lägga till lite extra.
Krafft utgår från att man har ett "normalhö" och att man ger flera kg av färdigfodret, men i verkligheten ser det ju inte alltid ut så.;)
Islandsvalack 20 år. Äter fn
6 kg hösilage (skall ökas)
½ kg hö
samt fri tillgång till lucernhack
3/4 kg Hestekraft
3 hg krafft protein
2 hg betfor (torrvikt)
Mitt arabsto (11 år) får:
Fri tillgång på hö inne (får vell i sig ca 6 - 8 kg)
1 kg lucernpellets
400 gram Krafft protein
½ kg hestekraft
Fosforbalans och tokosel
Hamnar på en kvot på ungefär 6,5
grodan21 2006-10-14, 13:16 min fjording får vet inte riktigt hur mycket hö men skulle tro 7-8kg max. då det är stallägaren som lägger ut hö på morgon. men dom har nu i höst inte ätit så mycket hö ut då dom helre har ätit gräs. i våras så fick hon ca 5kg på morgonen när dom gick ut och 2-3kg på kvällen. får 0,5dl mineraler (musang blå eller röd vet inte) som blandas i lite havre och betfor. för att hon ska äta upp det.
Min travare får:
6 kg hö (ska ökas)
0,7 kg korn (ska ökas)
0,2 kg betfor
mineraler
Violator 2006-10-14, 22:23 Min travare (tävlande) får:
7-8 kg hö
1 kg havre
0.5 kg Krafft pluss blåröd
0.3 kg betfor
Morötter
Promenadhästen:
7-8 kg hö
0.5 kg havre
0.5 kg Krafft grund
0.3 kg betfor
Morötter
crabby_me 2006-10-14, 22:35 Mitt svenska halvblod som är 1,70 cm hög äter:
12 kg hösilage (håller på att öka upp dem, skall komma upp i 15-16 kg per dag)
1,5 kg havre (skall även öka lite här med)
1,5 kg hippo basic bas (här skall det oxå ökas lite)
0,5 kg betfor (ökning här med så småning om)
+ Massa morötter
Svetlana 2006-10-15, 10:52 Min engelska fullblod på 12år som är ganska svårgödd käkar nu:
ca9kg hö
2kg korn
2kg(sånt där stort krafft groov mått har jag)
1kg lucern
1dl miner blå
2dl rapsolja
och en massa morötter per dag då killen som jobbar på en restaurang kan fixa morötter gratis därifrån:)
förut innan sommaren fick han 2kg krafft groov me men bara 1 kg korn men vi ökade kornet och tog bort kraften och det gick lika bra:banana:
sandriie 2006-10-15, 11:17 min arabvalack 16 år, 1.50 cm han får....
10 kg hösilage
2 liter hippo bas harmoni
½ liter uppblöt betfor
o morötter såklart :d , det är vad han behöver!
äntligen hittat det rätta fodret för hnm, :) han har så pass mycket "självenergi," så jag ger hnm gärna lite mer utav hö´t!
Per dygn!
Min arab 3 år går på:
1 kg korn
1/2 kg svarthavre
korallalgkalk
kli och linfrö
grannen som kokar linfö och blandar till kliet (eftersom hon samtidigt gör till sina hästar), kan tänka mig att det är 2 eller kanske 3 dl färdigblandat. Är då som en deg, jag tillsätter mera vatten så det blir rinnigare
Vbl sto 10 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor
oj detta låter för mig mycket!!
min 3-åriga arab får enligt följande
fri tillgång på torrhö ute (vistas ute från 0500-2000 ung)
2,5 dl uppblött betfore
äpple eller morötter
mineraler på vintern
b-vitamin
på vintern även kansek ung 1 dl korn morron/kväll
man ska inte fodra en växande häst så dom växer för fort...bättre att dom växer sakta och blir hållbara
mina andra får efter vad dom behöver men för samtliga gäller fri tillgång på hö...vilket är det bästa i mina ögon. sen kompletterar man med det kraftfodret man behöver och ev mineraler och vitaminer...
catten
Fellow04 2006-10-15, 13:04 Håller med!! Min unghäst är rätt stor nu, men han växte otroligt långsamt ända fram till i sommras. När han kom ut på betet smällde det och poff så blev han jättefin :) kul att se förändringarna!
Min 2 åriga halvblodskorsning (d-ponny) får nu
8 kg hösilage
1 liter krossad korn
6 dl Hippo Basic cool
1 dl Hippo mineral vitlök
2 dl olja
Började köra med olja när han var väldigt smal och det funkar bra så jag fortsätter med det. Hippo kan jag inte ge mycket av då han blir hur pigg som helst...detta funkar jättebra för honom!
waldorff 2006-10-15, 18:09 Hur mycket mat man ger sin häst beror ju på vad man har för värden på höet, även havren och kornet.
Mitt tips är att analysera i första hand, sedan är det ju jättelätt att ta reda på vad just Din häst behöver.
Jag ger för övrigt Carron oil till alla mina hästar - svindyrt men det är värt varenda droppe. Har provar alla andra oljor, men ingen ger samma resultat som Carron.
Har tipsat flertalet uppfödare som aldrig skulle byta bort detta rinnande guld.
Om ni provar ska ni ge över en längre period för att se resultatet, men tar man sedan bort oljan syns det direkt på hästarna. ;)
Li
Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.
Min 1:åring får:
5-6 kg hö (fri tillgång) går på gräs på dagen
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Är jätte fin i hull och har växt jämnt hela sitt liv.
Min 5:åring som tränas till Breeders (1.20 hoppning) får:
7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor
Min 7:åring som går 1.40 hoppning får:
7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Detta enl. uträknade foderstater med analyserat hö.
waldorff 2006-10-15, 18:59 Precis så kan det vara.
Bra grovfoder a-o.
Min valack växte helt jämnt hela tiden, dock med ett litet underhull. Mina åsikter är att unghästar inte ska vara feta, dock ej magra. Lagom är bäst!
Li
Coffeaclub 2006-10-15, 19:09 Tänk på att hösilage innehåller mer vatten än vad torrhö gör o ska därför ökas. 3kg torrhö är inte det samma som 3-3,5kg hösilage. Får shettisen idag 3 kg hö bör den nog få närmare 5-6 kg hösilage nu vet jag ju iof inte vad du har för ts men tänk på minst 1kg ts/100kg häst. Hö har i regel en ts på 84% vilket blir ca1,2kg hö/100kg häst. Har du ett hösilage med en ts på 50% blir det 2kg/100kg häst.
Har du då en häst som väger låt oss säga 500kg så är den minsta mängden hösilage 10kg som hästen behöver. Detta är minimum mängder jag räknar på.
Detta vet jag mkt väl, men hösliaget har väldigt hög ts, vilket iofs inte är det optimala, men som det ser ut just för tillfället så finns det inget bättre att få tag på. Just därför behöver jag knappt öka grovfodergivan.
Coffeaclub 2006-10-15, 19:13 Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor
7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor
Visst är det inte bra om man ger unghästar för lite mat, men att proppa i dem massor av kraftfoder, det är helt okej då eller? :crazy:
waldorff 2006-10-15, 19:15 Nepp, det är därför man ska göra en analys och fodra det den behöver!
Li
Coffeaclub 2006-10-15, 19:41 Ja, och? :crazy: Vilket inlägg svarade du på?
waldorff 2006-10-15, 19:43 På ditt! :idea:
Li
Min arab/paint flicka på 3 år får:
Fri tillgång på ensilage (med superbra värden)
så hon får bara
½ kg Krafft Groov,
aloe verajuice,
B-vitamin
och vitlök.
+ massa frukt
Coffeaclub 2006-10-15, 19:56 Ja men jag menar vilket av dem? Jag måste vara lite trög idag :angel: :rofl:
waldorff 2006-10-15, 20:04 Visst är det inte bra om man ger unghästar för lite mat, men att proppa i dem massor av kraftfoder, det är helt okej då eller? :crazy:
Detta...helt oki att vara trög, det är jag varje måndag!
Li
Men eftersom jag har analyserat mitt hö och det är dåligt protein värde i det så behöver hon så pass mycket kraftfoder, hästen får ju fri tillgång på hö men äter inte mer.
waldorff 2006-10-15, 20:08 Ja men vad är dåliga värden?
Allt handlar om en balanserad foderstat, har du inte bra protein så måste det tillsättas.
Men med rätt mängd och rätt sort.
Li
Min arabvalack som är 4.5 år på 160 cm i manken får:
Morgon
2 kg hösilge
1 liter korn
0.4 liter torr betfor (blötläggs)
0.25 dl mineraler (50 g)
Lunch
1 kg hö
0.75 liter korn
1-2 nävar lusernpellets
Middag
2 kg hö
1 liter korn
Kväll
3 kg hösilage, 2 kg hö
0.5 liter korn
0.5 liter lusernpellets (blötläggs)
0.25 dl mineraler
Och ibland äpplen o morötter.
Anledningen till att han får kraftfoder 4 ggr per dag är att han tappa mycket i vikt under sista tiden på sommarbetet, men nu börjar han få fint hull igen.
Min arabis får:
0,5 liter krafft grund(ska byta till krafft groov 125)
0,5 liter krafft protein
0,5 liter havre-och kornblandning
0,5 liter betfor(blötlagd)
1 deciliter miner blå
Äpplen och morötter
Ordentligt med hö varje kväll
Hon går i hagen ifrån 07.30-15.30 varje dag.Hullet är det inget fel på och energi har hon så det räcker.Men hon får nog en del "godis" under dagarna också:angel:
Vad många det är som har araber här!!!:) Jättekul,de är ju sååå himla fina:love:
(var bara tvungen att skriva detta:D )
Nu går min på gräs dagtid (sover inne nattetid) så detta är vad hon får idag:
5 kg hö (vill ha i henne mer, men hon vill inte:p )
1 kg lusernpellets (för att kompensera det hö hon inte vill ha)
0,3 kg pluss grön
1,5 kg kornkross
200 g betfor.
magnesium och selen
När gräset tar slut är tanken detta:
15-16 kg hö/hösilage (är vad jag får i henne ungefär)
1,5 kg kornkross
200 g betfor
0,3 kg pluss grön
selen
From dec får jag dock börja öka på mer då hon är dräktig:love:
Nu kommer jag få en lång utläggning om att min häst får för lite mat, men det passar henne och hennes behov. Hon är ett litet halvblod som lätt lägger på sig några (typ 100 ;) ) kilo för mycket väldigt lätt.
Hon får:
6 kg hösilage
1,5 kg krafft grund
0,5 kg kross (havre/korn)
3 dl torr betfor (hon får den blöt, men jag mäter den torr)
1 dl krafft miner blå
Den är inte uträknad, så jag blir väl ännu mer halshuggen för det. Funderar dock på att ta bort krossen och öka på med ett kg hösilage till.
Pratade med en foderrådgivare om det med att ge eller inte ge unghästarna så mycket mat, det tyckte hon var förkastligt att vissa ger dem lite för då växer de inte som de ska.
4kg Krafft Groov 125
400g Betfor
7kg hö
2kg Krafft Groov 125
200g Betfor
7kg hö
0,5kg Krafft Sport
1,5kg Krafft Groov 125
400g Betfor
som sagt det är svårt när man inte ser hästen framför sig men...jag är generellt emot att "överfodra" hästarna så dom vrålväxer det ger ingen hållbarhet på hästarna utan får dom växa i sin egen takt så blir de bäst...
jag svälter ju inte mina hästar direkt...:) fick tom en pikning vid besök hos ATG kliniken att damen i fråga behövde banta...:smirk:
va ger ni mig för de...hahhahahahahha
hon är lätt född min tjej...
så ett sätt som är bra är FODRA MED ÖGAT men även här gäller det att ha analyserat foder
catten
Visst är det inte bra om man ger unghästar för lite mat, men att proppa i dem massor av kraftfoder, det är helt okej då eller? :crazy:
:bow: :bow: :bow:
Men eftersom jag har analyserat mitt hö och det är dåligt protein värde i det så behöver hon så pass mycket kraftfoder, hästen får ju fri tillgång på hö men äter inte mer.
då ska man givetvis ge mer proteinhaltigt kraftfoder
catten
Nu kommer jag få en lång utläggning om att min häst får för lite mat, men det passar henne och hennes behov. Hon är ett litet halvblod som lätt lägger på sig några (typ 100 ;) ) kilo för mycket väldigt lätt.
