Visa fullständig version : Storlek på ridbana
Nu ska det äntligen ske!:D Det ska bli ridbana. Där vi har bestämt oss för att ha den,visade det sig att den kommer bli ca 35*30 meter. Vi trodde att den skulle bli större.... Räcker det tycker ni? Det blir nästintill en fyrkant alltså..
superstar 2006-11-09, 17:48 Jag skulle nog vilja ha den lite längre... Våran är 25*50 och enligt mig alldelles perfekt, ju större desto bättre såklart. Visst beror det på vad man ska ha den till men vill man hoppa en bana/serie eller rida seriös dressyr så bör långsidorna vara längre... Men allt beror ju på vad syftet med den är!
Ullis
Carisma72 2006-11-09, 19:24 Tja... Ett ridhus är ju 20*40 för det mesta så då blir ju din "längre" åt ena hållet och "kortare" åt andra. :smirk:
Jag skulle byggt, för det är bättre än ingen :angel:
Vår bana är 20X40 och jag tycker det är för littet. Vist man kan sitta och trimma där, men att hoppa,bommövningar eller rida linjer går inte. Kan du göra den större så gör det. Sen beror det ju på hur och vad du använder den till. Rider du dressyr tycker jag att den borde räcka.
Det beror på vad du ska ha ridbanan till.
Om du rider dressyr räcker det klart med 20x40.
Immer
vill man hoppa en bana/serie eller rida seriös dressyr så bör långsidorna vara längre... Ullis
Vad menas med seriös dressyr?
Jag rider dressyr och tycker att 40 meter är mer än tillräckligt.
Immer
superstar 2006-11-09, 20:45 Vad menas med seriös dressyr?
Immer
Det kan man undra.. Dumt uttryckt. De i mitt stall som rider dressyr på högre nivå tycker att våra 50 meter är för kort för vissa övningar rörelser. Gissar att det dessutom har med att göra att de ibland vill rida igenom program som rids på 20*60- bana. Själv rider jag dressyr till husbehov, tävlar inte, och tycker att 50, och 40 med för den delen, räcker lagom...
Ullis
Tja... Ett ridhus är ju 20*40 för det mesta så då blir ju din "längre" åt ena hållet och "kortare" åt andra. :smirk:
Jag skulle byggt, för det är bättre än ingen :angel:
Det är lite så jag tänker... ;) Vi har försökt hitta en bättre plats men jag tror inte det går... Jag har mest tänkt rida dressyr och kanske lite bomövningar och så. Inte hoppa hela banor.. Då borde det väl funka?
mizz_beauty 2006-11-10, 09:55 Våran ridbana är 42x20 och det är lagom tycker jag. Visst skulle det vara bra med 60m när man vill rida igenom dressyrprogram.
Men om ni kan få ridbanan 40x30m så skulle det ju vara perfekt. Annars tycker jag ni ska bygga 35x30. Det är ju bättre än ingen alls.
Lustigt hur man upplever det.
På ett 20x15-spår hinner jag med hörnpassering, några steg rakt fram, öppna eller sluta, rakt fram, hörnpassering, kortsida med framåt-nedåt, ny hörnpassering osv. Detta i trav.
Immer
Det kostar rätt mkt att anlägga en ridbana... Så Jag tycker iaf att det är dumt att göra en "halvdan" bana. Bättre att det blir en med rätt mått från början! Så försök iaf att få till 40 m. Om du ska tävla dressyr sen så kommer det bli rätt svårt om du är van att rida på en fyrkantig bana.
Min bana blir 20x60, lika bra att den har rätt mått, så slipper man irritera sig över att banan är för liten sen.
Immer: Det beror väl på hur långa steg ens häst har och hur stor den är. ;) Jag kommer låångt på ett galoppsprång. Och man kan ju inte hålla på att rida kortkort samlad hela tiden. :p
cactuspower 2006-11-10, 15:06 Om man säger så här, en fyrkant är ju klart bättre en ingenting :)
Så om det är de möjligheterna som finns och ni kanske gör en ridbana som funkar att rida på men som är mer 'budget' så är det väll helt klart okej.
Men annars, dels om ni är fler som har tänkt rida där eller om du har tävlingsambitioner så satsa på en 20 x 60 m samt om ni lägger ut mycket pengar på underlag osv. på en gång, då är det bättre att satsa fullt ut! Och försöka lösa det så, blir ju mycket lättare både om ni ska hoppa eller om du ska rida dressyr (så att du kan träna programmen där eller få plats med fler hinder att träna banor osv på.)
Vad menas med seriös dressyr?
Immer
om du ska rida ett dressyr program på högra nivå så krävs det en 60m bana, då är det fler bokstäver, annars så stämmer inte programet när du kommer på tävlingen sen.
Min ridbana var väl något liknande från början, sen när jag skaffade stor häst så kändes det lite väl litet så nu är den 35 x 55 och jag vill gärna ha den större. Tänk på att det blir alltid mindre ute än inne, en ridbana ute som är 20 x 40 är ganska litet...
Som någon påpekat är det dyrt att anlägga en ridbana. Iaf om man ska ha en plan en med bra underlag vilket ju alltid är att föredra ;) Så satsa på att göra en ordentlig, från början. Min paddock är 40x40. Och det fungerar bra för mig som både hoppar och rider dressyr. Då kan man dela av den till två 20x40 banor om man vill. Praktiskt om någon annan får för sig att träna samtidigt ;)
Äntligen :banana: :banana:
vad skoj för dej:bump:
hoppas det blir bra
Kanske dags för mej att komma ut och hälsa på snart:o :D
Det beror väl på hur många som ska rida samtidigt. Min bana är 20 x 32 m och det räcker gott. (vi är aldrig fler än 3 som rider samtidigt)
ardnasgrebsrof 2006-11-11, 20:12 Ridhuset i Wien är 16*32 har jag för mig och de är måttet var standard före 1920 har jag för mig! (18 el.)16*32 är de klassiska ridbane måtten. Och cirkus maneger är 16 meter i diameter har jag för mig! och det sägs vara uträknat på nått vis för att vara bra för hästar! Så rider du AR/klassiskt så är det idealiskt med en mindre ridbana!
ja den blir ju lite fyrkantig, men som sagt det är bättre än ingenting! Kan bli lite svårt att träna dressyrprogram till exempel (om ni nu vill göra det!) men skönt med en ridbana i alla fall! ;)
Immer: Det beror väl på hur långa steg ens häst har och hur stor den är. ;) Jag kommer låångt på ett galoppsprång. Och man kan ju inte hålla på att rida kortkort samlad hela tiden. :p
Min häst kommer också långt på ett galoppsprång - ute. På ridbanan rider vi något mer samlad form.
Immer
om du ska rida ett dressyr program på högra nivå så krävs det en 60m bana, då är det fler bokstäver, annars så stämmer inte programet när du kommer på tävlingen sen.
Rörelserna tränar man lika bra på en liten bana som på en stor.
Varför sitta och tjata programmet?
Jag har ridit åtskilliga dressyrprogram på 60-metersbana, men sällan haft möjlighet att träna på annat än 40-meters. Det har gått bra ändå.
Immer
Äntligen :banana: :banana:
vad skoj för dej:bump:
hoppas det blir bra
Kanske dags för mej att komma ut och hälsa på snart:o :D
Ja det är verkligen på tiden att du hälsar på snart!!! :) Har ju faktiskt redan bott här i 8 mån och det är ju faktiskt bara 3 mil bort... ;) Skärpning!! :rofl:
Ridhuset i Wien är 16*32 har jag för mig och de är måttet var standard före 1920 har jag för mig! (18 el.)16*32 är de klassiska ridbane måtten. Och cirkus maneger är 16 meter i diameter har jag för mig! och det sägs vara uträknat på nått vis för att vara bra för hästar! Så rider du AR/klassiskt så är det idealiskt med en mindre ridbana!
Då kommer ju min bana att bli stor om man jämför... :)
Svarar alla: TACK för era svar och synpunkter! :bow: Det verkar som banan kommer att bli 35*30,det går inte flytta den nån annanstans tyvärr.. Vi har väldigt mycket mark och andra hagar men dom är heliga... så jag får väl vara nöjd(och det är jag) Jag kommer inte att rida avancerat utan mest enklare markarbete och bomövningar.
Ja det är verkligen på tiden att du hälsar på snart!!! :) Har ju faktiskt redan bott här i 8 mån och det är ju faktiskt bara 3 mil bort... ;) Skärpning!! :rofl:
:o :o jag kommer... ringer och kollar ditt schema och se vad vi kan få ihop:D
sen när ming kill blir äldre så får jag åka och träna hos dej:) , finns ju inge ridbanan där han står:(
|