Fraggel_Tess
2006-11-06, 16:22
Vi är i planeringsstadiet för att bygga stall dvs. ett helt nytt från grunden. Vi överger iden att höja taket i ladan eftersom vi ändå har brist på utrymme på gården så blir det bättre och smidigare att bygga nytt.
Så det vore mycket trevligt om ni som har bilder/ritningar med ca fyra boxar + sadelkammare ville visa upp era stall. Boken att bygga stall är beställd. Vill gärna ha tips och råd kring sånt som ni tänkte särskilt på eller kanske rentav missade.
Hej hopp från blivande stallbyggaren Tess :)
jezzibell
2006-11-07, 20:07
Hej,
Det finns flera trådar just nu om att bygga nytt stall och stallritningar... Har du sett dom?
Här är min ritning iallafall:
http://www.pbase.com/jezzibell/image/67670758.jpg
Fraggel_Tess
2006-11-08, 07:15
Såg det igår sen. Är ju blindare än en jag vet inte vad :crazy:
mizz_perfect
2006-11-08, 10:00
blir det inte väldigt dyrt att höja taket? det är min erfarenhet iallafall så vi lät bli. det skulle nästan gå på mer än att bygga nytt. beror iofs på hur byggnaden ser ut.
Jag tycker att man också ska ägna utsidan en tanke så att stallet placeras smart - och att det harmonierar med resten av bebyggelsen på gården angående materialval i väggar och tak + fönsterform etc.
Fraggel_Tess
2006-11-08, 14:27
Det är också en orsak till varför vi överger iden att bygga i ladan dvs. det blir rätt dyrt att höja tak. Vi ska bygga nytt!
Fraggel_Tess
2006-11-08, 14:28
Tanken är ett rödmålat stall med vita knutar för alla andra byggnader har dessa färger. Men det är så svårt att välja vart man ska bygga. Man vill ju hålla sig i närheten av den gamla ladugården och bodar där.
Förstår problemet, vi ritade och ritade om innan allt var färdigt. Fast det blev riktigt bra till slut.
Det jag är supernöjd med är att vi valde rätt material även inomhus; vi har vitt plåttak som innertak. Ingen eventuell kondens suger in och det reflekterar ljus väldigt bra. Väggar och boxväggar är plyfa. Visst finns snyggare material - men jag vill ha lätt-tvättat och så underhållsfritt som möjligt.
Skulle jag bygga igen så finns det några saker jag skulle prioritera, t ex:
- flyttbara boxväggar för att lätt kunna mocka ut bäddar med traktor. Och för att kunna göra en stor box av två små.
- material, de nya plastplanken är nog värda att kolla upp.
- delad sadelkammare med tvättstuga/ torkrum för sig. Behöver inte vara stort, men ha bra uppvärmnings och ventilationsmöjligheter.
vi har vitt plåttak som innertak.
Det där var smart! Tack för tipset.
Ja, vi är jättenöjda: det blir extra ljust i stallet och dessutom så går det FORT att rengöra med högtryckstvätten vid stora sommar-rengöringen :) Underhållsfritt också, och för oss var det det klart billigaste alternativet sett till kvadratmeterpris.
Fraggel_Tess
2006-11-09, 17:18
Tack för tipsen! Vitt innertak lät inte dumt!
Jag (natutligtvis min häst;) ) har stått uppstallad i ett stall där det var plåttak. När samtliga hästar (13 st) kom in samtidigt och det hade regnat blev det väldig kondens på innertaket. Det droppade ner sedan på hästarnas ryggar. Nu var de flesta täckade, så det gjorde ju inte så mycket, men det är ändå en aspekt att tänka på. Luften där var ok, men inte mer. Nu har man tagit bort plåttaket.
Men det är inte plåttakets fel - utan snarare ett starkt tecken på UNDERMÅLIG ventilation. Detta i sin tur är knappast bra vare sig för hästar eller byggnader. Har du trätak kanske det kan dra åt sig fukten, men då ökar risken för mögel och sånna problem i stället vilket inte är så smart ...
I den omtalade stallboken finns ett bra kapitel om ventilation och det tar också upp hur mycket luft som behöver passera genom stallet. Det är långt mera än man tror.
Vi har självdrag med en stor frånluftstrumma i taket (ca 50*70 cm) för tre boxar, och vi använder två. Rejält med till-luft och ytterst sällan problem med fukt i stallet. De gånger det kan trassla lite är när det är väldigt fuktigt ute och vid vissa temperaturer runt nollan, aldrig annars.
Ja det blir ju inte bättre om fukten istället absorberas av taket eller fortsätter upp på höskullen... Jag hoppas att vi ska få till bra ventilation när vi bygger.