Visa fullständig version : Har ridskolorna spelat ut sin roll?
break_a_leg 2006-11-09, 08:39 I flera artiklar kan man läsa om ridskolor som har stora ekonomiska problem, eleverna försvinner etc. Varför har det blivit så? Är marknaden mättad? Eller skaffar folk egen häst tidigare idag än vad de gjorde förr?
Tror ni att antalet ridskolor kommer att minska i framtiden?
Kanelbulle 2006-11-09, 09:09 Jag känner väl att många ridskolor kanske är lite väl dyyyyra för många, (min gamla tar idag 150:-/45min seniorgrupp) och framför allt har de ofta för stora grupper. Vi var 5 i gruppen när jag började, när jag slutade var vi ofta 12. Man hann inte med att få någon undervisning, man blev mest tillsagd vad man skulle göra. Alltså satt man då och travade på en volt, och visste inte om man gjorde rätt eller fel.
Sen tror jag det mycket handlar om att tex fotbollsträningar kan barnen ofta ta sig till själva, medan många ridskolor har dåliga kommunikationer och ligger så att det krävs föräldrar som hämtar och lämnar.
Samt att det är svårt att få ekonomi en en sådan rörelse,
samt att det bygger ofta på frivilliga insatser från medlemmarna.
Jo, jag tror antalet ridskolor kommer minska, samt att turridningsföretagen kommer fortsätta öka.
Tror båda att det är så att det nog finns mer ridskolor nu än för 20 år sedan, sen är dagens barn och ungdom ganska lata och bortskämda, man orkar inte vara och pyssla om hästar som det gjordes förr... barnen rider sen åker dom hem, vilket gör att dom ideella krafterna har minskat... i och med det måste ridavgifter höjas, och folk slutar rida för att det blir för dyrt... bara medlemsavgifterna (pga ridsportförbundet) är ju jättehöga nuförtiden... dom som vill tävla skaffar nog egen häst.... finns massvis med orsaker, sen går det ju i perioder också ibland är det nerperioder och ibland upperioder...
BeastieBabe 2006-11-09, 12:13 ja jag tror att antalet ridskolor kommer att minska i framtiden, dock kommer de som finns då att vara bättre..
varför eleverna minskar beror lite på priserna men mycket på att det blir mer och mer krav på idéellt arbete runtomkring lektionerna just för att stallungarna idag är mer intresserade av mode och killar redan i 10-12 årsålder :eek:
när jag var 15-16 hängde jag i stallet en del extra och hjälpte till, och det var ju bara 97-99 typ, inte alls längesedan..
jag tror att det är viktigt att satsa på eleverna utanför ridlektionerna.. att anordna rolig teori, poängsystem för de som är funktionärer (byta funktionärspoäng mot poänguteritt, poängläger) ha månadens skötare, skötarkvällar med övernattning.. verkligen ge sig in på det där med att alal elever får vara med och ska känna sig trygga i stallet och med stallkompisarna.. kanske man skulle tänka mer på att ha pedagogpraktikanter i stallen kvällstid när hästarna ska göras iordning för att se till att ingen blir utanför.. det ska alltså finnas någon som bryr sig, hejjar på den ensamma tjejen som blir ensam i sadelkammaren när hon kommer in eller inte står å pratar med de andra i gruppen..
hmm ja.. flöt väl iväg litegrann där :o .. men det är det jag tror felet ligger i, sammanhållningen..
Jag tror det är en kombination som ger ekonomiska problem;
- bra/passande hästar blir allt dyrare
- det är väldigt krävande kvadratmetermässigt; anläggning + hagar
- svårigheter att få en optimal nyttjandegrad på hela dygnet
Slutligen betraktas tyvärr ridning ofta som en tjejsport och har ofta lägre kommunal ekonomisk backning än t ex fotboll, hockey och bandy. Dessutom tror jag att utövarantalet sviktar mera; det är nog fler tjejjer som lägger av med sitt idrottande i tonåren än killar. Fast jag vet inte om det finns undersökningar som styrker detta.
Dessutom har ridskolan en rätt snäv kundbas; det finns andra inriktningar inom hästsporten som växer och som inte kan få sitt intresse tillfredsställt genom den lokala ridskolan. Se till trav, körning, island och western som exempel.
Genom detta tror jag att framtiden möjligen bjuder på fler privata alternativ med andra inriktningar och kanske mindre elevgrupper.
Först och främst som Kanelbulle redan nämnt så är att det är bra mkt dyrare nu än vad det var för bara några år sedan.. en ridlektion är nästan lika dyr som att rida för en hyffsat bra tränare på privathäst, bara att man lär sig så himmla mkt mer på privathästen i och med att man får privatundervisning. som oxå nämndes innan att grupperna verkligen är jättestora nu på ridskolor.
Det jag känner nu efter att ha kommit en bit med ridningen är att man slutar att utvecklas efter ett visst stadie, grupperna avangseras oftast inte pga många slutar och nya mindre duktiga kommer in, så man harvar i samma spår hela tiden.
Jag funderar skarpt i nuläget på att sluta på ridskolan och lägga pengarna på tränare med medryttarhästen istället, eftersom att det nästan håller sig inom samma prisklass ändå iaf om man ska jämföra med utbildningen man får.
Sen ett annat problem som ang nämnde förut är kvalitén på hästarna. Det är inte många ridskolor, tror jag, idag som sattsar på att köpa välutbildade hästar som kan sättas igång i verksamheten och vara funktionella för alla med en gång. Istället köper man in "gröna hästar" som ska utbildas ett tag för att kunna sättas i verksamhet, och när dom väl börja gå normalt så kan dom ändå inte så mkt.. visst förstår man att det här är en fråga om ekonomi, men ja tror många har tröttnat på det i längden.
fast varför många mkt yngre ryttare försvinner är jag mer på det oklara med, kanske är det som BeastiBabe nämnde, sammanhållningen.. aktiviteter och annat kul ska ju alltid finnas med, inte bara hästarna!
det är dock min ridskola väldigt bra med :bow:
eller så är barnen bara bortskämda som Jezzie sa! :devil:
Det är synd men det är nog sant att ridskolorna kommer att börja sina.. tycker ändå att politiker borde höja ett ögonbryn för det här, det är ändå den största tjejsporten i Sverige å inte ska väl möjligheten för nya tjejer och killar att få börja rida sina bort. Mer sattsning på ridsporten! och gör den helst skattefri! :)
|
|