Visa fullständig version : Teorilektioner
LittlePytte 2006-11-06, 16:10 Hej!
Jag jobbar som teorilärare på ett stall och behöver lite inspiration.
Jag har precis tagit över efter förra läraren och har haft 5 lektioner.
Har gått igenom, hjälper, foder, hästens delar, säkerhet i stallet.
Har någon några bra ideér på saker att gå igenom och ett roligt sätt att göra det på?
Eleverna är relativt duktiga och det är troligtvis sista terminen de kommer ha teori innan de bli uppflyttade till en bättre grupp.
Tacksam för hjälp!
/Pytte
Hästens/ryttarens utrustning?
gutenviks 2006-11-06, 16:40 Hej
Lite praktiskt arbete i stallet, som tex benlindning o.dyl är nyttigt även för ridskoleryttare. Vård av läder mm. Förevisning av alla borstar och sånt. Visitaton av hästar. En teorilektion behöver inte alltid vara i lektionssal. Kram
BornAgain 2006-11-06, 16:41 Vad är det för elever - barn, typiska ridskoleryttare. Har/kommer de att skaffa egen häst?
Hur ser teorilektionerna ut - kan ni he en häst med?
Duktiga ryttare/framtida hästägare kan behöva:
1) Hästens exteriör kontra dess ridbarhet. Varför ser en bra häst ut på ett visst sätt? Halsansättning, vinklar etc.
2) Köpa häst - hitta och tolka hästannonser, juridiken kring hästköp, hur fungerar en hästförsäkring
3) Inför tävling - hur anmäler man sig? dekorativ hästvård (manknoppning), hur transporterar man häst, vad ska man tänka på på tävlingsplatsen? Hur rider man fram?
4) Presentation av tävlingsgrenarna beroende på intresse. Hoppningens olika klasser och bedömningar
Dressyrprogrammen och deras karaktärsrörelser - vad bedöms på olika nivå
Vad är distansritt
Körning
Fälttävlan med de olika momenten
5) Olika steg i hästens utbildning och vilka krav som kan ställas
6) Longering/tömkörning
ALLA som pysslar med hästar kan behöva:
1) Visa och visitera häst
2) Grundläggande sjuk/sårvård. Vem kontaktar jag om hästen blir skadad eller sjuk?