Visa fullständig version : Önska Sadelkammare?
Om ni fick välja hur vill ni ha det i sadelkammaren där ni har er häst? Ska snart bygga och vill ha tips för att få det bra. Vill ni ha en egen garderob som låses där ni har alla saker inkl sadeln eller annat? Vad annars är viktigt där du hyr in dig?
:)
Vi har en lite större "garderob" som går att låsa, det är skönt. men det fina är att dörren på skåpet är gjort i hålplåt, alltså plåt med massa små hål i, som ett nät. På så sett blir det inte så fuktigt i skåpen, utan även en halvsvettig vojlock torkar bra utan att lädret tar stryk av det. Supersmart! Kan ta kort på det om du vill..
Ser jätte gärna kort på det!:bow:
diartistakasha 2006-11-08, 21:46 Jag skulle definitivt vilja ha en "graderob" typ där jag får plats med alla mina grejer. låbar så klart så att inga saker får "ben":D
Men det måste vara rymligt.
Helst inte sadeln i skåpet, det blir så trångt. Hellre fler hyllor då och så lås på sadelkammaren.
Skulle gärna vilja ha rymligt, med lagerhyllor och byråar längs väggarna med!! Täckeshängare:D Och en fikahörna med litet bord och stolar/fåtöljer. Kaffebryggare/micro. Och en vask eller nåt så man lätt kan smörja. Stora fönster med pelargoner i och hemvävda trasmattor på golvet!!:love: Lite som en blandning mellan kök, vardagsrum och sadelkammare!!:p
Detta sistnämnda är mer till min egen drömsadelkammare!!;)
superstar 2006-11-09, 10:13 I mitt stall "fick" vi ny sadelkammare i somras. Ena långsidan är täckt av garderober, en var, som vi själva fick bestämma hur vi ville ha inuti med hyllor, krokar etc. Där förvarar vi alla mindre saker som träns, scahbrak, borstar, benskydd, medicingrejjer mm mm...
En kortsida är fylld av sadelhängarna. Innan hade vi sadlarna i skåpet, men det blir alldelles för trångt och bökigt, skönare att ha dom utanför och ordentliga lås på sadelkammaren. http://www.pixbox.se/pic_show_id5269736.html
Den yttre långsidan har två fönster, gallerförsedda, och där finns element med plats att hänga mindra saker på tork, benskydd och dylikt. Sen finns en vägg som går halvvägs in i rummet där vi har gjort i ordning för täckesförvaring/tork. http://www.pixbox.se/pic_show_id5269739.html
Bakom den väggen finns fika/stök hörnan. Meningen är att det ska komma in micro och dylikt på hyllorna, där man även kan förvara lite av varje. http://www.pixbox.se/pic_show_id5269735.html
Om ni bortser från röran ;) :o Så är det det en mycket funktionell sadelkammare med gott om plats. Jag tror det allra viktigaste att tänka på är att det finns gott om förvaringsytor, för det går garanterat åt.
Ullis
Smulan75 2006-11-09, 11:29 Va jag skulle vilja ha i sadelkammaren: Mycket förvaringsutrymme!! Hyllor, garderober osv.
Minst två sadelhängare per häst (har stött på en del ställen där man inte har det)
En bra pall/stege att klättra på om sadlarna hänger högt (eller helst ska sadlarna hänga i midjehöjd (hm ja jag som bara är 160cm kort)
Vad som är bra att ha, hjälmhängare, sadelbock & tvättställ/Diskbänk (så man lättare kan putsa). hängare för tömkörningsgjordar.
Har inga krav på att garderoberna ska vara låsningsbara om dörren till sadelkammaren har lås. Ska man ha sadeln i garderoben får den vara stor :) Men den med ventilationshål lät ju väldigt käck.
Viktigt! Bra lyse! och helst ljusa färger :)
Ser jätte gärna kort på det!:bow:
Bilder:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05300000-05309999/640x480/5304355.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05300000-05309999/640x480/5304356.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05300000-05309999/640x480/5304357.jpg
Huntress 2006-11-10, 21:48 Sadelkammaren tycker jag ska vara stor, ordentligt upplyst och uppvärmd. Helst tycker jag att varje box/häst ska ha varsin garderob (som man invändigt gör vad man vill med vad det gäller hyllor osv), och så ordentligt utrymme på väggarna för att hänga upp sadlar och träns. Rejäl, låsbar dörr och bra ventilation så att det inte blir fuktigt! :)
Det SKALL vara en avfuktare i en sadelkammare! Värme flyttar bara runt fukten, men svetten från vojlockar mm hör inte hemma i en sadelkammare. I vår sadelkammare luktar det inte ens häst tack vare en avfuktare. Den avger även värme.
Prestige_ 2006-11-11, 20:41 Det SKALL vara en avfuktare i en sadelkammare! Värme flyttar bara runt fukten, men svetten från vojlockar mm hör inte hemma i en sadelkammare. I vår sadelkammare luktar det inte ens häst tack vare en avfuktare. Den avger även värme.
eller om man bygger ett nytt stall så bygger man med bra ventliation så slipper man avfuktare!
Jag har två stallar. Ett nybyggt med sadelammare med ventiler mm enl regler för nybyggnation, och en ny sadelkammare, mitt i en gammal byggnad, isolerad med avfuktare. Gissa vad som fungerar!:bump:
Jag vill bygga om vår sadelkammare men jag är tydligen den enda :) iaf, jag vill ha golvvärme i sadelkammaren + upphängningsannordningar för täcken, helst ska det vara torkning på upphängningen. Sedan vill jag ha skåp så alla kan ha sina saker inlåsta...Sedan vill jag såklart ha dusch och toalett i sadelkammaren + ett litet kök..Okej, köket kanske jag vill ha i ett separat rum :)
piggis_83 2006-11-13, 19:29 Den dagen jag har egen gård så skulle jag vilja ha en stooor sadelkammare, så jag har gott om plats för prylar mm. Skulle vilja ha ett separat torkrum, så man slipper torka täcken i sadelkammaren.
Skulle vilja ha flera garderober, tkr de är smidiga, ryms mkt grejer i och ser inte så stökigt ut. I huvudsak täcken o shabrak i garderoberna.
Sen några skåp (typ gamla köksskåp) och hyllor för småprylar, som lädervårds och sjukvårdsgrejer.
Korgar av nåt slag upphängda på väggarna där man kan förvara skydd o lindor.
Sadelhängare då, vill inte ha sadlar i nåt skåp, utan hellre lås på dörren till sadelkammaren.
Massa krokar till träns o grimmor.
Gärna ett bord o ett par stolar, eller en fåtölj så man kan ta igen sig lite ibland o fika ;)
Fröken_Skåne 2006-11-13, 23:48 Utrymme! Den dagen jag befinner mig på egen gård kommer jag se till att sadlar och träns är det enda synliga, dvs 2 sadelhängare/häst och 2 tränshängare/häst.
Sen 1 stoooort skåp till varje häst, där inne ska finnas extra krokar och extra sadelhängare (om man har fler sadlar eller av någon anledning vill låsa in den i ett skåp trots sadelkammarlås...) i skåpen ska det finnas korgar att ha benskydd, reflexer osv. Hyllor för inne/tävlingstäcke, schabrak, hjälmhängare, plats för ryktlåda osv.
Jag tycker som piggis_83 , jag vill inte ha utetäcken i sadelkammaren utan i annat rum med tex. torkmöjlighet och tvättmaskin så man inte får in onödig fukt i sadelkammaren
Underbar 2006-11-25, 18:31 Ett eget skåp!!:D delar med två nu det är rätt jobbigt har inte plats för alla grejer men det funkar. Sen vill jag ha ett bord och stolar. och så vill jag att det ska vara stort.
Som vi har det i vårt stall nu tycker jag är perfekt. Man har en garderob till varje häst och mellan garderoberna har man ett utrymme lika brett som en normal garderob, där man har sin sadel- och tränshängare och även en hylla och plats på golvet. Så alla har sitt eget utrymme att ansvar för och fylla. Man behöver aldrig irritera sig på de andra.
Fick jag önska ytterligare skulle vi bara ha lite bättre värme och någonstans att torka blöta täcken (gör vi inte i sadelkammaren).
|
|