Hon får:
6 kg hösilage
1,5 kg krafft grund
0,5 kg kross (havre/korn)
3 dl torr betfor (hon får den blöt, men jag mäter den torr)
1 dl krafft miner blå
Den är inte uträknad, så jag blir väl ännu mer halshuggen för det. Funderar dock på att ta bort krossen och öka på med ett kg hösilage till.
ingen ska väll skälla på dig...har du en häst som mår bra och har bra hull så är foderstaten rätt...så enkelt är de!!:smirk:
keep on!!
catten
Coffeaclub 2006-10-16, 17:47 Ja men vad är dåliga värden?
Allt handlar om en balanserad foderstat, har du inte bra protein så måste det tillsättas.
Men med rätt mängd och rätt sort.
Li
:bow: Det verkar ju konstigt att samtliga hästar inte vill äta mer hö. Låter som foderstater från Krafftrådgivning tkr jag :angel:
waldorff 2006-10-16, 18:22 Inte från mig i vart fall! :smirk:
Jag försöker använda mig av råvaror så långt det håller, men jag vet om att jag inte har ett KANON hö så därför måste jag ta till kraftfoder av olika slag.
Är man bekväm kan det stavas krafft och menas färdigfoder. :smirk:
Jag har aldrig hittat hö på högre smrp 65-70, det bästa vi fått fram var 55.
Och då ska man tydligen klappa sig på bröstet, annat är det i södra sverige.
Li
:bow: Det verkar ju konstigt att samtliga hästar inte vill äta mer hö. Låter som foderstater från Krafftrådgivning tkr jag :angel:
ja håller med dig....men annars så brukar det vara så här att vi som bor i norrbotten har en förmån framför andra...men de klart...de kräver lite kunskap att veta detta....vi har ljust dygnet runt varför vårat hö är extra kraftigt och bra...och de ser jag ju på mina hästar...och har man rätt höbonde som levererar så har du ganska mycket gratis i en frisk välmående häst som får äta sig mätt på de dom naturligt brukar äta...dvs stråfoder...
men men...nu kommer väll tyvärr även denna tråd att helt plötsligt bara försvinna i tomma intet...fanns en liknande för 1,5 dag sedan som bara tjopp borta :devil:
näää våga lita på er själva lär er läsa era hästar....har ni inte kunskap skaffa och färdigfoder i all ära...men jag håller mig till traditionellt sätt...dvs havre korn betfore....du kan ALDRIG dosera ett färdigfoder fullt ut.
catten
näää våga lita på er själva lär er läsa era hästar....har ni inte kunskap skaffa och färdigfoder i all ära...men jag håller mig till traditionellt sätt...dvs havre korn betfore....du kan ALDRIG dosera ett färdigfoder fullt ut.
catten
Hur menar du då, "du kan aldrig dosera ett färdigfoder fullt ut" ?
waldorff 2006-10-16, 22:29 Och vi som tar eget hö vet ju att det inte är solen som gör höet, utan vad som ligger i jorden.
I och med att vi bor i norrland med podsol som huvudjord och inte brunjord som i södra sverige så måste man i princip göda ihjäl jorden för att ens ha liknande chans. På vissa ställen finns här brunjordsplättar, få förunnat!
I Skåne finns det bördigaste marken och även den nyaste, då Skåne låg under vatten längst tid efter istiden.
vatten = slagg = näring.
Men en del föredrar solgult hö, dock inte mina hästar :banana:
Li
D-ponny sto f.97 50%arab 25%fullblod 25% halvblod
Nu till vintern är det tänkt att hon ska få :
8 kg hö
0,4 kg lusern hackat strå
0,3 kg korn kross
0,1 kg speedi-beet
0,1 kg soja
30 g biomineral
25 g Vitafor solid
10 g biomagnesium
10 ml biovimin
2 matskedar salt
Vitlök:banana:
Hbl, 17 år, ädel, 163 cm, svårfödd, 546 kg och är tunn. Under lätt igångsättning från marken arbetas 3 ggr i veckan ungefär med tömkörning andra dagar promenader/vila just nu.
