Visa fullständig version : Skriver veterinärer i passen?

Trissa
2006-11-07, 13:28
Nu har ju passen funnits ett tag, och åtminstone jag har haft veterinär ute ett par gånger. Inte en gång har det så mycket som andats om att skriva behandlingen i passet, trots att det vid ett tillfälle bla handlat om butta. Så då kan jag i praktiken skicka min häst till slakt trots att den blivit behandlad med något som det är livstids karens på....

Eller är det så att man som hästägare är ansvarig för att ev. behandlingar skrivs in? Hur gör era veterinärer?

mizz_perfect
2006-11-07, 13:50
visst ska veterinären skriva i passen! det är ju mycket därför man har dem. Veterinärerna här omkring vill alltid se pass när de ska behandla hästen för något. även vaccination ska skrivas in.

veterinären kan ju inte direkt tvinga dig att visa passet men jag tror att det är mycke upp till dig att ha med det så att det kan skrivas in.

bettysmatte
2006-11-07, 18:46
Ingen frågade efter pass när jag kom med min islänning till Hbg i januari i år. Jag hade inget pass då, men hade skickat in alla ansökningshandlingar i december. Det var inte förrän efteråt som jag kom att tänka på att INGEN frågade mig om hästens pass...

Ingela_S
2006-11-07, 18:55
Jag har bara behövt ha ut veterinär för vaccinationer och det har i alla fall blivit inskrivet i min hästs pass.

minternet
2006-11-07, 18:56
Kompisens häst blev behandlad med antibiotika och smärtstillande av vet. för ett tag sedan men inte frågade den vet. efter något pass inte!!!!

Jag var inne på klinik med min egen pålle för ett tag sedan...inte heller där frågade de efter hästens pass!!!

Vad ska vi med pass till då???

// M

Centaur
2006-11-07, 19:24
Undrar samma sak. Tycker hela passgrejen är löjlig. Ingen som frågar efter det, man får BE vet. om att skriva in saker ifall man vill det. :smirk:

/centaur, som precis betalat massa pengar för att hennes 25 år gammla valack med okänd stams måste ha pass för att få följa med till familjens nya hem.

marti130
2006-11-07, 19:25
Vad ska vi med pass till då???
Ja, det undrar jag också... Vi var ju rena rama följetongen på kliniken men våra pållar en period och varje gång så trädde jag fram passet men icke, inte en rad blev inskriven. Pållarna genomgick diverse behandlingar för ledinflammationer och fång som ger livslång karens.

rabarber2
2006-11-08, 18:40
Har inte behövt visa pass varken för distriktsveterinär eller på atg klinik. Hästen fick Metacam.

Björk
2006-11-08, 19:47
Inte en veterinär har hittills frågat efter passet eller skrivit in något i det. Å andra sidan har jag ett helt värdelöst pass som är flera år gammalt. Det var den första varianten som kom och består av lösbladssystem i en plastmapp. Hur lätt är det inte att förfalska handlingar då? :crazy:

peter_lundin
2006-11-09, 08:16
Behandling med preparat som har fastställd karenstid(dit hör metacam) behöver inte skrivas in.
PL

Amk
2006-11-09, 08:19
Här hemma skrattar veterinärerna när vi nämner pass...:angel:

mizz_beauty
2006-11-09, 08:33
Vi har vaccinationer inskrivna i passen och även en id-kontroll från i somras då hästarna chippades.

Men det gäller att man själv har med passen.

Trissa
2006-11-09, 09:46
Behandling med preparat som har fastställd karenstid(dit hör metacam) behöver inte skrivas in.
PL

Men butta då, som har livstids karens?

Sparvoga
2006-11-09, 10:26
Har samma erfarenhet. Har en häst i stallet som varit inne på ATG-klinik för en större operation, där hästen blev sövd och sedan stod på behandling en längre tid, men ingen har frågat efter något pass...

fleur
2006-11-09, 11:33
När en av våra hästar blev sövd och opererad fick jag ett papper från jordbruksverket att ha i passet. Där det stod att hästen ej fick gå till livsmedelsproduktion. Annars har ingen veterinär skrivit något i passen vad gäller behandlingar.
(Iofs har vi skrivit in att hästarna inte skall gå till livsmedel ändå.)

Jezzie
2006-11-09, 11:57
Har hittils aldrig varit med om att veterinären frågat efter passet, enda gången det är skrivit nått i passet är vid vaccination då jag gett vet passet för att fylla i.... Det här med hästpass är nog historiens största flopp!!

Glimm
2006-11-09, 12:10
Har varit en följetong nere i Stenestad med min häst, han har fått två buttabehandlingar men aldrig att de ens nämt passet.

bettysmatte
2006-11-09, 18:53
Det här med hästpass är nog historiens största flopp!!

Ja, precis...!

Korven
2006-11-09, 19:00
Men butta då, som har livstids karens?

Har det det nuförtiden?

Korven
2006-11-09, 19:02
Här hemma skrattar veterinärerna när vi nämner pass...:angel:

Det gör inte våran stallveterinär. Hon skriver in i passen så snällt. Och har man inte med det den dan så skriver hon in nästa gång.

em76
2006-11-09, 19:19
Min häst fick butta i somras, vet frågade inte efter passet.

Trissa
2006-11-10, 09:42
Har det det nuförtiden?

Ja, åtminstone vad jag kunde utläsa på förpackningen.