Visa fullständig version : Lämnat häst på inridning
Lycanthrope 2006-11-09, 10:23 Min stallägare har lämnat iväg sin nykastrerade 3åring på inridning hos en person med goda referenser och någolunda känt namn.
Han ska vara där en månad, och lära sig skritt, trav och galopp.
Han har MYCKET temperament och behöver mycket hantering, dock en totalt döläcker häst!!
Han har nu vart iväg 17 dagar, och * har vart bortrest 9 av dessa! En gång 5 dagar i sträck. Stallägaren fick veta innan han åkte att på helgerna longerar stallskötaren hästarna, eftersom "inridaren" tävlar då. När stallägaren åkte till stallet för att hälsa på sin häst, frågar hon skötaren om hon longerat, eftersom det är helg.
Skötaren säger att nej, det gör hon ALDRIG. Det får hon inte.
Och hon berättade även att efter "inridaren" vart bortrest 5 dagar så "orkade * dagen efter inte rida osv, så * åkte och handlade istället. Det regnade ju.." :eek: Stallägaren frågade skötaren: Ni har ju ridhus? Men det tyckte "inridaren" va för kallt att gå till den dagen!
Jag tänker att betalar man så mycket vill man kanske inte att hästen står så mycket! Nu är det ungefär 10 dagar kvar tills hästen ska vara klar och * har knappt suttit på den!
Ska det vara så??
Hoppas nån förstår det röriga inlägget. :o :angel:
Fidelity 2006-11-09, 11:32 Men herregud.
Snacka om att ha blivit lurade. :eek:
_Flickan_93 2006-11-09, 11:34 herre gud. Det finns folk till allt! :eek:
skári_lukas 2006-11-09, 11:37 Men shit, men om hästen inte är ridbar när den kommer hem så kan det väll aldrig vara så att man måste betala.??
FT_ryttare 2006-11-09, 11:54 ställ den där typen mot väggen, sen är de bara o sprida att han missköter sina inridningar så slipper han flera kunder :smirk: :devil:
Madde_padde 2006-11-09, 12:10 tyvärr tror jag de ofta är såhär speciellt när man lämmnat bort hästen till folk som tävlar...
fast iofs kanske resutatet trots allt blir toppen sen!
Lina_Olsson 2006-11-09, 12:13 1 månad är för kort tid att rida in en häst på ett vettigt sätt. Att den sedan knappt tränas under den tiden är ännu värre. :eek:
RebeckaKihlberg 2006-11-09, 12:19 På dom ställen jag har arbetet där vi haft inridningehästar så har detta aldrig förekommit, så att det nog är vanilgt är att ta i.
Det är upptill ägaren till hästen som ska ridan in att kontrollera så att stället är seriöst. Om det hade varit min 3åring så hade min första varningsklockar ringt när inridningen skulle ske på 1mån.
Lycanthrope 2006-11-09, 13:49 Jag vet att många ställen rider in hästar på någon månad, eller att det ska vara klart på en månad iaf, skritt trav och galopp.
Jag skulle aldrig lämna min häst till sådan, jag skulle dock aldrig lämna häst på inridning, då köper jag hellre grundutbildad, eller outbildad om jag vill göra jobbet själv.
Men det är en känd människa, som gjort detta i många många år.. en tjej som är ny i stallet hade sin häst på inridning där för 10 år sedan, då va denna människa runt 20.
Men stallägaren säger det att är inte hästen klar efter en månad så ska hon ju inte betala för att den ska vara kvar en månad till, eftersom detta va utlovat.
Stallägaren skulle dit idag tror jag det va och prata med henne, ska snoka reda på hur det gick :devil:
Valencia 2006-11-09, 13:59 Well, det har man varit med om här också. Ett relativt "känt" namn....
Montéryttare 2006-11-09, 14:08 Berätta hur det gick! :)
Att rida in en häst ORDENTLIGT i skritt, trav och galopp, är OMÖJLIGT på en månad!
Lycanthrope 2006-11-09, 14:21 Ja det ska jag göra.
Ja, om inte annar så kan det inte vara bra för hästen.
Särskilt inte som han va i temperamentet.
FT_ryttare 2006-11-09, 14:24 ja skulle kalla de o sitta in hästen.
Montéryttare 2006-11-09, 14:45 Hinner få på sadel, och bett... Skritta, bromsa, svänga, longera och kanske sista veckan trava....
Hellre upprepning och det sitter än att stressa och hästen blir istadig :smirk:
Lycanthrope 2006-11-09, 14:51 Alla tycker väl olika..
Jag tycker dock det är grundlig inridning..
Insittning tycker jag är mer att man hänger, sitter i sadeln och skrittar igång.. sen kommer själva inridningen..
Lycanthrope 2006-11-09, 14:52 Ja , det där låter mer som vad man borde satsa på på en månad.. :D ska höra sen hur det går..
Montéryttare 2006-11-09, 15:03 Jag hade visserligen en treåring som det tog 3 månader att hitta bromsen på, hon hade någon sorts damp och var ohanterad tills hon kom på inridning, när hon var tre :eek: :cool:
Ska bli spännande och höra hur det har gått för eran häst :)
:eek: Men shit!
Ni har blivit grundlurade!
Är människans ens utbildad?
FT_ryttare 2006-11-09, 15:20 nej nu verkar ni ha missuppfattat mej.
de man hinner på en månad med en 2½-3 åring är i stort sett att sitta in den . omöjligt o rida in den på en månad.
så efter en månads träning så anser jag att man kanske hunnit sitta in hästen.. däremot inte ridit in.
att rida hästeni skritt trav o galopp är alltså inte o sitta in utan precis som lyckantrope säger att rida in hästen.
nu har jag svamlat färdigt.
Det blir väl ingen vidare hållbar häst iheller om den ska vara helt inriden efter 1 månad? Värre blir det om den ansvarige struntar i det och skjuter upp det och kanske stressar igenom allt i sista veckan:eek:
jennyjenny 2006-11-09, 15:49 Ja, man kan ju säga att man olika syn på när en häst är inriden. Personligen håller jag definitivt på att en inridning tar lååång tid. En häst skall hitta balans med ryttare på ryggen och klara belastningen på ett bra sätt. Det är inte bara en fysisk sak utan även en psykisk. Vill man ha en hållbar häst skall man nog tänka sig för att lägga tid på grunden.
Man får väl förutsätta att när man gjorde en överenskommelse om att lämna in hästen för inridning så sa vad som ungefär ingick. Det är väl ganska vanligt att ryttare och definitivt travkuskar har lärlingar som utbildar och tränar hästarna under överinseende och då upplyser man ju om det när man träffar avtalet.
Här verkar inte ens det ha förekommit någon träning av varken den kände/a ryttaren eller någon annan. Då skall man väl bara behöva betala för uppstallningen kan man förmoda?
Lämnade bort min 2-årshingst förra hösten i november. För 1 månads inridning. Lämnade till Niklas Arvidsson, också mycket känd.
Supernöjd med resultatet!
Besökte vår häst en gång, och hämtade efter 1 månad då han visades igen för oss.
Vår häst gick i alla gångarter, hoppade lättare hinder, och var löshoppad. Även riden ut på. Vinglig, men fullt styrbar, och hade helt accepterat att bära ryttare.
Fick garanti för att han skulle gå att rida utan problem. I annat fall förlängd tid utan betalning.
Hämtades i jättefint skick, blank i pälsen, pigg och glad.
Red hemma i ett par veckor, sedan väntade lösdriftsvila fram till midsommar i år.
Så visst kan man bli nöjd! Och visst kan man få en häst inriden!
Lycanthrope 2006-11-09, 21:34 Tycker dock det är riktigt kasst att hoppa in en så ung häst!
Hästen FÖRTJÄNAR lite balans osv först, innan den ska börja hoppas också.. kanske ett pytteskutt i skogen.. men inte mer :mad:
Tyvärr är det allt för många "kända" ryttare (läs halvkända) som gör på detta viset, jag vet ett antal.... Till och med fall där ryttaren klarar av att "klämma till" hästen några dagar innan ägaren hämtar den i tron om att den har utbildats gediget under flera månader men egentligen bara "vilat sig i form", dessutom kanske knappt fått mat eller utevistelse heller...
Angående rida in på en månad... Vi tar emot 2,5 åringar för "inridning", men som ni nämner handlar det mer om insittning. Detta för att ägaren vill slippa sitta på hästen de första gångerna utan vill ta vid själv när hästen går att sitta på i skritt och trav. Det brukar ta kanske två veckor (och då stressar vi dom INTE, utan ibland får det ta längre tid eller kortare osv.) "Våra" hästägare tror inte att de fått en fullt grundriden häst utan är väl medveten om vilket jobb vi har lagt eller inte lagt.
corzette 2006-11-10, 12:22 *knapplån*
Är inte ett dugg förvånad...
Vet man om att "inridaren" ska iväg på tävling så förstår jag visserligen inte det frågetecknet... Det är klart "inget" händer då.. Och det visste ju ägaren om...
Men som sagt vet minst två KÄNDA ryttare som gör som trådskaparens exempel... Men de verkar ju få hästar till stallet ändå...
