Visa fullständig version : Fodervärd, vem står för vad?
Jag ska lämna ut min häst på foder och få hem en annan på foder och undrar lite vem som betalar vad?
Är det brukligt att fodervärden betalar vet.vård? Försäkringen?
Brukar man skicka med utrustningen?
/Heulwen
SuzMania 2006-11-08, 17:47 Jag ska lämna ut min häst på foder och få hem en annan på foder och undrar lite vem som betalar vad?
Är det brukligt att fodervärden betalar vet.vård? Försäkringen?
Brukar man skicka med utrustningen?
/Heulwen
Det är helt upp till fodervärd/ägare, man skriver ju förstås ett avtal och kommer där överrens om vem som står för vad, och se till att det STÅR i avtalet!!
Jo, det finns ju tydligen färdiga kontrakt man kan köpa och fylla i också. Tänkte mest höra efter vad som är vanligast..
Hej hej!!
Jag ahr både lånat ut och ska snart låna..
Ägaren brukar stå för försäkringen och pass. jag har alltid skickat med utrustning, men om ngt går sönder så får de ersätta det.
Men fodervärden står för allt annat som foder, strö, skoning, vaccinatiner, avmaskningar och ev. vet kostnader upp till självrisken..Lycka till :banana:
Tänk på att om du inte betalar försäkringen på din häst när den är utlånad på foder och det händer något allvarligt så att de behöver avliva hästen, då är det inte heller du som får ut några pengar...
Så jag rekommenderar dig som ägare att betala försäkringen.
Utrustning lämnar du med om du vill det och i samråd med fodervärden. Jag skulle ju hellre lämna med min sadel än att fodervärden inte kan rida för att den saknar sadel ett tag eller att den inte har en bra sadel.
Färdigt kontrakt köper du som sagt. Däri skriver ni allting mellan himmel och jord. Gör en bilaga (dvs ett löst papper) med en lista på alla grejer du lämnar med hästen. Den ska oxå skrivas under av er båda.
Lycka till! / Tina
Jag har haft 2 foderhästar. Då har jag stått för vet. vård (vaccination) betalat ägaren försäkringsbeloppet (halva, eftersom jag hade hästen ca 7 månader). HAr även fått med utrustning och ett papper där det stått hur mkt det är värt och man får ersätta om ngt går sönder. Även kurser (utbilning av hästen) har jag betalt själv. Lixom det dagliga, stallhyra spån etc. Skoning... /Lina
Jag har ute en häst på foder just nu. Jag betalar försäkringen på kusen o fodervärden står för resten av kostnaderna. Skickade med sadel o träns, regntäcke, vintertäcke o ett ylletäcke. Fodervärden har hans pass oxå omifall något skulle hända. Det är upp till var o en vad man skickar med o hur man gör med försäkringen. Jag valde att stå för försäkringen så att jag vet att den blir betald o att det inte blir något avbrott på den.
RebeckaKihlberg 2006-11-09, 12:12 Min pålle är utlånad just nu och det jag står för är försäkringspremien, alla andra utgifter får forderväden stå för. Anledningen till att jag står för premien är för att jag vill veta att han är försäkrad och sen känns det inte som någon större utgift för mig heller...så det kan i stort dett kvitta.
BeastieBabe 2006-11-09, 12:23 jag skulle rekommendera dig till att
* du betalar försäkringen, skulle något hända betalar fodervärdarna det, du får ersättningen och ger den till fodervärdarna (så att dom bara betalar självrisken). vid så allvarliga skador som att hästen triangelmärks och du får ut halva livbeloppet behåller du det, hästens livbelopp går alltid till dig..
* skicka med Sadel, Ett träns, några bett(om hästen har fler än ett), benskydd och de nödvändiga täckena (fleece, vinter och regn).. grimma, grimskaft, fler täcken, vojlockar, lindor, borstar och annat rassel behöver inte fodervärdarna ha från dig, det kan de gott köpa själva.. var noga med att skriva in alla grejer du skickar med i kontraktet, fotografera grejerna och dokumentera skickat på allt.. om något är skadat mer än normalt slitage så ska det ersättas.. allt ska lämnas tillbaka nyputsat och nytvättat, precis som när du lämnar ut det..
skriv med i kontraktet att om du tycker att hästen inte mår bra hos fodervärdarna får du bryta kontraktet och ta hem hästen direkt, annan uppsägning ex 3 månader från båda parter..
lycka till!
Jag skulle betala försäkringen så du vet att denb etalas (ev får fv betala till dig), jag skulle inte våga riskera att få tillbaka en skadad häst där fv dessutom struntat i att betala försäkringen, sånt har hänt.
Min pålle är utlånad just nu och det jag står för är försäkringspremien, alla andra utgifter får forderväden stå för. Anledningen till att jag står för premien är för att jag vill veta att han är försäkrad och sen känns det inte som någon större utgift för mig heller...så det kan i stort dett kvitta.
Jag är fodervärd åt en häst, vi fick med 3 täcken, 1 par trasiga skydd, 1 träns.
Vi betalar försäkringen i månaden eller vad det heter.
vi har köpt allt nytt till våran häst, dvs, sadel, träns, skydd och en massa täcken, vill de ägarna ha det med när de tar tillbaka hästen får de gott betala en slant då allt är nyköpt förutom sadeln som var begagnad och allt är i mkt bra skick förutom 1 täcke.
Jag har min på foder, jag betalar för allt så som foder,vitaminer,hö,skoning, ja allt man kan tänkas som att äga hästen.Jag betalar även försäkringen själv, är bara dryga 100-lappen i mån så det dör jag inte av dock så måste hästen avlivas så får hon som äger henne dom pengarna för hon står kvar som den som ska ha den då.Jag fick medskickat sadel,träns,,grimmor,borstar,kammar,hovkrafts,olik a täcken för olika tider ect....
Men jag vet att få saker med sig är olika märkte jag när jag sökte foderhäst, en del skickar inte med nått å andra skickar med allt.Det jag köper till henne nu får jag såklart behålla sen om hon ska tillbaka.
Sen är det ju väldigt noga att skriva ner allt i kontraktet, vi har även skrivit in vem som ska skjutsa hem hästen om så blir aktuellt så man vet å inte står där sen liksom vem ska hämta den osv....vi har fått in det med försäkringen, hur länge fodertiden avser, jag fick börja med 1 mån prov, sen löper den på 1 år, vill jag inte längre ha henne har jag x antal uppsägnings mån, har ingets hörts så fortsätter kontraktet ett år till osv....för just nu om allt går som d ska osv så är det livstids foder jag har på henne med möjlighet att få köpa ut henne om jag vill.
jag har ett sto på foder och där står ägaren för försäkringen och jag för resten.Vi köpte ett färdigt kontrakt och har allt ifyllt där.
|
|