Fröken_Skåne
2006-11-07, 17:56
Jag startade en tråd om detta men just som bukefalos var nerlagt ett tag så försvann denna i samma veva.
Man hör ju olika uppfattningar och saker om dessa hästmarknader. Jag hade för nyfikenhetens skull velat besöka en. Men är det dumt?
Är de så hemska som man säger? Är alla hästar billga för att de vill bli av med dem?
Vad har du för erfarenhet? Har du köpt/sålt häst så och hur har det gått?
Lazy Lady
2006-11-08, 06:51
Säljer de fortfarande hästar på den marknaden?!
Jag har inte varit där på 15år eftersom jag inte bor i skåne längre, men jag trodde inte att det såldes hästar på det viset fortfarande.
På den tiden jag var där så var väl inte hästarna i något toppskick direkt.. De stod där dag ut och dag in och såg uttråkade ut. Men visst, en och annan fin fanns det! Men som sagt det är mååånga år sedan jag var där och på den tiden tyckte jag att alla hästar var jättefina!
Men åk och titta för skojs skull!:)
Strajder
2006-11-08, 08:02
Ulrika, en av de äldsta hästmarknaderna hade i år enligt tidningen endast två hästar på plats. Hästmarknaderna har blivit som alla andra marknader - mest kokosbollar.
Ja, de säljer hästar fortfarande på hästveda marknad. Djuren får vara där på förmiddagen och sen kl 12 (tror jag det var) så måste de åka därefrån för att de ska slippa stå där så länge.. Veterinär skall oxå vara på plats för att inte djuren ska fara illa. Detta är i alla fall vad de säger.
Till trådskaparen:
De säljer som sagt fortfarande hästar på hästveda marknad. Var där för första gången i år. De fanns ett tiotal hästar i varierande storlek och typ. Inga såg ut att vara i dåligt skick eller något men man vet ju aldrig då det är svårt att kolla upp dem ordentligt under dessa förhållanden. Jag tyckte synd om hästarna (och de andra djuren) men jag är ganska så blödig. Alla hästarna hade vatten och de flesta även hö att tugga på men de får ju ändå stå uppbunda i solen några timmar och det känns fel. Samtidigt som massa människor ska fram och kolla och klappa dem...
Jag bor i Hästveda.
Djurmarknaden pågår på andra dagens morgon/förmiddag. Idrottsföreningar har hand om kontroll att djuren har vatten och skugga, veterinär finns på plats eller kan tillkallas.
Vid 12 måste djuren därifrån för att slippa stå hela dagen.
Som vanligt var det en blandad skara ponnyer utan närmare specifikation, diverse unghästar och enstaka kallblod.
Såg en tjej som köpte två minishettisar och gick iväg med dem som om de varit två små chica hundar :)
Pga fågelinifluensa fick man inte ha fågöar i år - synd, för jag brukar alltid shoppa lite höns.
Fröken_Skåne
2006-11-08, 12:37
Jag mailade han som hade hand om det och han sa att marknaden pågick mellan 6-16. Men djuren tas alltså bort kl 12?
Ja, det gör de. Själva marknaden håller på längre.