Visa fullständig version : Att bygga en paddock...

diamonia
2006-11-08, 11:49
Håller på och skapar vår drömgård. Nu kommer vi snart till paddocken. De (2 olika) grävare vi pratat med tycker vi skall göra en enklare variant av paddock och inte använda oss av de anvisningar som finns på tex Ballast hemsida. Dvs inte så många lager som de föreskriver.

Paddocken skall användas av mej och kanske några inackorderingar säg 1-2 ggr/dag i genomsnitt. Jag är väl mest dressyrryttare.

Dräneringen vill jag göra mer än ordentligt då det är lerigt här. En av grävarna säger att vi skall göra lutning på den medans en dressyrryttare säger att det skall man INTE göra.

Har det betydelse att det går en gammal grusväg under en del av paddocken? Måste man gräva bort allt eller för att det inte skall bli ojämnt underlag/svikt?

Många frågor... Hoppas på tips och råd!

Skatan
2006-11-08, 12:35
Självklart ska ni ha lutning på den! Dock behöver ni inte ha lutning på överytan, men på terrassen måste ni ha lutning så vattnet rinner av. Terrassen skall vara så jämn som möjligt så det inte finns några ställen för vattnet att bilda pölar.

I och med att ni har en lerig undergrund kan det vara en stor fördel om ni lägger en geotextil BK3 (eventuellt BK2) som materialskiljande lager innan ni påför något grus.

Om det är en seriös entreprenör ni pratar med så vet han säkert vad han talar om. Be om referenser - gärna till andra som han har byggt ridbana åt!

Tora
2006-11-08, 13:34
*hakar på tippset om att åka och titta på referenspaddockar*

Det bästa brukar vara om man får se en eller flera paddockar som har några år på nacken. De första 2-3 åren brukar alla paddockar se och vara jättefina. Men efter 2 år så brukar "fuskbyggena" vara mer eller mindre otjänliga som ridbana vid diverse väderlekar.

En ordentligt gjord ridbana håller för ridning i de flesta väder i många, många år.

Mvh

Tora

diamonia
2006-11-08, 16:20
En av grävarna har en paddock här i närheten som verkar bra, den andre också men den har jag inte "hittat"än, nyinflyttad som jag är...

diamonia
2006-11-08, 16:21
I och med att ni har en lerig undergrund kan det vara en stor fördel om ni lägger en geotextil BK3 (eventuellt BK2) som materialskiljande lager innan ni påför något grus.

Vad betyder det? Är det mattan?

AnnA_
2006-11-08, 21:16
Ja, geotextil är en sån där vit duk som gör att de olika lagren inte blandar sig. Högre siffra betyder bättre hållfasthet. Klass 2 räcker gott och väl enligt min försäljare. "Om man inte ska köra fram och tillbaka med lastbil hela dagarna". Men nu så har de nyligen gjort om klassificeringen så att beteckningarna har ändrats och jag kommer inte ihåg hur det nya var... Men de som säljer vet vad du behöver!

TuttiFrutti
2006-11-15, 11:54
Jag vill stark avråda dig att lägga en matta/duk när du ska bygga paddocken!!! Duken vil efter ett tag "vandra upp" i lagen, och sticka upp i topp lagret. Jag har sett ett antal anlägningar som har detta problemet, och det enda man kan göra är att gräva bort lagren som ligger över duken, och ta bort den. Det kommer att bli mycket extra arbete, och om man inte tar bort duken när den har vandrat upp i topplagret, kommer faktisk hästarna att snubla i den. Det har jag själv varit med om! :eek:

diamonia
2006-11-15, 12:12
Det beror väl på hur man sköter den? Har ridigt i många paddockar och aldrig stött på mattan.

jezzibell
2006-11-15, 13:30
Jag hakar på din tråd här och hoppas det är ok.
Ska också bygga padock...
Har en fin slät mark som är torr.
Har blivit rekommenderad att jag inte behöver gräva undan, utan bara lägga på en matta, och sedan grus ovanpå det.

Vad tros om det?
20 x 40. Kommer bara att användas av mig o max 3 till.
/Jezz

Skatan
2006-11-15, 15:54
Om geotextilen kommer upp är antingen undergrundsarbetet (undergrund=marken under duken) för dåligt utfört, duken är fel utlagd med t ex för små överlappningar av skarvar eller så är lagret ovanpå duken för tunt.

Har man dålig mark, t ex lera, där man ska bygga ridbanan så ska man väga kostnaden mellan mängden bergkross som går åt om man inte lägger duk jämfört med vad kostnaden blir om man lägger duk och därigenom kan minska mängden bergkross.

Lera kan vara ett helt ok undergrundsmaterial - så länge man inte rör i det. Därför kan det i vissa fall vara bättre att låta marken vara orörd och bara lägga på en duk och sen bygga på med krossat berg.

Myr (svartjord med hög organisk halt) däremot måste grävas bort. Det går inte att få nån stabilitet i sånt material.

Ovanpå bergkrossen sen lägger man ett finare material att täta ytan med innan man börjar lägga på det material man vill rida på.

Precis som det står i ett tidigare inlägg väljer man geotextil (duk) efter vad den ska stå ut med. Vi använder klass 4 till vägar, klass 3 till gång- och cykelvägar om undergrunden är av skapligt material. Klass 2 kan säkert duga till en ridbana om ni inte absolut måste hålla på och köra på den under tjällossningen. Går duken sönder (eller läggs ut fel) så kommer den uppkrypandes och då är det inget roligt längre.

Men vad som egentligen behövs i varje specifikt fall vet en erfaren grävmaskinist/entreprenör. Det finns dock lika många dåliga som bra maskinister/entreprenörer och jag anser det vara väldigt viktigt att begära referenser och verkligen kolla upp dom.