Visa fullständig version : Galna/jobbiga hästar!

elinxelin
2006-10-13, 20:47
Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.
Nån som her något förslag :confused:

Domino_s
2006-10-13, 20:57
Det allra första du ska göra är att kontrollera att all utrustning är som den ska....och att hästen inte har ont nånstans....

Sen skulle jag prata med den som ridit hästen innan om denna person har något förslag....

Efter det skulle ja låta någon titta på dej när du rider, rid aldrig en sån häst själv....

Är det bara bråk så får du helt enkelt vara tuffare än hästen....Kan också vara så att du stället för höga krav på hästen och den inte förstår....svårt att veta exakt vad du skulle göra utan att veta mer exakt vad hästen/hästarna gör och vad dom har gjort innan i livet och så....

//Domino

Fröken_Skåne
2006-10-13, 21:02
Välkommen till klubben ;) :D
Jag lyckas bara finna dessa hästar :angel:

Håller med ovan - kontrollera att allt sitter som det bör, därefter kan du börja kräva.
Vissa hästar behöver arbeta mer psykiskt (vilket inte alltid behöver innebära ridning eller hårdpass) för att få tänka och jobba på riktigt.
Sysselsätt hästen HELA tiden. Även om hästen går lugnt tänk inte "Äsch då kan jag slappna av ett tag" , man måste hela tiden vara med, skänkla och få igång hästen så att ni traskar på hurtigt, gör skänkelvikning, volter, halter, öka tempona i samtliga gångerter. Stegrar sig hästen - styr åt något håll och skänkla fram precis innan hästen landar.
Vägrar hästen gå och fryser fast hovarna, styr hästen sicksack framåt eller vänd om och backa !
Om hästen backar i rasande fart släppt tyglarna helt (nu menar jag inte helt..) och skänkla bara, funka in detta så låt bli att ens nudda med skänklarna, funkar inte detta heller, vän om hästen och backa åt andra hållet, stannar hästen upp så ber du denne backa igen innan du på nytt rider framåt, då har du visat att Du ville backa och sen säger du stopp när du vill.

heylan
2006-10-13, 21:03
Det första du måste göra är ju att ta reda på varför hästarna uppför sig som de gör. Har de ont? Är de ordentligt inridna? Har något traumatiskt hänt dem? Ger du rätt signaler? Passar utrustningen? Hur har hästen behandlats tidigare?

Hästar beter sig sällan illa utan anledning. Givetvis finns det dem som har fått ledarskapet över "sin" människa, men dessa måste även de handskas med på rätt sätt - bråka vinner man sällan något på!

Mitt förslag - börja om från början. Behandla dem som helgröna unghästar. Gör om allt från grunden.

Lycka till!

elinxelin
2006-10-13, 21:06
Ja, i början brukar det gå bra att bara gå rätt fram på långa tyglar, men sedan när man ska börja gå på lite kortare tyglar i en volt börjar hon, hoppar och stutsar med benen. gör hopp med bara frambenen osv. Ibland kan även stegring komma. Just nu har jag börjat träna på att bara leda och en sitter på hästen. Men direkt när man släpper brukar hon börja. (inte annars). Om man tar till spöt blir hon iretterad och forstätter bara. Vet inte vad jag ska göra riktigt! :smirk:

Jen80
2006-10-13, 21:06
Har en fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Vad ska man göra egentligen? Behöver massa förslag att prova, då jag rider sånna hästar. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.

Galna/jobbiga hästar?

Missförstådda djur tycker jag är en bättre benämning, enligt din beskrivning...

Förslag finns det massor, men det är så individuellt.

percival
2006-10-13, 21:07

Oftas framstår dessa hästar med sk lynnesfel vilket är helt fel i många fall. Håller med dom andra svaren. Kolla igenom både häst och utrustning Nogrannt innan du ställer krav på hästen. Oftas har dessa beteende en föklaring. Forska i hästens bakgrund, kolla tänder, sadel osv.
Min häst var helt omöjlig att rida/samla och det enda jag fick höra av min tränare var att hästen var "dum" i huvudet.. tills vi upptäckte att hon verkligen hade ont. Jag har gått igenom hela hästen allt från tänder, sadel, et, massör och vet och nu är hon betydligt behagligare att båda hantera och rida.. Dock har vi fortfarande låång väg kvar.

Konstantine
2006-10-13, 21:15
Måste bara påpeka att en "galen" häst är väldigt sällsynt.
Naturligtvis så finns det säkert hästar som är "galna", precis som det finns människor som inte är riktigt friska i huvudet, men generellt så är det missförstådda och osäkra hästar som anses vara galna.

Men jag förstår vad du menar i den här tråden.
Det första jag tänker på när jag träffar en häst som anses vara besvärlig är blandannat;
- Smärta
- Osäkerhet
- Rädsla

En häst har alltid en anledning till sitt betendee, alltid!
Funkar inte ridningen - börja om från början, backa tillbaka ett eller ett par steg och red ut problemen.
Långsiktigt så ska förhållandet häst - människa fungera, och för att det ska fungera så måste man bygga upp en trygg relation.
En häst som beter sig mycket illa, har ibland inte respekt för sin ledare och är därav inte trygg hos ledaren - i detta fallet människan.

Något tips hur du ska rida en sådan här har jag inte, då det är individuellt för varje häst vad som fungerar och inte.

/ Loriey

equitouch
2006-10-13, 21:15
Som andra skriver så kolla hästen grundligt, utrustningen...
INNAN du rider!

Och helst INNAN du använder spöet nästa gång, det är en fördel att ha hästen kontrollerad så det inte är av smärta hästen hoppar och skuttar... :(

Hur är hästen att hantera från marken?
Vem har ledarskapet? Du eller hästen?
Hur vill du ta över ledarskapet...??
Skall det vara förtjänat eller "taget"...
Du vet man kan ha två sorters ledarskap...
Man kan göra en jämförelse.
Rektorn kallar på dig, du följer efter...men inte med glädje.
Din kompis kallar och du följer med villigt.
Förstår du vart jag vill komma?
Förtjäna ledarskapet, förtjäna hästens vänskap...
och visa hänsyn!!

Lycka till...

equitouch
2006-10-13, 21:17
:bow: :bow:
BRA SKRIVET :bow:

Centaur
2006-10-13, 21:19
Tja, brukar vara bäst att göra minst möjligt. Ta reda på varför hästen beter sig som den gör (förmodligen är det osäkerhet och rädsla) och låt bil att käfta och masa på den. Sitt still och var bestämd men utan att lägga press på den. Var hästens klippa så kommer den våga lita på dig (och sig själv) så småningom.
Men det är inget som är gjort på 1-2-3...

DeCloe
2006-10-13, 21:21
Jag tror inte att hästar är galna eller jobbiga av naturen (kanske finns extremt få fall).
Det första jag skulle misstänka är att den har ont någonstans.

percival
2006-10-13, 21:24
Ett tips.. finns det inga som helst fysiska besvär på hästen så som dom andra här säger, börja om från början. Då är det säkert ledarskapet som sviktar. Plocka bort all utrustning och jobba mkt från marken, tömkör, lek lekar osv, lycka till.

equitouch
2006-10-13, 21:25
Precis !!

tio tio tio

elinxelin
2006-10-13, 21:35
[QUOTE=equitouch;6622777]Som andra skriver så kolla hästen grundligt, utrustningen...
INNAN du rider!

Och helst INNAN du använder spöet nästa gång, det är en fördel att ha hästen kontrollerad så det inte är av smärta hästen hoppar och skuttar... :(

Hur är hästen att hantera från marken?
Go och snäll att pyssla med. lika bråkig om inte mer när man longerar. Har aldirg tömkört. Men annars väligt goa egenskapar :love:

Vem har ledarskapet? Du eller hästen?
Jag har väll det mesta, förutom ridning då hon vill sin egen vilja. Men försöker göra så mycket som går för att jag ska få det så mkt som möjligt, och vi ska båda ha det säkert.

Kan också säga att hästen är imp från holland!

percival
2006-10-13, 22:22
Det första jag tänker på är att hästen har ont någonstans. Har du bett en massör eller ET kolla henne?
Att hon är import från Holland hör nog inte till saken :confused: däremot kan ju ston vara lite speciella men med mest positiva egenskaper tycker jag :smirk:

YeahRight
2006-10-13, 23:10

Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.

percival
2006-10-13, 23:22
Skjut den, och leta reda på bättre djur. Sånna som är roliga att hålla på med. Att ödsla pengar, energi tid på idioter är förkastligt och inte direkt utvecklande. Läskigt att höra men likafullt sant.

Herregud:confused:

Asså allvarligt talat, jag bli riktigt förbannad när jag läser ditt onödiga inlägg. Vad får dig att ens tycka så? Skjuter du ihjäl alla varelser du inte förstår dig på eller vadå?

sannaaah
2006-10-13, 23:24
:eek:
Men shit....

YeahRight
2006-10-13, 23:41
*kl*

Som jag skrev, läskigt att höra, men likväl sant.

Har man gått igenom häst och utrustning noggrant och på så vis uteslutit att beteendet är en direkt följd av illa anpassad utrustning/smärta, vilket jag förutsätter att man gjort, vad återstår då? Okej om man har tillräckligt med pengar för att hålla en knäppis vid liv bara för att man är för blödig för att våga ta ett beslut som i längden skulle gynna båda.

Om jag som ryttare vill kunna utvecklas, så är det bättre att skaffa en ny arbetskamrat, en häst som trivs med livet och vill arbeta. Istället för att dag efter dag vara arg och ledsen för att hästen jag har inte vill vara med.

Livet som ryttare är alldeles för kort för att slösa bort tid på hästar som inte är vad vi ville ha.
Jag ser då en större njutning i att jobba/lufsa/fika tillsammans i harmoni.

YeahRight
2006-10-13, 23:53
Herregud:confused:

Asså allvarligt talat, jag bli riktigt förbannad när jag läser ditt onödiga inlägg. Vad får dig att ens tycka så? Skjuter du ihjäl alla varelser du inte förstår dig på eller vadå?

Nej, jag väljer häst omsorgsfullt istället så att jag inte behöver sätta mig, eller hästen, i den situationen. En häst som passar mig i den sorts ridning/hantering som jag har utbildning för.

Men som jag skrev, allt beror på vad som utlöst beteendet. Men det förutsätter jag att man bildat sig en uppfattning om, via grundliga undersökningar av häst och utrustning.

Många gånger klänger människan fast vid djur som de inte har kunskap att hantera; för sin egen skull, utan att tänka på djuret.
En slags martyrlik princip, istället för att säga..."det här klarar inte jag". Då tänker man inte på hästen utan på sig själv. Då vill man bevisa något för någon, på bekostnad av hästen.

Är det rätt?

girly
2006-10-14, 00:10
*kl*

Som jag skrev, läskigt att höra, men likväl sant.

Har man gått igenom häst och utrustning noggrant och på så vis uteslutit att beteendet är en direkt följd av illa anpassad utrustning/smärta, vilket jag förutsätter att man gjort, vad återstår då? Okej om man har tillräckligt med pengar för att hålla en knäppis vid liv bara för att man är för blödig för att våga ta ett beslut som i längden skulle gynna båda.

Om jag som ryttare vill kunna utvecklas, så är det bättre att skaffa en ny arbetskamrat, en häst som trivs med livet och vill arbeta. Istället för att dag efter dag vara arg och ledsen för att hästen jag har inte vill vara med.

Livet som ryttare är alldeles för kort för att slösa bort tid på hästar som inte är vad vi ville ha.
Jag ser då en större njutning i att jobba/lufsa/fika tillsammans i harmoni.

Det du skrev tycker jag är helt fel!
Jag har fått många sådana hästar på tillridning. De har krånglat och krånglat! I början när jag fick den första hästen att rida på för skojjs skulle grät jag för att den inte ville lyssna och göra de lättaste saker. Men sedan kom jag på en massa andra sätt för att få en häst att lyssna och göra det man vill. OM man bara vet vad hästen tycker om att göra mest utav allt så kan man lägga in det i arbetet. Det var efter den här hästen jag fick börja rida fler hästar som folk hade problem med.
En av hästarna jag red hatade att gå på volter i paddocken. Men brydde sig inte om vad den gjorde uta i skogen. Jag ställde mig på en mjuk vändblan och började longera den där och berömde den för att den gått på volt. Sedan gjorde jag det i paddocken. Då gick det. Jag brukar avsluta så fort en jobbig häst har gjort minsta lilla man begärt om så att den inte tycker det är evigt tjatigt. Och det finns många andra sätt att arbeta hästar som inte vill på.

Tina110
2006-10-14, 00:46
Jag skulle vilja ge dig några tänkvärda tips utan att orka ge mig in i diskussionen här innan.
Jobba med ledarksapet. T.ex. När du är på marken, tänk på att du ska flytta hästen och den ska inte flytta på dig. Bjud in den på ditt område om du vill ha den där, den får inte klampa in där. Tänk på om morsan skulle kliva in i ditt rum när du var 13 och hade besök. Markera tydligt. Jobba med att hästen ska se dig som en naturlig ledare.

Nästa steg är att du behöver vara tydlig i vad du kräver och vad du menar när du jobbar med hästen.

Dina krav behöver också vara rimliga. Fundera på vad du kan kräva av hästen i olika situationer. Har du visat att du är en pålitlig ledare, varit tydlig i dina "instruktioner"? Om inte då får du ställa rimliga krav utefter det.

Och något av det viktigaste. Du ska vara tydlig, rimlig och ICKE brutal!
Det kräver att man funderar över lite vad det innebär för just mig. Men det hjälpte mig oerhört mycket med min "galna" häst! För jag förstår precis vad du menar med galen! Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag vet inte om just du som skrev tråden läser det här. Lycka till!

YeahRight
2006-10-14, 09:25
Ärligt talat...tycker du att det är kul att hantera/träna sådana hästar?

Det är en ganska viktig fråga att ställa sig, med tanke på att du faktiskt utsätter dig själv för väldigt stora risker.

...fråga om jobbiga hästar, sånna som stegrar, backar istället för att gå fram, vägrar att svänga. Hästar som inte vill gå framåt, backar bara. Skuttar hit och dit osv.

Utvecklande? Nej, inte för ryttaren som bara måste bråka med hästen, men inte heller för hästen som bara måste kämpa emot.

Att lägga ner ett seriöst arbete på dylika hästar kräver en stor kunskap och sjukt mycket tid. Har du det?

IngelaH
2006-10-14, 12:38

Är alla de galna och jobbiga hästarna, lika galna och jobbiga när alla andra, som också rider dem, sitter på?

Om inte alla de galna och jobbiga hästarna är lika galna och jobbiga med andra ryttare, är det hos sig själv man måste hitta felet. Där har jag nämligen själv varit när det gäller min EGNA häst.

Titta noga på häst och ryttare, när någon annan rider. Om hästarna är mindre galna och jobbiga då, är det dags att be om hjälp av instruktör, eller rent utav bara en kompis som står på marken med goda råd och tips. Det kan räcka.

Lycka till.

Domino_s
2006-10-14, 13:29
Ursprungligen postat av YeahRight

Ja ja skulle då aldrig sälja en häst till dej....

//Domino

Fritidsryttare
2006-10-14, 13:35
Det vore just ett snyggt samhälle vi skulle leva i om alla människor resonerade som du, fast ang. människor, och gick runt och sköt folk i huvudet bara för att de inte passade in i "beteendemönstret".

Hade vi börjat avliva alla hästar som inte är "bra" så hade vi snart inte haft några hästar kvar. Varför inte kämpa på så gott det går, och om det verkligen inte går, sälja vidare till en person som kanske passar just den hästen bättre?

IngelaH
2006-10-14, 13:58
Det vore just ett snyggt samhälle vi skulle leva i om alla människor resonerade som du, fast ang. människor, och gick runt och sköt folk i huvudet bara för att de inte passade in i "beteendemönstret".

Hade vi börjat avliva alla hästar som inte är "bra" så hade vi snart inte haft några hästar kvar. Varför inte kämpa på så gott det går, och om det verkligen inte går, sälja vidare till en person som kanske passar just den hästen bättre?

Det vore väl också ett snyggt samhälle om alla tänkte som dig. Nej, den här hästen går inte jag säljer den till person nummer 2. Person nummer två, Nej den här hästen går inte, jag säljer den till person nummer 3.... och så vidare.

När jag hittade min dam, så fick jag höra hennes historia. Säljaren köpte henne när hon var 10 år. Det tog henne två år, att få hästen trygg i all skötsel och promenadridning. Detta gjorde att hon började forska i tidigare ägandeskap. Men hon gav upp sökandet, när hon på de tio år hästen levat hade hittat 10 namngivna ägare och ändå inte forskat klart.

Hästar ÄR inga vandringspokaler. Man måste ta sitt ansvar när man köper en häst, man är intresserad av, veterinär, hovslagare, massörer, equiterapeuter, tränare hästkompisar, tillridare och vad man nu kan ta till hjälp. Kommer man inte tillrätta med problemet, då kanske man måste inse att det ändå är hästen som har något medfött fel, eller på annat sätt inte fungerar och då är det bättre att låta den bli sällskapshäst, eller ta bort den, än att fortsätta skicka runt den i vandringspokalcirkus.

Det har tagit mig fyra år, att få damen att bli någorlunda trygg med mig. Men vi kan än idag inte rida ut alla vägar, jag skulle vilja ensamma efter FEM år. Men i all stallhantering, markträning och dressyrarbete inom fyra väggar eller staket är hon kanon och likadant om jag dresserar själv på en stubbåker. Det som kan stressa och hetsa upp är om hästkompisarna är i närheten och jobbar. Då vill hon givetvis gå dit.

Nu tror jag inte att varken du, Yeah right och alla andra menar det de skriver exakt ordagrant, som man gärna läser. Utan man måste försöka sila, det som sägs och skrivs och tänka hur man själv uttrycker sig, både i tal och skrift. Men pratar, skriver ofta först och tänker sen. Och då ser det, låter det mycket tuffare än det är tänkt att sägas, skrivas.

Mia_R
2006-10-14, 15:37
Tålamod, tålamod, tålamod. Vet du något om vad hästen varit med om tidigare? Den kan ha massor i bagaget som gör att den protesterar vilt. Även om utrustningen passar utmärkt nu och hästen inte har ont så kan den ha smärtminnen sedan tidigare som gör att den uppför sig som den gör.

Rebecka83
2006-10-14, 15:54
min pålle stegrade när jag köpte honom... så fort man skulle kräva nåt av honom (då menar jag typ en volt) så stegrade han... jag började med att kolla honom givetvis, han var väldig ranghög o var van att kunna styra o ställa som han ville då han skrämt många potentiella köpare... jag hade nog också skickat tillbaka honom om det inte varit för de att vi inte hade nån prövotid :crazy:

sedan var det bara att börja om från början... man mamma ledde oss i longerlina i 3 månader... sen var hon med på banan 3månader... sen böjade det fungera lite smått... det hängde nog kvar ganska många år att när det blev extra jobbig så kunde han hota att stegra lite men idag finns ingen tendes till stegring kvar... han e from som ett lamm o jag kan sätta upp vem som hellst på honom om jag skulle vilja...

Tänk om jag lämnat tillbaka honom, vilken underbar häst jag missat då :crazy:

så ha tålamod o ta saker o ting från början...

YeahRight
2006-10-14, 17:35
Ja ja skulle då aldrig sälja en häst till dej....

//Domino

Men det behöver du inte heller, jag är så nöjd med dem som jag redan har. ;)

Men OM du sålde mig en häst till mig som jag inte kan hantera ( jag kan ju ljuga för dig om mina kunskaper och snacka bort dig) och det visade sig att hästen inte har det bra hos mig; jag stressar den, tar inte hand om den på ett gott sätt, jag ställer för höga krav, och bråkar alltid med den eftersom vi inte förstår varann. Ponera också att du inte kan köpa den tillbaka.

Till slut börjar den bete sig på ett sätt som är rent farligt, och dit räknar jag stegringar, hugg, slag, oförmåga att kontrollera sin kropp när den jagar upp sig mm mm.

Vad är då bättre, sälja den till nån liten tjej/kille som inte har kunskap om vad för slags häst jag säljer (jag kan ju plegga den och sälja billigt med tillhörande snyfthistoria!) eller skjuta den så att den inte behöver göra någon annan illa/vandra runt?

YeahRight
2006-10-14, 17:42

Varför avla på skräp och kämpa sig blodig för att kunna sitta på deras ryggar och vara livrädd, när det finns så många hästar som är bra?

Vad gäller människor så är det något som du själv tänker på eftersom du nämner det.
Men inom vårt släkte så skulle jag gott kunna tänka mig att vissa skulle ha varit tvångssteriliserade, tänker då främst på pedofiler och andra med sjuka tankar.

Fritidsryttare
2006-10-14, 18:02
nu menade jag inte att man ska sälja sin häst om man tkr att den inte går som man vill, men om man känner att det här GÅR verkligen inte, och man inte har tid/lust/ork att kämpa vidare med den hästen, så kan man väl lika gärna försöka få den såld till någon som verkligen är beredd på att satsa på den, istället för att skjuta den?

Fritidsryttare
2006-10-14, 18:06
okej, det var en dum liknelse, men jag tkr att det är dumt att skjuta en häst för att den krånglar, det är många bra hästar som blir problemhästar p.g.a. dålig hantering/ridning. Har de en bra kvalitét i grunden, men det är vi människor som har sabbat den, då borde vi väl ge den en ärlig chans iaf, istället för att skjuta den och hitta en bättre?

YeahRight
2006-10-14, 18:15
Ja, men hur många finns det då som har tillräckligt med kunskaper som vill köpa en nitlott?

Som ett exempel: Ett styck hetsigt varmblod (må blixten slå ner och grilla mig på direkten ;))som inte är avlad för den ridning vi vill ägna oss åt. Den kommer direkt från banan där den gjort sitt, och många gånger varit jätteduktig! Den kan inget om dressyr, den protesterar hejvilt och börjar bete sig farligt för sin ryttare/ägare. Hur många duktiga tillridare orkar/vill då ta sig an en sån?

Ärligt?

Och hur många ägare vill spendera en mindre förmögenhet på den expertis som hästen verkligen behöver?

Taxilock
2006-10-14, 18:57
Min medryttarhäst var likadan för några veckor sen. Hon reste sig och kastade sig i diket och höll på. Då bytte vi bett på henne till ett milt gummibett och första gången jag red med gummibette så var alla problem borta! Säger inte att det är lösningen till hästen du rider men anledningen till att hästar bråkar är ofta att dom har ont eller obehag eller nått.

YeahRight
2006-10-14, 20:25
:confused:

Var det till mig eller lånade du bara min knapp?

sannaaah
2006-10-14, 21:25
Du får skylla dig själv när du utrycker dig så korkat, för det lät som om du menade att alla hästar som inte gör som du vill är IDIOTER. Skjut den dumma idiot hästen som bara vill jävlas med dig och inte gör allt du vill och köp en ny bara... istället för att ta tag i problemet.... så uppfattade jag det.

Förklara dig bättre nästa gång så slipper du missförstånd.

YeahRight
2006-10-14, 22:00
Har du läst hela tråden?

elinxelin
2006-10-15, 08:13
Tålamod, tålamod, tålamod. Vet du något om vad hästen varit med om tidigare? Den kan ha massor i bagaget som gör att den protesterar vilt. Även om utrustningen passar utmärkt nu och hästen inte har ont så kan den ha smärtminnen sedan tidigare som gör att den uppför sig som den gör.

tyvär så vet jag inget om hästen innan, det är det som är problemet. :smirk: Eftersom hon är imp från holland. Vet vi ingeting om henne...

IngelaH
2006-10-15, 10:13
Uppför den sig likadant när ALLA rider, eller bråkar den bara när du rider?

elinxelin
2006-10-15, 10:49
Uppför den sig likadant när ALLA rider, eller bråkar den bara när du rider?

Även när andra rider också..!

Curta
2006-10-15, 16:39
Det var fan det dumaste jag läst på länge!!!!! Min gammel häst var en sån som du anser att man ska skuta. Farlig att hantera för personer som inte förstår sig på hästar. Men bakom allt elakt hittade jag en mycket olycklig häst, som inte litade på människor. Nu är han den snällaste man kan tänka sig. Följer mig som en hund, ett stort halvblod

girly
2006-10-15, 17:25
Ärligt talat...tycker du att det är kul att hantera/träna sådana hästar?

Det är en ganska viktig fråga att ställa sig, med tanke på att du faktiskt utsätter dig själv för väldigt stora risker.

Utvecklande? Nej, inte för ryttaren som bara måste bråka med hästen, men inte heller för hästen som bara måste kämpa emot.

Att lägga ner ett seriöst arbete på dylika hästar kräver en stor kunskap och sjukt mycket tid. Har du det?

Jag tycker att det är kul! Jag lär mig massor om olika hästar om hur de fungerar och hur man kan närma sig hästar i deras inre om man kan säga så. För att få en häst att lyssna så ska man både vara ledare och vän till hästen. Men det kan vara mkt svårt. Många vet inte var man ska sätta gränserna som ledare. Vissa kan det utav ren naturbegåvning. Jag har fått träna fram det.

Jag vet precis vilka risker som finns och hur man på bästa sätt undviker dem men utan att sluta hantera hästen. Har man bara fått pröva sig fram tills hästen säger emot så vet man var man ska börja. Gå från steg 1 och vidare. Man kanske inte kommer mer än 3 steg vidare. Men det är en stor skillnad! Vissa hästar kan man komma 100steg vidare med. Det beror alltid på hur man handskas med hästen och hur den utvecklas.

Jag har inte sjukt mkt tid men jag har tid för att jobba med sådana hästar.

Fritidsryttare
2006-10-15, 18:17
Nej, men man borde iaf försöka hitta ett hem till den, där den kan göra ngt vettigt och trivas, och det behöver väl inte nödvändigtvis innefatta ridning eller ngn annan träning på högre nivå. Det finns många amatörkuskar som faktiskt kan ha kul och kanske lära sig ngt av en sån häst. Hästen kan ju faktiskt trivas alldeles utmärkt, även om den i forts. kanske bara får lufsa runt på skogsvägar.

Däremot säger jag inte att man ska försöka omskola en gammal travare som aldrig haft en sadel på ryggen och förvänta sig att den ska gå svåra dressyrklasser.

Tess_P
2006-10-15, 18:18

Oj, fick verkligen en klump i magen när jag läste ditt svar.... Men alla måste ju få ha sin åsikt. Jag håller absolut INTE med, men om du tycker det så får det stå för dig. Jag tycker bara att man kan lära sin häst ssååååå mycket med tid och vilja. Håller själv på med ett vbl som bockar men jag anser att har jag lärt honom så mkt annat så nog f*n ska jag lära honom att sluta bocka också, tid och tålamod.

elinxelin
2006-10-15, 18:25
jag tror att hästen blivit illa händetagen i sitt förra hem, och behöver mer självförtroende till människor. I hagen visar hon inte alls någon hänsyn när man ska hämta henne osv. Så jag får nog börja med att få upp självförtoenden. Gå promenader osv. Eller vad tykcer ni?

girly
2006-10-15, 18:34
Det tycker jag du gör helt rätt i! Jag kan tipsa dig om att inte tolerera de små dumheterna de gör som att buffa på dig och sånt. För det är oftast det först de börjar med när de testar och ser i fall du säger ifrån. Bygg upp en bra relation till din häst och visa att du är en stdig ledare som hästen kan lite på coh vara trygg med. Så den vet att du aldrig skulle bilja göra den nåt dumt och så. På så sätt kan hästen även känna den tryggheten när du sitter på dens rygg och troligen själv är stabilare inom dig. Jag menar inte att du ionte är stabil nu.

elinxelin
2006-10-15, 18:47
Det tycker jag du gör helt rätt i! Jag kan tipsa dig om att inte tolerera de små dumheterna de gör som att buffa på dig och sånt. För det är oftast det först de börjar med när de testar och ser i fall du säger ifrån. Bygg upp en bra relation till din häst och visa att du är en stdig ledare som hästen kan lite på coh vara trygg med. Så den vet att du aldrig skulle bilja göra den nåt dumt och så. På så sätt kan hästen även känna den tryggheten när du sitter på dens rygg och troligen själv är stabilare inom dig. Jag menar inte att du ionte är stabil nu.

Ja! ett exempel är idag när jag skulle schasa iväg henne lite idag. Då jag skulle ta in en annan häst. Hon försöktes nästan sparkas. Då har man ju knappas nått självförtoende till människor. Om man vill sparkas när man knappt gjort något. eller?

girly
2006-10-15, 18:55
Jag kan tänka mig att hon gillar uppmärksamhet och är van vid att få det ganska ofta och inte vill att man ska behandla henne så. Men om du tränar henne på det sättet att du aldrig låter henne ens röra vid dig förrän du har gått fram till henne så att hon lär sig att du inte vill ha henne på dig hela tiden eller för nära dig. För om hon skulle bli rädd och råka resa sig när hon står för nära dig så är det inte kul ( Har varit nära på att hända mig).Kommer hon inpå dig utan att du vill tryck då bort henne och gå en bit ifrån. Stannar hon kvar utan att gå efter dig så går du fram och berömmer henne. Och nåt viktigt! Prata hela tiden med hästen. Iavsett du rider eller ska hämta den i hagen eller så.

YeahRight
2006-10-15, 20:45
Jättebra! Jag är verkligen glad för din skull! Verkligen!

Men ibland måste man kanske våga ställa sig själv den frågan, om man har en häst som är direkt farlig för sig själv och sin omgivning.

Hur många hästar tror du att det finns som har ägare som inte har kunskap/tid/pengar att utveckla och få ordning på dess oacceptabla beteende?

Till slut kommer det att hända en riktigt otäck olycka där den människan kanske dör, blir skadad för livet eller blir så rädd att h*n slutar att umgås med hästar.

Hur mycket jag än älskar hästar, så går människan i första hand.

Och med tanke på att så många hästmänniskor inte har kunskaper nog, så är det bättre att i såna fall ta bort hästen, eller sälja den (men då vet man aldrig vad som händer med den sen...) och satsa på något bra.

Dumt eller inte... ?

YeahRight
2006-10-15, 21:00
Nej, men man borde iaf försöka hitta ett hem till den, där den kan göra ngt vettigt och trivas, och det behöver väl inte nödvändigtvis innefatta ridning eller ngn annan träning på högre nivå. Det finns många amatörkuskar som faktiskt kan ha kul och kanske lära sig ngt av en sån häst. Hästen kan ju faktiskt trivas alldeles utmärkt, även om den i forts. kanske bara får lufsa runt på skogsvägar.

Däremot säger jag inte att man ska försöka omskola en gammal travare som aldrig haft en sadel på ryggen och förvänta sig att den ska gå svåra dressyrklasser.

Jo, givetvis. Bara den klarar det. Men är det en häst som alltid bråkar, hoppar, sparkar vid ridning och hantering så måste den gå via en som har kunskaper att få ordning på den. Först då kanske den vill lufsa runt, vilket är ett alldeles ypperligt sätt att förhålla sig till sin häst.

Men klarar den inte av att umgås med människor utan att uppföra sig illa, så tycker jag att det är ett alternativ att låta den sluta sina dagar, hur hårt det än kan låta.

Människans säkerhet ska _alltid_gå i första hand.

YeahRight
2006-10-15, 21:07
Oj, fick verkligen en klump i magen när jag läste ditt svar.... Men alla måste ju få ha sin åsikt. Jag håller absolut INTE med, men om du tycker det så får det stå för dig. Jag tycker bara att man kan lära sin häst ssååååå mycket med tid och vilja. Håller själv på med ett vbl som bockar men jag anser att har jag lärt honom så mkt annat så nog f*n ska jag lära honom att sluta bocka också, tid och tålamod.

Nej, du behöver absolut inte hålla med mig. Men jag håller med dig, i att man kan lära hästar jättemycket. Under förutsättning att de vill. Vill de inte, av andra anledningar än smärta och illa anpassad utrustning som jag skrivit tidigare, tycker jag att man ska ta sig en seriös funderare.

sannaaah
2006-10-15, 21:46
Om jag läst hela tråden eller inte spelar ingen som helst roll....jag läste ditt förstainlägg och svarade på det..vad du skrivit sen bryr jag mig inte om. Det var det första inlägget som var korkat och knäppt formulerat..thats it...

YeahRight
2006-10-15, 21:59
Du får skylla dig själv när du utrycker dig så korkat, för det lät som om du menade att alla hästar som inte gör som du vill är IDIOTER. Skjut den dumma idiot hästen som bara vill jävlas med dig och inte gör allt du vill och köp en ny bara... istället för att ta tag i problemet.... så uppfattade jag det.

Förklara dig bättre nästa gång så slipper du missförstånd.

Om du bara läst första inlägget av mig, hur kan du då svara så här?

Grållens vän
2006-10-16, 06:55
Det finns faktiskt hästar som är jobbiga av naturen, som inte har ett ända problem, dessa problem som ryttarna får kan bero på att hästar i dag är hårt prestations avlade för ett ända mål tävling..

Men man ska ändå alltid utgå från att det kan vara något av allt som alla ovan har skrivit.

Hästar har precis som vi människor och andra djur olika personlighet, en del snälla godmoddiga anadr mindre godmodiga..

Du som människa måste kunna hitta ett symbios med din häst innan saker funkar..

Grållens vän
2006-10-16, 06:56
Sen kassta pisken, den gör föga nytta på en häst faktiskt..

Använd röst och kroppsspårk..

Curta
2006-10-16, 09:06
Det är det som gör mig så ledsen o förbannad!! Att det finns så många stackars hästar som har en ägare som inte kan tillräckligt om hästar och deras beteende. Då är det inte så konstigt att det blir problemhästar. Har man inte tillräckligt med kunskap så tycker jag man ska hålla sig till ridskolan eller att ha hästen i ett stall där det finns folk som kan häst. Är man okunnig o har problem med hästen då är det banne mig ens skyldighet,tycker jag, att se till att man skaffar hjälp i tid innan det blir en som du tycker man ska skjuta. Har det redan gått så långt, får man se till att stackarn hamnar hos någon som kan lösa problemet. Det finns folk som jobbar med det.

Grållens vän
2006-10-16, 09:09
Kan inte mer än hålla med!

Curta
2006-10-16, 09:17
oj, vad hände. Det blev två lika.

