Visa fullständig version : Hur gammal??

fettso
2006-11-08, 10:30
Måste honan vara innan man kan ta kattungar??(För hennes skull):)

Piavik
2006-11-08, 12:30
Måste honan vara innan man kan ta kattungar??(För hennes skull):)
minst ett o ett halvt anser jag iallafall men jag är ingen seriös renavels uppfödare på katt utan får en o annan kull med korsningar :)

Sol
2006-11-08, 12:35
Beror helt på katten ifråga. Vissa katter mognar snabbare både fysiskt och psykiskt än andra och de som är snabba av sig kan man sätta i avel tidigare än långsammare.

Har man tex. en katt som börjar löpa vid 4 månaders ålder, som löper tätt och som är färdig i kroppen vid 10 månaders ålder ser jag inget problem med att para henne då eftersom det inte är nyttigt att varken ge p-piller eller låta henne gå och löpa hela tiden.

Jag väntar dock gärna tills katten är över 1 år, närmare 1½ år. Men som sagt, man får bedöma varje fall för sig.

Majvi
2006-11-11, 07:33
Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Sol
2006-11-11, 14:18
Katten kanske kan mogna tidigt fysiskt men det är inte säkert att hon klarar av att ta hand om kattungarna om hon är ung.Då måste man handmata varannan timme i borjan dygnet runt och se till att kattungarna kissar och bajsar.

Katter som blir fertila tidigt är som regel mogna för kattungar vid 10-12 månaders ålder, men som jag skrev får man ju bedöma från fall till fall.

Jag har inte gått ungar på honor yngre än 2 år gamla men fördömmer inte de som parar sina honor innan de blivit året gamla. Det viktiga är att man ser till kattens bästa.