Visa fullständig version : skapa en ridklubb/förening

Zaida
2006-11-06, 20:30
hejsan alla!
jag har min häst i ett stall med 20 andra och nu har jag beslutat mig för att dra igång ett litet projekt....:bump: vi ska i vårt stall bli en klubb/förening. så nu är min fråga hur jag ska gå tillväga? vad ska man tänka på? vad krävs det för att bilda en klubb/förening????

lenven
2006-11-06, 21:23
På ridsportförbundets hemsida kan man läsa en del, finns några bra länkar.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90057

Beroende på inriktning på klubben så måste man ju inte vara ansluten till ridsportförbundet. Grunderna för att bilda en förening är dock densamma:
En arbetsgrupp bör ta fram förslag till stadgar.
Medlemmarna har ett första möte och fastställer stadgar samt väljer en första styrelse.
Man kan registrera en förening hos skattemyndigheten för att få ett reg.nr. som sedan används för att skaffa bg/pg.
Kommunerna har ofta tips och råd för de som skall starta förening, brukar finnas en del bidrag att söka.

Lycka till!

Pi Pi
2006-11-07, 16:03
Tittade på ridsportsförbundets hemsida.

Verkar ju som om det bara gäller ridskoleverksamhet.
Eller har jag fel?

Om man är tillräckligt många i ett privatstall kan man då bilda en förening och så småningom arrangera tävlingar tex?

Sorbe
2006-11-07, 16:14
Tror man måste vara minst 50 personer för att kunna bilda en klubb.

AnnA_
2006-11-07, 16:32
För att bilda en förening krävs ett "bildandemöte". På detta har ni en punkt där ni bestämmer att ni ska bilda en förening. På detta möte ska även föreningens namn och stadgar fastställas, så det kan vara bra att arbeta igenom ett förslag till stadgar innan mötet. På bildandemötet väljer man en s.k. interimstyrelse. Denna sitter fram till första årsmötet, som sker enligt stadgarna.

Riksidrottsförbundet (http://www.rf.se/)har en hel del bra information, under Föreningskunskap. Letar man på SvRFs hemsida kan man också hitta lite information, bla typstadgar som man kan utgå ifrån.

För att bilda en förening så krävs inget speciellt antal medlemmar eller så. Om klubben vill ansluta sig till Ridsportsförbundet krävs däremot minst 25 medlemmar. Det är inget krav att man ska ha ridskola, utan det kan vara ett gäng privatryttare. Däremot tycker jag att man ska överväga noga om man ska ansluta sig till SvRF eller inte om man är en sådan liten stallklubb. Avgiften till själva riksförbundet är en avgift per medlem medan det till distriktet är en stor(!) fast avgift plus en avgift per medlem. Det gör att medlemsavgiften till SvRF blir större per medlem för en liten klubb än för en stor. För en liten klubb blir det en bit över hundralappen per medlem per år som går direkt till SvRF!

Om man vill ordna "riktiga" tävlingar och kunna ställa ut licenser så måste man ju vara ansluten till SvRF. Men om man är en liten stallklubb så kanske det inte är det första man drar igång med, och då kan man ju överväga att lägga pengarna på något annat än att skicka dem till SvRF...

Jag var med och bildade en klubb i vårat stall för några år sedan, ca 40 medlemmar. Vi tyckte då att det kändes viktigt att vara med i SvRF. Det kändes väl mera "på riktigt" så, på något sätt. Men fick jag göra om så hade jag verkat för annan lösning...

lenven
2006-11-07, 17:26
Vi var bara 25 när vi bildade vår förening, idag är vi drygt 100.... Debatten om anslutningen till Ridsportförbundet var rätt intensiv, vi valde till slut att vara med ändå eftersom tävlingar/licenser var drivkraft för väldigt många i vår klubb.

Dock har vi inte ngn försäkring eftersom vi inte har ridksoleverksamhet. Vi har istället uppmanat våra medlemmar att se över det privata försäkringsskyddet eftersom det förekommer undantag för hästsport i vissa olycksfallsförsäkringar - ett litet sidospår men kanske intressant ändå.