Bete mellan 7.00-19.30
9 dl kornkross
5 dl linfrökaka
2 kraffts kg mått av lucern hack
2 dl olja
20 g mineraler
+ b-vit., biomag, 2 mått msm och ibland lite muskel-e
5 kg hösilage och fri tillgång på halm
Han behöver egentligen mer mat men han vill inte äta mer än så här än sålänge (antagligen för han betar i hagen hela dan), lämnar lite kvar i krubban men äter upp hösilaget så det ökas lite varje dag.
Hur menar du då, "du kan aldrig dosera ett färdigfoder fullt ut" ?
det jag menar är att med sepparat havre korn majs osv kan du dosera själv....men de kan du inte med ett färdigfoder...jag är gammal i gamet och har en gång lärt mig fodra enligt denna metod sen var jag utan hästar några år medans jag fick barn och när jag sen började om så tänkte jag att jamen va fint...men nej tack...jag föredrar att dosera själv...förmodligen en smaksak...
Min d-ponny som är 145 cm 450kg får:
5.5 kg hö
0.75 havre
0.5 betfor
+ mineraler
sofflan82 2006-10-17, 11:21 Min åring får (ngt svårfödd):
8 kg hö inne (inte analyserat då höet är taget från olika vallar...)
På den här mängden hö lämnar hon lite. Alltså fritillgång.
Går i skogshage på dagen och fodras med hö två gånger om dagen, men de andra låter henne inte riktigt komma åt höet...
hon får även:
2 liter havre (ca 1kg)
2 liter korn (ca 1kg)
Detta uppdelat på två måltider.
Hon får även 5 dl lusern pellets vid ett annat foder tillfälle.
Hon får knappt 1 kg lusern pellets i boll och 1 kg krafft groov 125 i boll.
Ca 10 gram vitlök och 1 dl rapsolja.
Hon är superfin i hullet just nu och har väldigt fin och välmående päls, vilket jag tycker är det viktigaste när man tittar på foderstaten, att individen trivs!
Fellow04 2006-10-17, 12:25 jo det är bra med olja, fast jag använder mig av vanlig rapsolja som jag hört är bra och det funkar jättebra för oss. sen så det där med hippon, ska jag ge honom mer så kan jag inte göra något med honom, han blir för pigg. men det kanske är svårt att tänka sig när det bara är jag som hanterar honom. Jag tycker i alla fall det jag ger honom nu funkar. I sommras gav jag honom
2 l korn
2 l Krafft Groov 125
mineraler och olja...
då gick det inte att gå ut med honom knappt för han ville bara dra iväg, sen så minskade jag på krafften och gav mer korn vilket funkade utmärkt...Men han blir fortfarande piggare av krafft än av hippo så därför kör jag hellre med det...och han är den ganska heta sorten av ponny så jag tycker bara att det dumt att ge honom mer än vad han behöver....
Fellow04 2006-10-17, 12:27 glömde att säga att vi köper hö från en kompis som är bonde och dom analyserar höet, dom säljer till olika ridskolor och stora stall osv. Jag vet att vårat hö är bra :)
Super Sonic 2006-10-17, 12:49 Min vbl-valack får per dygn
3/4 kg hel havre
3/4 kg krafft blåröd pluss pellets
1/4 kg betfor
morötter
9 kg ensilage (ts ca 60%)
Min syrras NF-sto får per dygn
1 liten näve hel havre
1 kg krafft blåröd pluss pellets
morötter
9 kg ensilage
Chickengirl 2006-10-17, 13:43 Mitt dräktiga och digivande fullblodsto får:
Då är hon ute från 07:00-18:00 ungefär beroende på väder å vind + att nu när de fortfarande finns gräs så äter hon det oxå.
Morgon :
3kg hö,
½kg groov
0.75kg havre/korn kross
1dl mineraler
Lunch:
3kg hö (i hagen)
Middag
3kg hö (ihagen)
Kväll
4kg Hö
1liter betfor(torrsubstans)
0.75kg havre/kornkross
B-vit
Fullblod 2006-10-17, 14:33 Mitt halvblodssto på ca 9 år och ca 179 cm i mkh får:
5 kg hippo alfa
fri tillgång på hö. just nu ca 7 kg + bete
till vintern hoppas jag att jag ska kunna få i henne iaf ca 12 kg. men det är inte säkert med min kräsenmaja till häst.:crazy:
Love_energy 2006-10-17, 15:07 Vad ska man ge till en 1 1/2 åring under hela vintern.
Detta har jag hemma:Salsa Havrefri, Ren Havre, Mineraler Blå, Kraft 90 o 125, Höensilage
SvartaHingsten2003 2006-10-17, 16:21 Min 4 åriga arabhingst får:
9 kg hö
0.5 kg mustang musli orginal
0.5 kg kornkross
1 dl mineraler blå
Och morötter
har ändrat foderstaten lite till araben:
betfor: 150 g
kli: 400 g
havrekross: 300 g
Mitt lilla dräktiga varmblodssto, lättnärd, får
1 kg Krafft Groov
1/2 kg havre
salt
Krafft Miner pelleterat
Lite betfor
Min andra pojke, valack och har lite uttunningstendenser vid mycket utevistelse får
2 kg havre
1 kg Krafft Grund
salt
Krafft Miner
Betfor ca 4 dl
Vid behov ca 1 dl olja
Båda får äta hur mycket hö de önskar, har inte hö i normal mening utan fröhalm. Men de gillar den. Gav tidigare vitlök, men har slutat då jag läste i Hästf*cus att det kanske inte är det bästa att göra. Kommer inte ihåg exakt vad det var, men det var något om att något ämne bildas i överskott, o det inte var bra... Någon som minns?
Per dygn!
Min arab 3 år går på:
1 kg korn
1/2 kg svarthavre
korallalgkalk
kli och linfrö
Vbl sto 10 år går på:
1 kg korn
1 mått betfor
Hej!
Min 4åring får runt 15-25kg hö/dygn (ensilage på vintern), han har fri tillgång.
1 liter hel havre (ca: 1kg)
1,5 liter krossat korn (ca:1kg)
1 dl mineraler
5 dl torr betfor (ges uppblött)
örter vid behov.
Det håller han sig rund (vintertid kanske lite för rund) och fin på året runt. På sommaren får han inget hö (enbart bete) men han får samma kraftfodergiva.
5 åringen som är av annan ras får också fri tillgång på hö eller ensilage men han äter något mindre grovfoder (självmant).
2 liter hel havre (ca: 2 kg)
2 liter krossat korn (ca: 1,5 kg)
1 dl mineraler
5 dl torr betfor
3 dl kokta linfrön
2 dl soya
Han håller sig i normalhull på detta. Tunnar dock ut direkt om han inte får soyan, även under betesgång.
Båda går på lösdrift. Men kommer in för enskild fodring av kraftfodret.
Vad ska man ge till en 1 1/2 åring under hela vintern.
Detta har jag hemma:Salsa Havrefri, Ren Havre, Mineraler Blå, Kraft 90 o 125, Höensilage
Hej!
Vill du göra det lätt för dig så ge Kraft 125 enligt förpackningen (ca: 3kg) och 15-25 kg hö/dygn. Sedan gör du en utvärdering och ser om det fungerar för din häst. Annars så kan du räkna på höensilaget du har och kompletera det du behöver med havre och mineraler. Lite svårare men mer exakt.
Lycka till!
*lånad inloggning*
Jag proppar inte i min åring hur mycket kraftfoder som helst. En åring äter inte mycket mer än 5-6kg hö om dagen, har ingen av mina gjort i alla fall. Eftersom mitt hö är analyserat och jag har räknat ut foderstat ihop med en oberoende rådgivare så tror jag att detta stämmer mycket bra. Hon framhöll hela tiden att man skulle ge tillräcklig mängd grovfoder och tyckte att Groov 125 kompletterade vårat hö mycket bra. Bra högvärdigt protein i det fodret.
Jordgubben från Skåne 2006-10-18, 16:04 travar valack 7 år
uppbyggnads ridning till dressyr
1,5kg kornkross
0,8kg havre
0,4kg betfor
0,1kg kli
0,6kg lucern
7kg hösilage(orkar inte mer)
1dl foderjäst
1,5dl mineraler
10ml e-vitaminer
hmm det var nog allt
waldorff 2006-10-18, 18:29 Jag måste faktiskt erkänna att jag alltid ger och har gett Krafft (breed och plus) till mina yngsta unghästar.
Detta för att vara mer säker på att de får i sig av alla ämnen som dom ska. Ömsom tuttande och ömsom småätande av hö känns inte tillförlitligt. Däremot analyserat hö, så man vet om ex extra lusern måste ges.
Däremot så ger jag inte mina vuxna det, utan dom går på analyserat hö och egen blandning. Detta för att jag inte tror på pelleterat foder i långa loppet.
Min absoluta favorit (och hästarnas) är fibergi. Slogan lyder "du ser vad du ger" och det stämmer.
Dom älskar det, men det kostar några kronor extra, men vad gör man inte för di små... ;)
Li
Qodrofenia 2006-10-18, 18:39 Min vbl valack på 163+ på 9 år i lätt arbete med helt ok värden på höt.
10 kg hö blir som fri tillgång får inte i honom mer.
1 kg havre (krossad)
0.25 kg betfor (pelleterad)
2 dl soja
½ dl mustang röd.
Och vi som tar eget hö vet ju att det inte är solen som gör höet, utan vad som ligger i jorden.
I och med att vi bor i norrland med podsol som huvudjord och inte brunjord som i södra sverige så måste man i princip göda ihjäl jorden för att ens ha liknande chans. På vissa ställen finns här brunjordsplättar, få förunnat!
I Skåne finns det bördigaste marken och även den nyaste, då Skåne låg under vatten längst tid efter istiden.
vatten = slagg = näring.
Men en del föredrar solgult hö, dock inte mina hästar :banana:
Li
Det är inte är sant att det grovfoder som odlas här uppe generellt är sämre än Skåne-fodret. Vilken foderkvalitet man producerar beror på så mycket annat än jordarten. (Dessutom så finns det både bättre och sämre odlingsjordar både här och i södra Sverige.)
När man pratar om foderkvalitet så handlar det som regel om två olika sorters kvalitet, nämligen näringsmässig och hygienisk kvalitet. Den hygieniska kvaliteten har inget som helst att göra med var fodret produceras, utan har helt och hållet att göra med hur det går till. Skördeväder, slåtter, vändning, torkning, inplastning, tillsatsmedel och annat som påverkar fodrets konservering.
Men jag antar att det du menar mera handlar om den näringsmässiga kvaliteten? Det som i första hand påverkar fodrets näringsinnehåll är vilken art-sammansättning som finns i den vall som odlas (klöver, timotej, rajgräs och andra växter av mer "ogräs-karaktär"), samt när under växtsäsongen fodret skördas. Tidigare skördat foder = mer näringsrikt foder, men också mindre fiberrikt.
Hur vallen är gödslad, och med vad, är ytterligare en sak som inverkar på fodrets näringsinnehåll.
Det som jag sa att man brukar säga att kvalitén blir bättre här i norr på grund av ljusets inverkan stämmer till viss del. Vad det handlar om är att mycket ljus i kombination med lägre temperatur ( som vi oftast har på försommaren här) gör att energiinnehållet i fodret oftast blir högre. Detta beror på att solljus omvandlas till socker medan den låga temperaturen samtidigt gör att växterna inte utvecklas och blir förvedade så snabbt. Och det som benämns som energi (MJ i foderanalysen) handlar om hur hög smältbarhet som finns i fodret. Dvs. hur lättillgänglig energin är.
Allt eftersom sommaren går och växterna utvecklas så förvedas stjälkar och blad för att till sist bli så grova att djuren som äter gräset har mycket svårt att smälta dessa och tillgodogöra sig näringen i fodret. Därför gäller det alltså att skörda i rätt tid.
När det gäller proteinet så är även det innehållet högre i början av sommaren, sedan späds det ut allteftersom tiden går. Klöver innehåller mer protein eftersom baljväxter kan tillgodogöra sig kväve från luften (protein består av olika kväveföreningar) varför mer klöverrika vallar är ett lämpligare foder till unghästar och fölston som har ett högre behov av protein. Det är även här gödslingen kommer in - har man inte klöver i vallen så kan proteinvärdet påverkas genom kvävegödsling. Klöver innehåller även mer calcium än gräs, varför det är ytterligare en orsak till att man önskar viss andel klöver i foder till unghästar och avelsdjur.
Men som du förstår så handlar det mesta om HUR och inte VAR man producerar grovfoder.
:devil:
sofflan82 2006-10-19, 12:42 *kl*
Jaha.. Nu har vi bytt foderstat.. ;) Tycker att den förra funkade bra, men den var gjord för att hästen i fråga skulle gå upp i vikt. Nu är hon i perfekt hull så vi ändrade om lite. Inga nya fodermedel.
10 kg hö inne, äter inte allt så hon får fri tillgång inne (mellan 17-06). Ute äter hon kanske 2 kg hö, hon är lite feg och vågar sig inte riktigt fram till de andra och höet (de får varsin hög).
Hon får kraft enligt följande:
Morgon
0.5 liter korn
ca 2.5 dl betfor (ordentligt uppblött, kanske max 1 dl torr)
Middag
0.5 liter (0.5 kg) Lusern pellets
25 ml b-vitamin (för att hjälpa till vid pälssättningen)
0.5 dl rapsolja
1 boll (1 kg) krafft groov 125
Kväll
0.5 liter korn
ca 2.5 dl betfor (se torr mängd ovan)
0.5 dl rapsolja
1 boll (1kg) krafft groov 125
Hon får också en halv matsked vitlök (pulver)/dag uppdelat på de olika måltiderna, det enda som hjälper mot fästingarna som fortfarande finns hos oss..
Mineraler och vitaminer får hon genom grooven och så har hon även mineraltillskott i saltstenen.
Det är inte är sant att det grovfoder som odlas här uppe generellt är sämre än Skåne-fodret. Vilken foderkvalitet man producerar beror på så mycket annat än jordarten. (Dessutom så finns det både bättre och sämre odlingsjordar både här och i södra Sverige.)
När man pratar om foderkvalitet så handlar det som regel om två olika sorters kvalitet, nämligen näringsmässig och hygienisk kvalitet. Den hygieniska kvaliteten har inget som helst att göra med var fodret produceras, utan har helt och hållet att göra med hur det går till. Skördeväder, slåtter, vändning, torkning, inplastning, tillsatsmedel och annat som påverkar fodrets konservering.
Men jag antar att det du menar mera handlar om den näringsmässiga kvaliteten? Det som i första hand påverkar fodrets näringsinnehåll är vilken art-sammansättning som finns i den vall som odlas (klöver, timotej, rajgräs och andra växter av mer "ogräs-karaktär"), samt när under växtsäsongen fodret skördas. Tidigare skördat foder = mer näringsrikt foder, men också mindre fiberrikt.
Hur vallen är gödslad, och med vad, är ytterligare en sak som inverkar på fodrets näringsinnehåll.
Det som jag sa att man brukar säga att kvalitén blir bättre här i norr på grund av ljusets inverkan stämmer till viss del. Vad det handlar om är att mycket ljus i kombination med lägre temperatur ( som vi oftast har på försommaren här) gör att energiinnehållet i fodret oftast blir högre. Detta beror på att solljus omvandlas till socker medan den låga temperaturen samtidigt gör att växterna inte utvecklas och blir förvedade så snabbt. Och det som benämns som energi (MJ i foderanalysen) handlar om hur hög smältbarhet som finns i fodret. Dvs. hur lättillgänglig energin är.
Allt eftersom sommaren går och växterna utvecklas så förvedas stjälkar och blad för att till sist bli så grova att djuren som äter gräset har mycket svårt att smälta dessa och tillgodogöra sig näringen i fodret. Därför gäller det alltså att skörda i rätt tid.
När det gäller proteinet så är även det innehållet högre i början av sommaren, sedan späds det ut allteftersom tiden går. Klöver innehåller mer protein eftersom baljväxter kan tillgodogöra sig kväve från luften (protein består av olika kväveföreningar) varför mer klöverrika vallar är ett lämpligare foder till unghästar och fölston som har ett högre behov av protein. Det är även här gödslingen kommer in - har man inte klöver i vallen så kan proteinvärdet påverkas genom kvävegödsling. Klöver innehåller även mer calcium än gräs, varför det är ytterligare en orsak till att man önskar viss andel klöver i foder till unghästar och avelsdjur.
Men som du förstår så handlar det mesta om HUR och inte VAR man producerar grovfoder.
:devil:
oj glömde nått viktigt gäller NORRBOTTEN inte västerbotten alltså å du linda bor väll i skellefteå=västerbotten :)
|
|