Visa fullständig version : försäkring vs värde? hjälp!
Skall sälja en av mina hästar och satt nu och funderade över pris osv. Nu är det så dumt att jag faktiskt inte ändrat försäkringen på henne under tiden jag ägt hästen. Men när jag köpte henne var hon oinriden och var bara hanterad. Nu är hästen utbildad 130 hopp och La dressyr. Men står ju försäkrad i 45000 som innan. Hur gör man då? hästen är ju värd betydligt mer nu men de flesta går ju på vad den är försäkrad för?.. Är bara hästmänniska som tränar mina hästar och totalt okunnig när det kommer till sånt här. Snälla ngn som vet?
Lovisaleonora_ 2006-11-08, 14:36 Den som köper hästen försäkrar lämpligen upp den till inköpssumman (om så önskas). Det brukar inte vara några problem, hör bara med försäkringsbolaget vad de kräver för intyg.
mizz_perfect 2006-11-08, 14:58 om nya ägaren stirrar sig blid på vad hästen är försäkrad för nu så verkar dom inte speciellt seriösa. man betalar inte försäkringssumman utan vad hästen är värd i dagsläget. vissa väljer att ha hästen dyrt försäkrad andra väljer att satsa på full veterinärvård men låg livförsäkring. det är helt upp till var och en och framförallt vad man anser att man har råd och vill lägga ner på livförsäkringen.
så sätt du ett pris lämpligt för din häst och strunta vad den är försäkrad för. frågar någon så säg att du inte har något intresse av att ha hästen högre försäkrad eftersom det kostar så mycket eller nått liknande. nya ägren får själv försäkra upp hästen om dom anser att det är nödvändigt.
Frasseoo 2006-11-08, 16:20 Håller helt med!
Man kan ha hästen försäkrad för mindre än marknadsvärdet men inte över. Har man hästen överförsäkrad är risken att maninte får ut lika mycket som man betalat premie för - onödigt!
Jag har själv min sexåring i samma belopp (lågt) som jag köpte honom för. Det är mitt val.
Köparen betalar vad de anser hästen är värd, inte försäkringsbeloppet.
Du kan om du vill höja försäkringen, då måste du visa meriter samt kunna presentera ett veterinärintyg plus ev. röntgen.
/Frans
Du kan om du vill höja försäkringen, då måste du visa meriter samt kunna presentera ett veterinärintyg plus ev. röntgen.
/Frans
Nja man kan väl höja 5000:- iallfall utan att behöva ta ut vet. Men det är ju visserligen en struntsumma i detta sammanhang...
Till TS
När min pappa hade uppfödning försäkrade han dem i låg summa fram till dess att det började bli dags för försäljning då höjde han beloppet. Fast på den tiden var det ju inte så vanligt med röntgen.
Malin
Strajder 2006-11-08, 20:13 Har bland annat en häst som är värd (kostade mig) 93 000:-. Försäkringsvärde 0:- (liv). Dör hästen är det en riskkalkyl jag gjort, har inget med vad saluvärdet att göra.
Där jag köpte resonerade man likadant som jag, har man många hästar så är det en ekonomisk förlust man kalkylerat med. Jag kunde dock som köpare försäkra upp till det pris jag gav om jag ville.
Däremot rejäl veterinärvårdsförsäkring...
mizz_beauty 2006-11-09, 09:03 Skall sälja en av mina hästar och satt nu och funderade över pris osv. Nu är det så dumt att jag faktiskt inte ändrat försäkringen på henne under tiden jag ägt hästen. Men när jag köpte henne var hon oinriden och var bara hanterad. Nu är hästen utbildad 130 hopp och La dressyr. Men står ju försäkrad i 45000 som innan. Hur gör man då? hästen är ju värd betydligt mer nu men de flesta går ju på vad den är försäkrad för?.. Är bara hästmänniska som tränar mina hästar och totalt okunnig när det kommer till sånt här. Snälla ngn som vet?
När vi köpte våran ponny hade säljaren skrivit in i kontraktet att ponnyn skulle var försäkrad i köpesumman i två år.
Klart att du kan få mer än 45.000:- för din häst. Har man flera hästar har man ju oftast inte råd att ha de försäkrade i sitt värde. Det avgör man ju själv.
Strajder 2006-11-09, 09:05 När vi köpte våran ponny hade säljaren skrivit in i kontraktet att ponnyn skulle var försäkrad i köpesumman i två år. .
Köpte ni ponnyn på avbetalning? Är nog enda gången som jag kan tänka mig att ett sådant förbehåll är intressant.
Köpte ni ponnyn på avbetalning? Är nog enda gången som jag kan tänka mig att ett sådant förbehåll är intressant.
Skriver man på detta sätt är man försäkrad själv när man säljer en häst eftersom man har dessa 2 år mot i köplagen .
Miaa
PalteDoben 2006-11-09, 11:25 Klokt att försäkra upp hästen till försäljningsvärdet innan försäljningen.
Vidare avtala att den är försäkrad till samma värde två år framöver.
Skulle tex ett dolt fel yppa sig så vill du få ut pengarna vid en ev triangelmärkning om hästen lämnas tillbaka.
/P Döben
Lovisaleonora_ 2006-11-09, 11:26 Har med klausul om dolda fel att göra.
olgaklara 2006-11-09, 11:28 Varför skulle en köpare stirra sig blind på hur mkt den är försäkrad i???
Tror faktiskt inte många hästar är försäkrade i vad de eg är värda det kostar alldeles för mycket idag.
Jag har ingen häst försäkrad i fullvärde utan ser till att de är fullt veterinärvårdsförsäkrade istället.
Köparen kan ju försäkra upp hästen vid köpet det är ju det vanligaste
olgaklara 2006-11-09, 11:31 Skriver man på detta sätt är man försäkrad själv när man säljer en häst eftersom man har dessa 2 år mot i köplagen .
Miaa
Det är du ju inte alls.
Reklammation behöver ju inte betyda att hästen döms ut och därför är det ju ingen mening med att skriva så.
Dessutom är det 3år som gäller nu
Lovisaleonora_ 2006-11-09, 12:32 Håller med, det är ett dåligt skydd för en säljare. Det är ju så mycket mer än just det försäkringen täcker som spelar in. T ex skador som uppkommit innan försäkringen tecknades. Kostnader som inte täcks av försäkringen. Reklamation, kostnader för hästen under tiden köparen haft den om reklamationen går igenom.
Men det är klart ett litet plus om köparen håller hästen försäkrad, som säljare kan man kanske hoppas att hästen i alla fall får vård om något inträffar.
Strajder 2006-11-09, 19:29 Som köpare så drar alla typer av förbehåll och begränsningar ner värdet på hästen.
Jag köper oftast in hästar till bolaget och ska jag hålla alla hästar där fullvärdesförsäkrade så blir det ohållbart. Dör en häst har jag får jag ta den förlusten men att ha en "dold" tilläggskostnad på uppemot 10 000:-/år och häst?
Skyddet för säljaren är också tveksamt...
Alexandra_W 2006-11-09, 19:43 *KL*
När jag köpte förra unghästen, så var hon införsäkrad som föl i 10 000 kr i liv. Hon kostade som åring 30 000 kr. Inga problem, jag höjde försäkringen till 30 000 kr i liv vid köpet bara. Det var inskrivet i kontraktet (standardformulering, finns i standardkontrakt med) att en förutsättning för köpet var att det gick att försäkra i köpesumman, utan reservationer i A1.
Jag frågar iofs alltid om de hästar jag är intresserade av att köpa är försäkrade, men jag frågar ALDRIG om livsumman. Eh, faktum är att jag inte har en aning om stoet jag nu köpt är livförsäkrad eller ej, och i så fall för hur mkt.
|