Valencia 2006-11-10, 12:32 Jag kallar det absolut inte inridning heller. Håller med er. Insittning möjligtvis...
Montéryttare 2006-11-10, 12:35 TS: Hur gick det??
Lycanthrope 2006-11-10, 13:33 Har inte pratat med stallägaren så vet inte.
Corzette: Ja, inridaren tävlar lördag , söndag.. och sa att skötaren skulle longera.. men så är det ju inte.. Och hon har skitit i det massa andra dagar med.
Hallå lr.. inte orka gå till ridhuset för det är kallt och regnar, åker o handlar hästsaker istället. :smirk:
Iofs skulle jag inte velat ha min häst longerad flera dagar i veckan, det sliter ju om något.
Hoppla10 2006-11-10, 16:41 Vad var bestämmt att den skulle kunna. Efter 1 månad kan man inte säga att den är inriden till fullo men den är kontrollerbar och kan de första grunderna, skritt, trav, svänga, stanna, stå still vid på och avsittning. Detta är bra för en så pass ung häst med så pass lite träning.
När min var 3,5 var hon på inridning i 2,5 månader och kunde ovanstående plus galopp och gå i relativt samlad form. Var dock ej hoppad och det är hon ff inte, nu är hon 4,5 år.
Jag tycker att detta är vad man kan begära på så pass kort tid och sen får man göra resten själv eller låta den stanna längre.
cristobal 2006-11-10, 16:41 Vi har just nu en häst på "tillridning" en månad, och allt funkar superbra!
Nu känner vi tränaren, så det var inga frågetecken där.
Jag skulle skriva ett kontrakt, om jag lämnade iväg hästen till ngn jag inte känner, med en plan för hur det hela ska gå till. Då kan man också antingen kräva pengarna tillbaka eller annan ersättning för det som inte blivit gjort.
Jag har haft lite småponnyer på inridning och då tar det en sommar :smirk: Jag tycker inte att det låter vettigt någonstans och tycker att hästägaren borde ställa * mot väggen och ta sig ett snack med vederbörande. I mina öron låter det väldigt oseriöst. Ungefär vad kommer detta kalaset kosta henne, under en månad? *nyfiken i en strut tittar ut*
*kl*
Jag tycker inte att en månad är för kort tid för att kunna lära en välhanterad häst att gå i alla tre gångarter och skutta över en bom. Däremot skulle jag i likhet med Choklad inte vilja ha den longerad i tid och otid, det sliter mer än att ridas rakt fram.
De som lämnar sina hästar på inridning är oftast de som inte klarar av att göra det själva, på ett bra sätt. Jag tycker att en månad är för kort eftersom att det är så mkt annat som kommer till och resultatet blir oftast mindre bra om du går för fort fram. Om hästen aldrig är sutten på tidigare och aldrig haft en sadel på ryggen, då räcker kanske inte en månad till? Om hästen är "inriden" tycker jag att den även ska ha hittat en viss balans. Och känna sig trygg i situationen.
Domenico 2006-11-12, 13:54 Hej!!
Mitt tips är att alltid kolla upp personen i fråga i förväg. Men jag skulle också försöka åka dit ett par gånger under tiden. Fråga hur det går och bestäm tid så att ni får se hur långt hästen har kommit. Att få se hästen typ varannan vecka tycker jag inte är för mycket begärt av utbildaren. Har jobbat i ett par olika stall och blir oftast så att man lägger ner mer jobb på de hästar med ägare som är där ofta. Om ägaren aldrig kommer för att titta är det lättare att sätta upp någon i stallpersonalen eller så.
Att utbildaren är borta på helgerna får man nog räkna med om man valt en som tävlar mycket. Detta behöver inte vara ett problem om det finns annan kompetent personal i stallet. Dessutom anser jag att unghästen ändå inte skall jobbas 7 dagar i veckan utan mycket väl bara kan gå i hage på helgen. Utbildaren måste då naturligtvis ta sig an hästen i veckorna. Om utbildaren skall åka bort en hel vecka tycker jag h*n borde meddela ägaren och ge någon prisreduktion eller låta hästen stå kvar en vecka extra utan kostnad.
Om huruvida man kan rida in en häst på en månad så beror det naturligtvis på hur mycket ägaren har hanterat hästen innan. Det är stor skillnad på att få en häst som knappt har haft grimma och knappt går att leda och en som är mycket hanterad, van vid träns, är longerad och kanske till och med haft sadel på sig. Sen är alla hästar olika. Det som kan ta 3 dagar att uppnå med en häst kan ta 3månader med en annan. Med en normal häst som är hyfstat hanterad tycker jag nog man ska komma så långt att man kan rida i alla gångarter, styra och stanna på en månad.
|
|