anonym 2
2006-11-08, 13:37
Kan jag åka på att betala vetrenärvård eller ersätta grannen ekonomiskt om hans hingst river deras staket och tar sig in till min hingst. Om inte kan jag kräva ersättning för mina hästars skader och trasiga staket.
Vi har bra staket med kraftig ström på. mina hästar har inte varit ute på flera år. Sist var första gången det gick förbi en flock med vildsvin:eek: , då sprang några in i stallet:bow: och dom andra stannade i hagen.
Grannens djur är ute för gämnan och i dag hadde dom fått hem en hingst (paint) som det första den gorde var att riva staketet. Som tur var hadde jag inte släpp ut min hingst (ardenner).
Livredd att mina hästar ska skadas:cry:
Går inte att prata med dom.
Kan jag åka på att betala vetrenärvård eller ersätta grannen ekonomiskt om hans hingst river deras staket och tar sig in till min hingst. Om inte kan jag kräva ersättning för mina hästars skader och trasiga staket.
Vi har bra staket med kraftig ström på. mina hästar har inte varit ute på flera år. Sist var första gången det gick förbi en flock med vildsvin:eek: , då sprang några in i stallet:bow: och dom andra stannade i hagen.
Grannens djur är ute för gämnan och i dag hadde dom fått hem en hingst (paint) som det första den gorde var att riva staketet. Som tur var hadde jag inte släpp ut min hingst (ardenner).
Livredd att mina hästar ska skadas:cry:
Går inte att prata med dom.
Eftersom det är hingstägaren som alltid får ta smällen så borde det ju vara så att din granne som får stå för sina kostnader och du för dina kostnader.
Tyvärr är ju lagen så korkad att bara man har en hingst så är man automatiskt ansvarig även om det är någon annans häst som har stuckit från sin hage och raserat ditt stacket :mad:
För kan den ta sig in i hagen så var staketet för dåligt :cool:
Frasseoo
2006-11-08, 16:25
Nu blev det mog lite fel....;)
Hingstägare är inte strikt ansvariga för vad hingsten ställer till.
Det är enbart bilförare och hundägare som är det enligt trafiksskadelagen och hundlagen.
Om din hingst orsakar skador utreder ditt hemförsäkringsbolag ( du har väl hemförsäkring hoppas jag) om du varit grovt vårdslös = skadeståndsskyldig.
Har du det betalar bolaget de skador din hingst, sto, föl whatever orsakat, du betalar din självrisk (1500-2000 kr)
Är du inte skadeståndsskyldig betalar du ingenting.
Kostnaden för att bolaget utreder om du är skyldig eller ej och för din talan 0 kronor.
Bra va!!
/Frasse
Är du säker på det här`Eftersom man i de flesta trådar läser att hingstägaren är skylldig.
Hur som helst TS, så har jag en liten fundering, om de slarvar så kan det komma sig så att de blir ansvariga. Kan det gå att göra någon sorts anmälan? Iom att deras hästar ofta rymmer och de inte åtgärdar detta kan det gå in under oaktsamhet och vårdslöshet?
Då borde din granne få stå för både Din och sin egen omkostnad.
Kolla upp det hos polisen (?) och sedan informerar du grannen så får vi hoppas att de tar det på allvar och ser till att bygga bättre hagar.
Sen om du vill lägga ner pengar så kan du köpa isolatorer som sitter på en lång stålpinne (vet inte vilket företag det är som säljer dom) och sedan haga in din hingst med dubbla trådar, en rad på vardera sida om stolparna.
anonym 2
2006-11-08, 18:59
Hingsten går altid i en hage som ligger i mitten med minst två hagar åt alla holl för att göra det svårare för grannens hästar att komma åt honnom.
Men om någon av hans valacker tar sig in till mina ston (då blir det döda valacker:angel: ) och blir skadad eller skadar mina ston.dom är ett gäng av blandade raser och storlek alla dräktig förutom fölen. Jag är säker på att dom nästan skulle sparka i hjäl en vallack som komm in till dom.
Då borde det komma till att din granne är oaktsam eftersom hans hästar rymt tidigare och därmed skulle jag gissa på att det är din granne som står för kostnaden av staketet. Sen är frågan vem som betalar veterinärkostnader? Det vet jag inte.
Det är inte så enkelt som strikt ansvar eller att försäkringsbolagen utreder. Det finns regler dels om att man ska hålla djuren instängda men också att man inte kan hållas skyldig om en häst kommer lös och man inte haft ett medvetet dåligt staket.
Det finns också regler om att man även ska stänga så att man håller andra djur ute, alltså inte bara sina egna inne.
Finns säkert ännu mer om man lusläser lagboken. Så det krävs att man har alla uppgifter i varje fall som ska bedömmas om man ska avgöra vem som är skyldig till vad.
Skulle det hända och ingen vill ta på sig skulden så får man problem.
Om man hamnar i det läget så lär man få gör upp det civilrättsligt i rätten och då ska man vara medveten om att det också kostar en hel del.