Visa fullständig version : Vatten på vintern.....

werah
2006-11-05, 08:44
Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?

Boj
2006-11-05, 11:24
Bygg en isolerad låda, koppla in en frostvakt, det håller vattnet frost/isfritt för en realtivt låg penning.

Shimzy
2006-11-05, 11:25
har hört atta mn kan lägga salt i vattnet.
men haritne riktigt vågat prova det ännu..
någon med erfareneheter?

åke
2006-11-05, 11:38
Vet att granng*rden säljer några slags plattor som man lägger i botten. Då skall vattnet inte frysa. Man kan även lägga i en boll som guppar runt, då fryser inte vattnet. Jag fyller alltid på varmt vatten så det håller sig en hel dag i badkaret.

Tussilago
2006-11-05, 11:40
Salt vatten borde göra mer skada än nytta tycker jag... Själv har gett mina på morgonen, bjudit dem på mer vid middagsfodringen o sen får de ju när de kommer in. Men dina kanske inte har nån som tittar till dem på dagen?

Enar
2006-11-05, 12:15
Vi har installerat en varmvattenkopp. Superbra!:banana:

I fjol när det var 28 grader kallt, så var det inga problem. De hade fri tillgång på vatten och det var ljummet och härligt till på köpet!
Bästa investeringen vi gjort på åratal!:D

werah
2006-11-05, 13:26
Förr i världen sades det alltid att hästar åt snö då de var törstiga.....myt eller????

Magnum
2006-11-05, 13:37
Visst äter de väl snö om det krisar. Tycker dock verkligen inte det är nåt att "ersätta" med.
Vet flera hästar som får klara sej på snö på vintern, men så är de oerhört törstiga nör de väl får vatten också..

---------------------
Vi fyller på med varmvatten varje dag och gör hål i isen så ofta man kan. Men det är nåt hästarna sköter bra själva också iofs.
Annars ställer vi ut vattenhinkar, huvudsaken är att det alltid finns vatten i hagen.

arabia
2006-11-05, 16:14
Har du provat att tina 10liter snö nån gång? Det blir typ 1 liter vatten av det så hästarna måste käka stora mängder snö för att släcka törsten tror inte det är så lämpligt för dom o göra det.

mizz_beauty
2006-11-05, 20:05
Hur löser alla ni andra det här med fruset vatten i hagen på vintern? Hästarna har fri tillgång på grovfoder ute på dagarna och jag har hästarna i tre olika gäng, alltså tre hagar. Vill inte köpa tre svindyra thermobarer....behöver de vatten på dagen? Ställer ju ut direkt på morgonen men det är ju fruset efter en timme.....Någon som har en smart idé?

Vi fyller alltid vatten på morgonen i baljorna det brukar hålla sig räät länge, men hästarna tar ju hål på isen när de vill dricka. Vi brukar försöka tömma vattenbaljorna på kvällen så det inte bottenfryser under natten. Då blir det varmvatten på utsidan för att få loss isklumparna.

_paniiik_
2006-11-05, 22:05
Vi kan helt enkelt inte ha vatten i hagen på vintern.
Det fryser med risk att våra vattenkar går sönder.
Våra hästar får vatten minst tre ggr per dag under vintern (morgon, eftermiddag, kväll/natt) varav varje hink rymmer 20 liter. = 60 liter per dygn om de vill.

Ingen av hinkarna är tömda när de ska fyllas på. Den enda skillnaden är att de är lite törstigare när de kommer in och dricker då kanske 1/4 spann..

underhållsbehovet för vatten per dygn;
D-ponny (300 - 400 kg) 20 liter/dygn
Stora hästar (550 - 650 kg) 32 liter / dygn
ur "Hästens biologi, utfodring och avel"
Även om hästen/ponnyn tränas och behovet stiger så får de ju fortfarande tillräckligt med vatten.

hästar i frihet dricker mella 1 och 2 ggr per dygn, det är vad jag har lärt mig.

Visst hade det bästa varit att kunna ge vatten dygnet om även under vintern.
Men jag tror och tycker inte att det är nödvändigt.
Givetvis beror det på hur lång utevistelsen är.
Under sommaren däremot så skulle jag inte vilja lämna dem utan vatten.

werah
2006-11-05, 22:44
Man ser ju trots allt hästar på vintern utan vatten i var och varannan hage....var detta ett känsligt ämne eller varför så relativt så få svar?? Ni arbetar väl heltid som alla andra?? Ren fakta tycker jag om...tack för senaste inlägget.....en sak till .....koppar eller hink inne i stallet då??????

PonnyBus
2006-11-05, 22:52
Lägg i en plastfotboll... Det gör vi :D

åke
2006-11-05, 23:48
Jo, jag kollar till dom hela dagarna, jag fyller på med hett vatten kl 10 ca. Då har dom varit ute i ca. 3 timmar. Då brukar alla komma fram och dricka. Sedan så håller det sig frostfritt tills vi tar in dom vid 18-19 tiden. Om inte annat så blir det bara en tunn hinna som dom lätt trycker sönder med mulen.

ameo
2006-11-06, 01:39
När vattentemperaturen sjunker under 0° så fryser vattnet oavsett hur många bollar det ligger i baljan!

Jag brukar helt enkelt försöka se till att de har öppet vatten på morgonen och någon ytterligare gång under dagen. Det brukar räcka gott!
jag använder mig av svarta plastbaljor, MKT tåliga! Jag brukar sparka på sidorna på dem (med stålhätteskor) för att få isen att lossna från kanterna! Sen tar jag upp isen med hjälp av ett durkslag!
Dessa tunnor kosta runt en hundring och är värda det många gånger om, för mina plastbaljemarodörer har hittills inte lyckats ta sönder någon enda sådan, trots att jag nog haft dem i upp till 6 år!!

Loppa
2006-11-06, 08:36
Om man häller i melass i vattnet så fryser det inte;)

Bubbaz
2006-11-06, 10:22
Jobbar heltid och har hästarna, 2 st, ute dygnet runt på fri tillgång på grovfroder (hösilage). Fyller upp vattenbaljan som rymmer 90l på em när jag kommer hem, försöker fylla på med 10 l varmvatten (har bara kallvatten i stallet och vill inte springa och hinka från huset) kvällen och på morgonen innan jag åker på jobbet. Tycker att det håller sig bra. Får se framöver i vinter när det blir riktigt kallt men är inte där ännu :angel:

Har pröva med lite salt i vattnet, ca 1 dl, vet inte om jag märkte någon större skillnad, det frös kanske inte lika hårt och fort..

kan tillägga att baljan var ett kanon köp! Knappt en 100-ing på gr*nng*rden och den tål att sparkas på och om det fryser, sen står den stadigt oxå :D

malinsky
2006-11-06, 12:04
Häller i hett vatten på morgonen, det tinar isen som är där sen förut, efter jobbet häller jag i hinkar m hetvatten igen, slår ur isen på natten om det är mkt och fyller nytt på morgonen, alternativt att jag fyller som sagt med hett vatten.

aramis
2006-11-06, 14:35

Just nu har vi en liknande thermobar tunna, det är bara helt suvuränt :banana: .

Innan det så har vi givit ljummet vatten på morgonen och det första vi gjort när vi kommit hem igen.

Men nu skulle jag aldrig vilja vara utan vår uppvärmda vattentunna igen.
Självklart behöver dom vatten på dagarna, ännu mera nu på vintern när dom bara får torrt hö att äta än på sommaren, då har dom i alla fall saftigt gräs att äta. Men ingen skulle väll komma på tanken att inte ge dom vatten på sommaren, så varför inte vatten på vintern?

(Kan man köpa sadlar(eller annan utrustning) för 10.000:-, så kan man väll investera i "svindyra" thermobar tunnor också iof. Inte riktat till just TS, utan rent generellt)

_paniiik_
2006-11-06, 18:45
ärligt talat så tror jag inte att de verkligen behöver ha vatten under de timmar de är ute vintertid.
Hästarna i stallet kommer ut halv åtta och kommer in när det börjar bli mörkt.
Det ger dem ca 8 timmar ute varje dag och den tiden klarar dom utan vatten, det är jag säker på.

Visst hade det varit att föredra, men man måste tänka på vad som är möjligt också.

peter_lundin
2006-11-06, 19:04
Är det omöjligt att kosta på ett uppvärmt vattenkar för ca 2000?
PL

ameo
2006-11-06, 23:57
ärligt talat så tror jag inte att de verkligen behöver ha vatten under de timmar de är ute vintertid.
Hästarna i stallet kommer ut halv åtta och kommer in när det börjar bli mörkt.
Det ger dem ca 8 timmar ute varje dag och den tiden klarar dom utan vatten, det är jag säker på.

Visst hade det varit att föredra, men man måste tänka på vad som är möjligt också.
DU har inte sett nån häst med förstoppning pga för lite vätska, va? ;)

Ser man i alla fall till att få ut vatten i hagen på morgonen så har de ju vatten större delen av tiden de äter, OM de har hö ute.

Shimzy
2006-11-07, 00:00
behövs det mycekt melass?
är det sockret som gör att de inte fryser eller vad är de som gör det?

_paniiik_
2006-11-07, 09:29
Varför skulle de få i sig för lite vätska?

Visst, sen när marken täcks av snö och de inte har ett dyft att göra.
Då kommer de kunna få lite hö att pyssla med iaf några dagar i veckan (kan inte bli alla pga jobbtider)
och då kanske den som lägger ut höet kan passa på att fylla karen lite grann.

men även när det inte är så, så får de vatten nog att täcka sina behov.

_paniiik_
2006-11-07, 09:35
Ja, faktiskt.
Som vår ekonomi ser ut nu så är detta helt klart omöjligt, eller ja. Om vi inte vill försöka ta ett lån då... vilket är föga troligt.
I vårt fall hade det handlat om minst 4 kar, alltså 8000 kr.
och vi har inte den möjligheten.

Det är helt klart en prioriteringsfråga och jag får väll erkänna att ett vattenkar för 2000 inte ligger på topp.
Det finns mycket som ska komma före det.
Kankse kan det komma efter att vi fått ordning på spolplattan, foderkammaren och sadelkammaren och mycket mer.

Men tills dess är jag en så dålig människa att jag anser att hästarna klarar sig bra som det är.

axel
2006-11-07, 09:39
det finns hinkar som är eluppvärmda.
Kolla på nätet- mkt billigare än i S.

Bubbaz
2006-11-07, 09:40
Varför går det inte att ställa ut en hink per häst i hagarna på morgonen då när dom ändå släpps ut? :confused: Då har dom vatten medans dom äter frukost iaf...

_paniiik_
2006-11-07, 09:49
de äter frokust inne och då har de ju tillgång till vatten.

BeastieBabe
2006-11-07, 10:01
om de har vatten inne när de äter frukost, ta bara ut vatten vid lunchen, då dricker ju hästarna inne vid frukost, ute på lunchen och när dom kommer in: 3 ggr
om det är svårt att få hästarna att dricka mer så tillsätt salt i fodret, det gör att de blir mer törstiga..

werah
2006-11-07, 10:51
för 100 år sedan "vattnade" man hästarna två ggr om dagen, alltså erbjöd dem vatten X 2 per dygn....Det gick ju bra då.....annars hade väl arten dött ut och vi hade fått rida på kossor eller nåt.....

Boj
2006-11-07, 11:06
för 100 år sedan "vattnade" man hästarna två ggr om dagen, alltså erbjöd dem vatten X 2 per dygn....Det gick ju bra då.....annars hade väl arten dött ut och vi hade fått rida på kossor eller nåt.....

Men utvecklingen har gått framåt sen dess, vatten är livet så enkelt är det. En individ som äter torrt foder behöver vatten, annars tar kroppen från sina depåer och det är därefter man får brister som förorsakar problem som te x förstoppningskolik. Sen finns det en uppsjö med olika saker som kan ske vid en uttorkning och inte enbart kolik, man vet att en individ inte kan ersätta en brist inom samma dygn. Vad händer då om detta upprepas dag efter dag, vecka efter vecka?

Pepa75
2006-11-07, 11:22
Är det omöjligt att kosta på ett uppvärmt vattenkar för ca 2000?
PL

Vad är det för kar???
Låter intressant om man kan få ett till det priset!!!
Som det är nu springer jag med vatten 2-3 ggr per dag.

MadickenII
2006-11-07, 11:27
Thermobar heter dom , sök på nätet!

Bubbaz
2006-11-07, 16:01
Äter dom lunch ute då? Eller står dom ute 8 timmar utan mat o vatten :confused:

_paniiik_
2006-11-07, 22:16
Eftersom att vi, precis som de flesta andra, jobbar /går i skolan hela dagen så är det ingen hemma vid lunch.
Nu är det så att vi bor i Skåne och tiden då marken täcks av snö är kort.
Hästarna står alltså inte ute rakt upp och ned i 8 timmar och väntar på att få komma in igen.
Visserligen finns det inte gräs tillräckligt för att de ska bli mätta av det.
Men det som finns där deras räcker för att de ska kunna söka föda och tugga.
Deras hagar är desutom ganska stora och det finns fortfarande så pass mkt gräs att småponnierna inte äter av grodfoder om de blir erbjudna det.

För att då prata om tiden när det verkligen kommer snö.
Då kommer det några dagar i arbetsveckan (antagligen 4) vara så att hästarna får tidig-eftermiddags-hö och då även ev. vatten.
Men då kommer det också handla om varsen liten tuss bara för att de ska ha ngt att göra, tugga lite och bli lite sysselsatta.

Pepa75
2006-11-08, 07:34
Hm, de har jag för mig låg på närmare 4000 kr när jag tittade sist...
Får kolla igen då!

bigganl
2006-11-08, 07:52
Jag fyller också på med varmt vatten som många andra. Man får ju fylla på flera gånger om dagen. Vid utsläpp, någon timme senare, vid lunch, på eftermiddag och kväll fyller vi på en vattenkanna varmt. Det funkar bra. När det är riktigt kallt lägger jag i en boll eller nåt som flyter så hjälper det till ännu mer. Har läst någonstans att man kan blanda i Melass i vattnet, men det har jag inte provat själv.

_paniiik_
2006-11-08, 10:52
Om man ska ha en termobar till tre hästar eller mer så kostar de ju minste 6000kr styck.

werah
2006-11-08, 11:20
.....och till tre hagar blir det 18 000:-..........

_paniiik_
2006-11-08, 13:18
Och alltså alldeles för mkt pengar!:eek:
Nej, en sådan blir det inte förrän vi köpt ett hästsolarium;)

squarepants
2006-11-08, 15:52
det är fruktansvärt mycket pengar! :eek:

Björk
2006-11-08, 19:43
Vi slår helt enkelt hål på isen några gånger per dygn. Har man stora kar istället för hinkar och ser till att de är helt fulla så tar det också längre tid innan isen fryser sig för tjock för hästarna att själva ta hål på.

Strajder
2006-11-08, 20:06
det är fruktansvärt mycket pengar! :eek:
Vad kostar en sjuk häst?!

werah
2006-11-08, 21:19
Vad kostar en sjuk häst?!

Ja den kan man nog få billigt.......;)

werah
2006-11-08, 21:22
Och alltså alldeles för mkt pengar!:eek:
Nej, en sådan blir det inte förrän vi köpt ett hästsolarium;)

E det inte lättare att köpa en häst som redan är brun....;)

Jenny1
2006-11-08, 21:38
Ja den kan man nog få billigt.......;)

:rofl: :rofl: :rofl:

_paniiik_
2006-11-09, 17:23
det är väll ändå skillnad på veterinärvård och exklusiva vattenkar?

jaca
2006-11-10, 00:28
Om man ska ha en termobar till tre hästar eller mer så kostar de ju minste 6000kr styck.

65 liters eluppvärmd vattenbalja finnns för ca2500kr inkl.moms!

jaca
2006-11-10, 00:30

Tycker 2500kr inte är så exklusivt jämfört med mycket annat onödigt som köps till hästarna idag! Vatten hör till det viktigaste i livet faktiskt, för både människor och djur.

Tess82
2006-11-10, 07:47
Jag ska köpa en termobar så fort jag skrapat ihop lite pengar för jag vill att våra två som går på lösdrift ska ha lite varmt i sig på nätterna.Allt för att deras mage ska må bra. Jag jobbar hela dagarna så att be andra att kolla hela dagen tycker jag inte är schysst.Jag har knackat hål på isen i flera år nu och är sååå less på det. Dessutom går det inte att få hål på isen när det är riktigt kallt ute heller. På dagarna har vi trots allt fyra hästar som ska ha vatten.

savage
2006-11-10, 08:34
Lånar knapp.
Löser det på följande sätt, fyller på med halvljummet vatten på morgonen, lägger i 2 pet flaskor med hett vatten som guppar omkring. Har nog aldrig varit med om att vattnet har varit fruset vid lunch men brukar vid den tiden byta ut vattnet i petflaskorna så att det är hett igen och även då ev. om det behövs fyller på med nytt vatten i karet. Det fungerar faktiskt.

Strajder
2006-11-10, 08:39

Ja, "exklusiva" vattenkar har man för att hålla hästen frisk. (Man klarar sig dock långt med mindre exklusiva hemmabyggen med isolerade baljor ända upp i mellansverige.)

Veterinärvård betalar man när hästen är sjuk.

Miss
2006-11-10, 09:02
DU har inte sett nån häst med förstoppning pga för lite vätska, va? ;)

Ser man i alla fall till att få ut vatten i hagen på morgonen så har de ju vatten större delen av tiden de äter, OM de har hö ute.

Jag tror inte att dom får förstoppning för att dom inte har vatten i hagen vintertid. "På stäppen" fanns det inga uppvärmda vattentunnor ;) Våra har vatten inne och ute men fryser vattnet så gör det.

Förstår att det är ett större problem vid lösdrift, men fyller man på morgonen o kvällen så är det nog tillräckligt. Jag kan ju iof inte svara på hur snabbt 20 l vatten fryser vid 20 minus, men det borde väl ta ett par timmar eller? Då hinner dom ju dricka.

Man får väl se uppvärmda kar som en långsiktig investering, även om jag tyckte dom var fantastiskt dyra!!!

Sen hoppas jag vid gud att det inte blir en lika kall vinter som förra året!! Då emigrerar jag.....;)

Tess82
2006-11-10, 09:28
Coolt värt att prova ;)

werah
2006-11-10, 09:33
Lånar knapp.
Löser det på följande sätt, fyller på med halvljummet vatten på morgonen, lägger i 2 pet flaskor med hett vatten som guppar omkring. Har nog aldrig varit med om att vattnet har varit fruset vid lunch men brukar vid den tiden byta ut vattnet i petflaskorna så att det är hett igen och även då ev. om det behövs fyller på med nytt vatten i karet. Det fungerar faktiskt.

Den här lösningen gillar jag!! Skall testa!!:bow:

Gazzan
2006-11-11, 16:05
Jag har löst det på följande sätt..

Ta en trälåda isolera den med valfri isolering.Frigolit gul isolering mm.
Ta sedan och skär ut hål på locket på tunnan och ställ ner hinkarna där..Fyll hinkarna med hett vatten och vattnet håller sig frostfritt hela dagen och natten utan problem.
Och ställ upp låan en bit från marken.

ako
2006-11-11, 19:01
(knapplån) Har funderat mycket på att skaffa thermobarer, men undrar hur man löser det med eluppvärmingen ocm hagen inte ligger i direkt anslutning till något hus med eluttag?

Själv ger jag både hö och vatten ute vid utsläpp (samt att de får en "förfrukost" inne bestående av lite hö o betfor- lagom att ge innan man själv äter frukost och uppätet tills man ska åka o släpper ut hästarna som sista grej), så då har de iallafall vatten under f m, och det blir bara några timmar utan vattentillgång efter att vattnet frusit o innan vi kommer hem.

Till TS: Varför inte ge hö och vatten ute på morgonen? Då har de iallaafall mat och sysselsättning i några timmar. För mycket pillande i mark utan gräs kan ju ge komplikationer som t ex sandkolik, något som jag förstått är väldigt vanligt just i Skåne.

Ambra
2006-11-11, 19:02
Lånar knapp.

Va fiffigt!!:idea:
Tack för tipset:bow:
//C

Pepa75
2006-11-13, 08:35
65 liters eluppvärmd vattenbalja finnns för ca2500kr inkl.moms!

Var inne på hemsidan för Thermobar, där kostar en 80 liters 3900 kr och en 30 liters 2750.
Skulle vara intressant att veta vad det är för balja du sett!!!

mariehasselbom
2007-01-13, 18:46
Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!

mariehasselbom
2007-01-13, 18:57
Dr Vet Sara Nymann SLU har doktorerat på hästar och vatten. En sammanfattning av hennes avhandling finns att läsa på Thermobars hemsida.
Lycka Till!

PansParis
2007-01-14, 21:59
*kp*

Vi har själva termobar, men jag funderade på om det inte fungerar att använda sig av en doppvärmare. En doppvärmare använder man till akvarium för att bibehålla vattnets värme. Det finns ju vissa akvarium som ska vara ganska kalla. En doppvärmare kostar ju bara några hundralappar på Zoo affären. Men jag har ingen aning om det skulle fungera, men det borde väl göra det?!

Min bror brukar låna min vattenpum som jag hade i mitt akvarium(borde ju även den fungera för cirkulation i vattnet) till sina mörtar. Kanske även det skulle funka.

Jag vet att det finns en annan billigare variant än termobaren har för mig att den var svart och rund å kostade runt 2000:-. Men jag kommer inte ihåg vilket märke det är.

Du som behövde köpa flera termobar till dina hästar, har de hagarna brevid varandra så kan man sätta baren under staketet och ta bort undertråden.... Det fanns info om det när man köpte den.

Lycka till med erat vattenbekymmer! :)

peter_lundin
2007-01-15, 09:12
Det är bole som säljer den billigare varianten min har fungerat bra i tre år.
PL

FiaPiaLisa
2007-01-15, 13:59
Alla skriver om varmt vatten som fylls på i vattenkaren mm. Tar ni detta ur kranen? Ingen som är orolig för Listeria??

Det finns rekomendationer att inte dricka vatten ur varmvattenkranen och absolut inte ge barn(tex göra välling på kranvarmt vatten) Så varför skulle man vilja ge det till andra levande varelser-HÄSTAR?

//FPL

mariehasselbom
2007-01-17, 16:30
En 44 liters ThermoBar på 60 Watt kostar 2600:- komplett inkl moms, frakt och postförskottsavgift. En termostat ser till att vattnet håller en behaglig temp på ca 15 grader (blir ej varmare). Isfritt ner till minus 40.

Lisis
2007-10-31, 12:56
svarar i en gammal tråd, men det är ju vinter på väg igen....
Jag har gjort en egen uppvärmd tunna så här:

En 40 liters svart plastbalja fick en 10 m värmekabel (900:- på jula)
snurrad runt sig
Sedan satte jag ett varv isolering runt den

En 60 liters likadan plastbalja fick en frigolitplatta i botten

Den lilla tunnan passar bra i den stora, stickproppen får hänga ut i mellan dem.
Sedan har jag tejpat i hop dem med gaffatejp för att hindra regnvattan att komma imellan.

Denna tunna är mig så kär, då jag kan erbjuda mina lösdrifts hästar tempererat vatten hela vintern, förra året hade vi 30- utan att vattnet frös.
Jag var helt fascinerad första året jag hade den över mängden vatten de drack, mycket uppskattat av hästarna

Strajder
2007-11-01, 01:20
Vi har själva termobar, men jag funderade på om det inte fungerar att använda sig av en doppvärmare. En doppvärmare använder man till akvarium för att bibehålla vattnets värme. Det finns ju vissa akvarium som ska vara ganska kalla. En doppvärmare kostar ju bara några hundralappar på Zoo affären. Men jag har ingen aning om det skulle fungera, men det borde väl göra det?!

Visserligen fungerar en doppvärmare men problemet är elsäkerheten. De doppvärmare som används i akvarier använder 230V - helt klart dödligt både för människa och häst om höljet eller kabeln skadas.

Det finns små 12V doppvärmare bland biltillbehör men de har ingen termostat. Vi har byggt en egen variant med 12V värmematta under baljan. Baljan är inbyggd i en låda med frigolit som isolering. Värmemattor (stolsdynor för bilar) har termostat så de kan inte bli för varma.

skogsridmulle
2007-11-01, 06:46
Dessutom fryser varmt vatten fortare än kallt, hur konstigt det än låter.

Min man gjorde en värmekabelrondell som vi lägger under baljan.
Lite is tar sig hästarna igenom, har jag märkt:angel:

Lewis
2007-11-01, 08:37
Vi har lösdrifer och vanliga hagar hos oss och vi har termobar till lösdriften, fungerar utmärkt. Dock har vi vanliga badkar till haghästarna. Så länge det bara går så knackar vi hål på isen och när det blir så kallt att det inte går får de vatten på lunchen. Som väl är bor jag i västmanland och det är inte allt för lång tid som det är super kallt. Ett problem med termobaren är ju som ni andra skriver elsäkerheten. Därför har vi byggt lådor runt våra och satt fast dem ordentligt i någon vägg så att hästarna inte ska lyfta ur baren och riskera att få tag på elkabeln.

quse
2007-11-11, 18:46
Melass har jag läst om innan. Hur mkt melass beräknar man
till en 10l vattenspann / badkar ??
Tacksam för svar :bow: