Visa fullständig version : Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

_matulda_
2006-11-06, 15:53
Här skapar jag en tråd för jag själv tycker det är roligt att rita stall så andra folk här på buke kanske kan dela med sig av sina ritningar och skisser ;)

_matulda_
2006-11-06, 17:51
http://i126.photobucket.com/albums/p88/_matulda_/Stall7boxar.jpg
En liten skiss men ganska fult ovanfrån men blir säkert snyggar i verkligheten
Tänkte en bakgård men en fontän bortanför 90graders vinkeln

Lina123
2006-11-06, 17:57
Kul :) älskar att filosofera om stall jag med. men är tyvärr inte så duktig på ritningar :) men har ritat lite grann.. fast mest på vanligt A4 papper..

kram

Lines
2006-11-06, 18:04
Jag tycker boxarna var små. Och allmänt dålig planlösning för att vara nybygge.

_matulda_
2006-11-06, 21:31
http://i126.photobucket.com/albums/p88/_matulda_/Stalltebuke.jpg
Glömde toan som ska ligga från sadelkammaren ut i stallet men detta var en snabbritning sak va en toa i fikarummet me

jezzibell
2006-11-06, 22:02
Den färdiga snygga ritningen är för stor (A3) för min scanner, men här kommer min amatörritning:

http://www.pbase.com/jezzibell/image/67670758.jpg

Ovanpå ska det bli en höskulle som man går upp i från foderförrådet, där taket går upp till nock. Takhöjden blir 2,74 -lite högre än på ritningen.
Jag höll på med flertalet ritningar och efter många tips här på buke så fastnade jag slutligen för denna som var nr 7 i ordningen ;)

Grävaren kommer till helgen, sedan kommer han som lägger plattan och själva stallet kommer i december. Själva inredningen har jag inte bestämt ännu om vi gör boxarna själva eller om vi köper färdiga.

/Jezz

Lines
2006-11-06, 23:18
Större sadelkammare än plats för foder och strö?

_matulda_
2006-11-07, 14:33
hmm gjorde lite fel men gjorde den på 5min ;)

Vica
2006-11-08, 09:54
Kan jag återkomma om en liiite stund bara med mitt drömstall?:d

_matulda_
2006-11-08, 18:15
När kommer det då?? ;)

Vica
2006-11-10, 09:33
Nu kommer ritningen! Var tvungen att modifiera den lite ;)

Brevid stallet (på högersidan) så ska det finnas ett ridhus på 40x60m ridyta (dvs totalt 50x80m). Det ska finnas ett exakt likadant stall på andra sidan ridhuset fast spegelvänt..

http://www.pixbox.se/pic_show_id5294782.html

Varje box ska vara 6x6m, stallet och ridhuset ska vara i tegel och detaljerna i gjutjärn, även krubbor, galler och liknande..

Sadelk., trivselk., toa och foderkammaren ska vara uppvärmda.

Något ni vill tillägga? :p

_matulda_
2006-11-10, 21:23
http://i126.photobucket.com/albums/p88/_matulda_/Stallsadelkammareimitten.jpg
.................................................. ....De ska va in/ut här me................................................ ........
Liten skiss ;) Komentarer :D

Karin87
2006-11-11, 20:49
Häftigt stall! :)
Men jobbigt att sopa i alla hörn? ;) hehe
Kanske blir trångt i foderkammaren? Vad hade du tänkt få plats med? Spån, Halm, Hö, Hösilage, eller kanske bara kraftfoder? :)

BeastieBabe
2006-11-11, 21:14
knapplån och ursäkta för stor bild :p

vet att jag har stavat lite fel men men..
tanken är att det över alla rummen ska vara höförråd och sedan öppet upp i nock (eller en bra bit till iaf) över stallgång och boxar, själva stallgången ej uppvärmd, men rummen och skötselplatsen är uppvärmt :) skottkärror, sopar och grepar ska förvaras i skötselrummet bakom dörrn, extra utrymmningsvägar längst ner i varje stallgång.. och täcken ska hängas på kortsidorna mot huvudstallgången, inget i småstallgångarna, bara ett innetäcke och ett utetäcke ska vara framme, allt annat undanstoppat..
åhh ja, stora foderrummet där slänger man ner hö och har dickbänk och förvarar alla säckar och pytsar, i det lilla foderrummet finns bara färdiga höpåsar och kraftburkar :)
http://www.geocities.com/mariabeastie/ritningar/storStallet.GIF

vad tycks? idéer? förbättringar? vad var skitbra?

Karin87
2006-11-11, 21:21
Verkligen genomtänkt! :)
En grej jag funderade på bara...om det inte blir "jobbigt" att gå genom skötselplatsen med gödselkärran när man mockar? Vet inte riktigt vad du har tänkt för dörrar där och så...men man slipper ju gärna öppna o stänga dörrar när man är påväg ut med skit ;) hihi Men du har säkert funderat ut nåt smart där som inte jag fattar :P haha...
Gillar annars att du har gjort som "två gångar" med boxar! Mycket snyggt! :)

Silly
2006-11-11, 21:30
Mitt stall...
Utförlig stallskiss (http://i13.photobucket.com/albums/a288/Double_Diamond/Stall/stall.jpg)
Inklusive hagar, paddock och ridhus (http://i13.photobucket.com/albums/a288/Double_Diamond/Stall/amandas-stallextended.jpg)

Det jag kommer på att man borde ändrat är väl att alla uppvärmda rum skulle ligga brevid varandra...

BeastieBabe
2006-11-11, 21:31
svängdörrar! eller ja den inre dörren ska vara svängdörr som fastnar öppen, så att man puttar upp den med skottkärran, tänker ha en "sparkskiva" där skottkärran tar i som man byter när den blir sliten.. så sparkar man bara igen den efter sig, praktiskt när man ska ut med häst också, slippa fästa upp dörren med handen..
har funderat lite på det och detta låter bäst hittills.. men blir det inte genomförbart (har juh maskiningenjör till pojkvän) så blir det vanlig dörr som stannar där man lämnar den, så får man stänga efter sig.. förmodligen med någon kullåsning i överkant så att dörrn stängs lätt, och kan puttas upp med lite kraft..

Karin87
2006-11-11, 21:35
Smart!! :)

Tokan
2006-11-11, 23:44
Hej

Det ser jätte fint ut!

Bra att ha två gångar så blir det inte så mycket spring och att alla stör varandra. Hästarna får möjlighet till lite lugn och ro!

Det enda jag tänkte på var att det är 12 boxar och de flesta vill ha 2 sadelhägare (sadlar) till varje häst... då blir det väl lite trångt i sadelkammaren???

Häls/ Tokan

BeastieBabe
2006-11-12, 00:36
Hej

Det ser jätte fint ut!

Bra att ha två gångar så blir det inte så mycket spring och att alla stör varandra. Hästarna får möjlighet till lite lugn och ro!

Det enda jag tänkte på var att det är 12 boxar och de flesta vill ha 2 sadelhägare (sadlar) till varje häst... då blir det väl lite trångt i sadelkammaren???

Häls/ Tokan
det är räknat på 15 eller 20 sadelhängare (3-4 rader) så det räcker nog.. kanske ska lägga på en extra avgift om man ska ha två sadelhängare, då är det nog en del som lämnar en av sadlarna hemma..
sedan är tränshängarna dubbla också, så 2 tränshängare vardera, grimmor och grimskaft hänger över täckena i stallgången :)

men sen vet man juh inte, det kanske blir lite rymligare än vad min skiss visar.. :)

Karin87
2006-11-12, 10:43
Har du nåt specialprogram för o rita stall eller hur har du gjort? :P

BeastieBabe
2006-11-12, 18:12
hmm, nja, har "designat" fönster och dörrar och boxar själv i paint, och sedan använder jag en "baspaintfil" där alla ligger inlagda och "bygger" med vanliga ritverktygen.. :P så MS Paint är det hemliga redskapet.. :D

Pixies
2006-11-12, 19:47
Härligt stall, bra med kontor och teorirum också!
Kanske blir lite mycket spring vid fölboxarna bara, då spolspiltorna är precis brevid?

Annars supermysigt!

_matulda_
2006-11-13, 16:06
Häftigt stall! :)
Men jobbigt att sopa i alla hörn? ;) hehe
Kanske blir trångt i foderkammaren? Vad hade du tänkt få plats med? Spån, Halm, Hö, Hösilage, eller kanske bara kraftfoder? :)

Tänkte bara kraftfoder;)

Moppa123
2006-11-14, 13:02
hejsan,
Nu är detta inget ni frågade efter, men kan man få tips på lösning med sadelkammare/torkrum/foderförvaring/spolspilta...

jag ska bygga ett stall o det ska sitta ihop med en byggnad som är 7,5 m bred. Så då tänkte jag 4 boxar på rad ( a 4*3m) då får jag 3,5m stallgång ... men sedan på andra änden ( här är det nybyggnad) kan jag bygga lite som jag vill.
vad tror ni ? vikelstall ?? och hur stor sadelkammare kan man behöva.. jag tänkte 4*4 och ett torkrum på ca 2*2. Men jag har stora problem med hur jag ska placera dessa rum, om ni har tips så vore jag vädligt tacksam för det.

BeastieBabe
2006-11-14, 13:53
hmm..
om jag förstått dig rätt så är det ena kortsidan av stallet som är bestämt till 7,5 m.. och det låter kanonbra med din idé, det ajag skulle göra är att lägga sadelkammaren dirket eftr boxarna men 4x4 m som du tänkt..
som "torkrum" är det bättre att skaffa ett torkskåp (räknade ut att det kostar 40 kr för 6 månader om man kör det 2 timmar om dagen i en anna tråd) att ha i sadelkammaren och en utsugsfläkt som drar ut den fuktiga luften direkt från torkskåpet..
mittemot sadelkammaren (utbyggnad från grundformen dvs) skulle jag ha foderkammare på 4 m bredd och sedan valfritt beroende på hur stort du behöver, är det bara hö för en vecka som ska vara inne så 3 m längd, ska du ha in för hela vintern så kanske du behöver 6 m längd.. då får du en del vinkel på det..
sedan stallgångsbiten som blir därmellan ha som spolspilta men riktigt bra ljus så att hovslagare och veterinär kan hålla till där när dom kommer.. en bra idé där är att göra en brant kant 4-5 cm ner först och luta golvet mot ytterväggen och ha avlopp ut där..

Moppa123
2006-11-14, 14:46
hmm..
om jag förstått dig rätt så är det ena kortsidan av stallet som är bestämt till 7,5 m.. och det låter kanonbra med din idé, det ajag skulle göra är att lägga sadelkammaren dirket eftr boxarna men 4x4 m som du tänkt..
som "torkrum" är det bättre att skaffa ett torkskåp (räknade ut att det kostar 40 kr för 6 månader om man kör det 2 timmar om dagen i en anna tråd) att ha i sadelkammaren och en utsugsfläkt som drar ut den fuktiga luften direkt från torkskåpet..
mittemot sadelkammaren (utbyggnad från grundformen dvs) skulle jag ha foderkammare på 4 m bredd och sedan valfritt beroende på hur stort du behöver, är det bara hö för en vecka som ska vara inne så 3 m längd, ska du ha in för hela vintern så kanske du behöver 6 m längd.. då får du en del vinkel på det..
sedan stallgångsbiten som blir därmellan ha som spolspilta men riktigt bra ljus så att hovslagare och veterinär kan hålla till där när dom kommer.. en bra idé där är att göra en brant kant 4-5 cm ner först och luta golvet mot ytterväggen och ha avlopp ut där..
Vilken jätte bra ide! då har jag även "tjänat in" lite yta på spolplatsen. Det är ju inte så att jag badar dem varje dag heller så det var en bra ide, tack!
man blir lätt så insnöad när man är inne på en lösning. Men får täcken plats i ett torkskåp tro? det kanske gör det, jag har inte ens tänkt tanken... :)

eriica-o21
2006-11-14, 15:31
Vilka snygga stall ni gör, ska snart fixa mitt drömstall :love:

BeastieBabe
2006-11-14, 17:06
ja, 4 täcken bör precis gå in tror jag.. har du tur kan du ju få tag på ett dubbeltorkskåp som är bredare..

och i foderkammaren, där kan du ha en dörr direkt ut mot gården spå att du slipper släpa hö genom stallet in dit.. om du inte vill ha dörr så ha öppningsbart fönster så ni kan kasta in höet :D

glad att jag kunde vara till hjälp :)

Albertsro
2006-11-15, 03:13
Hej!
Jag behöver tips om hur jag kan rita mitt stall.:confused: Det håller på att grävas ur för golv så vi ska börja från början. Ca 7 meter i ena gaveln ska bli en bostad. Toa med ingång från båda sidor. Jag har ritat 2 boxar åt söder för det är innergårds-sidan.:love: Verkar det vettigt? Hur stor plats tar foder, tvätt, sadelkammare. Det kan ju bara bli 3 boxar, och stallgången ca 1,90 - 2 meter vet jag är för smal. Kan man bygga så ändå?:banana:

JAG KAN INTE INFOGA BILDEN!!! HUR GÖR MAN?

BeastieBabe
2006-11-15, 13:33
har du bilden utlagd på nätet så leta reda på bildadressen ock klistra bara in den i inlägget.. då får man länk.. vill du ha bild direkt så lägg bildadressen [IMG.] här [/IMG.] fast utan punkter mellan [] :idea:

Thera
2006-11-15, 17:22
Här är min mycket amatörmässiga ritning.

Det är bara över den planlösning jag vill ha, skalor och så vidare stämmer inte.

Mellan lösdriftsdelen och vanliga stallet är halvplank och en öppningsbar grind i mitten, det är alltså ingen hel vägg.

http://img.photobucket.com/albums/v481/Ewust/Stallet.jpg

BeastieBabe
2006-11-15, 19:25
ahh, gillar lösningen med halvplanket till lösdriftsdelen :idea: smart!

Cheque
2006-11-15, 20:12
härligt stall!

Gödselplattan skulle jag tycka var bekvämare att ha på andra sidan, vid anslutning till boxarna, så blir det lite lugn och ro vid sköttselplatsen om man tex klipper/skor/vet besök.

I sadelkammaren kanske du kan sätta upp en vägg så att du får upp flera sadlar, så slipper man frakta sadlar till förbanelse (är medryttare och har ingen större lust att först åka (alla har inte bil) och hämta en sadel om jag vill rida dressyr bara för att ägaren hoppade/red ut dagen innan)
alt. gör ett mindre fika rum.

Vart sköter man om sin utrustning (smörja sadel osv) och vart fyller man vattenhinkar/fyller foderhinkar med vatten?

Kanske skjutdörrar i tvättrummet så kan du kanske få plats med en maskin till.

Jätte bra ide med foderrummen ungefär så var systemet i skolstallet i gymnasiet (Finsta naturbruksgymnasium)

BeastieBabe
2006-11-15, 21:34
hehe ja jag har inte ritat med allt men tanken med gödselplattan just där är att gödslet ger extra värma till skötselplastsen och håller alltid avloppet från duschspiltan "tinat" så att säga..

och som sagt, det får förmodligen plats fler sadelhängare än vad jag ritat så det är ingen fara..

vatten finns i stora foderrummet, alla boxar har specialvattenkoppar som är extra stora (rymmer 5-7 liter) och med flottör så vattenhink behövs inte till någon häst..

tvättstugen innehåller en mindre tvättmaskin (9kg) och en grovtvättmaskin.. det är inte meningen att man ska använda 3 schabrak om dagen och tvätta direk och man ska ej heller tvätta täcket efter varje användning, så en vanlig tvättmaskin och en stor grovtvättmaskin räcker bra.. ridskolan här i gävle har 2 grovtvättmaskiner till 50 hästar, räcker finfint.. :)

Albertsro
2006-11-16, 01:48
Här kommer mitt lilla stall med bostad. Se inlägget jag skrev igår, Det blir trångt hur jag än ritar, men det är ju bara 7,5 m gånger ca 18 m.
Tacksam för massor av kommentarer!

C:\Documents and Settings\Maria\Skrivbord\stallet

Albertsro
2006-11-16, 02:15
Här finns ritningen äntligenhttp://web.telia.com/~u40127909/
:banana:

Fröken_Skåne
2006-11-16, 02:45
*lånar knapp*

En sak jag tänkt på; varför anlägger man egentligen gödselstacken så nära stallet? Alltså intill boxar så man inte riktigt 'kan' ha öppet hos hästarna för att ammoniaklukten drar in?
Jag hade velat ha en nedsänkt conteiner med murat kring hela utom en kortsida så det kom ner lite och sedan lägga det en 10 meter ifrån eller utifrån en loge som är i motsatta håll som boxarna

Bello__
2006-11-16, 09:46
http://i126.photobucket.com/albums/p88/_matulda_/Stallsadelkammareimitten.jpg
.................................................. ....De ska va in/ut här me................................................ ........
Liten skiss ;) Komentarer :D
Det var riktigt grymmt ;) snyggt också :) så skulle jag vilja ha mitt stall ;) fast lite jobbigt att sopa stallgången.. ;)

BeastieBabe
2006-11-16, 13:25
Här finns ritningen äntligenhttp://web.telia.com/~u40127909/
:banana:
spolspiltan är för trång, 177 cm, då kommer du att duscha dig själv på samma gång..

tänkte du ha jättehöga trappsteg upp till loftet,, annars lär dörrn under trappen vara max 160 cm hög..

ingång till bostaden på baksidan och till stallet på framsidan?

genomgång genom toaletten mellan stall och bostad??

lilla sovrummet för litet för dubbelsäng, mening med detta krypin när det finns sovloft?

loftet räknas också in som bostadsyta..

väldigt små boxar.. 2 av dem får du max ha d-ponny i.. (mindre än 9 kvm)

och du, längslinjerna utanför ska vara en enda lång linje ;) sedan ska du ha en linje till utanför som visar hela husets längd..

vad är alla cirklar? pelare för att hålla upp taket? huset ser inte så brett ut att ni måste ha sådana stöd, det räcker man ett ytterväggarna är bärande..

(jag pluggar till byggnadsingenjör så därför är jag så frågvis ;) )

BeastieBabe
2006-11-16, 13:27
*lånar knapp*

En sak jag tänkt på; varför anlägger man egentligen gödselstacken så nära stallet? Alltså intill boxar så man inte riktigt 'kan' ha öppet hos hästarna för att ammoniaklukten drar in?
Jag hade velat ha en nedsänkt conteiner med murat kring hela utom en kortsida så det kom ner lite och sedan lägga det en 10 meter ifrån eller utifrån en loge som är i motsatta håll som boxarna
för värmens skull... en gödselstack ger mycket värme, kanon på vintern.. sedan slipper man skotta en gång fram till gödselstacken på vintern ;) *lat*

moiran
2006-11-16, 14:48
Fråga: Luktar er gödselstack ammoniak så det stör? Så länge man inte gräver eller rör runt i vår gödselstack luktar den väldigt lite (strör med halm), och det är inga problem att hålla fönster/dörrar i närheten av den öppna. Vi har förvisso bara tre hästar i stallet för tillfället, vilket kanske är förklaringen.

Albertsro
2006-11-16, 23:53
Tack för alla de konstruktiva och bra kommenarerna. Jag har gett upp spolspiltan och gör två boxar på 3,5 x 3m och 3,2 x 3m den ensamma boxen får vara mindre. Då får jag 1 m förvaring för skottkärra etc precis vid utgången till gödslet.

Kämpar förtvivlat med att lägga ut bilder på sidan. Men texten som förklarar kan jag ju skriva här.

Vad ska jag göra? Väggarna står där dom står. Det fattas en meter här och där. Vi är en familj med 2 tonåringar, så du kanske förstår varför vi vill ha ett eget sovrum på bottenvåningen. De runda pelarna var till för I-balks-tillverkaren. Halm är så tungt att lägga upp på loftet enligt konstruktören, att hon ville att vi skulle ha 2 balkar i stallet och 1 i bostadsdelen. Det ska inte vara ngn dörr under trappan. Under trappan, men i stallsidan av väggen ska bli utrymme för vv-beredare och vattenpump tillsvidare.

Foderrum tror du att det räcker om jag blandar med sadelkammare?
Sannolikt blir det ett par islänningar som ska bo där, men jag har försökt att bygga för minst liten häst. Därför höjer vi taket till ca 2,70 ( håller på att gräva nu och ska gjuta på väggarna också innan v 49 när takstolarna kommer.

Den här bostaden kommer bara till för att vi ska känna om vi vill bo på den här platsen och om så är fallet blir detta en bra gäststuga i framtiden. Boningshuset är alldeles för förfallet för att ens tänka på att renovera. Det fattas dessutom lite mer än ena gaveln.Har aldrig funnits el och avlopp. Beboddes tills för precis ett år sedan. Otroligt.

Vi kommer att bygga ett rejält hus mittemot det gamla huset, och sedan bygga upp en likadan liten länga där det gamla huset stått. Ingång till toalett från stallet – för att slippa springa in i ”Stora huset” Man kan ju alltid låsa ”ute” stall-sidan så att det är städat när det kommer gäster.
Sovrummet ser ut på ritningen som man skulle kunna krypa runt sängen. Möblerna är skalenliga. Vad tror du. Det ska vara minimalt.

Bostadsutgången mot gödselstacken blir kanske bara en glasad altandörr, för där finns en fantastiskt vacker solnedgång som jag vill släppa in i rummet. Ingång finns från gårdssidan till hallen, mellan bad och sovrum (Kanske hade dörren hoppat ur ritningen.)

Vinden ligger nästan varje dag på från syd väst , så eftersom vi har ett eget litet berg och sedan en minipark på andra sidan lilla vägen från gödselstaden sett – så slår inte lukten in i stallet – tror jag. Stallet ligger dessutom mycket högre så ...

Bedömning om vinden har jag alltsedan i augusti, då jag har eldat var och varannan dag ute nära gödselstacken .

15 Hektar vackert…Längtar tills det går att bo där.

Albertsro
2006-11-17, 00:40
så långt...

moiran
2006-11-17, 03:15
Det ser ut som du bygger ganska trånga gångar överallt. Har du någon annan plats där du kan ställa upp hästarna för att sko eller för en veterinärundersökning?

Albertsro
2006-11-17, 09:22
Ja, det blir aldeles för trånga gångar. 3 boxar á 3x3 m är 27 kvm spolspilta 2.5x2,8 blir 7 kvm minst 9 meter gångar´á 2,5 m bredd blir 22,5 kvm. Det är redan en yta på 56,5 kvm och jag har bara 70,9 kvm att göra av med. Jag har bara en loge tvärs över gårdsplanen.

Spolplatta får väl anläggas ute. Grannen klarar sig ganska bra utan!

Vad jag behöver är foderrum tvättmaskin sadelkammare och plats för redskap. Ev gör vi halva loftet till höloft. Dvs över sadelkammaresidan längs med stallet.

Se gärna min för ändamålet nytillverkade hemsida, Endast för Bukefalos-medlemmar
Om det inte vill sig så uppdatera sidan en gång.
http://web.telia.com/~u40127910/index.html
http://web.telia.com/~u40127910/

psychogrrl
2006-11-17, 11:07
Har inga bra tips men kan förstå att ni blivit förälskade i gården!!! :love:

Jag skulle nog byta plats på ensamma boxen och sadelmkammare/spolspilta. Då kan du göra boxen betydligt större, men behöver inte kompromissa med storlek på sadelkammare. Spolspilta klarar iaf jag mig med på utsidan av stallet, så kan du dränera upp utanför och ha frostsäkra vattenledningar så borde det kunna funka (men kanske ha tak över).

linn_cool_
2008-10-16, 16:58
HEJ:) mysiga stall, Finns det inga ritningar?

JuniNatt
2008-10-16, 22:58
Tycker nog att det var lite mycket hörn men annars var det en mycket häftig idé!

Somett Jehu
2008-10-18, 19:28
Jag skulle inte ha spolspiltor i närheten av boxarna och foder, skulle försöka ha det lite avsides, annars mycket snygga ritningar :) Skulle inte heller ha skötselgången bredvid som jag såg en ritning hade, som någon sa, mkt spring och sedan fukten :) Och angående att ha kasa bredvid stallet, det är inga problem för oss, så länge ingen rotar it så äre inga problem :)

Nu vart jag lite sugen på att rita mitt eget drömstall med ;P

Prisma
2008-10-19, 08:57
Oj vilken gammal tråd ni dragit upp!

lundsbo
2008-10-19, 09:53
Men väldigt intressant!

BeastieBabe
2008-10-19, 18:26
den är ändå relevant då den behandlar ett ämne som likagärna kunde ha skrivits idag.. skillnad är om det är någon som har problem med en halt häst och nån väcker tråden 2 år senare..

Prisma
2008-10-19, 20:36
Självklart, sa ingenstans att den inte var aktuell, bara att den var modell äldre. Läste själv igenom med intresse.

BeastieBabe
2008-10-20, 19:43
varför kommentera då?
hade man skapat en ny tråd med samma rurik hade det anmärkts på att man startat en ny likadan..

SaraMara
2008-10-21, 18:10
Gillar din lösning med två gångar och separata skötselplatser! Det är annars alltid en källa till irritation och onödiga risker när hästar står i gången och man skall passera med andra hästar eller "alla" vill vara i gången samtidigt.

Tror du det räcker med två (tre om spolspiltan även används som skötselplats) skötselplatser till tolv boxar? Eller skall stora gången användas också? Som det varit i de flesta stall jag stått i har merparten av inackorderingarna varit i stallet samtidigt och då blir det trångt. Idag är vi 11 boxar som delar på tre platser i gången och det är ofta fullt och blir en del "administration" för att få det att flyta utan alltför lång väntan för någon.

Sadelkammaren ser lite liten ut, hur har det gått, fungerar det? En garderob/box brukar vara ett minimum av vad som fungerar som förvaringsutrymme samt två sadelhängare/box, ser på ritningen ut som det kan bli trångt?

BeastieBabe
2008-10-22, 17:20
jao, i båda de stallen jag vistas i, (50-60 hästar i varje, varav 20-26 skolhästar) så finns det enbart EN iordningställd uppställningsplats, i första stallet kan man ställa hästarna på gången 3 st hästar, i det andra finns 2 ställen i gångarna där man kan ställa upp hästarna..

och ska sanningen fram, är man så pinpinett att man tvunget måste ha ut hästen ut boxen för att sköta om den för att man inte vill få skit på skorna, ja då kan man söka sig en annan boxplats :) alla hästar i mitt stall ska kunna skötas om i boxen, för det är min box och ingen häst skall sätta sig på mig i min box..

i sadelkammaren är det 1/3 garderob och 1/4 bokhylla samt 3-4 backar som ställs på hyllor längs taket, allt annat skit får dom förvara hemma hos sig själva.. :)
varför ska folk tvunget ha ca 20ggr mer grejer i stallet än vad dom använder under en månad? när vintersäsongen är över tvättar man sina täcken och packar ihop dom och tar hem dom.. eller om man vill ställa det i kallförråd på tomten.. eget val..

med tanke på att allt foder och tillskott förvaras i foderrummet och täckeshängare finns vid varje box så ska det inte bli så trångt.. jag tänker inte bygga superflådiga separata sadelkammare med dusch och toalett till varje hyresgäst för att dom ska ha plats och inte vara orolig för att nån stjäl, nån måtta får det vara :) det är en stor sadelkammare ändå..
prylen som hänger i mitten är förretsen två sjocka bräder i kedjor med massor av tränshängare och stora krokar, mycket för att skitiga träns inte ska skita ner en vägg men också för att väggarna behövs till annan förvaring, lättstädat blir det också..

Vica
2008-10-23, 12:04
Jag gillar inte riktigt upplägget på din ritning. Risken är att det blir bullrigt och högljutt. Luften blir, för hästarna i mittengången utan fönster, aldrig lika bra med ventilation som en av de som får stå nära dörr och fönster. Dessutom ganska mörkt för de i mitten då jag antar att du inte kommer att ha skylight ovanför de boxarna.

Många små rum. Risken blir ju att man står och trängs i sadelkammaren när alla kommer på eftermiddagen och ska rida. Alldeles för lite plats att kunna ha sina saker där. Alla har inte möjlighet att ta hem dem, tex jag som bor i lägenhet om 65kvm.

Det där du skrev om att man inte får vara pimpinett, jag är en av dem som inte vill kratsa ut lera i en renmockad box. Dessutom vill jag inte ha spån innanför bootsen och benskydden. Inte heller när jag smörjer hovarna vill jag ha spån ivägen. Det är nog fler än jag som tycker så..

Lite större toa skulle ju vara att föredra. Man vill kunna byta om utan att slå i knän och armbogar i väggarna..

Stölder sker i stora som små stall. Det är bara att inse. Om hyresgästerna inte får möjligheten ens att kunna låsa om sina saker kommer det nog vara ganska få som vill hyra in sej skulle jag tro. För två nycklar till varje hyresgäst är nog en ganska dum idé..

Prisma
2008-10-23, 20:14
Skrev min reaktion, no more, no less.

BeastieBabe
2008-10-23, 21:17
12 hästar = bullrigt? nej..

ventilationsanläggning kommer att finnas..

ljus kommer att finnas i form av lysrörsarmaturer, fönstrena är höga och det är högt i tak (som förövrigt skall vara vitmålat)

plats i sadelkammare, ja som sagt det finns ett kallförråd, annars får du väl sälja hälften av grejerna.. man måste inte ha 4 sadlar, 45 vojlockar, 23 täcken, 18 grimmor, 14 grimskaft, 6 träns, 17 uppsättningar fleecelindor etc etc etc etc..

hästen bajsar flera laddningar i boxen under natten, eller har du toatränat din häst? det finns spolspilta för leriga hovar och du får väl helt enkelt ge fan i att lägga benskydden i spånet då.. :idea: rider du på grusvägar elle ri ridhus? då kanske det komemr en massa skit på hästens ben då.. du kanske ska skaffa en sån där stor plastbubbla som han i globen hade :idea: då kan du rida överallt utan att någonting från marken skvätter upp på hästen din.. :grin:

titta på toaletten, dörrhålet är 100 cm.. toaletten är alltså hela FYRA KVADRATMETER stor och således HANDIKAPPANPASSAD så nog fan ska du kunna byta om därinne utan att slå i knäna.. såvida du inte är en häst dvs :p

ang låsa, har jag sagt nåt om att det inte finns låsbara utrymmen?

sluta hitta på en massa dumma scenarion när du inte vet hur det är tänkt ens.. :p

förrsten, kan du något om byggnadsteknik, ventilation etc?

Vica
2008-10-24, 08:45
12 hästar = bullrigt? nej..

ventilationsanläggning kommer att finnas..

ljus kommer att finnas i form av lysrörsarmaturer, fönstrena är höga och det är högt i tak (som förövrigt skall vara vitmålat)

plats i sadelkammare, ja som sagt det finns ett kallförråd, annars får du väl sälja hälften av grejerna.. man måste inte ha 4 sadlar, 45 vojlockar, 23 täcken, 18 grimmor, 14 grimskaft, 6 träns, 17 uppsättningar fleecelindor etc etc etc etc..

hästen bajsar flera laddningar i boxen under natten, eller har du toatränat din häst? det finns spolspilta för leriga hovar och du får väl helt enkelt ge fan i att lägga benskydden i spånet då.. : rider du på grusvägar elle ri ridhus? då kanske det komemr en massa skit på hästens ben då.. du kanske ska skaffa en sån där stor plastbubbla som han i globen hade :idea: då kan du rida överallt utan att någonting från marken skvätter upp på hästen din..

titta på toaletten, dörrhålet är 100 cm.. toaletten är alltså hela FYRA KVADRATMETER stor och således HANDIKAPPANPASSAD så nog fan ska du kunna byta om därinne utan att slå i knäna.. såvida du inte är en häst dvs

ang låsa, har jag sagt nåt om att det inte finns låsbara utrymmen?

sluta hitta på en massa dumma scenarion när du inte vet hur det är tänkt ens.. :p

förrsten, kan du något om byggnadsteknik, ventilation etc?

Du verkar inte kunna ta kritik. :grin: Se bara på dina barnsliga kommentarer..

Man behöver inte vara ingenjör för att kunna tänka logiskt! ;) Dessutom, hur ska man kunna veta hur stor tex toan är när du inte skrivit en måttangivelse? DET om nått måste en lärling kunna?

Ljuset och luften blir aldrig så bra som dagsljus, det borde väl du veta. Inte alla har råd att installera ett vent.system för flera hundra tusen..

Att jag inte vill tex kratsa hovar och skydda på i boxen måste väl kunna tillåtas? Alla gör olika och det måste man kunna respektera. Jag rider på grus, på sand, på alla möjliga underlag, men jag sköljer alltid av mina grejer så de är rena :idea: tills nästa gång jag ska använda dem. Det tror jag många gör faktiskt. Du kanske vill använda grusiga spåniga saker, men det gör inte jag.

Sluta vara så bitsk och ta till dej tipsen, du "tvingar" ju på alla andra dina kommentarer. Ta då till dej mina med då! :grin:

BeastieBabe
2008-10-24, 10:26
grejen är den att du hittar på att det är dåligt även fast det mycket väl skulle kunna vara bra.. jag har bara inte skrivit ut något om det.. men bara för det så behöver det inte vara dåligt..

måttseende har med ens logiska tänkande att göra.. man har inte boxar som är 4 kvm liksom.. jämför en box med toaletten.. och när du tittar på toaletten, föreställ dig då hur stort ditt handfat hemma i badrummet är, och tänk storleken på utrymmet.. du saju att du tänkte logiskt utan att vara ingenjör, så gör det när du tittar på ritningar också.. :idea:

det finns tre uppställningsplatser, så du kan sköta om dina tre hästar samtidigt där om du vill.. alla gör inte som dig..

ventilationssystem behöver inte kosta flera hundra tusen heller.. man får bara tänka till lite om vart man sätter ventilationen nånstans..
dagsljus ger alltid skuggor(vi har bara en sol), och dagsljus är svårt att få in inomhus när det är mörkt utomhus på kvällarna..

du "tipsar" inte mig.. du klagar på nackdelar som du själv hittar på..

Prisma
2008-10-25, 15:54
måttseende har med ens logiska tänkande att göra.. man har inte boxar som är 4 kvm liksom.. jämför en box med toaletten.. och när du tittar på toaletten, föreställ dig då hur stort ditt handfat hemma i badrummet är, och tänk storleken på utrymmet.. du saju att du tänkte logiskt utan att vara ingenjör, så gör det när du tittar på ritningar också.. :idea:

Men nu är det ju så att ritningar (riktiga ritningar vill säga) brukar ha måttangivelser. Man ska inte behöva "gissa" sig till storleken när man bett en annan person rita upp ett stall eller hus åt en.
Hade jag fått en ritning utan mått skulle jag aldrig betalat för den.

BeastieBabe
2008-10-25, 23:16
det inlägget då jag la in den "ritningen" är 2 år gammalt.. och det var inte en beställning som gjordes utan jag slängde in ett utav "drömstallsritningarna" om du minns dem trådarna..

vad tycker du att jag skall göra åt det just nu? :)

moiran
2008-10-25, 23:29
Vara en skvätt ödmjuk? ;)

BeastieBabe
2008-10-26, 00:04
jag skrev till Prisma ;)

Prisma
2008-10-26, 09:00
det inlägget då jag la in den "ritningen" är 2 år gammalt.. och det var inte en beställning som gjordes utan jag slängde in ett utav "drömstallsritningarna" om du minns dem trådarna..

vad tycker du att jag skall göra åt det just nu? :)

Du skrev väl redan då att du pluggade till något innom detta, då borde du veta bättre. Sen att du säger att man ska fundera på skalan, ja, då stämmer inget. Stallgångarna kontra diskbänk, soffa, osv. :)

Angående vad jag tycker att du ska göra åt det, så svarade Moiran väldigt bra på den frågan.

BeastieBabe
2008-10-26, 11:57
jodå, skalan stämmer.. det kanske inte är en supersizead soffa bara, utan en mindre mer lättstädad variant..

det låter på ditt svar som att du inte har sett drömstallstrådarna, men iallafall var det en "inred en byggnad med stall" för nybörjare och således fanns det färdiga mallar som inte var så svåra att förstå sig på..

BeastieBabe
2008-10-26, 12:27
stallet från tidigare i tråden

samma stall fast med rutnät, en ruta=1 kvm
http://www.geocities.com/gfrkus/annat/stallet3b.GIF

garderob, diskbänksdel etc = standardmått 60x60
stolar modell mindre 40x40
soffor = tvåsits

stallgången är större än vad vissa tror, den är inte minimerad utan till och med lite bredare än 3,5 m. boxarna likaså, dom är inte minimimått utan 3,6x3,6m

Vica
2008-10-27, 08:33
stallet från tidigare i tråden

samma stall fast med rutnät, en ruta=1 kvm
http://www.geocities.com/gfrkus/annat/stallet3b.GIF

garderob, diskbänksdel etc = standardmått 60x60
stolar modell mindre 40x40
soffor = tvåsits

stallgången är större än vad vissa tror, den är inte minimerad utan till och med lite bredare än 3,5 m. boxarna likaså, dom är inte minimimått utan 3,6x3,6m

Så, var det så svårt att skriva ut måtten? :grin:

Vica
2008-10-27, 08:34

Tack! Huvudet på spiken :bow:

BeastieBabe
2008-10-27, 09:26
ja oh my god va ödmjuk du va då som var tvungen att smirka till och med.. *haha*

ritningen va som sagt 2 år gammal och den låg på en utbränd skiva..
men huvudsaken är att alla som klagade inte ens har minsta logiska ögonmått.. och jag har rätt, precis som jag sa från början..

patetiskt av er att sitta och triumfera över något ni har fel på :crazy: *haha*

BeastieBabe
2008-10-27, 09:27
Sen att du säger att man ska fundera på skalan, ja, då stämmer inget. Stallgångarna kontra diskbänk, soffa, osv. :)

så, stämde det nu då Prisma? hade jag fel? eller hade du fel?

ska du be om förlåtelse?

näe, det kommer du nog inte att göra, jag betvivlar starkt att du ens svarar i tråden igen.. ;)

Vica
2008-10-27, 11:02

ska du be om förlåtelse?

näe, det kommer du nog inte att göra, jag betvivlar starkt att du ens svarar i tråden igen.. ;)

Ursäkta, men väx upp. Ta till dej kritik. Du är inte bäst. Ingen är det. Var ödmjuk. Var hjälpsam. Ta lärdom av vad andra tycker. Var vettig. Annars drar du ner dej själv i stupet. Du är inte långt därifrån nu.

Vica
2008-10-27, 11:05
ja oh my god va ödmjuk du va då som var tvungen att smirka till och med.. *haha*

ritningen va som sagt 2 år gammal och den låg på en utbränd skiva..
men huvudsaken är att alla som klagade inte ens har minsta logiska ögonmått.. och jag har rätt, precis som jag sa från början..

patetiskt av er att sitta och triumfera över något ni har fel på :crazy: *haha*

Smileysarna är väl där för att användas! :idea: :grin:

Skriver man så är risken störst att du själv är den bland oss som är patetisk.

mammaBerg
2008-10-27, 13:59
Några frågor/kommentarer till din ritning. Vi sitter just nu och försöker få fram det vi vill ha hos oss. Dock inget drömstall då stomme och planlösning för utsidan finns.

1. Hur får du in kraftfodret till foderkammaren? Hur hanterar du hö o halm?
2. Toaletten? Känns lite konstigt planerad. Dörren upp i stolen. Har du funderat på dusch? Jag hade föredragit en större toalett och planeringen är viktig.
3. Sen läste jag lite snabbt om ngn kommentar om boxar "mitt i" och det håller jag med om. Jag hade hellre lagt annat utrymme i mitten. Ett fönster/box vill jag ha. :laugh:

BeastieBabe
2008-10-27, 16:16
Ursäkta, men väx upp. Ta till dej kritik. Du är inte bäst. Ingen är det. Var ödmjuk. Var hjälpsam. Ta lärdom av vad andra tycker. Var vettig. Annars drar du ner dej själv i stupet. Du är inte långt därifrån nu.
haha
jaa, det är ju moget av flera stycken att börja hacka på enbart min ritning av alla som finns i den här tråden.. eller?

BeastieBabe
2008-10-27, 16:26
Några frågor/kommentarer till din ritning. Vi sitter just nu och försöker få fram det vi vill ha hos oss. Dock inget drömstall då stomme och planlösning för utsidan finns.

1. Hur får du in kraftfodret till foderkammaren? Hur hanterar du hö o halm?
2. Toaletten? Känns lite konstigt planerad. Dörren upp i stolen. Har du funderat på dusch? Jag hade föredragit en större toalett och planeringen är viktig.
3. Sen läste jag lite snabbt om ngn kommentar om boxar "mitt i" och det håller jag med om. Jag hade hellre lagt annat utrymme i mitten. Ett fönster/box vill jag ha. :laugh:
1a
Man tar in det via dörren, samma väg som man går in när man ska in i foderkammaren, kraftfoder kommer inte att köpas in på pall för enbart 12 hästar. höet skall köpas analyserat för att minska kraftfoderomsättningen.
1b
Hö körs in på pall och lyfts upp till utrymmet ovanför rummen med hjälp av telfer. Silerat grovfoder förvaras utomhus, halm till utfodring hanteras som hö. Strö är i form av råspån el torvblandat kutterspån.
2
När du sitter på toaletten har du ändå inte dörren öppen, toaletten är handikappanpassad så det är verkligen inga problem men storleken på toaletten, en duschkabin får med lätthet plats i utrymmet om man vill ha en.

edit
jag kan tillägga att toaletten är 1850x1950mm på ritningen, den innehåller enbart toalett och handfat.
min toalett hemma i radhuset är 1550x2300mm och där finns det även ett stort skåp, extrabrett handfat, handdukstork och fullstor duschkabin.. och det är inte trångt..

mammaBerg
2008-10-27, 21:42
1a
Man tar in det via dörren, samma väg som man går in när man ska in i foderkammaren, kraftfoder kommer inte att köpas in på pall för enbart 12 hästar. höet skall köpas analyserat för att minska kraftfoderomsättningen.

Hrm då tänker vi olika. Vi har 10 hästar (alla äter inte ens samma) och köper på pall. :laugh:
Blir mkt billigare.

Sen ang toa-utrymme så ser vi väldigt olika på det. Och hur man använder utrymmet. Spelar ingen roll om ytan är sto rom man inte använder det smart.

BeastieBabe
2008-10-27, 22:19
jao, jag tänker en del på vitamingarantin, 3 månader på kraffts produkter ex..
och så skall kraftfoderomsättningen hållas nere med hjälp av goda analysvärden på grovfodret..

ja, vad har du för exempel på hur toalettutrymmet skall möbleras då? handikappanpassat givetvis..

sedan är ju detta ett privatstall och inte någon flådig träningsanläggning så krav på dusch är ganska over the top så att säga.. man kan faktiskt duscha hemma, hur många privatstall i sverige idag tror du har dusch? eller ens toalett eller torrdass? gäller alla stall, oavsett om det är 2 boxar eller 50.. majoriteten har inte ens torrdass..

mammaBerg
2008-10-28, 09:00
jao, jag tänker en del på vitamingarantin, 3 månader på kraffts produkter ex..
och så skall kraftfoderomsättningen hållas nere med hjälp av goda analysvärden på grovfodret..

ja, vad har du för exempel på hur toalettutrymmet skall möbleras då? handikappanpassat givetvis..

sedan är ju detta ett privatstall och inte någon flådig träningsanläggning så krav på dusch är ganska over the top så att säga.. man kan faktiskt duscha hemma, hur många privatstall i sverige idag tror du har dusch? eller ens toalett eller torrdass? gäller alla stall, oavsett om det är 2 boxar eller 50.. majoriteten har inte ens torrdass..

Kraftfodermängden beror såklart även på vilken typ av hästar man har. Högpresterande kräver mer. :)
Vi är så lyckligt lottade att vi bara har grovfoder av "utvald" kvalitet. Allt annat säljer vi. Vi kan välja värden alltså. Sen tar vi hem havre i lösvikt också. Hämtar i stor plasttunna, går 700 kg i den. Måste köras med lastare eller truck.
Sen ang dusch etc så kan jag säga att alla stall häromkring har toalett och de allra flesta dusch. Beror på var man bor och hur det ser ut konkurrensmässigt. Och erfarenhetsmässigt. Stalltoalett är skönt även om man bor "vanligt" på gård.

För min del ska vi inreda ett eget stall. Inga inhyrningar här inte. Ändå ska vi ha dusch. OM vi ändrar inrikting så finns den. :laugh: Toalett har vi haft stallet sedan 70-talet.

Ang möblering på toalett så en dörr som öppnas utåt. (Vill man då inte ha en dörr utåt stallgången så låt den gå in i sadelkammaren tex)

BeastieBabe
2008-10-28, 10:37
nackdelen med en dörr som går in i sadelkammaren är att man behöver låsa upp sadelkammaren för att gå på toaletten.. jag har sett stall som har löst toaletten på detta sätt och det är överhuvudtaget inga problem alls.. så, varför klagas det så mycket?

jag kan ju inte sitta 2 år i förväg och telepatiskt veta att du brukar köra in trucken i foderkammaren och rita ett stall efter det kravet.. så vad vill du med din diskussion med just Mig, just Nu om just exakt Den Ritningen?

jag har skissat upp flera stall som har andra lösningar men har faktiskt ingen som helst lust att visa upp dem efter vad som pågår i denna tråd.. :D

Prisma
2008-10-28, 10:38

ska du be om förlåtelse?

Nej, jag tycker fortfarande att det ser väldigt konstigt ut, och det gör även en hel del andra som du kanske märkt. Bättre när man ser hur stora ytorna verkligen är dock.

Varför ska jag be om förlåtelse? Har jag sagt något som sårat dig? :grin: (f.ö mitt första smirk användande på buke någonsin, grattis)

Det är inte som att du "överbevisat" mig med något öht. Du har enbart varit barnslig och otrevlig hela tiden, trots att jag inte sa något negativt till dig i början. Ganska onödigt, inte sant?

BeastieBabe
2008-10-28, 10:44
det klagas inte på andra konstiga ritningar, så varför klagas det så mycket på mitt?

Prisma
2008-10-28, 10:53
Det klagas på ditt eftersom du har utgett dig för att "kunna". De andra har sagt att de inte kan (eller liknande) men gör det för skojs skull.
Du HAR tänkt på det mesta, och då vill vi andra veta mer, såklart, när det är något vi tycker ser mysko ut. När du då sätter taggarna utåt och klankar ner på oss andra så blir hela situationen fel tycker jag.

mammaBerg
2008-10-28, 13:39
nackdelen med en dörr som går in i sadelkammaren är att man behöver låsa upp sadelkammaren för att gå på toaletten.. jag har sett stall som har löst toaletten på detta sätt och det är överhuvudtaget inga problem alls.. så, varför klagas det så mycket?

jag kan ju inte sitta 2 år i förväg och telepatiskt veta att du brukar köra in trucken i foderkammaren och rita ett stall efter det kravet.. så vad vill du med din diskussion med just Mig, just Nu om just exakt Den Ritningen?

jag har skissat upp flera stall som har andra lösningar men har faktiskt ingen som helst lust att visa upp dem efter vad som pågår i denna tråd.. :D

Hugg hugg - Lär dej läsa!

Ber om ursäkt att jag överhuvudtaget läste din tråd. :devil:
Är intresserad av ritningar just nu. Läser trådar. Tittar på ritningar. Vill gärna ha tips och idéer och när jag ser ngt vill jag veta hur andra tänker. När jag såg din ritning trodde jag att det låg tankar bakom som jag kunde ha nytta av. Istället för att bara såga förklarade jag varför jag inte kan ha det så. Sorry.
Tänk på att det är Du som väljer att tolka hur vi andra skriver.
Inser att du inte är den som jag fick uppfattningen av när jag såg texten. Man lär sej :angel:

Och för mej är det en gåta att man väljer en toalett dörr som går inåt. Varit utomlands? Där är det vanligt men knappast här hemma och när man är utomlands ser man nackdelarna. Hellre då att dörren går utåt och man har vettigt planerat på insidan. Då kan toaletten också vara mindre och det är ju klar fördel enligt min börs då en toa kostar mer än andra utrymme. Läs detta som en förklaring(inte kritik) för dej och andra varför jag inte vill ha en dörr inåt. :idea:

Tur där är några nick som ser till att Bukeandan inte dör ut. :crazy:

BeastieBabe
2008-10-28, 13:51
ja jag har sett både en och tjugo olyckor med dörrar som går utåt, jag vill helst inte ens ha vanliga handtag i stallgången.. inte bara för hästarnas skull, bla så fick en kille armen genomborrad av ett handtag i en korridor och min bror fick en rejäl smäll i ansiktet av en dörr som öppnades utåt och han gick in i den vassa kanten..

om du är intresserad av att få skisser som passar dig så skapa en tråd och skriv ut om det finns befintlig byggnad eller om det är nybyggnad, vilken yta det är tänkt, hur många boxar, hur stora boxar, vilka övriga faciliteter det ska finnas och speciella saker såsom att du vill ha en dubbeldörr ut från foderkammaren för att kunna köra in pallar med truck.. då får du nog bättre förslag..

jag HAR tänkt till mycket och jag är ledsen att det inte passar dina kriterier, men vad kan jag göra åt det?

titta förresten i denna tråd: Stora tråden om smarta lösningar (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=849463), där finns både byggtips och inredningstips samt länkar till 4 andra trådar om smarta lösningar..

BeastieBabe
2008-10-28, 14:13
Det klagas på ditt eftersom du har utgett dig för att "kunna". De andra har sagt att de inte kan (eller liknande) men gör det för skojs skull.
Du HAR tänkt på det mesta, och då vill vi andra veta mer, såklart, när det är något vi tycker ser mysko ut. När du då sätter taggarna utåt och klankar ner på oss andra så blir hela situationen fel tycker jag.
varför inte fråga hur det är tänkt istället för att påstå att det är fel?

sen har alla olika tycke men att klaga på att jag ritat ut enbart påvisade 3 uppställningsplatser när jag anser att det är fullt tillräckligt känns fel..
man kan säga "jag skulle vilja ha fler uppställningsplatser" istället för "du har gjort fel, det ska vara fler uppställningsplatser för så gillar Jag det"..

jag gillar inte andras stall ibland heller.. men antalet uppställningsplatser, storlek på sadelkammare etc skiter jag i, folk får göra hur dom vill, jag har sett många stall som knappt ens har sadelkammare.. finns det bättre förslag inom samma byggnad kan jag fråga varför det inte är gjort på annat sätt..
det jag tänker mest på är säkerheten, antalet utgångar, vad som förvaras i stallgången och mått på dörrar och stallgångar etc..

Prisma
2008-10-28, 14:35
Jag har inte klagat på designen i övrigt, bara på skalan när du hoppade på en annan medlem som inte förstod varför du inte skrivit måtten. Henne dumförklarade du genom att säga att man skulle tänka och förstå utan att få det beskrivet för sig.

Ingen här har sagt att de vill att DU ska ändra på ritningen för att de vill ha en fontän i stallgången, de har bara sagt att DE skulle gjort det om det var deras stall. Att folk sedan vill veta hur du tänker med olika foderlösningar och liknande skulle jag bara tagit som en komplimang. Folk gillar ritningen såpass mycket att de tar sig tid att ställa motfrågor för att se om hela eller delar av stallet skulle kunna funka för dem.

Det är först när du skrivit onödigt elaka saker som folk satt lite hårdare ord på pappret.

heidi maria
2008-10-28, 15:03
Här är en liten skiss från mig.:)
(http://s347.photobucket.com/albums/p463/maria86h/?action=view&current=stallfrslag.jpg)

Inte ett dugg skalenlig:D

Vica
2008-10-28, 15:28
Jag har inte klagat på designen i övrigt, bara på skalan när du hoppade på en annan medlem som inte förstod varför du inte skrivit måtten. Henne dumförklarade du genom att säga att man skulle tänka och förstå utan att få det beskrivet för sig.

Ingen här har sagt att de vill att DU ska ändra på ritningen för att de vill ha en fontän i stallgången, de har bara sagt att DE skulle gjort det om det var deras stall. Att folk sedan vill veta hur du tänker med olika foderlösningar och liknande skulle jag bara tagit som en komplimang. Folk gillar ritningen såpass mycket att de tar sig tid att ställa motfrågor för att se om hela eller delar av stallet skulle kunna funka för dem.

Det är först när du skrivit onödigt elaka saker som folk satt lite hårdare ord på pappret.

Tack Prisma! :bow: :)
Hon verkar inte riktigt vilja förstå mej..

Vica
2008-10-28, 15:31
Här är en liten skiss från mig.:)
(http://s347.photobucket.com/albums/p463/maria86h/?action=view&current=stallfrslag.jpg)

Inte ett dugg skalenlig:D

Fint stall! :) Hur stora skulle boxarna var ungefär?
Enda jag skulle ändrat på var att byta plats på boxen längst upp till höger och foderkammaren.. Ev önskat en liten spolspilta med..

heidi maria
2008-10-28, 16:20
Jag tänker mig ungefär 3,5 *3,5 m eller kanske 3,5*4 eller så, hörnboxarna kan vara lite större. Typ 3 m breda gångar. Jo foderrummet kan vara i hörnet eller vart som, kunde inte bestämma mig riktigt. ;)

Hade faktiskt tänkt ha spolspilta där extradörren till höger sitter, men glömde skriva dit det, min föreläsning började så jag skissade jättefort. Satte en dörr där av säkerhetsskäl, känns bra att ha fler utgångar på stallet, men spolspilta ska det vara där iaf. Kändes kul med hästskoformad stallgång och inte bara den raka vanliga. :)

Skulle jag bygga stall skulle ajg vilja ha något speciellt. Men i verkliga livet måste man tyvärr tänka på pengar också. :mad:

Fröken_Skåne
2008-10-28, 19:51
fint! vad an de två fodrrummen?

mammaBerg
2008-10-28, 20:18
ja jag har sett både en och tjugo olyckor med dörrar som går utåt, jag vill helst inte ens ha vanliga handtag i stallgången.. inte bara för hästarnas skull, bla så fick en kille armen genomborrad av ett handtag i en korridor och min bror fick en rejäl smäll i ansiktet av en dörr som öppnades utåt och han gick in i den vassa kanten..
..

Alltså jag tycker det är ganska självkart att inte ha toalettdörren ut i stallgången på det sättet du ritat. :)
Jag hade antingen lagt toan på annan plats eller dörren på annat håll.

Av vilken anledning la du ut ritningen?
Av vilken anledning "försvarar" du ritningen? Om den nu är så gammal, varför bry sej? :p

Prisma
2008-10-28, 20:23
Tack Prisma! :bow: :)
Hon verkar inte riktigt vilja förstå mej..

Hoppas jag har förklarat det bra nog nu bara, så att hon förstår oss alla. :)
Tack för "tacket", eller vad man ska säga. :p

BeastieBabe
2008-10-28, 20:24
fint! vad an de två fodrrummen?
det tsår i ursprungsinlägget :idea: det ena rummet är inrett med diskbäck, hyllor, fodertunnor, hönedkast etc för att man skall göra iordning fodret där. Det lilla rummet är till för färdiga påsar och burkar, då slipper det bli fel om ex hästen Bengt har 4-5 kg krafft protein i en av sina gamla morgonhinkar och någon råkar ge den hinken på morgonen.. :crazy:

det var så jag tänkte då iallfall :)

BeastieBabe
2008-10-28, 20:30
Alltså jag tycker det är ganska självkart att inte ha toalettdörren ut i stallgången på det sättet du ritat. :)
Jag hade antingen lagt toan på annan plats eller dörren på annat håll.

Av vilken anledning la du ut ritningen?
Av vilken anledning "försvarar" du ritningen? Om den nu är så gammal, varför bry sej? :p
anledningen att det blev just den anledningen vet jag inte, jag har ingen kalender över vad jag gjorde det datumet.. kanske var det så att jag gärna ville skriva i tråden men inte hade tillgång till mina andra ritningar.. who knows..

och jag är sån, jag har kort stubin, allt står inte rätt till hos alla människor.. jag hugger gärna när jag tycker att folk blir spydiga, försvasmekanism hos mig.. och det blir inte bättre av att Vica och Prisma sitter och klappar varandra om ryggen för att dom tror att dom lyckats tygla mig.. :grin: jag har andra saker att bry mig om idag..

hejdå :)

Prisma
2008-10-28, 20:41
"tygla dig"? Jag trode jag äntligen fått dig att förstå att vi inte var ute efter att sänka dig. Däremot verkar du hela tiden försöka trycka ner oss andra så mycket det bara går. Tror inte det kommer funka heller.

Får man inte säga "tack" eller liknande till folk som håller med eller uppskattar något man sagt. Om du gjorde det lite oftare skulle nog folk bli gladare.

Jonaz
2008-10-28, 21:47
anledningen att det blev just den anledningen vet jag inte, jag har ingen kalender över vad jag gjorde det datumet.. kanske var det så att jag gärna ville skriva i tråden men inte hade tillgång till mina andra ritningar.. who knows..

och jag är sån, jag har kort stubin, allt står inte rätt till hos alla människor.. jag hugger gärna när jag tycker att folk blir spydiga, försvasmekanism hos mig.. och det blir inte bättre av att Vica och Prisma sitter och klappar varandra om ryggen för att dom tror att dom lyckats tygla mig.. :grin: jag har andra saker att bry mig om idag..

hejdå :)

Ett litet tips. Är man trevlig mot andra brukar de vara trevliga tillbaka.
Jag tror verkligen att du ska jobba på din korta stubin. Annars kommer du inte kunna behålla några hyresgäster i det kommande stallet. Och de skulle inte flytta pga någon byggteknisk grej.

Det är synd att du inte kan ta till dig tips och förklara hur du tänkte med ritningen. Det är en jättefin ritning som du lagt ner mycket tid på och det märks att du tänkt till och vill få den bra. Låt folk hjälpa dig så kan det bli ännu bättre. Eller hur?

/Jonaz

BeastieBabe
2008-10-28, 23:32
visst, men som jag sagt, det är EN gammal ritning som säkert inte ens var ny för 2 år sen, det var inte en av mina bästa då heller, bara en i högen så att säga, jag har gjort många andra ritningar men tänker inte visa dem i denna tråd iallafall.. :)

och jag bara förklarat skiten ur mig vad jag menar med mitt stall, kolla i tråden bara..

och jag kommer inte att diskutera med ev framtida hyresgäster via ett forum på internet.. :)

till alla:
kan inte alla bara sluta med att påpeka påpeka påpeka påpeka påpeka påpeka.. det ÄR jobbigt för mig, fattar ni det? jag är en människa jag också, och JA, JAG HAR KANSKE PROBLEM, ÄR NI NÖJDA NU?

är ni intresserade av andra ritningar så kan ni ju söka på mitt nick och "ritningar" eller nåt, så kanske ni finner nåt där, kommentera gärna i den tråden men ta inte med er något bagage..

heidi maria
2008-10-29, 07:11
Äh jag brukar ignorera inlägg jag inte gillar, bara att låtsas att de inte finns. :devil::grin: Så kan tråden gå vidare som ingenting.

:)

SaraMara
2008-10-29, 21:12
varför inte fråga hur det är tänkt istället för att påstå att det är fel?

sen har alla olika tycke men att klaga på att jag ritat ut enbart påvisade 3 uppställningsplatser när jag anser att det är fullt tillräckligt känns fel..
man kan säga "jag skulle vilja ha fler uppställningsplatser" istället för "du har gjort fel, det ska vara fler uppställningsplatser för så gillar Jag det"..
.

Nu har du ju visserligen själv påpekat att du har problem så det känns ju lite onödigt att slå in en öppen dörr, men vilken attityd du uppvisar! :eek:

Inte någonstans skrev jag att du gjort fel, inte heller klagade jag, jag bara Frågade. Ja jisses, vissa dagar tackar jag Gud mer än vanligt för den stallägare jag har. :rofl:

lundsbo
2008-10-30, 07:07
Svar till flera!

Varför klaga och klanka ner på ritningar??

Man "tar" väl inspiration från de bitar man gillar och skiter i resten? Precis som vid husideer mm. De delar man gillar funderar man på och rester är väl rätt lätt att bortse ifrån.

Är det avudsjuka månne?

Tack för dina uppslag BeastieBabe.

SaraMara
2008-10-30, 09:16
Återigen, jag klagade inte. Jag FRÅGADE hur hon tänkt sig med uppstallningsplatser och sadelkammare och möttes då av något nedlåtande om att om jag var så pimpinett att jag inte kunde gå in i boxen med mina skor så skulle jag ändå inte vara välkommen.

Anledningen till att jag frågade var att stallet såg så genomtänkt och välplanerat ut, vilket jag också berömde i första meningen. Och avundsjuka? Hardly. Har inga som helst önskemål om att driva eget stall igen, den resan har jag gjort och nu Älskar jag att kunna förlita mig på att Någon Annan sköter alla göromål åt mig,

BeastieBabe
2008-10-30, 09:40
det fanns 3 uppställningsplatser.. varför inte använda någon av dom?

ingen ironi eller elakt menat.. men räcker inte 3 skötselplatser åt dig?

chira
2008-10-30, 10:18
Jag tycker att ni ska släppa disskusionen om just den här stallritningen. Efter som den absolut inte verkar leda till något annat än tjaffs mellan er. Lägg ut lite nya stallskisser istället! :)