Visa fullständig version : hjälp mig, för å nackdelar... valet å kvalet

Messy
2006-11-10, 10:16
hittade en annons på blocket på "DEEEN" katten som jag föll för direkt... men.. jag ska ju inte ha katt... vill ha, men... nja...

bor i lägenhet, 60kvm.

hur som helst.. en månad senare är annonsen kvar...
jag mailade å fråga lite, men de sa att hon nog vill ha sällskap.. jag är skeptiskt till två katter (norska skogskatter) i en lägenhet... det blir för mkt... (hon erbjöd mig en av deras äldre katter som inte trivdes där längre)
sen mailade hon å sa att katten är inte lika lekig å softar nu när syskonen inte är kvar...
jag är inne å kollar på katten var å varannan dag... det är MIN katt lixom.. men...
nu är den 5 månader...
min kompis har en norsk skogskatt, han får vara ute, jag har inte den möjligheten, bor dessutom farligt nära trafikerade vägar å en motroväg... hon avrådde mig från katt, just att man är så uppbunden osv, speciellt med en innekatt...
jag har häst å vet ju vad ansvar 24-7 betyder...

så... ska jag ha katten???

för å nackdelar! shoot!!!

MissFideli
2006-11-10, 10:33
Nummer 1. Det heter Norsk Skogkatt.

Nummer 2. Varför skulle det inte gå att ha 2 skogisar i en lägenhet? Iaf över 85% av skogisarna bor idag som innekatter, vad gör just dina så omöjliga att ha inne?

Messy
2006-11-10, 11:09
plural.. norska skogskatter :angel:

jag är lite anti-innekatt.. men samtidigt, man kan ju inte köpa raskatter för 4-10 000 å ha dem UTE... + att jag inte vill utsätta katten för å bli överkörd (alltså, självklart kan det hända var man än bor, men man måste ju inte kasta ut den mitt i trafiken vilket mitt fall skulle vara)
tar inte två katter mycket plats? Samma som att jag inte tycker att man ska ha två STORA hundar i en lägenhet...
jag vill nog hellre prova med EN katt å isf skaffa en till som sällskap, istället för zoo från början :crazy:

jag är SÅ velig.. vill ha en gose-katt, men vill inte göra något förhastat å ångra mig... för man ångrar sig inte med djur, å jag vill inte sälja vidare så stackarn blir vandringspokal... här gäller det å vara 100% från början...

minns ju när man köpte hästen... veckan efter var man ju såklart överlycklig, men samtidigt "SHIT VAD HAR JAG GJORT"

vill bara ha lite för å nackdelar just med att ha en katt...
har bara haft undulater som husdjur... hästen känns mer jämförbart ang. ansvaret, inte själva HUSdjur...

Sastra
2006-11-10, 11:33
vill inte göra något förhastat å ångra mig... för man ångrar sig inte med djur, å jag vill inte sälja vidare så stackarn blir vandringspokal... här gäller det å vara 100% från början...

:bow: :bow: :bow: :)
Vi har ju två katter, just för att de ska ha sällskap av varandra så att vi ska slippa ha dåligt samvete när vi inte är hemma (men det har jag ändå ;)) Visst kräver de lite utrymme för att leka och "vara", du får räkna med att du måste låta katterna vara "överallt", på möbler och tv:n och hyllor och bänkar. Men du bor ju inte särskilt trångt, jag antar att du tom har en sovrumsdörr att stänga om dig om det behövs på natten. ;)
Jag tror inte att våra två tar mer plats än vad en skulle ha gjort. Hade vi bara haft en katt hade det ju fallit på oss att leka mer med honom så att han var sysselsatt och det hade ju också krävt plats. Jag ser absolut inget fel i att ha innekatt och skydda våra domesticerade katter mot alla faror i världen som de inte är skapade för att kunna hantera. Snarare är det väl varje kattägares skyldighet.
Känner du att du vill bo med katt i kanske tjugo år och kan ta med den om du ska flytta och få ändrade levnadsförhållanden så kör på ;) Det är underbart att sambo med katter :D Eller tänk ett varv till och vänta tills du känner dig säker? Lycka till!

Messy
2006-11-10, 11:42
tack!

jo jag har funderat i några år... tänkte först ta en gamling som VILL ligga på fönsterbrädan å softa 20h/dag å sova på min mage i soffan 4h/dag ;)

men det e just det där med 20år...
en häst kan man ju lämna på foder, en katt kan man ju inte ens sälja :crazy:

Sastra
2006-11-10, 12:25
Nej det är ju så. Jag kan erkänna att jag har varit mörkrädd flera gånger över ansvaret jag/vi har tagit på oss. Vi har ju två liv i våra händer. :crazy: Men underbarare ansvar har jag svårt att tänka mig :love:
Våra är två år, förresten, och fullt nöjda med att liggaoch sova större delen av dagen. Det är på nätterna de drar repor genom lägenheten! :D

Messy
2006-11-10, 14:05
får man ha el-koppel på dem om nätterna?! :angel: :devil: ;)

tintilar
2006-11-10, 14:16
Nej nej och åter nej.

För det första är det en ras som är skapt att vara utomhus. Dessutom är det aldrig smart att skaffa katt om man vet att man inte kommer att kunna låta den vara ute. Ffa inte när man bor på 60kvm.

Vad folk än säger så är katter gjorda för att röra sig på stora områden. De jagar, har stora revir och lever ensamma.

Vill du absolut skaffa katt under dom omständigherna bör du se dig om efter en raskatt vars instinker tonats ner med hjälp av avel. Absolut inte en skogkatt. Det kan gå, men om katten inte trivs kommer du bli tvungen att göra dig av med den. Det är svårt att hitta ett hem till en äldre katt vilket gör att det bästa är att den hamnar rätt redan från början.

Tyvärr säger jag. Jag hade inte tagit den om jag var du. Absolut inte.

Sastra
2006-11-10, 14:23
Jag är inte ute efter att skapa ännu en ute/innekattstråd, MEN ;)
Vad folk än säger så är dagens katt inte skapt till att bo där det finns bilar och elaka människor och annat farligt. Och vad folk än säger så trivs många katter, inte bara raskatter, alldeles ypperligt inomhus så länge de har möjlighet till aktivitet och stimulans.
Katten du funderar över är väl dessutom innekatt nu?

Elkoppel? :D Man får stänga sovrumsdörren. Och man vänjer sig ;)

palle
2006-11-10, 14:31
Då många av mina vänner har skogisar, både uppfödare och sällskap/utställare, så vill jag påstå att numera är ca 99% av skogisarna fullt tillfreds med att vara innekatter.

Och om man nu känner att man "måste" låta dom gå ut ibland, så lär dom då från det dom är små att gå i sele.

Till TS: Skaffa 2 katter. Då har dom sällskap av varandra och så kan dom även busa med varandra.
Det var mycket jobbigare när jag bara hade en katt, då var jag tvungen att hela tiden tänka på att inte lämna den för länge ensam m.m.
När jag skaffade en till kände jag att jag inte behövde ha dåligt samvete om jag blev sen någon gång.

MissFideli
2006-11-10, 20:14
Jag ser på ditt svar att du inte är speciellt kunnig i skogisaveln? Synd att hitta på sånna trista osanningar om en ras.

palle
2006-11-10, 21:27
Rasens namn är NORSK SKOGKATT.

Då blir det en skogkatt, eller flera skogkatter.... alltså INGET s mitt i bakre delen av namnet. ;)

MissFideli
2006-11-10, 21:43
:bow: :bow: :D

JustME83
2006-11-10, 22:46
Precis, det är ju en norsk ras och de säger så hade det varit en svensk ras så hade det ju blivit skogskatt.

*Präntar in, präntar in*

Messy
2006-11-11, 07:26
*lånar*
för det var ju DÄRFÖR jag startade tråden... viktigast av allt är ju hur man säger kattens RAS :eek: ;)

långhårigt pälsdjur med söta ögon... det räcker för mig :love:

synd att det inte ÄR min katt, för då skulle ni fått se bilder... hon e skönheten själv å ger blicken "vackrast i välden vad vill du?" :D

JustME83
2006-11-11, 17:36
Man bör väl veta vad rasen heter om man ska köpa en katt?

Du har bestämt dig för att inte köpa henne alltså?

skogsbo
2006-11-11, 18:58
Jag är inte ute efter att skapa ännu en ute/innekattstråd, MEN ;)
Vad folk än säger så är dagens katt inte skapt till att bo där det finns bilar och elaka människor och annat farligt. Och vad folk än säger så trivs många katter, inte bara raskatter, alldeles ypperligt inomhus så länge de har möjlighet till aktivitet och stimulans.
Katten du funderar över är väl dessutom innekatt nu?

:bow: :bow: :bow:
själv vill jag skaffa en kisse när jag flyttar hemifrån..
om typ .. ett halvår .. lite mer ;p

som någon annan sa, håller med att det skrämmer det där med att man har ett sånnt ansvar.. har aldrig tänkt det då mamma och pappa också gått med på det, men om jag skulle skaffa en själv, oh damn ;p

aja, hur blir det då.. ska du köpa hon ? =)

Messy
2006-11-11, 21:23
Man bör väl veta vad rasen heter om man ska köpa en katt?

Du har bestämt dig för att inte köpa henne alltså?

ja, men det känns viktigare å veta hur man ska ta hand om den så att den trivs!

jag har inte bestämt mig.. jag är världens veligaste... skulle någon dumpa katten utanför min dörr så skulle jag LÄTT ta det.. det är det där beslutet som är svårt...
å som sagt, jag har inte ångrat mitt hästköp (även om hon har varit j*t billig vissa dagar), så jag VET att OM jag köper katten så kommer jag inte ångra mig å den får ett livslångt hem.. men jag vill inte göra något förhastat... här snackar vi människan som e expert på å lämna tillbaka KLÄDER...

men sugen är jag... på jobbet frågade en typ "har du köpt den där katten ännu eller, du vill ju ha den"...så hehe... snart trillar väl folks öron av :angel:

MissFideli
2006-11-12, 13:26
Fast man kan faktiskt veta både vad rasen heter OCH hur man tar hand om den. Det ena utesluter inte det andra, vet du.

Messy
2006-11-12, 13:31
Fast man kan faktiskt veta både vad rasen heter OCH hur man tar hand om den. Det ena utesluter inte det andra, vet du.

å nu vet jag vad rasen heter, tack vare dig :bow: ;)

En Norsk Skogskatt
Flera Norsk Skogskatter

Sassy
2006-11-12, 14:12
å nu vet jag vad rasen heter, tack vare dig :bow: ;)

En Norsk Skogskatt
Flera Norsk Skogskatter

Hur svårt kan det vara??

En norsk skogkatt, flera norska skogkatter!
Skogkatt, skogkatt, skogkatt!

(och eftersom det är en ras som avlats för sällskap i flera decennier har de inte mer "uteinstinkter" än någon annan ras. Det är bara en medelaktiv ras, långtifrån de mest krävande)

Messy
2006-11-12, 14:16
mäh, nån annan skrev ju Norsk Skogskatter... inte norska skogskatter....

jag skrev ju norska skogskatter det första jag skrev i början av tråden....... så snälla SLÄPP DET NU... det var inte det jag var ute efter...

jag vill veta för å nackdelar med att ha KATT.. å katten i fråga kommer vara innekatt....

problem som uppstår, saker man inte har tänkt på.. hur mkt tid man "måste" lägga ner på den... behov en katt har...

sen kan jag tillägga att om någon skulle starta en tråd om hur det är att ha undulater så hade jag som "undulat-människa" inte påpekat om de hade stavat undelat, elelr underlat osv... för mig skulle det vara viktigast å se till att blivande ägaren vet så mkt som möjligt om fågelns behov och omvårdnad.............

Sassy
2006-11-12, 14:28
Du har ju fortfarande inte sett felet ;)
Det ska vara skogkatt, inte skogskatt. Plural bildas som vanligt...
Hade du pratat om fulblod istället för fullblod hade du nog fått på nöten ordentligt av deras ägare, tex.

Jag förstår inte din frågeställning från början? Är problemet att du inte tror att din bostadsyta kommer räcka till eller vet du inte om du kommer kunna underhålla den på rätt sätt? Ytan är inga problem, katter tänker inte i fria kvadrat utan i "delytor". En katt som klättrar mycket (som skogkatter ofta är) vill ha flera höga punkter och klätterstolpar. En katt som lever mer på golvet (tex britter och ragdolls) vill ha många "kattplatser" på låg nivå. Ett exempel kan vara många små gömställen.

Jag har två av en riktigt högaktiv ras på 55 kvm, och det är inget problem. Hade de varit ensamma hade jag å andra sidan aldrig kunnat ge dem vad de behöver, eftersom en människa aldrig kan ersätta en kompis att brottas med eller kura ihop sig i en "katthög" med.

Messy
2006-11-12, 14:35
haha missade s:et :)

jag har ett fulblod :angel:

nä jag blev mer förvånad när min kompis skrek rakt ut NEEEEJ KÖP INTE KATT...
trodde att katter var självständiga å sov... å sen hade dampanfall nån gång/dag.. men det har ju hästen oxå så det e jag van vid ;)

typ vad förväntar sig en katt för underhållning???
är det svårt å hitta rätt mat? sjukdomar..
hur ofta ska de ha mat? avmaskning av innekatt? kloklippning, tandsten.. går man på årliga kontroller? hur ofta ska de vaccineras... vad kan den kosta/månad (försäkring å sprutor osv)...
är honor (generellt) bra på fri tillgång på mat...
kan den vara ensam ett dygn...

ja lite sånt...

TissTuss
2006-11-13, 14:29
typ vad förväntar sig en katt för underhållning???
Har du bara en katt kräver denatt du leker o umgås mer med den än om du har två. tänk på hur mkt eller lite du är borta varje dag.. alltså hur mkt katten blir lämnad endam
är det svårt å hitta rätt mat? sjukdomar..
Det brukar inte vara några problem att hitta rätt mat, sjukdomar kan ju uppkomma som hos vilka djur som.. låna en bok o läs. kolla även upp försäkring om du ska ha de osv...
hur ofta ska de ha mat?en vuxen katt räcker de att ge mat 2 gånger om dagen, en kattunge ska ha mindre portienr oftare avmaskning av innekatt?en vuxen katt ska avmaskas 1-2 gånger om året. kloklippning,Vid behov anser jag tandsten.. går man på årliga kontroller?det är ju upp till varje kattägera hur ofta ska de vaccineras...när de är små går man två gånger, sen när katten fyller 1 år. sen är det 1 gång om året eller varannat år. vad kan den kosta/månad (försäkring å sprutor osv)...har jag ingen koll på
är honor (generellt) bra på fri tillgång på mat...
kan den vara ensam ett dygn... det är nog inviduellt, kan och kan är ju en sak men hur de mår en annan. alltid bra o veta om man har någon som kan ställa upp som kattvakt innan man skaffar katt!

ja lite sånt...[/QUOTE]

Messy
2006-11-13, 14:47
tack för svaret!!!

kattvakt var bra förslag....
min granne har katt så hon är nog inte omöjlig å få att kolla katten 2-3ggr/ dag om man e borta :D

Cheeserica
2006-11-15, 00:01
Roligt att du lärt dig namnet på rasen nu. :D Jag har två ragdolls och de är enligt mig världens härligaste ras (de är lugnare än skogkatterna), men jag har en förkärlek för skogisar också. De är så vackra och eleganta tycker jag! Hade jag varit i din situation skulle jag definitivt tagit chansen att få hem två vackra skogkatter på samma gång! :love:

Visst är det ett stort ansvar att ha katt, ibland är det så mycket bekymmer att man undrar vad man gett sig in på. Sjukdomar, spyor på golvet var och varannan dag, innekissande etc etc. Men 99,9% av tiden så är det det bästa val man någonsin gjort. Det är som att ha barn men betydligt mer bekvämt. :D Man har alltid sällskap, alltid någon som älskar en mest i hela världen, alltid någon att gosa med och alltid någon som möter en vid dörren när man kommer hem efter en tung dag. Så det är ingen tvekan om att jag tycker att du ska skaffa katt!

Det praktiska är egentligen inte så jätteviktigt, katter är väldigt lättskötta. Läs lite på forumet så får du lite tips. De ska ha bra och näringsriktig mat (helst blötmat typ MJAU), friskt vatten och lådan ska tömmas minst en gång om dagen. Sen ska du se till att hålla katten försäkrad, det är verkligen en billig garanti för att du ska slippa välja mellan veterinärkostnader på flera tiotusen eller att avliva ditt "barn". Och att ha katten som innekatt är som sagt inget problem då i princip alla raskatter är innekatter. Koppelpromenader är både uppskattade av katten och roliga för matte! :D

Lycka till med kommande kattköpet!

/Erica

anna_panna
2006-11-15, 12:25
Annars har jag 2 katter jag måste omplacera pga allergi:cry:

Messy
2006-11-15, 12:59
Annars har jag 2 katter jag måste omplacera pga allergi:cry:

:(

men jag vill ha miiiiin om jag ska ha kisse :)

tråkigt att du inte kan ha dina... kan de inte vara 99% utekatter?
å att du äter typ allergimedicin?