Visa fullständig version : Häst på Foder, vad gäller?!! HJÄLP!!!

mumas
2006-11-06, 22:00
Hejsan!

Under sommaren lånade vi ett varmblod åt min systerdotter, vi blev väldigt fästa vid honom. Nu är han såld men den nuv. ägaren vill lämna ut honom på foder till oss för promenad ridning då han har en gammal skada. Han är en stor häst på över 1.70 men väldigt snäll.
Nu till min fråga han har varken pass eller är vacc, ingenting hon tänker göra heller.. Då undrar jag vad sjutton händer om jag måste ta ut vet att ngt akut händer? Måste man inte visa pass då?
Jag känner ju itne för att skaffa ett pass på honom då vi inte äger honom!!! =( Och känner att jag vill inte strula för mkt så vi istället inte får honom alls.....jag kan ju inte tvinga henne att ta ett hästpass....hur går det till när de inte har pass..
Vaccinationerna är jag beredd att betala men inte passet då det är ägarens ansvar tycker jag.
Vad tycker ni!!! Snälla tips råd sitter i ett litet dilemma.. :crazy:

Linisen
2006-11-06, 23:41
Ställ krav på att ni inte tar hästen innan den har pass. Det är lag i sverige på att alla hästar ska ha pass. Det är bara att stå på dig. Och vill hon inte fixa ett pass är det väl meningen att ni inte ska ha ¨hästen! Lycka till! /Lina

anja
2006-11-07, 00:00
Vet brukar aldrig be att få se pass, och de skulle heller inte vägra att ge vård åt en häst bara för att den saknar pass. Möjligen väljer de att skriva ut en annan medicin, som inte måste skrivas in i passet (det har något att göra med otillåtna substanser om hästen ska ingå i matproduktion har jag för mig). Så av den anledningen behöver ni inte vara oroliga! Visst är det lag på att alla hästar ska ha pass men det är ändå ägaren som är "olaglig" och inte ni, så ni kommer knappast att få några problem med det.

Sen andra kostnader beror det ju på vad man kommit överens om att ägaren respektive fodervärden ska betala. Men oftast står väl ägaren för försäkringen och kanske viss utrustning, och fodervärden står för alla andra kostnader inkl. vetvård som inte täcks av försäkringen. Är han förresten försäkrad?? Det skulle jag vara oroligare för än bristen på pass, för det kan ju bli dyrt för er annars!

Jag tycker absolut inte ni ska lämna tillbaka hästen bara för att den saknar pass, om ni tycker om den och är överens med ägaren om allt annat. Men se gärna till att skriva kontrakt där det står vem som ska stå för vad. Exempelvis vem som ska hålla hästen försäkrad och vaccinerad. Lycka till!

volvo740tjej
2006-11-07, 06:53
hej jag är också i en liknande sits, men ägarn till hästen jag har försvinner så fort man nämner att man vill ha passet har ringt och mailat honom i 3 månader men inget svar. så egentligen det kan ju ha hänt honom nått också. men då borde dom sett vårt fodervärdsavtal, och kontaktat mig. men jaja du får ha lycka till och hoppas ägaren tar sitt förnuft till fånga och skaffar pass

aramis
2006-11-07, 08:09
Jag säger som anja, tror inte det kommer bli några problem för att han saknar pass.
På välsorterade bokhandlar och på granngården finns färdigtryckta fodervärdsavtal. Åk dit och köp två (en åt er och en åt ägaren, dom kanske bara säljs som "tvåpack"?).

Det viktiga är att ni har papper på avtalet, så sitt ner och fyll i allt tillsammans så slipper du oroa dig om någonting händer då vet man vem som ska betala vad osv.

Självklart så ska hästen vara försäkrad.

schelin_j
2006-11-07, 08:29
Hästen jag har på foder har inget pass :angel: men berätta det inte för någon...

mumas
2006-11-07, 11:46
Tack för ALLA svar!!!
Saken är den att den han ska hyras in hos med är väldigt noggrann.
När jag tittade på stallet igår frågade hon om pass och ärlig som jag är sa jag NEj han har inget pass, oj oj säger jag bara fick en förklaring om hur viktigt det är.. och de snart skulle ta ut till den ena inhyrda hästen och då kunde den där människan kolla hans tecken med så blir det ju billigare att regga två. Visste inte vad jag skulle säga.. Hon sade även att det är ägarens ansvar.. Men ska jag ljuga för stallägaren att han har pass eller?? Fasen är helt rådvill...Bara inte hon lägger sej i o anmäler eller nåt om jag säger nej hon vill itne ha det!!!?? Hon menade på om man blir tvungen att avliva med så avlivar inte vet om han inte har pass!!! För han får ju inte gå till slakt och det vill inte ägaren heller.. Vad gör man?:confused:

aramis
2006-11-07, 11:54
Man svarar att "du det där får du ta med ägaren, vi har honom/henne bara på foder!"