Curta
2006-10-16, 09:30
Sen kassta pisken, den gör föga nytta på en häst faktiskt..

Använd röst och kroppsspårk..

Håller med, har aldrig slagit någon häst. Trots monsterhästar. Där vettet tar slut, tar våldet vid.

Grållens vän
2006-10-16, 11:11
Det kan jag skriva under på.....

YeahRight
2006-10-16, 11:19
Det är det som gör mig så ledsen o förbannad!! Att det finns så många stackars hästar som har en ägare som inte kan tillräckligt om hästar och deras beteende. Då är det inte så konstigt att det blir problemhästar. Har man inte tillräckligt med kunskap så tycker jag man ska hålla sig till ridskolan eller att ha hästen i ett stall där det finns folk som kan häst. Är man okunnig o har problem med hästen då är det banne mig ens skyldighet,tycker jag, att se till att man skaffar hjälp i tid innan det blir en som du tycker man ska skjuta. Har det redan gått så långt, får man se till att stackarn hamnar hos någon som kan lösa problemet. Det finns folk som jobbar med det.

Men hur många vill inse att deras kunskaper inte räcker till? Under mina 30 år som hästägare/ryttare så har jag inte träffat många som vågar säga att _den här hästen klarar jag inte av att hantera!_. De flesta vill till varje pris, för att inte verka odugliga i andras ögon, klara av att lösa problemet själv.

Otaliga är de ekipage jag sett där hästen styr och ställer, och beter sig väldigt farligt och respektlöst. Det enda man önskar är att de skulle våga be om hjälp, men Nää!

Och då anser jag att man håller kvar vid hästen för sin egen skull utan att tänka på djuret! Och då kan man lika gärna skjuta den, eller söva - det tar bara lite längre tid innan hästen dör.
Den blir inte olyckligare av det. Det är människan som tycker att det är hemskt.

YeahRight
2006-10-16, 11:31
Så här skriver TS

Nån som her något förslag

men sedan när man ska börja gå på lite kortare tyglar i en volt börjar hon, hoppar och stutsar med benen. gör hopp med bara frambenen osv. Ibland kan även stegring komma.

Go och snäll att pyssla med. lika bråkig om inte mer när man longerar.

Även när andra rider också..!

Ja! ett exempel är idag när jag skulle schasa iväg henne lite idag. Då jag skulle ta in en annan häst. Hon försöktes nästan sparkas. Då har man ju knappas nått självförtoende till människor. Om man vill sparkas när man knappt gjort något. eller?

Om detta ämne hade handlat om en hund istället, som bits, attackerar och visar på dåligt lynne... Hade den fått leva då? Med risk för att skada någon allvarligt?

Knappast. Så vad är skillnaden med en häst?

Många människor lever i en sorts fantasivärld där alla djuren ska leva i harmoni, vara lyckliga, och i hästars fall piaffera runt och gnägga glatt så fort man kommer till den. Så är tyvärr inte verkligheten, och kommer aldrig att bli.

Alla djur går inte att rädda.

fiskmos
2006-10-16, 11:50
Heja Yeah-Right! Att du orkar ta upp striden tycker jag är jättebra!
Jag tycker att du har helt rätt! Till vilken nytta håller man fast vid en individ som är farlig för sin omgivning????

Ja det är synd om hästar som har blivit illa behandlade och därför har förlorat sitt förtroende för människor men kanske är det så att det är bäst för dessa individer att sluta sina dagar?? Hur länge anser ni att man kan dra ut på deras lidande i sina försök att få dem att må bra? 1 år, 2 år eller var går gränsen?

YeahRight
2006-10-16, 13:09
Tack för stödet, Fiskmos!

Grållens vän
2006-10-16, 14:24
Kanske ska börja avliva alla icke funktionella människor också då....

Blir så trött på alla som före sråkar snabbaste visset att bli av med ett problem....

Såna bordde aldrig någonsin köpa eller ta i ett djur

Grållens vän
2006-10-16, 14:32
Antar att du aldrig i ditt liv jobbat med såkallade problem hästar.. Det har jag och är trött på sånt kvalificerat skitsnack om att det aldrig går att få dom att må bra..

För tro mig du kan få dom att måbra och få ut dom till folk och fungera som fullt normala fall..

Sen finns det inte problem hästar utan problem ägare till dessa djur sätt djurägar förbub på dom vet jag..

YeahRight
2006-10-16, 14:42
Så här svarade jag förra gången jämförelsen med människor kom på tal:

Vad gäller människor så är det något som du själv tänker på eftersom du nämner det.
Men inom vårt släkte så skulle jag gott kunna tänka mig att vissa skulle ha varit tvångssteriliserade, tänker då främst på pedofiler och andra med sjuka tankar.

och det står jag fortfarande fast vid.

Jag i min tur blir väldigt trött av att se att folk, som kallar sig hästmänniskor, som inte vågar ta ett tufft beslut när det är befogat.
För att de själva inte vill må dåligt.

Egoism, kallar jag det.

Grållens vän
2006-10-16, 14:51
Tufft beslut är det inte utan det är faktiskt den lätta vägen, har bara träffat en häst en ända häst som inte har gått att fixa. Han var så skadad när vi skulle hämta honom att det blev nödslakt på gården..

I övrigt har jag jobbat med vad du nog inte skulle vilja ta i och de är i dag vanliga svensson hästar...

YeahRight
2006-10-16, 15:13
Om den hästen var så dålig att det blev nödslakt hemma, så är det ju synd. Men det är mej veterligen inget vi diskuterar? Jag pratar om hästar vars taskiga lynne är en direkt fara för andra, både människor och hästar.

Vad du har jobbat med för hästar har jag ju heller inget att säga om, däremot så vet jag vad jag har gjort.

Och ja, jag har varit som de flesta i den här tråden, tidigare har jag arbetat röven av mig i hopp om att rädda de där hästarna som ingen annan vill ha, kan hantera. Nu har jag dock vuxit till mig och insett att mitt liv som hästägare och ryttare är alldeles för kort för att lägga tid på hästar som inte vill vara med.

Och tänk om det inte avlades på kreti och pleti, vad gäller lynne. Då skulle ju fler hästar vara bra. Men som det är nu så vill ju var och varannan ha ett litet gulleföl efter sin surmärr, och har inte vett nog att välja en lugn och stabil hingst, för att om möjligt väga upp stoets brister. Visst, resultatet kan bli bra, men vad är oddsen?
En liten passus bara...

Men nog kan jag beundra de som vill kasta bort värdefull tid på hopplösa fall. På så sätt finns det ju fler bra hästar att välja på för mig.

Mia_R
2006-10-16, 16:13
*kl*

"Tyvärr" tycker jag att YeahRight har väldigt många poänger. En häst som farit illa ska inte behöva åka runt som vandringspokal, många gånger är det bättre att de får sluta sina dagar än fortsätta åka runt och må dåligt. En häst som folk inte klarar av riskerar att fara väldigt illa och även skada andra, är det verkligen värt det för hästens skull? Alla hästar har rätt till bra behandling och ett gott hem, men för många är det svårt att hitta och vad är det som säger att om jag inte klarar av hästen och säljer den att köparen klarar av den? Det är ingen som köper en problemhäst dyrt och att sälja en häst billigt är att inbjuda fifflare och glada amatörer att köpa den.

Jag har själv haft en sån häst och träffat på flera felhanterade, men hur många orkar, kan och har råd att rätta till långt gångna problem? En billig problemhäst som köps av någon med större hjärta än plånbok lär knappast åka iväg till en dyr tränare som får ordning på hästen. Det kostar att anlita bra hjälp om man själv inte räcker till.

Ett annat problem som många kanske inte tänker på är att om man får ordning på en häst som har mycket i bagaget så har man vunnit dess hjärta och förtroende, men det finns ingen garanti att det fungerar för någon annan! Att göra sig av med en sån häst är att svika den enligt mig, om man inte kan lämna den till någon som man vet är bra och som tar hand om den på bästa sätt. För hästen är det bättre en sån gång att slippa flyttas igen och lämna den som den litar på annat än genom en avlivning.

En häst som har det svårt blir inte bättre av att ständigt åka till nya platser och hanteras/felhanteras av nya och okända människor. Den behöver fasta rutiner som ger trygghet, människor som hanterar den likadant och inte byts ut eftersom. Det tar tid att få den att lite på någon igen, kanske flera år, kanske aldrig. För en sån häst är det bästa att få sluta sitt lidande istället för att vara en utmaning för ytterligare en ny som sen ger upp och sviker. Den som hela tiden blir sviken litar till slut aldrig mer på någon. :(

sannaaah
2006-10-16, 16:32
ja det du skriver direkt till mig antar jag att du förstår att jag läser? skit samma vem som läst vad, jag tycker fortfarande du uttryckte dig förjävla dumt i ditt första inlägg!

Midi
2006-10-16, 16:37
Läst några trådar. Det jag mest reagerar på är att du arbetar med sådana men tar till spö, ska du verkligen arbeta med sådana? Du kallar de galna och monster. Du verkar ju inte ha kunskap till det. Att kalla hästar monster är inte att respektera en häst (tycker jag). Det kan finnas många anledningar till att den mår dåligt, och jag skulle aldrig arbeta med sådana om jag går ut och kallar de galna eller monster.

Vissa kan säkert ha en annorlunda personlighet, men om man inte klarar av det och inte fattar att hästen inte funkar som "de andra" ska man sälja/lämna bort den alt ta bort den. Jag har mött många hästar som blivit klassade som "problem"hästar och när inget har återstått att göra, enl ägarna, har de tagit bort de. DÅ såg det att hästarna ofta hade ont i ryggarna. Eller andra saker. Hemmablinda och oansvarsfulla.

Hästen föds inte till att vara elak, den är ett oskrivet blad, tills vi kommer och ska sätta in den i ett fack oavsett vad hästen tycker.

percival
2006-10-16, 19:47
Om detta ämne hade handlat om en hund istället, som bits, attackerar och visar på dåligt lynne... Hade den fått leva då? Med risk för att skada någon allvarligt?

Knappast. Så vad är skillnaden med en häst?

Har du någonsin funderat på varför en häst/hund(som du nu jämför med) betér sig på det här viset? Oftast till 99 % står det en människa bakom som till en början tror att det här fixar jag men som sen helt tappar kontrollen och därmed blir situationen omöjlig att hantera. Oftast beror det inte på ett lynnesfel hos djuret.
Lämnar du däremot bort djuret till någon som är van och kunnig så kan faktiskt problemet lösa sig med lite tid. Så istället för att skjuta en häst och ge upp varför inte ge den en chans? Du kallar det egoism.. jag tycker det är lika egoistiskt att att ta död på problemet...

elinxelin
2006-10-16, 20:04
Om ni så gärna vill diskutera att slakta hästar eller inte, kan ni väll ta det personligt. Jag tycker inte direkt det är kul, och inte därför jag skapade tråden.

Grållens vän
2006-10-16, 21:16
Håller med i altt du skriver

percival
2006-10-16, 21:30
Om ni så gärna vill diskutera att slakta hästar eller inte, kan ni väll ta det personligt. Jag tycker inte direkt det är kul, och inte därför jag skapade tråden.

Nä jag vet det.. och du fick faktiskt några råd och tips även från mig. Var bara tvungen att svara på det där andra tråkiga, sorry!

pernilla_s
2006-10-16, 22:28
Hej!

Jag äger en häst som var misskött innan. Han stog i en hage för sig själv i 12 år från 6månaders ålder utan att människor hanterade honom mer än korta perioder när de tyckte det vr roligt vilket innebär inget dem sista åren där. Vi hade våra hästar ihop med den hästen en sommar för vi tyckte den behövde lite sällskap. Iallafall denna hästen kunde man inte komma i närheten av innan den blev rädd för en och anföll.

Men jag löste det genom att mata honom på andra sidan staketet så han kunde känns sig trygg och rörde honom inte förrän han accepterade det. Det dröjde inte länge innan han kom till mig i hagen och gnäggade när jag kom och försökte få mig att ta honom idtället för den hästen jag hade då. Jag började iallafall sköta honom för jag tyckte synd om honom. Anpassade hela tiden träningen till honom då han ofta blev osäker ( vet att ägaren var ganska rejält hårdhänt mot honom). EFter någon månad red jag in honom. Men i vissa situationer betedde han sig konstigt tyckte jag sprang baklänges när vi skulle rida hem... Och då menar jag sprang...

Kom fram till det senare när jag tänkte efter att han ville inte hem till sin ägare. Hade aldrig några problem på ditvägen då var han en jätte lycklig kille. Han stegrade sig också ibland men det var när han blev osäker och då ville han springa iväg och då höll jag honom naturligtvis. Efter ett tag köpte jag honom av den gamla ägaren och han fick flytta hem till mig. DÅ kunde jag rida mer regelbundet då min gamla häst gav jag till mamma då hennes hade avlivats ( hon ville ha honom så jag kunde ta Lukas).

Han blev lugnare för allt tiden gick, men ridningen för blev lite jobbig när jag red, men så kom jag på något varje gång han backade eller stegrade sig var när jag kortade tyglarna hade jag dem ytterst på tygeländan reagerade han inte. Kramade jag tygeln då så stannade han och lydde. Om han ändå var orolig släppte man bara allt man gjorde för stunden gav eftr på tygeln och klappade honom och vips var han lugn.

För i varje sitution han trodde han gjorde fel så blev han osäker för han ville alltid göra rätt. Men jag kom fram till att jag skulle prova hackamore för att se om han var extremt känslig i munnen ( hade kollat munnen innan) när jag bytte till det så fick jag en m,ycket lugnare och trevligare och avslappnad häst. Sedan kunde man korta tyglarna och visst han kunde konstra ibland men han gjorde det inte mer än andra hästar.

Det jag har lärt mig av honom är lite kärlek ihop med att man försöker sätta sig in hästens sits och tänker efter är det viktigaste man kan göra för hästen.

Denna häst som var folkilsk innan och ingen precis ville vara närheten blev världens gosigaste och gladaste lilla ponny, han gick dessutom inte att hantera är idag hos en fodervärd och blir helt hanterad av en liten 6åring och han har ändå bara blivit hanterad i 3 år nu.:love: Och han lyder och är hur snäll som helst och ridningen fungerar hur bra som helst. Det kan ta tid innan de fungerar bra men alltin brukar gå att lösa det tar bara mer eller mindre tid.

YeahRight
2006-10-17, 23:28
Har du någonsin funderat på varför en häst/hund(som du nu jämför med) betér sig på det här viset? Oftast till 99 % står det en människa bakom som till en början tror att det här fixar jag men som sen helt tappar kontrollen och därmed blir situationen omöjlig att hantera. Oftast beror det inte på ett lynnesfel hos djuret.
Lämnar du däremot bort djuret till någon som är van och kunnig så kan faktiskt problemet lösa sig med lite tid. Så istället för att skjuta en häst och ge upp varför inte ge den en chans? Du kallar det egoism.. jag tycker det är lika egoistiskt att att ta död på problemet...

Under mina 30 år som hästägare så har jag som du förstår tänkt på det.

Så, hur många chanser tycker du då att en häst ska få? Ska den bli såld max 1 gång eller 3 eller 10?
Hur många år får det ta innan den är hanterbar och därmed inte farlig för sin omgivning?
Hur ska du som förste ägare ha kontroll på hur det går för hästen när du väl har sålt den?
Varför ska man lägga över problemet till någon annan som kanske bara är välsmord i mun och säger sig klara hästen?
Varför inte _våga_ ta ett svårt beslut?

YeahRight
2006-10-17, 23:35

Jag ber så mycket om ursäkt!

Men rider/hanterar du en häst som är så pass svår som du beskriver, utan att veta på råd hur du ska göra med den, så tycker jag -för din egen säkerhets skull- att du ska leta dig en annan häst.

Nu har jag ju ingen aning om hur gammal du är, men hade du varit mitt barn så hade jag _förbjudit_ dig att rida en sån häst.

Slakt är faktiskt att alternativ, även om det kan vara jobbigt att höra.
Men jag hoppas att det löser sig för er bådas skull.

Taxilock
2006-10-18, 09:15
Sorry, är ny här så har inte lärt mig hur det funkar riktigt än, svaret var menat till den som skapade tråden.

molle2
2006-10-18, 11:47
Bra sagt, håller fullständigt med!

Hiwiie
2006-10-19, 14:12
Satt på en sådan häst en gång. Ägaren kunde inte förstå varför den helt plötsligt var så ovillig och inte ville gå framåt när hon skulle rida markarbete. Problemet var att den hade träningsverk :idea: ..

elinxelin
2006-10-19, 17:13
haha! Ja varför inte?

kanotexperten
2006-10-19, 18:58
Jag har träffat många knepiga hästar med människo problem, där det är människan som är bekymmret och inte hästen, MENAR INTE att du som startat tråden är din hästs bekymmer utan att man behöver inte slackta alla som inte är maskiner!!!!

FT_ryttare
2006-10-20, 08:33
kan ju vara så att hästen i fråga inte går ihop med ryttaren oxå.
Då är sälja ett bättre alternativ än att slakta.

Vi har haft 2 såna "galna" hästar på ridklubben nu (privathästar).
dom har rest sej , backat o blvit slagna osv..

båda är idag slaktade pga skelettförändringar i ryggen :(

YeahRight
2006-10-20, 09:05
Jo, men som jag sagt tidigare, det är inte så himla lätt att hitta nån som vill ta sig an/köpa en sån häst. Jag tror i alla fall att det är få som köper en dyr häst som beter sig så som TS beskriver. Är det en billig häst så tenderar det att vara mer orutinerade spekulanter.

Självklart kan de ju ha ont, och då är ju deras beteende försvarbart och förklarligt. Men det måste man ju ha uteslutit. I alla fall ha _försökt_ komma underfund med.

Det som skrämmer mig är att unga, gröna flickor (oftast) börjar hantera/rida en sån häst. Var finns föräldrarnas ansvar? Var finns de som är mer utildade som säger att -det här är inte du mogen till än?

Jag skulle må jättedåligt om jag hade nån tjej/kille i min närhet som blev skadad av en svårhanterad häst, och jag inget hade sagt/gjort för att förhindra det.

Ingen häst är värt ett liv eller en livslång skada. Inte i mina ögon.
!!Nu pratar jag inte om alla olyckor som kan hända vem som helst, utan de som är direkt relaterat till dessa farliga hästar!!

kanotexperten
2006-10-20, 10:36
Jo, men som jag sagt tidigare, det är inte så himla lätt att hitta nån som vill ta sig an/köpa en sån häst. Jag tror i alla fall att det är få som köper en dyr häst som beter sig så som TS beskriver. Är det en billig häst så tenderar det att vara mer orutinerade spekulanter.

Självklart kan de ju ha ont, och då är ju deras beteende försvarbart och förklarligt. Men det måste man ju ha uteslutit. I alla fall ha _försökt_ komma underfund med.

Det som skrämmer mig är att unga, gröna flickor (oftast) börjar hantera/rida en sån häst. Var finns föräldrarnas ansvar? Var finns de som är mer utildade som säger att -det här är inte du mogen till än?

Jag skulle må jättedåligt om jag hade nån tjej/kille i min närhet som blev skadad av en svårhanterad häst, och jag inget hade sagt/gjort för att förhindra det.

!!Nu pratar jag inte om alla olyckor som kan hända vem som helst, utan de som är direkt relaterat till dessa farliga hästar!!

Jo, alla farliga hästar ska inte räddas, men en del är bara missförstådda. Fick själv en het oinriden travare då jag var 12år, och jag har lärt mej massor, han har skenat, backat, stegrat. Men jag har alldrig gjort illa mej, där emot har jag lärt mej hur man ska arbeta dom för att slippa komma i otäcka situationer.:smirk:

lillsnorre
2006-10-21, 16:52
Jättebra! Jag är verkligen glad för din skull! Verkligen!

Men ibland måste man kanske våga ställa sig själv den frågan, om man har en häst som är direkt farlig för sig själv och sin omgivning.

Hur många hästar tror du att det finns som har ägare som inte har kunskap/tid/pengar att utveckla och få ordning på dess oacceptabla beteende?

Till slut kommer det att hända en riktigt otäck olycka där den människan kanske dör, blir skadad för livet eller blir så rädd att h*n slutar att umgås med hästar.

Hur mycket jag än älskar hästar, så går människan i första hand.

Och med tanke på att så många hästmänniskor inte har kunskaper nog, så är det bättre att i såna fall ta bort hästen, eller sälja den (men då vet man aldrig vad som händer med den sen...) och satsa på något bra.

Dumt eller inte... ?

Helt riktigt!:bow:

lillsnorre
2006-10-21, 16:54

Helt riktigt:bow: