stall_tarv
2006-11-10, 06:44
Suck o stön:mad:
Jag blir så trött på inackorderingar som BARA för att man betalar för "helinackordering"inte bryr sig ett dugg i sin häst:eek: ....Trots att man klart och tydligt informerat om att hästens dagliga vård och ev motionering står man för själv som hästägare....
Självklart så kan man inte blunda när man hanterar hästen som stallansvarig utan det blir ju en vardaglig visitation av denne varje dag(vid fodring in/utsläpp,täckesbyten etc)
Vad är det som gör att man vill ha häst då man inte bryr sig för 5 öre i den!!??
En del som betalar för helinackordering verkar va funtade så att"Om ja betalar SÅ MYCKET för att stalla upp hästen då ska jag minsann inte behöva göra ett dugg!!"Helst inte ens se/bry mig i hästen alls!!!!
Har bra lust att ta bort mockningen ur dealen men oroar mig redan innan att hästen kommer få stå i skiten+att den är totalt bortglömd...
Ni som hyr ut stallplatser då speciellt helinackordering,hur är er tolerans mot dessa hästägare?Man kan ju hoppas att ni sluppit såna....
stranger
2006-11-10, 07:35
Har mest varit inackorderad (på lite olika vilkor hel-halv- osv) och tycker personlige att det nästan är pinsamt att ringa och be om hjälp med mockningen de dagar det kör ihop sig - för det gör det ibland det är inget att hymla om!! Ja det var väl inte denna sida av saken du ville höra men jag skrev den ändå;) Sen är det nog så att för en del är det viktigaste att kunna säga att de har en häst men att faktiskt ägna sig åt den är mindre viktigt...
Jag hade satt upp en STOR planch med sånt som ingår i en helinackordering. + (ännu viktigare)Det som inte ingår!
Avsluta med att tala om att om inte detta sköts, så kommer servicen med mockning att försvinna efter nyår...
Ibland tar folk så mkt för givet så att de slutar tänka...
Ja det kan vara ett problem det här med helinack, det börjar i a f jag märka nu. Jag hyr ut endast med helinack för att bättre kunna räkna på och hålla koll på åtgång av både strö och foder samt för att gödselhanteringen skall skötas på ett bra sätt. Sen har man ju upptäckt att hyran knappt täcker de faktiska kostnaderna dvs det är ingen vinst alls egentligen, definitivt inte när man dessutom räknar på antalet timmar man lägger ner på bara stallarbete varje dag!
Man får känslan av att hyresgästerna intar positionen " jag har minsann betalat dyra pengar..." och då verkar man lämna vettet utanför stalldörren! Jag förstår att man ska få "valuta" för pengarna men saken är ju den att som det är nu så arbetar jag gratis i princip, det verkar inte gå in att allt det här med att köra och hämta foder, strö, hö det kostar i bensin och tid det med. El kostar pengar. Jag springer omkring och stänger dörrar HELA tiden, säger till om och om igen ( man känner sig som en hemsk tjatkärring ) men det "glöms" dagen efter igen. Jag vädrar ut i stallet dagtid för friskluftintag, har vissa fönster öppna i vädringsläge alltid ( särskilda ställen så att drag inte ska uppstå ), vi har haft ytterdörr öppen tidigare men nu när det går under nollan så måste den stängas. Sadelkammaren är uppvärmd av elelement och detta drar MYCKET energi tyvärr, inte bra men nu är det den uppvärmningen som står till buds,men vad händer om man då låter dörren stå öppen i två timmar och det är ett par plusgrader i stallet utanför? Jo, elementet går för högtryck men det blir ingen värme eftersom all värme strömmar ut i stallet och vidare ut.
Jag har hyresgäster av två anledningar; trevligt med sällskap både i stall och under ridturerna PLUS för att tjäna pengar naturligtvis. En del tycks inte förstå att det inte är någon välgörenhet man bedriver - skaffa eget stall så ser ni vad saker och ting kostar, både i pengar och i tid.
Man kan ju undra om folk t ex sätter på värmen på högsta hemma i sina hus och sen när de åker hemifrån så ställer de upp dörrarna på vid gavel? Jag vet inte men, ska man inte vara lika rädd om andras grejer som om sina egna? Så är jag uppfostrad i a f.
Nu låter det som om jag är JÄTTEmissnöjd med mina hyresgäster och så är det inte men man funderar av och till om det är värt all slit och alla kostnader bara för att få lite sälllskap i stallet?:crazy:
håller med om det, vet en som var inackoderad som hel, men ibland kunde åka iväg utan att be någon kompis ta hand om hennes häst. (och hon blev redigt förbannad om man halmade mkt i spiltboxen.)
:bow: Kunde inte sagt det bättre själv" :bow:
Låter ungefär som lösdrift med kollektiv skötsel.