Det är knappast stallägarens bekymmer om "ni" inte har pass på hästen och vad som händer då man en dag ska avliva hästen???

Nöjer h*n sig inte med det så får du väll dra till med en vit lögn om att passet är på G, kan ju dra ut på tiden upp till närmare ett år att få det efter att man skickat in sina papper så under den tiden så har dom nog glömt det. :angel:

mizz_perfect
2006-11-07, 13:48
ställ krav på ägaren att hästen ska ha pass. är det lag så är det! Kör hon omkring i en oregistrerad bil också??

Ang stallägaren så får du tala om situationen att du bara är fodervärd. det är inte ditt ansvar mer än att se till att ägaren skaffar pass till hästen. det är ingen kostnad du ska behöva stå för. eller så fixar du passet och ägaren får betala dig den kostnaden innan hon får tillbaka hästen/passet.

hottis
2006-11-07, 13:52
jag antar att hästen har ett gamalt pass då han är ett varmblod och borde ju vara frysmärkt och regad-är inga konstigheter med att byta det gamla mot ett nytt

mumas
2006-11-07, 15:24
Ok, hur går man tillväga då? vet nada känner jag.:crazy:

mumas
2006-11-07, 15:27
När jag frågade om pass förut så sa hon att antingen får man bet det om man nu vill ha ett, eller så får man bet för täckena man får med.. Kanske missuppfattade...men inte ska man väl få bet utrustning som följer med hästen??

TheOne
2006-11-07, 15:36
När jag frågade om pass förut så sa hon att antingen får man bet det om man nu vill ha ett, eller så får man bet för täckena man får med.. Kanske missuppfattade...men inte ska man väl få bet utrustning som följer med hästen??

Du ska vara glad om du får med utrustning! Men om du betalar för den så är den din, annars kan du ju lika gärna köpa egen utrustning!
Pass är det lag på, sen får man tycka vad man vill om det.. om den har ett gammalt pass så kolla med varmblodsföreningen hur du går till väga för att få ett nytt, MEN du ska ju givetvis inte stå för det, det får ju ägaren göra!!! Annars är det väl, som nån skrev, inte meningen att du ska ha hästen!
Det finns många hästar i vårt avlånga land, många som har pass, och ni skulle säkert bli lika kära i en annan häst som ni har blivit i denna!! :)
Lycka till!

mumas
2006-11-07, 16:38
Jo självklart, men jag anser ju att när man är fodervärd så är det självklart att man skickar med tillhörande grejer "för hästens skull" (iallafall har jag gjort så när vi lämnat ut våran ponny på foder förr.)

Givetvis ersätter man grejerna om ngt går sönder när man får med dem...:bump:

Lovisaleonora_
2006-11-07, 16:55
Jag lämnar inte med grejor till hästen när jag lämnar ut på foder. Inte heller tar jag med grejor när jag har hästen på foder. Men det är ju en smaksak för ägare/fodervärd.

Hade inte tagit en häst på foder vars papper inte var i ordning.Det kan bli en hel del strul runt den historien, och det känns inte så seriöst av ägaren att inte vara villig att kosta på hästen det den enligt lag måste ha.

mumas
2006-11-07, 21:42
Tack för ALLA svar!!!:bow:

Jo visst är det så, ägaren avgör ju själv vad som ska skickas med, det håller jag givetvis med om.. för det blir ju faktiskt slitet desto mer det används...
Nu ahr det ordnat sej med allt :banana:
Hoppas jag och går allt som det ska så kommer han inom en snar framtid till oss!!!=JÄTTESKOJ!!!:bump:

mizz_perfect
2006-11-08, 09:57
kul att det löste sig!! gick ägaren med på att skaffa pass??

mumas
2006-11-08, 18:56
jajemen..:bump:
vi har hittat ett bra stall med...så nu är det bara en fråga om när..=)