Visa fullständig version : En boks för lite i "lösdrift"...

ehtrod
2006-11-08, 13:20
Hej!
Jag har ett problem...Jag har 3 stora fina boxar, men snart 4 hästar....:cry: Ska ha hem nya lilla hästen snart, men innakkorderingen kann inte flytta som planerat, stallet där den ska till, är inte färdigbyggt än...
Jag hade ändå tänkt mig, att i vinter lämna boxarna öppna, så dom kunde gå direkt från stallet ut i en gruspaddock, en typ "lösdrift". Men vet någon hur det fungar med 4 hästar och 3 boxar? 2 av dom har gått i "riktig" lösdrift innan, dom andra 2 har inte.
Jag tänkar att dom kanske går inn i boxarna om dom vil sova (om vädret är dåligt), men det gör dom väl inte alla på samma tid? En håller väl koll på "rovdjuren" ute i natten?
Tacksam för lite hjälp här....

ehtrod
2006-11-11, 00:12
Inga som har nått att kommentera på detta??

svea
2006-11-11, 08:29
Kan du inte sätta in en provisorisk avskiljarvägg i en av boxarna då, så att du får två spiltor? Om du har stora boxar så borde det gå att få lagliga mått.

Jag skulle inte göra som du skriver, särskilt inte när det kommer en ny häst. Det är för stor risk att de skadas om de blir osams.

arabia
2006-11-11, 09:06
Hur stor är gruspaddocken är ju min fråga? Skall det vara lösdrift ska dom ju ha lite yta att ströva på oxå.

Mli
2006-11-11, 11:37
Jag håller med dom andra som inte heller tycker att din idé verkar så smart. Alla hästar ska ha möjlighet att komma in i vindskyddet. Det är inte heller så att en passar på rovdjur utanför - mina "vakthästar" står i ligghallen men så att den ser ut.
Minimimåttet för vindskydd för 4 stora hästar är 9m2*4 om du fodrar inne, 7,2m2*4 om du alltid fodrar ute. (80% av godk. boxyta per häst). Jag tror faktiskt inte ens att det räcker då det är även finns rekommendationer för hur alla hästar ska kunna gå inne samtidigt utan att känna sig trängda.

Hur stor är din gruspaddock? Om det är en liten på 20*40 så är det enligt mig på tok för litet för att ta fyra hästar i. Hästar som går på lösdrift bör kunna ges en möjlighet att gå undan från flocken och då är nästan en 20*60 lite liten också.

Jag har 4 shettisar och 2 stora på två hektar och det tycker jag är gränsfall till litet.

Mitt tips: Vänta med att ta hem hästen tills inackorderingen flyttar.

ehtrod
2006-11-13, 14:07
Tacksam för svar, hade redan fått fram samma svar från mig själv nnan jag lästa svaren, och ja, det kommar inte alls att funga!! Nej det vågar jag inte! ÄVEN OM platsen i kvm. är stor (har bara boksar på 12 och 15 kvm.) så är utrymmen på stallgång och i opningar inte stora nog för bråk:crazy:

Har möjlighet att bygga en box mer, så det ska jag göra i stället!!;)

Glömde förrästen att skriva, att det bare är på nättarna jag tänkte låte dom gå så här, på dagarna går dom i en haga på ett par ha kl. 6.45 - 20.30.:banana: