Visa fullständig version : Teorilektioner
LittlePytte 2006-11-06, 16:10 Hej!
Jag jobbar som teorilärare på ett stall och behöver lite inspiration.
Jag har precis tagit över efter förra läraren och har haft 5 lektioner.
Har gått igenom, hjälper, foder, hästens delar, säkerhet i stallet.
Har någon några bra ideér på saker att gå igenom och ett roligt sätt att göra det på?
Eleverna är relativt duktiga och det är troligtvis sista terminen de kommer ha teori innan de bli uppflyttade till en bättre grupp.
Tacksam för hjälp!
/Pytte
Hästens/ryttarens utrustning?
gutenviks 2006-11-06, 16:40 Hej
Lite praktiskt arbete i stallet, som tex benlindning o.dyl är nyttigt även för ridskoleryttare. Vård av läder mm. Förevisning av alla borstar och sånt. Visitaton av hästar. En teorilektion behöver inte alltid vara i lektionssal. Kram
BornAgain 2006-11-06, 16:41 Vad är det för elever - barn, typiska ridskoleryttare. Har/kommer de att skaffa egen häst?
Hur ser teorilektionerna ut - kan ni he en häst med?
Duktiga ryttare/framtida hästägare kan behöva:
1) Hästens exteriör kontra dess ridbarhet. Varför ser en bra häst ut på ett visst sätt? Halsansättning, vinklar etc.
2) Köpa häst - hitta och tolka hästannonser, juridiken kring hästköp, hur fungerar en hästförsäkring
3) Inför tävling - hur anmäler man sig? dekorativ hästvård (manknoppning), hur transporterar man häst, vad ska man tänka på på tävlingsplatsen? Hur rider man fram?
4) Presentation av tävlingsgrenarna beroende på intresse. Hoppningens olika klasser och bedömningar
Dressyrprogrammen och deras karaktärsrörelser - vad bedöms på olika nivå
Vad är distansritt
Körning
Fälttävlan med de olika momenten
5) Olika steg i hästens utbildning och vilka krav som kan ställas
6) Longering/tömkörning
ALLA som pysslar med hästar kan behöva:
1) Visa och visitera häst
2) Grundläggande sjuk/sårvård. Vem kontaktar jag om hästen blir skadad eller sjuk?
3)SITSTRÄNING - om man kan få använda en häst under teorilektionen. Annars en teorilektion om varför man ska sitta på ett visst sätt. (När jag var ponnyryttare tvingade min ridlärare oss att bära varandra för att vi skulle förstå vikthjälperna ;) )
4) Hur anpassar man ridningen efter underlag etc när man rider ut? Vad ska man tänka på när man t.ex. rider i mörker? Var får man rida?
5) Hästen och trafiken, praktik och juridik
Trevligheter:
1) Besök av en uppfödare/studiebesök på stuteri
2) Besök av trav/galopptränare eller studiebesök på banan
3) Exteriörbedömning av ridskolanshästar
BornAgain 2006-11-06, 16:46 Glömde...
...duktiga ryttare/framtida hästägare kan behöva en lektion i stallmiljö - vad behöver hästen och vad säger lagarna.
Utrustning - olika bett, nosgrimmor etc. Hur ska en bra sadel ligga. För yngre elever kan man utgå ifrån ridskolans hästars utrustning och hur den valts.
Bland trevligheter/mer barn anpassat - presentera en ras genom dess eventuella representant/er på ridskolan.
MalanMjöl 2006-11-06, 17:01 Ridhusregler, vad man gör med hästen dagligen/"veckligen"/månligen/årligen, sadeln och tränsets delar, visitation, vilka borstar använder man var, longering, dekorativ hästvård, lädervård (hur man sätter ihop/tar isär ett träns mm.. Beror mycket på i vilken ålder och kunskapsnivå eleverna ligger på. Är de små orkar de inte så länge och kräver flera repetitioner medan de äldre klarar av mer per gång.
Killaloe 2006-11-06, 17:05 Vilka bra förslag du hade :bow:
Tänk om mina ridlärare hade varit lika påhittiga så man hade fått ut något av teorilektionerna...
Littlepytte hur man löshopppar brukar vara uppskattat. Allra bäst blir det ju då om du som ridlärare har lånat en häst och visar, istället för att bara ta det teoretiskt :)
LittlePytte 2006-11-06, 19:02 Tack så jättemycket för alla svar!
Tyvärr har jag inte tillgång till varken ridhus eller häst under teorilektionerna. Har dessutom bara runt 20 minuter per gång, vilket innebär att det måste gå undan. På plussidan är att jag har dem en gång i veckan, innan eller efter ridlektionen.
Skall defenetivt använda några av era förslag!
mizz_beauty 2006-11-06, 19:16 Vilken bra tråd med bra förslag.
Kommer säkert använda en del av de när jag har teorilektioner.
mymlans_syster 2006-11-06, 21:25 *Kl*
På ett läger fick vi prova på olika tygeltag, hur de inverkar, hur det käns, vad man kans göra, hurudana händer vi har osv med hjälp av ett träns. Läraren håller i bettringarna och eleven i tyglarna, sedan leker läraren tex en irriterad häst som slår med huvudet, en häst som biter fast i bettet osv och eleven skall komma på lösningar till problemen. Läraren kan sen ge tips och berätta hur det käns för hästen. Sedan byter man, eleven får vara häst och hålla o ringarna. Läraren kan nu visa hur olika tygeltag käns och vad det är för skillnad på en hans som drar dvs inte ger efter fast hästen ger efter utan fortsätter dra och på en hand som tar ett stadigt tag men genast ger efter då hästen slappnar av. Här kan man också lätt demonstrera hur små hjälperna behöver vara för att hästen skall känna dem osv.
Jag och min kompis stod länge på kvällen och övade för oss själva. Vilka aha-upplevelser vi fick! Vi började båda förstå tyglarna bättre.
Prata med eleverna om hantering av hästar att man ska respektera djuren och att skrik gap och slag inte hör hemma i stallet (hm ingen annan stand heller).
Tycker att jag ofta stöter på detta...............kan vara värt att ta upp.
Mycket bra förslag har du redan fått. Jag har ett till om du har tillgång till videokamera? Gör en egen säkerhetsvideo med barnen. Visa säkerhet vid borstning, sadling och tränsning, visa hur man leder en häst i grimma och grimskaft, hur man leder en häst i ridutrustning, hur man kratsar hovar etc etc. Några barn visar, några läser högt och agerar "kommentator". Barnen lär sig medan de lär kommande elever som kan titta på filmen.
|
|